Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Och du är den som gnäller om att folk inte betalar för din musik ha ha.

läshandikappad?

nu har du missat att jag inte gör nån egen musik

och jag har vare sig bil eller körkort faktiskt

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

läshandikappad?

Är det inte musik du producerar eller är det kameler? Spelar ingen roll om du inte har körkort eller bil. Du har säkert cyklat utan hjälm, gått mot röd gubbe eller jobbat svart eller anställt svart. Du är inte fläckfri och vad du än gjort så lär det i vilket fall som helst vara "allvarligare" än fildelning. 😉

Redigerat av Soxic
Postat
dina produktioner har en bit kvar innan dom når hälften av vad folk vill betala för att få

Till skillnad från dig är jag inte ute efter pengar.

nej för du jobbar gratis på ditt jobb

De flesta håller på med musik för att det är kul och inget annat. Vill folk inte betala dig så bu hu...stackars dig. Jobba som alla andra då.

jag lägger mig inte i vad dom flesta andra gör med sin musik

dom får göra som dom vill på vilken nivå dom vill

jag jobbar som alla andra

enda skillnaden är vad jag jobbar med

precis som skillnaden mellan en brandman å en kock

och som jag skrev innan - om det vore mitt eget uppehälle det gällde skulle jag ju snarare gnälla över alla hemstudior

Postat
Är du förståndshandikappad? Är det inte musik du producerar eller är det kameler? Spelar ingen roll om du inte har körkort eller bil. Du har säkert cyklat utan hjälm, gått mot röd gubbe eller jobbat svart eller anställt svart. Du är inte fläckfri och vad du än gjort så lär det i vilket fall som helst vara "allvarligare" än fildelning. 😉

vet inte hur du tror det funkar i branschen men jag får alltså inte betalt för varje såld skiva

jag får betalt per timme eller en fast överenskommen summa innan skivan kommer ut

utebliven försäljning påverkar inte mig, bara artisten

har faktiskt inte cykel heller

att gå mot röd gubbe är inte olagligt även om det är ett brott mot en trafikregel

däremot kan man bli skadeståndsskyldig om man skulle orsaka en olycka när man gör det

fick det förklarat för mig för några år sen, kanske har det ändrats igen?

att jag nån gång jobbat svart betyder ju inte att jag tycker det är rätt

anställt nån svart har jag inte gjort däremot

vad som är allvarligare än något annat här ovan är ju bara din värdering

jämför straffsatserna på dom olika exemplen du tar upp så får du en fingervisning om hur samhället värderar

Postat

läshandikappad?

Vänta, istället för att sjunka till din nivå och svara med samma mynt så kan man ju fråga om du har något emot "läshandikappade"? Precis som du har med allt annat som inte faller dig i smaken. Rena jäkla fascistfasoner. Jag har just gått ifrån att respektera antipiraters åsikter till att avsky dom. Tack, du gör verkligen fildelarna stor nytta. Keep it coming.

Postat
byt jobb då & sluta gnäll som en barnunge.

Alldeles oavsett vad man tycker om fildelning så känns din attityd märkligt hård. Antar att du aldrig förlorat jobbet eller hamnat i någon slags ekonomisk knipa själv?

För de flesta är det en dröm att få jobba som producent så shut it. Det är fan ett privilegium som många säkert skulle kunna tänka sig att göra för mycket mindre pengar än vad du säkert gör. Jag tycker du framstår som en gnällig, bortskämd jäkla skitunge. De flesta andra av oss sliter häcken av oss, kör taxi, buss, städar, jobbar på lager, sitter i kassan på ICA så kom inte hit med ditt predikande. Tycker du det är så hemskt med fildelning så gå städa toaletter istället så kan jag producera för hälften av vad du tjänar. Då kan branschen istället göra mer intelligenta saker för pengarna och så slipper vi allt gnäll om att branschen inte tjänar något. Allt handlar om att anpassa sig och göra det bästa av situationen.

