Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-,

ja - verkligen tvungen

Ja det var jag. I den åldern var jag tvungen att ha den låten till varje pris. Det är ju så skivbolagen tjänade sina stora pengar. De lurade naiva ungdomar. No more baby 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😊

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

Tidningar fildelas också. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😉

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

Bra svar där. Då formulerar jag om: om jag ser en CD-skiva i affären med två låtar jag gillar, resten skräp, då köper jag inte skivan. Då leter jag kanske istället upp en helt annan skiva - en där jag faktiskt gillar om inte alla så i alla fall en majoritet av låtarna.

Ingen tvingar dig att köpa skivan för 200 kronor. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

(å nu ska vi se om han kan klura ut vad effekten blir...)

Om du tror att det stoppar fildelningen så är du naiv.

trodde inte det...

får väl förklara det för dig då

häng med nu:

avgiften ska ge inkomster till upphovsrättsinnehavare

fildelningen ska inte stoppas

fildelningen blir legal

inkomsterna fördelas till dom som har mycket nedladdning

gäller bara att lösa det tekniskt

å tekniken tror du ju på eller hur? 😊

Om det är på det viset så ser jag det som något tämligen positivt. Dock får det inte slå över för annars kommer man gå runt det också snabbare än du kan säga fildelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-,

ja - verkligen tvungen

Ja det var jag. I den åldern var jag tvungen att ha den låten till varje pris. Det är ju så skivbolagen tjänade sina stora pengar. De lurade naiva ungdomar. No more baby 😊

Och i vissa fall verkar inte ungdomarna ha patent på att vara naiva...

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😊

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

Tidningar fildelas också. 😉

Jag talar fortfarande om musik. Vill du tala om tidningar så gör det, men för mig är det inte intressant och denna tråd handlar så vitt jag kan se om Oink, en musikfildelningssajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-,

ja - verkligen tvungen

Ja det var jag. I den åldern var jag tvungen att ha den låten till varje pris. Det är ju så skivbolagen tjänade sina stora pengar. De lurade naiva ungdomar. No more baby 😊

Och i vissa fall verkar inte ungdomarna ha patent på att vara naiva...

Whatever. I stand by my point.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte är det stöld i alla fall och som jag sagt tidigare så är det inte en lag som jag har någon som helst respekt för då jag anser att den är felaktig, att den inte har tillräckligt med stöd av folket och att den har anammats efter påtryckningar från starka ekonomiska krafter.

men olagligt likafallt

så frågan kvarstår vad du kallar det?

Du kan kalla elefanter röda, men jag kommer inte hålla med dig bara för att du gör en lag av det. 😊

så du menar att det är upp till dig att "hålla med" eller inte om vad en olaglig handling kallas rent juridiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😉

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

Bra svar där. Då formulerar jag om: om jag ser en CD-skiva i affären med två låtar jag gillar, resten skräp, då köper jag inte skivan. Då leter jag kanske istället upp en helt annan skiva - en där jag faktiskt gillar om inte alla så i alla fall en majoritet av låtarna.

Ingen tvingar dig att köpa skivan för 200 kronor. 😊

Eller så laddar jag ner skivan. Ett ännu bättre alternativ för både mig och artisten. Bättre för honom att jag diggar hans musik än ignorerar den. Chansen är då större att han tjänar pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte är det stöld i alla fall och som jag sagt tidigare så är det inte en lag som jag har någon som helst respekt för då jag anser att den är felaktig, att den inte har tillräckligt med stöd av folket och att den har anammats efter påtryckningar från starka ekonomiska krafter.

men olagligt likafallt

så frågan kvarstår vad du kallar det?

Du kan kalla elefanter röda, men jag kommer inte hålla med dig bara för att du gör en lag av det. 😊

så du menar att det är upp till dig att "hålla med" eller inte om vad en olaglig handling kallas rent juridiskt?

Nej, men jag anser att det är upp till mig att avgöra vad jag personligen anser vara en vettig lag eller inte. Förstår du nu? Du som alltid utpekar dig själv som så smart.

