phobia Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 (redigerat) Hej! [Trådens tidigare namn: Säkra betalningar vi beg köp/sälj - bedrägeri?] Varning för PaySafe.se Undrar om någon har erfarenheter kring de bolag som erbjuder sig att hantera pengarna som tredjepart vid köp och sälj av begagat ex.v annonser på internet. På blocket anges ex.v http://www.internetgirot.se som en bra tjänst som fungerar. Nu har jag en försäljning av musikutrustning till en person i Danmark och då kunde inte de hjälpa till pga att det inte var inom Sverige. Vi kollade tillsammans runt efter alternativ och hittade http://www.paysafe.se som lät lika bra - dessutom omnämnt i IDG news bl.a ( http://www.idg.se/ArticlePages/200506/29/2...G.se430.dbp.asp ). Köparen har därför registrerat en transaktion och betalat in på PaySafes bankgiro enl. instruktionerna. Detta skedde ett tag före jul och vi har inte hört någonting ännu. De svarar inte på frågor via sina kontaktsidor och det telefonnummer som finns svarar ingen på. Finns ett faxnummer med, som jag precis skickat till - får avvakta svar där med. Nu börjar dock både säljare (jag) och köparen bli oroliga om det är frågan om någon sorts bedrägeri-företag. Undrar därför om någon har erfarenheter eller annan info om dessa. http://www.paysafe.se Enl. hitta.se går faxnumret de angett till: Nordic Pay Invest Telefon: 08-4581138 Mobil: 076-2781210 Skogslyckeg. 6 58727 LINKÖPING Det finns även siter som heter paysafe utomlands på andra toppdomäner än .se - vet dock inte om de hänger ihop på något sätt. Tacksam för alla svar. Vänliga Hälsningar, // Joakim W Redigerat 10 januari 2006 av phobia
spaceman Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Föreningsparbanken har infört något där man bara använder ett kortnr per köp på nätet. Det är alltså inte samma kortnr hela tiden. Kolla med dom.
Pico Postat 2 januari 2006 Postat 2 januari 2006 Linköping och ett Sthlms-nummer? De hade det här numret också: 013-10 01 40 Kanske kan prova där...
phobia Postat 2 januari 2006 Trådstartare Postat 2 januari 2006 Hej! Tackar så mycket, skall ringa dit i morgon f.m. Mvh, // Joakim
phobia Postat 3 januari 2006 Trådstartare Postat 3 januari 2006 Hej! Desvärre inget svar där under hela dagen heller. Köparens bank har spårat att bankgiroinbetalningen, som är på 15.500 SEK finns på deras konto sen 23/12. 2005. Nu börjar vi bli oroliga här. Om inget händer, vad gör man då ? Vanlig Polisanmälan? // J
Vallhagen Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Skogslyckeg. 658727 LINKÖPING Jag bor i Linköping, om det kan vara till nån hjälp. Adressen är ett vanligt hyreshus mittemot Johannelunds Centrum. /Bengan
phobia Postat 3 januari 2006 Trådstartare Postat 3 januari 2006 (redigerat) Hej! Tackar, kanske att jag får återkomma med lite hjälp i veckan? Ett vanligt hyreshus alltså. Källarfirma? Hm, om man läser artikeln på IDG-news så går det väl inte så bra för dem då .... 😉 citat: Paysafe startades tidigare i år och har sitt huvudkontor i Manchester och en filial i Linköping. Tobias Holmgren, vd för Paysafe, som hoppas att Paysafe ska bli störst i Europa inom fem år på detta område Jag har dock lyckats luska fram några emailadresser via PayIt.se som är samma ägare. De hade någon kundreferens där och jag pratade med kunden som var missnöjd och hade avbrutit samarbetet. Fick dock tips på kontaker och en kvinna svarade att hon skulle kika på det hela och återkomma före lunch i morgon. Får väl vänta och hoppas nu då 🙁 Mvh, // J Redigerat 3 januari 2006 av phobia
phobia Postat 10 januari 2006 Trådstartare Postat 10 januari 2006 Hej igen! VARNING FÖR PAYSAFE.SE Vill bara varna alla för att använda sig av någon av följande tjänster på internet: www.paysafe.se www.payit.se www.payphone.se Det är med största sannolikhet bedrägeri och de är nu polisanmälda av flera personer/företag. Företaget som står bakom siterna: 516403-7151 Nordic Pay Invest Ltd, UK, Filial Skogslyckeg. 6 58727 LINKÖPING Telefon: 013-10 01 40 Fax: 08-4581138 Mobil: 076-2781210 Jag har även uppgifter om VD för företaget samt autktoriserad revisor från A2 Revision i Östersund - från bolagsregistret. Om någon mer har blivit drabbat kontakta gärna oss så att anmälningarna kan sambehandlas via dess referensnummer. Mvh, // Joakim W
Pico Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 😳 Har aldrig drabbats själv, men jag är förbannat less på alla bedrägerier..