Jag riskerar att få gå inom min bransch. Stora nedskärningar ska göras inom loppet av några år och risken är därför stor. Det är tråkigt som fan och hemskt, men vad fan ska jag göra åt det. Så ser verkligheten ut. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Ibland går utvecklingen som man vill och ibland inte. Jag tänker inte slänga mig på marken och skrika som en skitunge om att staten borde sluta tjuva och fördela pengarna bättre utan jag får acceptera mitt öde och anpassa mig efter det. Hade mina tjänster verkligen behövts, då hade jag fått vara kvar, annars bye bye sucker.

Jag tolererar inte ditt angrepp på min person och förväntar mig en ursäkt.

Postat (redigerat)
Vänta, istället för att sjunka till din nivå och svara med samma mynt så kan man ju fråga om du har något emot "läshandikappade"?

Jag har just gått ifrån att respektera antipiraters åsikter till att avsky dom.

vadå "istället för"?

du har ju redan klivit ner där

men du missuppfattade tydligt min fråga

hade du varit läshandikappad av något slag så hade det varit en ursäkt för att inte kunna hålla reda på olika namn, hålla reda på vem som sagt vad eller hålla reda på vad som skrivits

vad är din ursäkt?

och antipiraters åsikter har du ju klart å tydligt från första början visat noll respekt för

liksom för dom upphovsrättshavare som inte tillåter dig använda deras material utan betalning

så prata inte skit

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Ha, ha. Pucko.

att man jobbat svart i början av sin karriär när man fortfarande var ny i gamet medan man fortfarande lärde upp sig å kunderna bestod i lokala småband är en sak

att man nu skulle fortsatt när man har alla möjligheter att köra vitt å driver egen firma är en helt annan sak

det är här vi skiljer oss du å jag

du aviserar klart å tydligt att trots alla möjligheter att göra rätt för dig så skulle du ändå välja att köra på som tidigare

Postat
men.... alla exempel du ger här verkar ju grunda sig på legal fildelning? att dom själva sett till att dela ut sin musik gratis?vi pratar illegal fildelning - när någon annan anser sig ha rätten att bestämma över din musik begreppet "fildelning" är ju lite olyckligt eftersom det innefattar både legal å illegal sådan

Jag trodde det diskuterades utifall fildelning bara är negativt för artisten, det var iaf ett sånt inlägg jag svarade på. På dig låter det som om du tycker fildelningen är fel främst för att artsiten mister kontrollen över sina verk. I många fall, om det nu inte gäller för Arctic Monkeys och Lili Allen, så tror jag att hypen bygs upp också genom illegal fildelning. Låtar kan hamna på nätet även om artisten inte lagt ut dom där själva.

Märk att jag inte helt tagit ställning i frågan, jag har själv laddat ner en hel del, men jag är inte övertygad om att det är helt rätt eller fel som det är nu med fildelningen.

Postat
På dig låter det som om du tycker fildelningen är fel främst för att artsiten mister kontrollen över sina verk. I många fall, om det nu inte gäller för Arctic Monkeys och Lili Allen, så tror jag att hypen bygs upp också genom illegal fildelning.

jag tror själva hypen måste komma innan p2p å torrents börjar användas som sökning å delning av en viss artist

vem söker efter nåt man inte vet om?

klart man kan skaffa ett rykte kring att ens musik fildelas å därmed väcka intresse

men då är det ju medveten vald marknadsföring

vill man själv göra det så har jag inga som helst synpunkter på det

illegal fildelning tycker jag är fel eftersom den sker utan medgivande från artisten

Postat (redigerat)
och sen då? köper man musiken sen? slänger du all musik du inte köper eller fortsätter du ha kvar den musiken å lyssnar på ibland ändå?

95 % av allt jag laddat ner slänger jag sen, om jag skulle göra en uppskattning. Och av det jag verkligen gillat där t.ex. hela skivan är bra, eller det som inte går att få tag på genom fildelning; köper jag. Sen har jag ju tipsat om otaliga artister till folk, skickat smakprov och säkert påverkat massa skivköp, men jag är ju inte dum, skulle alla veta hur man laddar ner bäst och i bäst kvalitet och ifall bredbandsutbyggnaden var bättre, så skulle ju skivförsäljningen minska än mer.

Och det är ett problem, jag vill för allt i världen inte att musikutbudet ska minska och jag tycker att artister ska tjäna pengar på det dom gör. Men det finns kanske alternativa vägar till det. Att legala alternativ byggs ut där man betalar en fast kostnad och får ladda ner fritt med garanterad kvalitet. Och att CDmediumet utvecklas, t.ex. kanske man kan ha dvdskivor istället, där man inte klipper i ändarna av frekvenssomfånget, så att det iaf klår vinyler, att CD får en högre fysisk kvalitet så man kan byta skivor lätt även när det är fest utan att riskera repor. Att det fäljer med en liten "bok" till skivan... vad som helst som gör det mer attraktivt än en komprimerad kopia. Dessutom att själva upplyssningen förenklas så att det kan tävla mot avancerade mediaspelare där man inte behöver byta skiva hela tiden.

Jag ska köpa grymma monitorer snart, så nu kommer jag nog börja köpa mkt mer skivor igen, så man får valuta för pengarna man lagt ner på monitorerna.

Det är en komplicerad fråga, speciellt eftersom jag själv gjort mig skyldig till nedladdning.

Redigerat av mmikael
Postat
95 % av allt jag laddat ner slänger jag sen, om jag skulle göra en uppskattning. Och av det jag verkligen gillat där t.ex. hela skivan är bra, eller det som inte går att få tag på genom fildelning; köper jag.

gjorde alla som laddar ner som du skulle vi inte ha ett problem vare sig det gällde musik film eller programvara

om man däremot tittar runt lite i sin omgivning så är det väl 8 av 10 som helt slutat köpa musik som tankar ner istället

jag tror också på det du skriver ovan som lösning på problemet

det du skriver visar ju också på att det finns många olika åsikter om detta även bland dom som laddar ner

även en förståelse för vad resultatet kan bli i långa loppet

Postat
hur mycket pengar har du spenderat på kläder som blivit slitna så du kastat dom?

Ja ännu mer pengar än på cdskivor säkert. Kläder är också för dyra, men dom kostar ju iaf mer att producera per styck.

varför är du inte mer rädd om dina cd om du nu tycker dom är så fasligt dyra å dom repas så lätt?

av alla mina skivor tror jag ett fåtal nånsin blivit så repade att dom inte gått att spela å då har man råkat göra nåt riktigt korkat med dom

Du har inte haft massa fester där skivorna byts hela tiden? Jag måste ju säga att de inte känns ett dugg fel att ladda ner en skiva jag de facto redan köpt.

ditt resonemang kring deathstars e ju intressant

- kanske beror deras låga inkomst från försäljning på att dom finns på dc++?

- musikakter som inte ger livekonserter får ingen chans att leva på sin musik

- om dom inte tjänar på merchendise förstås...

Ja, dels det och dels att skivbolaget tar den störst abiten av kakan. Och yes, det är tråkigt om man måste göra livkonserter för att tjäna stålar på sin musik, men som jag skrev ovan så går det säkert att komma undan det utan att korsfästa fildelare.

kan inte det va ett tips för alla näringar?

sälja t-shirts istället för själva varan, så kan varan delas ut gratis?

adobe kan ju tex sälja en snygg musmatta å dela ut programmen gratis så kan alla som stödjer adobe köpa musmattan

Det finns ju inte samma hype kring adobe som kring Marilyn Manson, men jag förstår din poäng, alla vill inte göra livespelningar, och alla har inte fjortisfans som vill springa runt med ens fejja på en t-shirt. Men Adobe har ju också många "professionella kunder" så dom sitter ju inte helt i samma sits. För spelföretag är det väl värre.

man kan likna fildelning med att ta kort om du vill

illegal fildelning blir då att ta kort på någon som inte accepterar att du fotar dom

kruxet i din liknelse är att ett foto inte kan ersätta orginalet

en datakopia kan däremot effektivt ersätta dataorginalet

därav ekonomisk inkomstförlust för den som besitter orginalet

Ja, idag gör kopian det, men det kanske inte är ett måste.

Jag säger inte att jag sitter på alla svaren, men det kanske finns lösningar som gör alla lite gladare förutom alla multibolag...

