Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Du har utnyttjat staten för din egen vinning och försöker nu rättfärdiga det och ursäkta det. grejen är ju att jag inte rättfärdigar nånting tvärtom anser jag ju att det var fel (även om det som sagt inte ens är säkert att jag ens kom upp i summor som man ens behövde redovisa, men skitsamma) det är därför jag inte fortsatt - så som du skulle fortsätta ladda ner illegalt spritt material trots att du skulle ha all råd i världen att köpa det Är inte det dubbelmoral? Lev som du lär istället. Varför tror du att det gör dig bättre? Du vet att det är fel, ändå gör du det. Personligen anser jag inte att det jag gör är fel ( om du inte förstått det än), utan jag står för det jag gör och har en åsikt om att det jag gör är rätt. Annars skulle jag, till skillnad från dig, inte göra det. Det är otroligt att du och flera andra med dig som använder exakt samma argument till och med slår sig för bröstet för att de är av den åsikten trots att ni bryter mot lagen och arbetar svart. Du kan minnsann vända på den kakan och få det att se bra ut, men en fildelare som är övertygad om sin politik är en simpel tjuv. om det inte är stöld som är den olagliga handlingen - vad skulle du då kalla den olagliga handlingen? Tja, inte är det stöld i alla fall och som jag sagt tidigare så är det inte en lag som jag har någon som helst respekt för då jag anser att den är felaktig, att den inte har tillräckligt med stöd av folket och att den har anammats efter påtryckningar från starka ekonomiska krafter. Och det står jag för, till skillnad från dig som gör en sak och säger en annan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Dessutom hämmar inte fildelningen musiken, tvärtom, intresset ökar massivt och det innebär inte minst fler konsertbesökare. du får gärna backa upp ditt påstående med fakta å siffror som backar upp ditt påstående då kan jag börja fundera i nya banor speciellt med tanke på att större akter ofta använt skivintäkter till att finansiera turneerna - inte tvärtom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Lär dig skilja på stöld och fildelning ditt troll. Lynchmobben är het idag ser jag. Inte konstigt att andra med åsikter som skiljer sig från era inte vill ta del av debatten. Men snälla... hur många ord man än spyr ur sej ÄR fildelning av upphovsrättsskyddat material = stöld. Nej det är det inte. Att du inte ens kan förstå en sådan grundläggande sak är ju rent ut sagt otroligt. om det inte är stöld som är den olagliga handlingen - vad skulle du då kalla den olagliga handlingen? Lika lite som jag kan ta Soxic på allvar när han klampar på aggressivt och rebelliskt så kan jag ta dig på allvar när du påstår att fildelning är stöld. Brottet man begår rubriceras upphovsrättsintrång. Kan man inte förstå den fundamentala skillnaden är man inte kvalificerad att debattera fildelning på allvar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Det står inte riktigt rätt till i musikbranschen. du verkar faktiskt stå väldigt långt ifrån skivbranschen kanske förklarar denna djupa bitterhet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Intressant förresten hur ni helt och hållet ignorerade mina inlägg om vad som är tillåtet inom fildelning. varför skulle vi reagera på det? legal fildelning är ju tillåten legal kopiering är också tillåten det är ingen här som påstått att all fildelning är förbjuden eller borde stoppas bara den illegala som sker utan upphovsmännens tillåtelse å som sker i storformat är ett problem att kopiera mammas skiva till en kompis har skett i alla år å är inget problem som vare sig artister eller skivbolag bryr sig om kan du skilja på ILlegal å legal? Ja det kan jag lilla pånken. Men du inser inte att det du vill göra är att stoppa legal fildelning också, eller du vill inte erkänna det i alla fall. För vad legal fildelning innebär i realiteten, är fildelning i fortsatt enorm utbreddning, vilket är tekniskt möjligt i dag och vilket inte var lika enkelt förr. Dessutom kan du inte hävda att chattvänner inte är nära vänner. Får jag inte fildela med dom? Lägg korten på bordet i stället och sluta låtsas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Jag vågar nog påstå att fildelningen istället bidragit till att kvaliteten höjts enormt mycket mer och att man inte kan slappa och luta sig tillbaka på