Neosus Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Ja fyfan! Det lönar sig banne mig att frakta ner grejerna själv och få pengar direkt i handen, verkar det som.
Vallhagen Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Jag hoppas VERKLIGEN att det ordnar sig, Phobia. Jag tycker oxå att IDG (att: Olsberg kanske) borde uppdatera - eller ta bort - artikeln du länkat til ovan. Det är, som det nu uppenbarligen ser ut, olämpligt att ha den liggande i nuvarande form på webben. /Bengan
Björn Olsberg Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 Jag hoppas VERKLIGEN att det ordnar sig, Phobia. Jag tycker oxå att IDG (att: Olsberg kanske) borde uppdatera - eller ta bort - artikeln du länkat til ovan. Det är, som det nu uppenbarligen ser ut, olämpligt att ha den liggande i nuvarande form på webben. /Bengan Tack för upplysningen (och till Neko som pekade mig hit). Jag har nu uppmärksammat övriga chefredaktörer på IDG om denna tråd och nyheten på IDG.se.
Pluffo Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 😎 Haha! Jag håller med! Det är lite paradoxalt! 🙂 Jävla nötter! Blir så trött på alla som är så ynkliga så att de måste hålla på med sådant här bluffmakeri. Undra om de är stolta över sig själva. För övrigt har jag inte riktigt förstått hur en sådan här tjänst är tänkt att fungera ( ja, en som är ärlig och inte snor ens pengar då, för de förstår jag exakt hur de fungerar ). Om köparen hävdar att han inte fått någon vara medan säljaren hävdar att han har skickat den, vem får pengarna då? Ska firman göra en liten snabb brottsutredning och avgöra vem det är som ljuger? Om tjänsten alltid favoriserar en part så är det ju lika lätt att lura någon via en sådan här sida som utan. Eller hotar tjänsten med att ta pengarna själva och använda dem till kaffebröd om inte parterna kommer överens? 😳
Domoy Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 (redigerat) 😏 Haha! Jag håller med! Det är lite paradoxalt! 😆 Jävla nötter! Blir så trött på alla som är så ynkliga så att de måste hålla på med sådant här bluffmakeri. Undra om de är stolta över sig själva. För övrigt har jag inte riktigt förstått hur en sådan här tjänst är tänkt att fungera ( ja, en som är ärlig och inte snor ens pengar då, för de förstår jag exakt hur de fungerar ). Om köparen hävdar att han inte fått någon vara medan säljaren hävdar att han har skickat den, vem får pengarna då? Ska firman göra en liten snabb brottsutredning och avgöra vem det är som ljuger? Om tjänsten alltid favoriserar en part så är det ju lika lätt att lura någon via en sådan här sida som utan. Eller hotar tjänsten med att ta pengarna själva och använda dem till kaffebröd om inte parterna kommer överens? 😆 Det funkar så att pengarna automatiskt går över till säljarens konto om inte köparen har något att invända emot. Tackar köparen nej så har den en viss tid på sig att skicka tillbaka varan annars går pengarna över till säljaren eller hålls kvar på bolagets konto tills tvisten är löst(polisanmälan och referensnummer som bevis på att det finns en tvist då). Om ett ärligt företag sköter detta så funkar det perfekt men det är väl själva fan att folk gör vad som helst för lite extra pengar idag. Jag har två betalningar hos paysafe och imorgon polisanmäler jag dem. Ska kontakta min bank också för att se om det är tvärkört att få tillbaka mina pengar. Redigerat 11 januari 2006 av Domoy
Domoy Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag fick mail från paysafe nyss: Vi har under december månad varit underbemannade och detta har vi löst nuoch allt kommer vara i sin ordning i slutet av veckan. ***********'-Paysafe Får väl se om de menar vad de säger eller inte.