Postat
Jag måste ju säga att de inte känns ett dugg fel att ladda ner en skiva jag de facto redan köpt.

Ja, dels det och dels att skivbolaget tar den störst abiten av kakan.

kan inte säga emot dig

har du köpt en skiva så ser jag ingen skillnad att du laddar ner färdiga mp3or mot att du rippar skivan själv för eget bruk

skivbolagen tar ofta största delen av kostnaden också

Postat

Ha, ha. Pucko.

att man jobbat svart i början av sin karriär när man fortfarande var ny i gamet medan man fortfarande lärde upp sig å kunderna bestod i lokala småband är en sak

att man nu skulle fortsatt när man har alla möjligheter att köra vitt å driver egen firma är en helt annan sak

det är här vi skiljer oss du å jag

du aviserar klart å tydligt att trots alla möjligheter att göra rätt för dig så skulle du ändå välja att köra på som tidigare

Nej, det du talar om kallas dubbelmoral. Du utnyttjade systemet för att nå dina mål. Aja, baja. Inte lura staten sådär. Jag tycker du ska betala tillbaka dom pengarna genast. Du är en usel tjuv, bandit...kriminell!! 😄

Som sagt. Ge mig 500.000.000:- jag kommer fortfarande ladda ner musik. Du kan tjafsa hur mycket du vill om lagar och skit, det hjälper inte din sak ett dugg. Särskilt patetiskt är det då det var helt lagligt för bara ett par år sedan. Du kommer aldrig att få en fildelare att tro att han är en usel skurk, att han är omoralisk eller vad det nu kan vara. Det enda du lyckas med är att få dig själv att framstå som en gammal bakåtsträvande surgubbe, vilket du förmodligen är.

Att det kan vara så jäkla svårt att fatta, att vad du än tycker om fildelning, så är det som det är, och kommer alltid att vara, i alla fall så länge du och dina krigshetsare fortsätter på samma linje. Dina ord hjälper inte, hot och strängare lagar hjälper inte. Inse att den tiden som den var är passerad och aldrig mer återkommer. Ju tidigare du inser det, desto större chans är det att du kanske får producera Smurfhits 42.

Postat

Kom ihåg alla...

Om du tex köpt ditt favoritbands senaste skiva och sparar ned alla låtarna som mp3-filer på din dator får du dela med dig av låtarna till din bästa vän, precis som du kan låna ut din cd-skiva till din vän. Så länge du inte sprider musiken till allmänheten utan bara delar med dig till en eller några få i din familj och dina närmaste vänner bryter du inte mot några lagar.

Det här får du göra:

- Köpa cd-skivor och spara ned dem för eget bruk.

- Dela med sig av samma filer i ett eller några få exemplar till familj och närmaste vänner.

- Köpa musik på nätet som inte har kopieringsskydd (s k DRM-skydd) och bränna ned det på cd-skivor för att använda själv eller låna ut till kompisar.

Sedan finns det en gråzon där lagen inte är testad i praktiken. Många har ju chat-vänner som de känner sig närmare än de människor de träffar dagligen i klassrum eller på arbetsplatser. Ska man inte få dela med sig till sådana vänner?

Postat
Att det kan vara så jäkla svårt att fatta, att vad du än tycker om fildelning, så är det som det är, och kommer alltid att vara, i alla fall så länge du och dina krigshetsare fortsätter på samma linje. Dina ord hjälper inte, hot och strängare lagar hjälper inte.

det är som det är

men det kommer bli som det blir

förändring kommer 🙂

annars är det rätt skönt att se att din attityd å sätt bara står för dig å inte alla andra som också ev laddar ner

bara kolla här ovan

dom flesta fattar ju vad problemet rör sig om

det är bara du som fortsätter kvittra nån larvig "frihetssång"

snart gör du rätt för dig vare sig du vill eller inte

Postat (redigerat)
Att det kan vara så jäkla svårt att fatta, att vad du än tycker om fildelning, så är det som det är, och kommer alltid att vara, i alla fall så länge du och dina krigshetsare fortsätter på samma linje. Dina ord hjälper inte, hot och strängare lagar hjälper inte.

det är som det är

förändring kommer 😊

Knappast...

