Jump to content
Annons

M-audio!

Jacob (oregistrerad)

Recommended Posts

Jacob (oregistrerad)

Jag ska köpa ett nytt ljudkort till min hemstudio. Jag funderar mellan M-audio delta audiophile, delta 44, delta 66 och delta 1010LT. Vilket Àr bÀst för pengarna och mest praktiskt?

Egentligen skulle det nog rÀcka med 4 in/ut.

Har delta 44 MIDI-interface och Àr latencyn lika lÄg som pÄ de andra korten?

Dela pÄ andra sajter

Annons
Guest (oregistrerad)

Det beror lite pÄ vad du vill göra. Ska du inte plugga in en massa instrument rÀcker Audiophile utmÀrkt och Àr dessutom ganska mycket billigare. Om du med tiden vill börja plugga in instrument sÄ kan du ju komplettera med en mixer. KvalitetsmÀssigt tror jag inte att det Àr nÄgon större skillnad mellan de Delta-kort du rÀknar upp. Det Àr mest in/ut som diffar.

44:an har mig veterligen inte MIDI men anvÀnder samma drivrutiner som de andra korten, sÄ latency borde vara likadan.

Dela pÄ andra sajter

Guest (oregistrerad)
Jag ska köpa ett nytt ljudkort till min hemstudio. Jag funderar mellan M-audio delta audiophile, delta 44, delta 66 och delta 1010LT. Vilket Àr bÀst för pengarna och mest praktiskt?

4 in/ut - dÄ mÄste det ju bli Delta 66...