Och om du syftar på att det kallas "stöld" så är du fel ute. Och det är inte heller du som avgör vad det ska kallas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tycker det är okej att man delar musik med sina vänner och chatvänner? Det tror jag inte ett dugg på. I sådana fall köper jag 1 ex av den skiva du producerat, sedan delar jag med mig den till 5 av mina närmsta vänner och familjemedlemmar samt några chattpolare. Som i sin tur gör samma sak. Det är i princip så en väldigt stor del av fildelningen ser ut idag. Men trots detta vill man stoppa all torrent, all p2p och hämma även den legala fildelningen. Men som sagt, jag anser att all fildelning är bra och inte bara en begränsad sådan.

återigen har det inte nåt med vad upphovsrättsinnehavaren vill eller inte

du duckar för det hela tiden

jag tror att gränsen går vid 12 som du kan räkna som närstående

möjligt att det ändrades vid senaste lagändringen

dom i sin tur får givetvis inte dela vidare

det är ju där problemet uppstår

så länge kopiering hållt sig till "nära å kära" har det aldrig vart ett problem

chatpolare faller nog utanför "närstående"

att du anser att all fildelning är bra bekräftar bara att du inte ser längre än näsan räcker

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😕

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

det handlar om upphovsrätt - inte musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett argumenten, så är det olagligt att fildela upphovsskyddat material...

Ett utdrag ur Riksdagens broschyr om uppdateringen av lagen från 2005: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/28/e6b1433f.pdf

Kopiering för privat bruk

Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (t.ex. en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen.

Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att lägga ut verket på Internet, utan tillstånd från upphovsmannen. Ensamrätten innebär bl.a. att det är upphovsmannen som har rätt att ta betalt för användningen, men ensamrätten gäller inte fullt ut. Det finns ett antal undantag som t.ex. innebär att man får kopiera verket fritt, dvs. utan att be om tillstånd. Undantaget som gäller kopiering för privat bruk är ett av de viktigaste.

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.

För kopiering på arbetsplatser, i skolan och inom bibliotek finns särskilda regler.

Vet inte om detta på något sätt upplevs som otydligt, men jag tycker att det ser ut att vara solklart att spridning av upphovsskyddat material i stor skala, som vid fildelning, strider mot lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men jag anser att det är upp till mig att avgöra vad jag personligen anser vara en vettig lag eller inte. Förstår du nu? Du som alltid utpekar dig själv som så smart.

vilka ytterligare lagar saknar namn på brotten pga att du inte tycker dom är vettiga?

vad vill du kalla handlingen är frågan?

inte om du tycker den är vettig eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni bara på sidan 34? Höj tempot för katten!

35 nu 😕

Jag kommer att köra på till 1035 om det behövs. Skivindustrins springpojkar ska inte få som dom alltid är vana vid, dvs ha sista ordet.

innan vi nått till 1035 kommer du sitta å pröjsa copyrightsavgift på ditt bredband 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt.

😕

stackare

nu förstår jag att du känner dig lurad

skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt.....

det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig"

har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så

Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot.

Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra!

150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel?

Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget!

Detta handlar inte om tidningar utan musik.

Tidningar fildelas också. 😉

Jag talar fortfarande om musik. Vill du tala om tidningar så gör det, men för mig är det inte intressant och denna tråd handlar så vitt jag kan se om Oink, en musikfildelningssajt.

Nja, tråden slutade väl handla om Oink nånstans efter sida 2? Dessutom fanns det en del annat än musik på Oink, bl a ebooks och mjukvara, även om fokus låg på musikfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant förresten hur ni helt och hållet ignorerade mina inlägg om vad som är tillåtet inom fildelning. Det verkar tyda på att era argument börjar tryta och att ni är tämligen frustrerade. Ni kan fortsätta ert mobbningskorståg, men det sporrar mig bara ännu mer och det får mig bara att inse allt tydligare vilka hemska, otrevliga och fula krafter som ligger bakom antipiratpolitiken.

Precis - Vad som är tillåtet är ok för dig (och mig 😕 ) men det som är OTILLÅTET då..?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste göra ett litet troll-återbesök - jag brusade upp lite och vräkte ur mej "bortskämd snorunge" tidigare. Det var dumt av mej. Jag ber om ursäkt för det, Soxic! (Seriöst alltså!)

Tack detsamma. Det var nobelt av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det har ingen som helst betydelse. Flera av er i denna tråd har erkänt att ni laddar ner, MEN att ni tycker det är fel. Ni får ursäkta mig, men jag kan verkligen inte se hur det går ihop. Ska det vara någon form av förlindrande omständighet för er egen skull? Varför inte bara säga som det är, att ni precis som de flesta laddar ner för att ni helt enkelt inte bryr er och för att det är så lätt. Jag har mycket svårt att tro att ni sitter och laddar ner och ojjar er över hur dåliga ni är och hur jobbigt det är för samvetet. Vem försöker ni lura. Ingen av er känner dåligt samvete vare sig mot artisterna eller skivbolagen. Jag tror ni alla tänker innerst inne "fuck it, de har så det räcker och det har inte jag". Alla människor är sådana, även Demoproducenten vilket han erkänt med sitt svartjobbande.

Hur motiverar ni för en människa med usel ekonomi eller som bara har det svårt att få det att gå runt (vilket är en oerhört stor del av Sveriges befolkning) att de ska dra iväg till butiken och köpa en skiva för 120:- eller registrera sig på någon sida, håva fram VISA-kortet ange alla siffror, oroa sig för att bli skimmad eller vad fan det nu kallas och tjacka en skiva på nätet för låt oss säga 100:- när han med ett par musklick loggar in på en torrentsida och har skivan gratis 2 minuter senare? Vad ska ni säga? "Usch, det är olagligt, det var i och för sig helt okej för ett par år sedan, men nu är det dödsstraff", eller ska ni försöka spela något samvetsspel? Försök med det till någon som vill kunna ge sina barn lite glädje i form av musik och film. Eller vaddå? Ja, det är olagligt av, enligt min åsikt, många värdelösa anledningar, men detta är en situation som är speciell och där fråga om moral och etik går brett isär. Vissa människor prioriterar helt enkelt annorlunda. Precis som Demoproducenten gjorde när han jobbade svart i början av sin karriär.

Tänk om Demoproducenten och hans vänner var lika passionerade med att få stopp på barnporren. Oj, oj. Men pengar går alltid först. Så är den bittra verkligheten. Det visar även vår straffskala där ekonomisk brottslighet inte sällan bestraffas hårdare än t ex våldsbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur motiverar ni för en människa med usel ekonomi eller som bara har det svårt att få det att gå runt (vilket är en oerhört stor del av Sveriges befolkning) att de ska dra iväg till butiken och köpa en skiva för 120:-

Men pengar går alltid först. Så är den bittra verkligheten. Det visar även vår straffskala där ekonomisk brottslighet inte sällan bestraffas hårdare än t ex våldsbrott.

kul att se att priset på en cd sjunkit från 200 till 120 på bara en eftermiddag

den som inte har råd har helt enkelt inte råd

hur motiverar du för en människa med usel ekonomi eller som bara har det svårt att få det att gå runt (vilket är en oerhört stor del av Sveriges befolkning) att de ska teckna ett bredbandsabbonemang å köpa en dator?

men intressantare

för en människa med bra ekonomi (vilket är en oerhört mycket större del av Sveriges befolkning) vad är motiveringen att inte betala?

apropå straffskalan: vad är längsta straffet för grovt våldsbrott jämfört med grov ekonomisk brottslighet?

Jag tror ni alla tänker innerst inne "fuck it, de har så det räcker och det har inte jag". Alla människor är sådana, även Demoproducenten vilket han erkänt med sitt svartjobbande.

tror faktiskt inte öht tanken på andras ekonomier dök upp i huvet

det var bara enklast när man var 17-18 att ta betalt av andra 17-18 åringar som lirade live en kväll med ett par hundra i näven

det känns lite som att du vill hitta ursäkter för ditt ställningstagande genom andras agerande?