Tillåt mig citera Eric Clapton

However, the system of marketing and distribution are in the middle of a huge shift, and by the end of this decade I think its unlikely that any of the existing record companies will still be in business. With the greatest respect to all involved, that would be no great loss. Music will always find its way to us, with or without business, politics, religion, or any other bullshit attached. Music survives everything, and like God, it is always present. It needs no help, and suffers no hindrance. It always found me, and with God's blessing and permission, it always will.

Sid 328, Claptons memoarer.

Du har ju knappast den erfarenhet Clapton har av branschen, så dig kanske det tar 30 år innan du kommer ikapp och börjar förstå lite av det som sker. Men då lär du ju fortfarande klänga dig fast vid det förflutna.

annars är det rätt skönt att se att din attityd å sätt bara står för dig å inte alla andra som också ev laddar ner

bara kolla här ovan

dom flesta fattar ju vad problemet rör sig om

det är bara du som fortsätter kvittra nån larvig "frihetssång"

snart gör du rätt för dig vare sig du vill eller inte

Ska svartarbetaren säga. Se bara hur du försökte rättfärdiga ditt svartjobbande. Det är ju rent ut sagt pinsamt vilken dubbelmoral du har. Och särskilt märkligt är det inte att fler inte träder fram då det finns sådana krigshetsare som dig. Det som sker istället är att folk fortsätter i det tysta. Men ärligt talat tror jag de skiter fullständigt i vad du och din lynchgrupp anser. Det är nämligen svårt att ta sådana som dig på allvar.

Redigerat av Soxic
Postat
det är som det är

förändring kommer 😉

Knappast...

ja

eric clapton är ju rätt man att uttala sig om det blir en "licensavgift" eller inte på bredband...

som jag sa innan

försök bredda din kunskapsbank

Postat
Ska svartarbetaren säga.

vem svartarbetar?

Du kanske aldrig arbetat svart utan försökte rättfärdiga det ändå?

Postat
det är som det är

förändring kommer 😏

Knappast...

ja

eric clapton är ju rätt man att uttala sig om det blir en "licensavgift" eller inte på bredband...

som jag sa innan

försök bredda din kunskapsbank

LoL, licensavgift? Ungefär som man snackat om i 10 år om att införa på cd-r? :rolleyes: Även om jag finner det föga troligt att man inför en sådan avgift så är det knappast något som kommer att medföra att fildelningen upphör och att skivbolagen går tillbaka till den tid som var. Det är väldigt sällan saker och ting återställs då det kommit i rullning, men jag förstår att en bakåtsträvare som dig tror det. Även om man inför alla regler man kan hitta på så kommer det inte innebära annat än att fildelningen går än mer underground. Upphör gör den aldrig. Dessutom har man som jag påpekade följande rätt...

- Dela med sig av samma filer i ett eller några få exemplar till familj och närmaste vänner.

- Köpa musik på nätet som inte har kopieringsskydd (s k DRM-skydd) och bränna ned det på cd-skivor för att använda själv eller låna ut till kompisar.

Sedan finns det en gråzon där lagen inte är testad i praktiken. Många har ju chat-vänner som de känner sig närmare än de människor de träffar dagligen i klassrum eller på arbetsplatser. Ska man inte få dela med sig till sådana vänner?

Bredbandsbolagen om några är de som mer eller mindre uppmanar till fildelning även om de inte får säga det rakt ut.

Det är ganska tragiskt att du tror att det kommer bli som förr igen, att du håller fast och vägrar släppa taget. För ärligt talat, ju tidigare du inser att du måste förändras med tiden, desto större chans är det...återigen...att du kanske får producera smurfhits 46. ;-) Det vore ju en fantastisk seger för musikkonsumenterna ha ha.

Postat

Jag väntar fortfarande. Förgäves misstänker jag, det är väl inte troligt att den som offentligt kallar sin son "That little fucker" har ursäkter till övers för dem han förolämpar.