tordA Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag fick mail från paysafe nyss: Vi har under december månad varit underbemannade och detta har vi löst nuoch allt kommer vara i sin ordning i slutet av veckan. ***********'-Paysafe Får väl se om de menar vad de säger eller inte. troligen inte då skulle dom väll mäjlat tidigare ? 😏 😆😆😆
Domoy Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag fick mail från paysafe nyss: Vi har under december månad varit underbemannade och detta har vi löst nuoch allt kommer vara i sin ordning i slutet av veckan. ***********'-Paysafe Får väl se om de menar vad de säger eller inte. troligen inte då skulle dom väll mäjlat tidigare ? 😉 🙂😛😄 Ja det borde de ha gjort... eller så får de panik nu när deras site är borta och ser till att ordna upp allting. Jag får se om jag väntar med polisanmälningen eller inte... idag hinner jag då inte göra den då jag börjar jobba om 15min. Såg på IDG.se att de skrev om detta också och om musikutrustningen(den här på forumet för 15000?). Folk har ju klart fått upp ögonen på paysafe och är de seriösa så kommer de nog snabbt på fötter igen men det återstår ju att se.
phobia Postat 11 januari 2006 Trådstartare Postat 11 januari 2006 (redigerat) Hej! Jo, det fick jag med. Dock är jag skeptiskt fortfarande. Efter att ha försökt alla kontaktvägar de annonserat så lyckades jag hitta några alternativ till via f.d kunder som jag spårade. Då fick jag kontakt: Första gången via mail då de skulle ha ett svar före lunch dagen efter. Kom inget svar. Vid nytt försök till påstötning ftermiddagen dagen därpå var VD på banken på möte och skulle återkomma kl.16.00 och slutligen utlovades svar på kvällen - sen har tiden gått och på sista tiden svarar de inte alls på någon av kontaktvägarna de officiella eller andra kontaktvägar. Telefon har aldrig gått att komma fram på. 2 fax har skickats med - om nu någon kollade faxen i Sthlm ... Jag har under förra och förr-förra veckan (efter mycken möda) lyckats komma i kontakt med en supportperson hos dem som 3 gånger lovat återkomma - utan resultat. Inga svar alls. Hövliga frågor utan något som helst besked även efter "jul/nyårshelgerna" alltså. Även vi som kunder hade ju förståelse för att det var helger... Kontakt med andra kunder (både till PayIt och PaySafe) har visat på samma problem - ingen möjlighet att kontakta dem - de sitter på pengar som är kundernas .... Tjänsten PayIt har dessutom support 365 dagar per år, 7 dagar i veckan 24 tim om dygnet enl deras egen utsago. Support chatten öppen 10-16 på någon av deras sidor har aldrig fungerat. Fick reda på ensorts "Messenger MSN support" som jag pratat med 1 gång och fick kontakt med en person - dock inga svar bara undanflykter. Sedan dess är någon inloggad till och från (ser när man loggar på) - dock INGEN som helst respons på enbart hövliga frågor. Inget svar alls. Första kontaktförsöken togs veckorna före jul dessutom. Vidare undersökningar hos bolagsregistret,revisor, adresser, skattemyndigheten, konsumentombudsman, men även trådar som denna på internet - fick tvivlen på seriositet att växa. Andra spår som gällt reklamplats/samarbete för deras tjänst hos andra företags hemsidor - mot betalning visade att de inte betalat - bra sätt att skapa legitimitet för sitt namn. Spår på forum för spam email dök upp .... Företagsadress till hyreshus i Linköping, fax till sthlm, kontakt via mobilnr, revisor i Östersund sm rycker på axlarna, bolagsform filial - till bolag i Manchester - är ju saker som när de kommer fram inte ökar intrycket av seriositet. När det ändå inte kommer svar - förrän först nu !! så finns inga alternativ. Om det nu är underbemanning så är det beklagligt - men att driva den här typen av tjänster och utlova en servicenivå och sedan gå under jorden en månad och ge sig till känna pga publicitet kan ändå inte kännas seriöst. Dessutom så bygger PaySafe tjänst på att visa saker skall ske inom vissa dag-intervall - hur skulle ex.v köparen kunna rapportera att en vara var defekt - så att utbetalning till säljare stoppades, när de inte går att kontakta - pengarna går ju automatiskt till säljaren efter dag-intervallet? Synd synd, för tjänsten verkade ha potential - om det varit en seriös verksamhet. Mvh, // J Redigerat 11 januari 2006 av phobia
beat mastern Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 (redigerat) snart så kan man väll inte ens öppna internet utan att bli bedragen 😉🙂 Redigerat 11 januari 2006 av beat mastern
Thimmie Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 snart så kan man väll inte ens öppna internet utan att bli bedragen 🙂 😆 Öppna Internet? Var dag har sina intressanta kommentarer, det där var dagens (gårdagens). Tack! 😉
Domoy Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Jag har fått tillbaka mina pengar från paysafe nu och de verkar komma på fötter igen. Hoppas de bara sköter sig i framtiden för det är ju den klart billigaste tjänsten i sverige. En kompis hade 2000kr hos dem också och han verkar få sin transaktion genomförd.
phobia Postat 12 januari 2006 Trådstartare Postat 12 januari 2006 Det var ju goda nyheter - har inget hört själv ännu, men det kanske tar tid till utlandet. Kom ett svar i allfall när siterna stängdes ned igår: --- Hej! Under jul och nyår så var paysafe kraftigt underbemannat och detta ledde till att många trodde de blivit lurade inkl vårt webbhotell. Vi är nu tillbaka som vanligt och håller på att få upp webbplatsen igen då de som sagt trodde att det var bedrägeri. Jag trodde dock att det var folk som jobbade under julen och nyår men det måste blivit ett stort missförstånd. Bästa hälsningar Tobias Ansvarig Paysafe. -----Original Message----- From: joakim@abcd [mailto:joakim@abcd] Sent: den 5 januari 2006 12:39 To: tobias.holmgren@payit.se; tobias.holmgren@paysafe.se; frida.blom@payit.se; frida.blom@paysafe.se; frida.blom@payit.se; npionline@hotmail.com Subject: PaySafe transaktion Hej på Er! Som Ni vet har vi försökt få tag på Er ett bra tag nu utan resultat. Dessvärre ser det ut som att vi kommer att behöva gå vidare med polisanmälan och andra åtgärder nu. Tråkigt då Ni verkade han en bra tjänst på gång - nu framstår den som rent bedrägeri tyvärr. Vänliga Hälsningar, // Joakim W
Vallhagen Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Jag trodde dock att det var folk som jobbade under julen och nyår men detmåste blivit ett stort missförstånd. Bästa hälsningar Tobias Ansvarig Paysafe. "Jag trodde att det var folk som..." Vad är det för jävla nolla som skriver? Killen har hand om människors transaktioner om 1000tals kronor och "tror att folk kanske jobbar..." Och så heter han nånting utan efternamn. Herregud. Bedrägeri eller gravt vanskött rörelse kan nog gå på ett ut. Jag hoppas VERKLIGEN att du får tillbaks dina pengar. Och jag tackar för varningen; jag ska aldrig anlita dom. /Bengan
phobia Postat 12 januari 2006 Trådstartare Postat 12 januari 2006 Hej! Vill bara meddela att pengarna nu är återbetalda vilket är bra. Dock har det kostat många många timmars kraft och möda. Vi slutför affären med postförskott nu - har blivit rätt bekanta som säljare och köpare efter dessa turer... Vänliga Hälsningar, // Joakim
tordA Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 slutet gott, "allting" gott 😱 (för den här gången) kontant i handen är nog det bästa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.