4 in/ut - dÄ mÄste det ju bli Delta 66...

~~~Lennie~~~

Dela pÄ andra sajter

Guest (oregistrerad)

Hejsan!

Jag funderar oxĂ„ pĂ„ Audiophile 2496..Är det nĂ„n som vet om det gĂ„r bra ihop med Sonar 2XL?

MVH

/Linus

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej!

Finns det externa M-audio Delta 2496 kort? eller Àr det bara internt som gÀller?

Jag har en bÀrbar dator som ju redan har ett ljudkort inbyggt, sÄ jag tÀnker att det enklaste borde vara att köpa ett externt sÄ man slipper krÄngla med utmontering av det gamla ur datorn och att sÀtta i ett nytt osv...men samtidigt har jag funderat pÄ Audiophile kortet.......

NĂ„n som kan ge mig tips?!

Dela pÄ andra sajter

Ok, va bra att de finns som externa kort oxÄ.

Vad Àr skillnaden mellan det interna och det externa Audiophilekorten? UngefÀr samma eller?

Jag ska mest spela in audio, men jag vill oxÄ kunna spela in genom midikeyboard till mitt sequenserprogram, funkar kortet bra till det?

Vad ska man titta extra pÄ nÀr man köper ljudkort?

Och sen undrar jag om nÄn vet om det kortet gÄr bra ihop med Sonar2xl(cakewalk), med drivrutinerna osv?

Dela pÄ andra sajter

Sitter oxÄ och funderar pÄ att skaffa mig ett M-Audio kort. Lutar Ät att det blir ett DELTA 1010LT... fÄr ju fler ingÄngar, preamps och MIDI för ack sÄ lite mer pengar. Det som talar emot Àr att 1010LT inte verkar ha nÄgon "breakout box" till skillnad frÄn DELTA 44 och 66?

Fundera över vad som egentligen finns i den dĂ€r boxen. MisstĂ€nker att det bara Ă€r för att det ska bli smidigare att koppla... och dĂ„ kan det kvitta att 1010LT inte har en, men om det Ă€r sĂ„ att AD omvandlare och annat tjafs har placerats i denna boxen sĂ„ Ă€r det ju lite mer intressant. NĂ„gon som vet eller har lust att öppna och kolla i sin? 🙁

Dela pÄ andra sajter

Om jag minns rÀtt sÄ har Delta 44, 66 och 1010 balancerade ingÄngar, dessutom Àr de externa vilket innebÀr att de Àr betydligt mindre kÀnsliga för brus och störkÀllor. Delta 1010LT Àr obalancerade in och ut pÄ rca kontakter, vilket innbeÀr att du kan rÀkna till nÄgra hundralappar pÄ att du kommer fÄ löda eller köpa kontakter för att koppla ihop dina grejer. T.ex. tele hona till rca hane och dylikt. I övrigt Àr det nog exakt samma ad/da omvandlare och andra pryttlar som sitter i dem.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Kollade upp det dĂ€r med ingĂ„ngarna och det du sĂ€ger om balanserade/obalanserade stĂ€mmer... sĂ„ det e ju nĂ„got att fundera pĂ„ om tĂ€nkt anvĂ€nda sig av balanserade. Det lĂ€r Ă€ven vara samma typ av AD/DA som anvĂ€nds... Men jag kan inte hĂ„lla med om att bara för att ingĂ„ngarna placerats i en extern box sĂ„ skulle de vara mindre kĂ€nsliga för brus. Det Ă€r nĂ€r AD:n oxĂ„ placeras externt som man fĂ„r denna positiva effekt. SĂ„ det var dĂ€rför jag vill att nĂ„gon ska bĂ€nda upp sin box Ă„ kolla 🙁

Dela pÄ andra sajter

Ohoj!

M-audioŽs ljudkort fungerar extremt bra ihop med Cakewalks produkter. Audiophile fungerar kanon med Sonar. Very lÄg latency.

SjÀlv skulle jag vilja rekommendera följande produkt (Omnistudio) Àven om den kostar en och annan spÀnn sÄ Àr det bÀsta köpet jag gjort.

http://m-audio.rjmg.com/index.cfm?pid=3247

Som sagt man fĂ„r tömma plĂ„nboken men det Ă€r inget man Ă„ngrar. Det Ă€r ett Delta 66-kort med en breakout box av RANG! 🙁

Mvh

/Metz

Dela pÄ andra sajter

• 2 mĂ„nader senare...
jesper (oregistrerad)

Tjena.

TÀnkte ge dig lite hjÀlp...

Har du en bÀrbar dator kan du nog glömma bÄde 2496, delta 44 och delta 66 och förmodligen 1010lt ocksÄ.

Är osĂ€ker pĂ„ 1010 men alla de andra korten mĂ„ste ha en pci-plats vilket du förmodligen inte har pĂ„ din bĂ€rbara.

Det finns dock liknande kort frÄn m-audio som du kopplar in via usb eller firewire.

Breakoutboxen i delta 44 (som jag har) kopplas in via en kabel till ett pci-kort sÄ det Àr inte helt externt, bara en box med utgÄngar och ingÄngar!

TÀnkte bara sÄ du inte gör bort dig...

För övrigt Àr delta 44 klockrent, behöver du inte spdif sÄ Àr det samma kort

som delta 66!

Dela pÄ andra sajter

😛😛

Tokas, kan bara hĂ„lla med. Mitt delta1010LT Ă€r NÄSTAN över

förvÀntningarna. Det finns en del kvar att lÀra eftersom

jag bara haft det i lite mer Àn en vecka. Men nÀr det gÀller

inspelningskvalitet sÄ Àr det KANON, Latancy Àr -, alltsÄ INGET.

Jag ligger pÄ runt 21-30MS i latancy pÄ 44.1kHz. Man kan dra ner den

till under 10, detta kan vara bra om man ska köra lite live.

Testa sjĂ€lva rĂ€kna ut Latancy med 10MS/44100. Tror det Ă€r sĂ„ man gör 😆

Datorn jag anvÀnder Àr en PIII 866mHz med 512 Ram

Och för knappa 3000 Àr det ett sjÀlvklart val.

Kolla demon i https://www.studio.se/index.php?showtopic=1330

Och Àven https://www.studio.se/index.php?showtopic=1284

i den sista lÀnken Àr sÄngen inspelad i ett Delta1010LT

Dela pÄ andra sajter

Jag ligger pÄ runt 21-30MS i latancy pÄ 44.1kHz. Man kan dra ner den

till under 10, detta kan vara bra om man ska köra lite live.

21-30ms - det Àr ju en hel evighet!! Du kan ju köra Deltakortet ner till ett par ms.

Ner Ät en 5-6 vill man nog köra om man ska klinka softsynt iallafall.

Vid mixning spelar det ingen större roll iofs.

För att berÀkna latency tror jag att det Àr sÄ hÀr man gör:

Antalet samples/samplings frekvensen

Ett buffervÀrde pÄ t.ex 512 samples o en samplingsfrekvens pÄ 44.1kHz ger dÄ:

512/44100=0,012s=12ms

Redigerat av jeppe_sthlm
Dela pÄ andra sajter

Hehehe. Jag vet att jag kan. Har provat. Men du, dÄ kan jag typ spela

mono 😛 . Min Dator hĂ€nger lixom inte med 😳 .

Men har man typ en P4 3ghz med 4gig ram sÄ kan man

nog köra en del VSTiÂŽs + en massa effekter och sĂ„. 🙂

Men sĂ„ snabb Ă€r inte min lilla minirĂ€knare đŸ„°

Dela pÄ andra sajter

• 5 Ă„r senare...

okej, min RSS-lÀsare visar att detta Àr den senaste trÄden pÄ forumet!??? Verkar lite knÀppt?

Samt Àven 5 andra trÄdar som alla Àr riktigt gamla... frÄn 2003!?...

Dela pÄ andra sajter

• 9 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.