Postat (redigerat)

Jag väntar fortfarande. Förgäves misstänker jag, det är väl inte troligt att den som offentligt kallar sin son "That little fucker" har ursäkter till övers för dem han förolämpar.

*EDIT* blandar ihop demogubben hit och demosnubben dit. Båda med samma tråkiga argument ha ha. Alright, jag kan inte minnas att jag trampat dig på tårna, men det skulle inte förvåna mig så visst, vad jag än sagt så ber jag om ursäkt. Så hemsk är jag inte. Fildelare är varken sämre eller bättre än dig själv. Alla har vi en liten fildelare i oss. :rolleyes:

Kul att du gillar min hemsida förresten. Inte första gången du citerar därifrån. Kanske blir mer intressant om du citerar hela texten.

Today was my day with my son. Mom has got a new job and now Im stuck with my son…or he is stuck with me rather. It’s not all fun and games I should tell you. That little fucker is dictating me full circle. Everywhere he goes and everything he does, I have to be there and I have to play along. I got to sit down for 10 minutes during the whole day, and that was only because I payed him off with ice cream. But it was a lot of fun to. Eventually I wore him down and when I wasn’t paying attention he nodded off in the pram.

Redigerat av Soxic
Postat
När argumenten tryter...

När argumenten var slut bestämde du dig för att attackera mig personligen.

Det är oacceptabelt.

Nu är du ju bara larvig.

Postat

För att återgå till debatten...

Vad säger ni om de rättigheter man faktiskt har som jag postade i en tidigare tråd?

Jättebra om man har tillgång till en backup samt att de kanske finns på nätet om ens skivor blir repade. Ser jag som en enkel teknisk fördel.

Japp, det får man faktiskt göra och det finns inte ett skit demoproducenten och hans lynchmobb kan göra åt det. Även om hans dröm vore att varje skiva kostade 200:- och att det rådde totalförbud över att ens råka höra musik man inte äger själv.

Kopieringsskydd är rent larv. Om man bestämmer sig för att köpa en produkt ska man väl inte bli begränsad. Blir som att köpa en bil med rattlås typ. Man kan sitta där i stolen och vrida på ratten och känna på läderlukten, men inte köra. :-/

Ja, ska man inte? :rolleyes:

Postat

Jag ställer mig inte på nån sida nu i vad debatten egentligen handlar om, men jag tycker man ska vara försiktig med att måla ut nån som "smurfhitsproducent" när man själv textmässigt är ett blekt försök till sammansmältning av 90tals-punk-klyschor, gör intetsägande låtar och i ett tappert försök att låta som Billie Joe Armstrong: inte klarar av att leverera.

Missförstå mig inte, det är inget hata-Håkan-Hellström-för-att-han-inte-sjunger-som-Marie-Picasso över det här inlägget (jag lyssnar lika gärna på Nina Simone som Hellström och massvis med annat inom en mängd genre:ar) och jag ogillar inte alls punkgrejen. Jag tycker tvärtom att Green Day (som verkar vara Ledfigurerna i ditt musikliv) har gjort en del schyssta låtar och lyssnade väldigt mycket på Bad Religion för ett antal år sen (vilka du säkert också vill låta som).

Dessutom gillar jag punk-grejen; "man behöver inte kunna sjunga eller spela perfekt" - så länge man gör bra låtar. The New York Dolls, Iggy Pop, Rancid med många fler har gjort en del riktiga pärlor, trots att dom inte alls låter som skolade musiker. Jag tycker dock att man borde kunna backa upp det man själv gör med kanske lite mer substans innan man sätter sig till doms över nån vars musik man aldrig hört, på det sättet du gör i tråden.

... Din musik kan man däremot faktiskt tycka till om, den finns ju lite överallt på nätet. Inte så att andra lagt upp den, nej nej, det har du lyckats bra med själv - i typ varenda medium som finns... :rolleyes:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%2...ic%22&meta=

Du är inte en stjärna för att du tagit ett artistnamn och "designat" halvtaskiga logotyper med det, photoshoppat med bilder på dig själv och skrivit om dig själv på Wikipedia, "tyvärr" det funkar inte så.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.