Jump to content
Annons

live spelning med samplingar


Sannestedt

Recommended Posts

Jag har hjälpt min bror och hans band att spela in ett demo här hemma! Har lagt många synthar och samplingar på låtarna som är industrimetall! Nu är frågan som vi alla undrar över - Hur ska vi gå till väga om det längre fram blir tal om live-spelningar.. Finns det nån som är insatt i detta? Skulle hellst vilja fråga schneider i Rammstein vad han hör i sina lurar? Är det bara click man hör eller är det syntharna oxå?

Grabbarna gick till musikbörsen och fick lite tipps men jag tycker det verkar lite luddigt eller amatörlösning på det hela.. Dom kom därifrån med en 2 kanals mixer.. Jag skulle mixa låten så att en panorerad sida skulle innehålla click till trummisen sen den andre sidan skulle vara synthar till publiken.. mono åt båda håll alltså?! Brorsan som är trummis hör bara click i ett öra ( det kan man kanske lätt fixa med nån sorts adapter?) + att ljudet till publiken blir ju bara i en högtalare..

Vore jätteglad för all hjälp som kan erbjudas!

Tack på förhand

/ johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har kört en del livegrejer till klick och jag brukar nöja mig med två kanaler. En till trummisen och en till publiken.

Min erfarenhet är att trummisen hellre hör nån form av trumkomp än bara ett klick. Med en hyfsad mixer borde det gå att få trummisens ljud i båda lurarna.

Ljudet till publiken blir ju i mono men kan givetvis mixas så att det hamnar i båda högtalarna.

Fördelen med att köra två kanaler är ju att du kan spela upp det hela från t.ex md eller cd (fast se till att cd-spelaren tål lite skakningar). Vill du absolut ha stereo ut till publiken så behöver du nåt som kan spela upp minst tre kanaler t.ex. en dator med ett vettígt ljudkort.

Lycka till

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...