är det inte svartjobb så är det att andra minsann åker bil å skitar ner miljön eller inte engagerar sig i kampen mot barnporr eller går mot röd gubbe

varför behöver du ursäkter?

du laddar ju ner illegalt spridd material för att du tycker det är rätt?

inte för att du är fattig eller inte hittar den musik du vill ha genom dom vanliga kanalerna

vad sätter du själv för begränsning för ditt eget material å varför?

för det intressanta är frågan om upphovsrätten

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur motiverar ni för en människa med usel ekonomi eller som bara har det svårt att få det att gå runt (vilket är en oerhört stor del av Sveriges befolkning) att de ska dra iväg till butiken och köpa en skiva för 120:-

Men pengar går alltid först. Så är den bittra verkligheten. Det visar även vår straffskala där ekonomisk brottslighet inte sällan bestraffas hårdare än t ex våldsbrott.

kul att se att priset på en cd sjunkit från 200 till 120 på bara en eftermiddag

Intressant att du hänger upp dig på detaljer istället för att gå in på det som verkligen spelar någon roll.

den som inte har råd har helt enkelt inte råd

Ja precis, och då gör man vad man kan. Det handlar inte om att skjuta någon, gå på gatan eller sno bilar. Du kan inte få en sådan person att tro det, hur mycket du än vill för så är det inte.

hur motiverar du för en människa med usel ekonomi eller som bara har det svårt att få det att gå runt (vilket är en oerhört stor del av Sveriges befolkning) att de ska teckna ett bredbandsabbonemang å köpa en dator?

Jag motiverar det som så att hellre en dator och massor av glädje i form av musik och film än ingenting alls. En dator kan man få för ett par tusenlappar, t om mindre. Det är en engångssumma. Internet behöver inte kosta mer än 160:-/mån. Musik och film är däremot smärtsamt dyrt för de flesta familjer. Att gå på bio är t ex bara att glömma för många familjer. Du kan ju försöka sälja in din propaganda till dom. Jag tror inte det hjälper.

men intressantare

för en människa med bra ekonomi (vilket är en oerhört mycket större del av Sveriges befolkning) vad är motiveringen att inte betala?

Precis lika många som det finns de som laddar ner. Precis som de andra som skrivit i denna tråd att de laddar ner men så fint säger att de vet att det är fel. De bryr sig helt enkelt inte och jag vet att det sårar dina känslor något enormt.

apropå straffskalan: vad är längsta straffet för grovt våldsbrott jämfört med grov ekonomisk brottslighet?

Intressantare är vilka straff som verkligen döms ut.

tror faktiskt inte öht tanken på andras ekonomier dök upp i huvet

det var bara enklast när man var 17-18 att ta betalt av andra 17-18 åringar som lirade live en kväll med ett par hundra i näven

Vad fint du rättfärdigar ditt svartjobbande. När du gör det då är du en hjälte, men när andra gör det är de tjuvar.

det känns lite som att du vill hitta ursäkter för ditt ställningstagande genom andras agerande?

är det inte svartjobb så är det att andra minsann åker bil å skitar ner miljön eller inte engagerar sig i kampen mot barnporr eller går mot röd gubbe

varför behöver du ursäkter?

Därför att det finns fler anledningar till nedladdning än en. Det finns bara en anledning till att stoppa fildelning och det är att tjäna mer pengar.

du laddar ju ner illegalt spridd material för att du tycker det är rätt?

inte för att du är fattig eller inte hittar den musik du vill ha genom dom vanliga kanalerna

Jag gör det först och främst av samma anledning som alla andra i denna tråd, för att det inte berör mig det minsta. För att man har gjort det sedan internet fick sitt genombrott. För att det är enkelt och har blivit en vana. Sedan att jag anser att det är moraliskt rätt och borde vara det juridiskt också, det har jag all rätt att tycka. Och det kommer jag alltid att tycka.

vad sätter du själv för begränsning för ditt eget material å varför?

för det intressanta är frågan om upphovsrätten

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

Att vanliga privatpersoner laddar ner min musik berör mig inte det minsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar mig också vad du försöker få fram. Vill du att jag precis som de andra fildelarna här ska hävda att det är fel men att man gör det ändå. Vad ska du säga då? Klappa mig på axeln eller fortsätta kalla oss tjuvar? Vad är poängen med den delen av debatten? Om man anser att det är fel ska man ju verkligen inte göra det. Det tycker jag nästan är ännu värre. Men jag anser inte att det är fel och kommer förmodligen aldrig tycka det (men man vet ju aldrig hur hjärntvättad man blir i framtiden) av den simpla anledningen att det inte känns fel. Jag kan inte sitta här och påstå att det är fel när man helt enkelt inte känner ett dugg. Det är en sådan naturlig del av själva internet och bredband att man inte ens bryr sig. Vad ska vi alla annars med 100Mbit/s till? Ehe...ja du. Jag vågar vara ärlig både mot mig själv och alla i denna debatt. Jag tror faktiskt inte en sekund på att de som laddar ner och samtidigt påstår att de anser att det är fel att de verkligen tycker det. Det är därför fildelningen är så pass utbredd. Precis som när man kör 60 på en 50-sträcka. Om folk verkligen brydde sig skulle inte bilarna kunna gå fortare än typ 70km/h. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det finns fler anledningar till nedladdning än en. Det finns bara en anledning till att stoppa fildelning och det är att tjäna mer pengar.

Du kan inte ta gör givet att alla har samma uppfattning som du. Klart det finns fler anledningar att stoppa fildelning än att man vill tjäna mer pengar. Om jag vore en känd artist som lade ner massor med jobb och passion på att skapa en underbart bra skiva, med superljud och packeterade det i ett snygg cd-fodral med texter, bilder etc - och så "våldför" sej någon på den produkten; rippar den till kass kvalite och lägger ut den på p2p-nätverk - då tror jag nog att jag skulle bli mer ledsen över den totala bristen på respekt för mitt arbete än den förlorade inkomsten...

Precis som de andra som skrivit i denna tråd att de laddar ner men så fint säger att de vet att det är fel. De bryr sig helt enkelt inte och jag vet att det sårar dina känslor något enormt.

Nu tar du för givet vad andra tror. Personligen laddar jag ner lite då och då - av den enkla anledningen att det är så satans enkelt! Ett musklick så är en skiva hemma på ett par minuter. Jag vet att det är fel, och jag får dåligt samvete av det. Oftast, om jag gillar skivan, så köper jag skivan i efterhand - för jag vill ha "hela paketet" med låttexter, vem som skrivit låtarna, vem som spelar vilket solo och så vidare.

Personligen tror jag att om inte fildelning var så bizarrt utbrett så skulle det komma upp fler tjänster att köpa musik över internet. Om tex ett midre musikbolag skulle erbjuda nedladdning av så mycket musik ur deras katalog man vill för en fast månadskostnad - och med lika enkel teknik som torrents - då skulle jag hoppa på direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, igen. Var ett par sidor sedan sist.

Tänkte bara slänga in en kommentar angående snacket om rättigheter tidigare:

Artikel 27

2. Var och en har rätt till skydd för de ideella och materiella intressen som härrör från vetenskapliga, litterära och konstnärliga verk till vilka han eller hon är upphovsman.

Jag tycker paragraf 2 av artikel 27 är väldigt intressant här. Det har tidigare sagts av diverse användare att de som är emot fildelning vänder kappan efter vinden när de hänvisar till lagen (eftersom det ganska nyligen ändrades). Däremot har MR funnits sedan 1948. Med andra ord är varje nedtankad låt en kränkning av någons mänskliga rättigheter och med tanke på situationen i vissa länder är det viktigt att man respekterar dessa rättigheter.

Att tjäna pengar på sin musik är ingen mänsklig rättighet, men att bestämma över den är det. Jag kan inte förstå hur man kan sätta sig över de mänskliga rättigheterna medan man själv använder sig av något som inte står där i som ett argument.

Bara ett litet sidospår med torr fakta. 😄

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det finns fler anledningar till nedladdning än en. Det finns bara en anledning till att stoppa fildelning och det är att tjäna mer pengar.

Du kan inte ta gör givet att alla har samma uppfattning som du. Klart det finns fler anledningar att stoppa fildelning än att man vill tjäna mer pengar. Om jag vore en känd artist som lade ner massor med jobb och passion på att skapa en underbart bra skiva, med superljud och packeterade det i ett snygg cd-fodral med texter, bilder etc - och så "våldför" sej någon på den produkten; rippar den till kass kvalite och lägger ut den på p2p-nätverk - då tror jag nog att jag skulle bli mer ledsen över den totala bristen på respekt för mitt arbete än den förlorade inkomsten...

Det är tråkigt om en artist upplever det så. Och när du lägger upp det på det sättet istället för den gamla vanliga agressiva antipiratpropagandan så blir det faktiskt mer påtagligt. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att man på sätt och vis får tåla det om man ger sig in i leken. För man måste ju trots allt veta vilka förutsättningarna är. Risken finns dessutom att din skiva blir totalignorerad och att ingen ens köper den. Risker finns alltid. Jag tycker det är viktigt att man anpassar sig efter hur marknaden faktiskt ser ut istället för att ta för givet att allt ska bli som man vill. Musikbranschen är lite bortskämd på det sättet anser jag.

Nu tar du för givet vad andra tror. Personligen laddar jag ner lite då och då - av den enkla anledningen att det är så satans enkelt! Ett musklick så är en skiva hemma på ett par minuter. Jag vet att det är fel, och jag får dåligt samvete av det. Oftast, om jag gillar skivan, så köper jag skivan i efterhand - för jag vill ha "hela paketet" med låttexter, vem som skrivit låtarna, vem som spelar vilket solo och så vidare.

Jag är övertygad i uppfattningen om att du verkligen inte borde göra det om du anser att det är fel. Du har den personliga insikten om att det är fel, ändå så gör du det. Med all respekt, jag tycker det låter så konstigt och kan inte få ihop det. Jag själv tycker inte det är fel. Det är så naturligt att jag inte ens tänker i de banorna. Jag tänker istället att nu är det så här och så har det varit länge. Hade det varit så skadligt för branschen hade den antingen upphört eller så hade den anpassat sig. Vad jag ser istället är i princip en oförändrad bransch där artisterna fortfarande är snuskigt rika.

Personligen tror jag att om inte fildelning var så bizarrt utbrett så skulle det komma upp fler tjänster att köpa musik över internet. Om tex ett midre musikbolag skulle erbjuda nedladdning av så mycket musik ur deras katalog man vill för en fast månadskostnad - och med lika enkel teknik som torrents - då skulle jag hoppa på direkt!

Tro mig, jag tyckte musiken var så mycket roligare och trevligare när vi inte hade fildelning. Man sprang runt i butikerna och letade bootlegs (vilket det iofs var tjafs om också) och ovanliga skivsläpp och man uppskattade det så mycket mer. Idag sitter man mest och tråktankar skit som man aldrig hade lyssnat på annars. Det är inte intressant längre och än mindre intressant är det att lyssna på människor som vill införa häxjakt på fildelare...det är bara så...tråkigt.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det uppenbarligen till stor del handlar om bekvämlighet och lathet så till den grad att man inte ens bryr sig om att köpa låtar via internet så verkar ju denna licensavgiftslösning som kom upp som en bra idé. Jag betalar gladeligen denna avgift för att slippa höra demoproducentens tjat och kränkningar, samt att alla kanske blir nöjda då. Så länge det hålls inom en rimlig summa vill säga och inte går överstyr för då blir det som alltid, att de som kan börjar finna andra tekniska lösningar. Sedan hoppas jag att man lämnar fildelarna ifred och jag är övertygad om att musiken och underhållningsbranschen skulle se en storhetstid för inget sprids så fort som på internet. På detta sätt behöver man ju inte själv engagera sig särskilt mycket utan man måste helt enkelt acceptera att denna summa ska betalas eller så får det vara...på riktigt. Man har alltså inget val. Idag har man ju ett val och vilken väg tror ni man väljer? Duh. Som ni kan se har jag inget emot att betala för mig, allt handlar bara om hur. Som jag skrev tidigare så hade det inte spelat någon roll om jag hade 500.000.000:- på banken, jag hade laddat ner ändå. Hoppas de flesta här är intelligenta nog att inse min poäng och tänka ett steg längre, till skillnad från demoproducenten som är på ett korståg att smutskasta mig och alla andra som fildelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...