samma sätt som förr. Det är verkligen en fördel. jag vet inte om du kanske tänker på ditt eget material när du pratar ökad kvalitet? jag tror i vilket fall ditt kvalitetsmått skiljer sig från många andras Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Dessutom hämmar inte fildelningen musiken, tvärtom, intresset ökar massivt och det innebär inte minst fler konsertbesökare. du får gärna backa upp ditt påstående med fakta å siffror som backar upp ditt påstående då kan jag börja fundera i nya banor speciellt med tanke på att större akter ofta använt skivintäkter till att finansiera turneerna - inte tvärtom Förklara för mig hur musiken hämmats istället. Har vi mindre musik idag? Färre artister? Har vi förre turnéer? Har vi sämre musik? Vad har förändrats förutom att större krav ställs idag och att konkurransen hårdnat? Det som sker är till stor del positivt, inte för dig kanske, men i det stora hela är det faktiskt det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Och det har stoppat fildelningen exakt hurdå? 😊😉😆😆😆 du - nu får du försöka locka in hästarna i stallet vem har nånsin påstått att avgiften på cd-r (fd kassettavgiften) har något som helst med nedladdning att göra? den har ett helt annat syfte - vilket funkar alldeles utmärkt sen många många år en likadan avgift på bredband skulle få exakt samma effekt (å nu ska vi se om han kan klura ut vad effekten blir...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt. 😊 stackare nu förstår jag att du känner dig lurad skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt..... det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig" har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 En sak ska man nog tänka på, och det är att många som turnérar går plus minus noll i princip. Fatta hur dyrt det är att släpa runt på dyr utrustning i lastbilar, åka land och rike runt med ljudtekniker och fan och hans moster. Hur ska man ha råd med det om man inte säljer några skivor? Och för övrigt: det finns jättemånga musiker som inte är det minsta intresserade av att turnéra, som inte skriver musik som passar sig för turnérande. Ska man utesluta dom? Måste dom börja tillverka T-shirts för att få vara med? Jag är fortfarande inne på linjen att något slags system måste skapas för att ge artisterna betalt för den musik dom sysslar med. ITunes och sådana saker är ju ett steg på vägen, om inte annat. Och jag fattar inte heller varför man inte ska få tjäna pengar på att göra musik! Ska inte konstnärer få sälja sina tavlor? Ska inte fotbollsspelare få någon lön av sina klubbar? Ska inte ståupp-komiker få göra annat än stå på torget i Hagsätra centrum och dra sina skämt för pensionärer? Varför ska inte underhållningsbranschen få tjäna sina pengar för?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Och det har stoppat fildelningen exakt hurdå? 😊😉😆😆😆 du - nu får du försöka locka in hästarna i stallet vem har nånsin påstått att avgiften på cd-r (fd kassettavgiften) har något som helst med nedladdning att göra? den har ett helt annat syfte - vilket funkar alldeles utmärkt sen många många år en likadan avgift på bredband skulle få exakt samma effekt (å nu ska vi se om han kan klura ut vad effekten blir...) Om du tror att det stoppar fildelningen så är du naiv. För att det ska löna sig enligt din mening så får du höja licensavgiften till 2000:- i månden, minst. Jag tror fildelare gladeligen betalar 1000:-/mån för internet, men det kommer inte hända. Allt för många skiter i fildelningen och de kommer inte låta sig tvingas betala dyra licensavgifter. Sedan är det bara en tidsfråga innan någon aktör bryter in på marknaden och går runt det med. Om det är ditt enda hopp så tycker jag synd om dig...eller inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Tja, inte är det stöld i alla fall och som jag sagt tidigare så är det inte en lag som jag har någon som helst respekt för då jag anser att den är felaktig, att den inte har tillräckligt med stöd av folket och att den har anammats efter påtryckningar från starka ekonomiska krafter. men olagligt likafallt så frågan kvarstår vad du kallar det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Är inte det dubbelmoral? Lev som du lär istället. presens - imperfekt slå upp det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Och jag fattar inte heller varför man inte ska få tjäna pengar på att göra musik! Ska inte konstnärer få sälja sina tavlor? Ska inte fotbollsspelare få någon lön av sina klubbar? Ska inte ståupp-komiker få göra annat än stå på torget i Hagsätra centrum och dra sina skämt för pensionärer? Varför ska inte underhållningsbranschen få tjäna sina pengar för?? Nej, jag tycker verkligen inte att fotbollsspelare ska tjäna 1 miljon i veckan för att sparka en jäkla boll. Jag tycker de pengarna kan gå till svältande barn istället. Men fotboll kanske är så jävla viktigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Är ni bara på sidan 34? Höj tempot för katten! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt. 😊 stackare nu förstår jag att du känner dig lurad skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt..... det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig" har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot. Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Är inte det dubbelmoral? Lev som du lär istället. presens - imperfekt slå upp det Bra svar på frågan. Som sagt, när du inte har något att säga så hoppar du ner i sandlådan. 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Lika lite som jag kan ta Soxic på allvar när han klampar på aggressivt och rebelliskt så kan jag ta dig på allvar när du påstår att fildelning är stöld. Brottet man begår rubriceras upphovsrättsintrång. Kan man inte förstå den fundamentala skillnaden är man inte kvalificerad att debattera fildelning på allvar. rån benämns rån snatteri benämns snatteri bägge är en form av stöld min poäng är att oavsett vad man kallar det så kommer man inte undan att det är olagligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Och jag fattar inte heller varför man inte ska få tjäna pengar på att göra musik! Ska inte konstnärer få sälja sina tavlor? Ska inte fotbollsspelare få någon lön av sina klubbar? Ska inte ståupp-komiker få göra annat än stå på torget i Hagsätra centrum och dra sina skämt för pensionärer? Varför ska inte underhållningsbranschen få tjäna sina pengar för?? Nej, jag tycker verkligen inte att fotbollsspelare ska tjäna 1 miljon i veckan för att sparka en jäkla boll. Jag tycker de pengarna kan gå till svältande barn istället. Men fotboll kanske är så jävla viktigt. Aha, vilken tur för fotbollsbranschen att du inte kan ladda ner deras tjänster då. 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt. 😊 stackare nu förstår jag att du känner dig lurad skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt..... det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig" har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot. Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra! 150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Tja, inte är det stöld i alla fall och som jag sagt tidigare så är det inte en lag som jag har någon som helst respekt för då jag anser att den är felaktig, att den inte har tillräckligt med stöd av folket och att den har anammats efter påtryckningar från starka ekonomiska krafter. men olagligt likafallt så frågan kvarstår vad du kallar det? Du kan kalla elefanter röda, men jag kommer inte hålla med dig bara för att du gör en lag av det. 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Och jag fattar inte heller varför man inte ska få tjäna pengar på att göra musik! Ska inte konstnärer få sälja sina tavlor? Ska inte fotbollsspelare få någon lön av sina klubbar? Ska inte ståupp-komiker få göra annat än stå på torget i Hagsätra centrum och dra sina skämt för pensionärer? Varför ska inte underhållningsbranschen få tjäna sina pengar för?? Nej, jag tycker verkligen inte att fotbollsspelare ska tjäna 1 miljon i veckan för att sparka en jäkla boll. Jag tycker de pengarna kan gå till svältande barn istället. Men fotboll kanske är så jävla viktigt. Aha, vilken tur för fotbollsbranschen att du inte kan ladda ner deras tjänster då. 😊 Eller otur för resten av världen som skiter fullständigt i fotboll och som inte ens har mat på bordet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Men du inser inte att det du vill göra är att stoppa legal fildelning också, eller du vill inte erkänna det i alla fall. var nånstans ser du något som pekar på att jag vill stoppa LEGAL fildelning? vad folk gör med sitt eget material är helt å hållet deras grej det är precis kärnan i det jag säger: det är upphovsrättsinnehavaren som bestämmer över sitt material ingen annan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Förklara för mig hur musiken hämmats istället. du först 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt. 😊 stackare nu förstår jag att du känner dig lurad skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt..... det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig" har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot. Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra! 150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel? Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ja - verkligen tvungen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Jag vet - kan inte någon köpa Studios alla PDF:er och börja fildela dom? Kvalitén har sjunkit på deras artiklar, vi straffar dom lite grand! (For the record, jag var ironisk och jag tycker Studio för det mesta håller hög klass...) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 Men du inser inte att det du vill göra är att stoppa legal fildelning också, eller du vill inte erkänna det i alla fall. var nånstans ser du något som pekar på att jag vill stoppa LEGAL fildelning? vad folk gör med sitt eget material är helt å hållet deras grej det är precis kärnan i det jag säger: det är upphovsrättsinnehavaren som bestämmer över sitt material ingen annan Så du tycker det är okej att man delar musik med sina vänner och chatvänner? Det tror jag inte ett dugg på. I sådana fall köper jag 1 ex av den skiva du producerat, sedan delar jag med mig den till 5 av mina närmsta vänner och familjemedlemmar samt några chattpolare. Som i sin tur gör samma sak. Det är i princip så en väldigt stor del av fildelningen ser ut idag. Men trots detta vill man stoppa all torrent, all p2p och hämma även den legala fildelningen. Men som sagt, jag anser att all fildelning är bra och inte bara en begränsad sådan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 fan vad gott det känns när skojare som er inte kan lura folk på pengar längre och tvinga oss att köpa cd-skivor för 200:- bara för en låt. 😊 stackare nu förstår jag att du känner dig lurad skulle jag också om jag blev tvingad att köpa en cd för 200kr å det bara fanns en låt..... det var säkert nån som bände upp armen på dig å väste hotfullt i örat: "köp nu för helvete, annars knäcker vi knäskålarna på dig" har hört det är rätt vanligt att både artister å skivbolagsdirektörer åker runt å gör så Nej, men däremot var jag tvungen att köpa en samlingsplatta för 200:-, ibland mer för att jag bara ville ha en låt på skivan. Det är rent lurendrejeri och särskilt mot ungdomar som är naiva och ser upp till sina artister. Jag saknar inte den tiden ett dugg, men jag förstår att du gör det Mr Bigshot. Köper du en samlingsplatta för 200 så förtjänar du att vara bitter. Jag tror det var åratal sedan jag köpte en skiva över 120, eller ens en dubbelplatta över 150, om det var sådana du syftade på. Kanske ska kolla i andra butiker än Åhlens? CD-ON, Ginza och liknande är utmärkt för att hitta billiga skivor. Jag har köpt skivor för under 50 kronor som del i olika erbjudande och kampanjer dom har där. Det är därför jag har så svårt för dom argumenten: att skivor är dyra! 150:- för 2 bra låtar av 12, är det så mycket bättre? Och var har jag sagt att jag inte köper album jag tycker är bra? Jag laddade ner American Idiot innan jag köpte den. Ska du hävda att det också är fel? Varför köpa skivan överhuvudtaget då?? Om jag ser tidningen Studio i affären, och ser att dom har en intressant artikel men resten skräp, då köper jag helt enkelt inte tidningen! Jag letar efter någon annan intressant tidning istället! Eller köper ingen tidning överhuvudtaget! Detta handlar inte om tidningar utan musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 december 2007 Dela Postat 12 december 2007 (å nu ska vi se om han kan klura ut vad effekten blir...) Om du tror att det stoppar fildelningen så är du naiv. nätrodde inte det... får väl förklara det för dig då häng med nu: avgiften ska ge inkomster till upphovsrättsinnehavare fildelningen ska inte stoppas fildelningen blir legal inkomsterna fördelas till dom som har mycket nedladdning gäller bara att lösa det tekniskt å tekniken tror du ju på eller hur? 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts