Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering

Björn Olsberg

Recommended Posts

Lite snabb filosofering (jag vet inte helt vart jag står i frågan);

Jag själv lyssnade på The Strokes typ ett år innan dom slog igenom och spelade upp det till alla jag kände varav många sen köpte debuten (inklusive jag själv).

Fildelning kanske inte är helt rätt, men på iaf ett sätt så tycker jag det är rättvist, för jag köper idag endast dom skivor jag tycker håller ett bra mått nästan rakt igenom och kommer aldrig längre hem med massa skivor som jag sen aldrig lyssnar på.

Är inte fildelning litegrann som att ta kort? Tar man en bil så försvinner en bil från tillverkaren eller ägaren, tar man ett kort så förlorar inte tillverkaren/ägaren av motivet något. Sen i fallet fildelning så påminner ju kopian såpass mkt om förebilden att den kan ersätta orginalet, men om skivorna skulle vara mer än en omslagsbild och en CDskiva och i ännu högre kvalitet (både ljudmässigt och fysiskt) så skulle man ju kunna komma undan det och då blir liknelsen ännu bättre. Då skulle kanske fildelningen fungera som just kort, många nöjer sig med kortet/mp3:an, vissa går på en utställning/konsert, vissa vill ha orginalet för att det är mycket bättre och för varje person som nöjer sig med kopian, så finns det dom där intresset växer mycket större (där vykortet resulterar i en semester eller dylikt).

En jobbarkompis som spelar i Deathstars berättade förövrigt att dom knappt ser nå pengar alls från skivförsäljningen, utan tjänar nästan uteslutande på konserter. Dessutom borde väl merchendize kunna/vara en bra inkomstkälla?

Vidare så tycker jag att det är orimligt vad min skivsamling egentligen kostat, jag har ju spenderat sjuka mängder pengar på Cdskivor. Jag har kanske 350 skivor... om man räknar med en snittpris på 160 kronor (en del billigare och många på import ända upp till 249 kronor), så blir det 56000 kronor. Varav många idag inte ens går att spela för att CDskivorna är i så dålig kvalitet att dom repas lätt.

Jag tycker att musikbranschen är en gnidig jävla bransch, som vant sig vid sitt överflöd. Jag tror t.o.m. att tillverkarna idag gör sämre CDskivor just för att dom ska repas lättare och man ska tvingas köpa nytt, eller så bryr dom sig bara inte (mer än att tjäna stålar). För jag har CDskivor från 1993 som trots alla repor inte alls "hoppar", och dom är alla i en tjockare kvalitet. Dom kan väl utveckla sin jävla vara precis som musiken ständigt utvecklas?

Leva musiken, och alla konstnärer som gör musiken, men alla multibolag med sina ofta ohederliga kontrakt kan kanske gå under..?

Redigerat av mmikael
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker fildelning är litegrann som att ta kort, tar man en bil så försvinner en bil från tillverkaren eller ägaren, tar man ett kort så förlorar inte tillverkaren/ägaren av motivet något.

Vad tycker du om resonemangen som förts kring detta tidigare i tråden? Eller du pallade kanske inte läsa, utan bara spontanpitchar dina sköna liknelser?

Dela på andra sajter

Jag tror du missuppfattar min fråga.

Det rådet inga tvivel om att marknadsföring via myspace och liknande portaler kan vara effektiv, men jag tror de som råkat ladda hem musik av en artist man aldrig tidigare hört talas om är försvinnande få.

Fildelningsnätverken är inte där man upptäcker nya artister, det hävdar jag bestämt. Däremot tvivlar jag inte på att många laddar hem musik den vägen då man fått upp ögonen för en artist, men det är liksom en annan sak. Eller hur?

Många på DC ++ söker efter en artist, hittar den i bra kvalitet, drar hem den användarens filelist, kollar om han/hon i övrigt har "bra" skivor och laddar sen hem annat som den användaren har, i mån av utrymme på sin egen hårddisk. Har en användare massor med artister som man gillar, då är sannolikheten hög att den har annat man kan komma att gilla.

Vidare så sprids ju musik genom att folk skickar låtar till varandra som dom själva laddat ner, det är ju att sprida en artist genom fildelning/"att upptäcka nya artister genom fildelning".

Redigerat av mmikael
Dela på andra sajter

Jag tycker fildelning är litegrann som att ta kort, tar man en bil så försvinner en bil från tillverkaren eller ägaren, tar man ett kort så förlorar inte tillverkaren/ägaren av motivet något.

Vad tycker du om resonemangen som förts kring detta tidigare i tråden? Eller du pallade kanske inte läsa, utan bara spontanpitchar dina sköna liknelser?

Du är personligt engagerad märker jag 🙂 det är bra och nej jag hade inte läst hela tråden innan jag postade, sånt som händer när tråden är lång.

Dela på andra sajter

En jobbarkompis som spelar i Deathstars berättade förövrigt att dom knappt ser nå pengar alls från skivförsäljningen, utan tjänar nästan uteslutande på konserter. Dessutom borde väl merchendize kunna/vara en bra inkomstkälla?
En fråga: Någon som vet hur mycket man egentligen tjänar på merchandise? Jag var på en spelning i fredags (en vecka sedan alltså) och köpte då en t-shirt och en tygkasse för 100 respektive 40 kronor. Det kan väl inte vara mycket de tjänar då?
Dela på andra sajter

Om allt det ni babblar om verkligen spelar någon roll, varför är fildelning så accepterat? Att vifta bort allt med att hävda att alla dessa människor, ur alla samhällsklasser och yrkesroller är omoraliska, giriga och kriminella är ju bara fjantigt. Vinner jag 10.000.000:- på lotto imorgon kan du ge dig fan på att jag laddar ner en partylåt att fira till. Gör det mig girig, snål, kriminell?

kriminell?

- ja du bryter ju mot en lag - visste du inte det?

snål?

- absolut! har man vunnit 10 miljoner så är det ren snålhet att fortsätta snika åt sig gratis

girig?

- ja en annan sida av snålhet

fortkörning, svartjobb, bidrags- å skattefusk är också "accepterat"

åtminstone enl vissa - ja man kan säkert säga dom flesta om det inte blir för stora proportioner på det hela

Dela på andra sajter

inte Arctic Monkeys som sålde ut stora konserter innan dom ens släppt en platta? Det sägs ju vara p.g.a. Myspace, men säkert pga fildelning också. Detsamma för Lily Allen. Kan inte tänka mig att folk bara genom lyssnande på deras myspace skapade hypen, antagligen fanns det att tillgå på nätet och då fildelades det med all säkerhet för fulla muggar.

Sen får man tycka vad man vill om fildelning, men jag är inte så övertygad om att du har rätt i det du hävdar. Många indieband blir ju stora genom fildelning. Dom delar ju ofta ut vissa av sina låtar själva för att hypen ska ta fart.

men.... alla exempel du ger här verkar ju grunda sig på legal fildelning?

att dom själva sett till att dela ut sin musik gratis?

vi pratar illegal fildelning - när någon annan anser sig ha rätten att bestämma över din musik

begreppet "fildelning" är ju lite olyckligt eftersom det innefattar både legal å illegal sådan

Dela på andra sajter

Många på DC ++ söker efter en artist, hittar den i bra kvalitet, drar hem den användarens filelist, kollar om han/hon i övrigt har "bra" skivor och laddar sen hem annat som den användaren har, i mån av utrymme på sin egen hårddisk. Har en användare massor med artister som man gillar, då är sannolikheten hög att den har annat man kan komma att gilla.

Vidare så sprids ju musik genom att folk skickar låtar till varandra som dom själva laddat ner, det är ju att sprida en artist genom fildelning/"att upptäcka nya artister genom fildelning".

och sen då?

köper man musiken sen?

slänger du all musik du inte köper eller fortsätter du ha kvar den musiken å lyssnar på ibland ändå?

Dela på andra sajter

Shit att ni orkar tjafsa om samma sak i över 900 inlägg. Folk laddar ned musik via p2p program, gilla läget! Oavset hur mycket demonerna gnäller över att det är fel och att de inte tjänar pengar så kommer folk ändå att ladda ned sin musik så länge det är accepterat. Om det är så att du inte kan leva på din musik pga att folk inte köper dina skivor så är det väl så, byt jobb då & sluta gnäll som en barnunge. Eller så får du väl helt enkelt ta lagen i dina egna händer och göra något åt situationen.

Ja, jag laddar hem musik via p2p och nej det stör mig inte och ja jag tycker det är okej och nej det är inte samma sak som att stjäla en bil. Kommer knappast orka försvara detta inlägg eftersom de flesta frågor redan debatterats 10 gånger. Nu har jag sagt mitt iallafall!

Dela på andra sajter

Är inte fildelning litegrann som att ta kort?

Vidare så tycker jag att det är orimligt vad min skivsamling egentligen kostat, jag har ju spenderat sjuka mängder pengar på Cdskivor. Jag har kanske 350 skivor... om man räknar med en snittpris på 160 kronor (en del billigare och många på import ända upp till 249 kronor), så blir det 56000 kronor. Varav många idag inte ens går att spela för att CDskivorna är i så dålig kvalitet att dom repas lätt.

hur mycket pengar har du spenderat på kläder som blivit slitna så du kastat dom?

varför är du inte mer rädd om dina cd om du nu tycker dom är så fasligt dyra å dom repas så lätt?

av alla mina skivor tror jag ett fåtal nånsin blivit så repade att dom inte gått att spela å då har man råkat göra nåt riktigt korkat med dom

ditt resonemang kring deathstars e ju intressant

- kanske beror deras låga inkomst från försäljning på att dom finns på dc++?

- musikakter som inte ger livekonserter får ingen chans att leva på sin musik

- om dom inte tjänar på merchendise förstås...

kan inte det va ett tips för alla näringar?

sälja t-shirts istället för själva varan, så kan varan delas ut gratis?

adobe kan ju tex sälja en snygg musmatta å dela ut programmen gratis så kan alla som stödjer adobe köpa musmattan

man kan likna fildelning med att ta kort om du vill

illegal fildelning blir då att ta kort på någon som inte accepterar att du fotar dom

kruxet i din liknelse är att ett foto inte kan ersätta orginalet

en datakopia kan däremot effektivt ersätta dataorginalet

därav ekonomisk inkomstförlust för den som besitter orginalet

Redigerat av Demonproducenten
Dela på andra sajter

å det sa en hel del om dig å hur du ser på din egennytta kontra andra människors

Japp för alla människor är ju lika!

hur får du ihop det när du samtidigt å stolt förklarar att du utan att skämmas sätter din egen nytta framför andras på bekostnad av andras?

är det att behandla alla lika menar du?

eller menar du att alla gör så?

Dela på andra sajter

hur får du ihop det när du samtidigt å stolt förklarar att du utan att skämmas sätter din egen nytta framför andras på bekostnad av andras?

är det att behandla alla lika menar du?

eller menar du att alla gör så?

Hmm nu fastnar jag ändå i försvarandet vilket jag inte skulle göra men okej.

Bara för att du tycker som du gör så betyder det inte att alla andra gör det. Det du säger om egennyttan osv berör mig inte speciellt mycket och lär knappast få mig att ändra min uppfattning om p2p. Åter igen, är det så att du inte kan leva på ditt musikskapande så får du väl gå till arbetsförmedlingen och söka ett jobb med en stadig inkomst och sedan leka med din musik på sidan om.

Det jag skrev med alla människor är lika var med ironi men jag får väl ta på mig missförståndet eftersom jag formulerade det knepigt.

Att diskutera detta är som att diskutera politik med någon som inte står för samma politiska åsikter, totalt meningslöst. Nu tänker du förmodligen såga ännu ett inlägg och säga att jag är omoralisk och egoistiskt. Om du tycker det så får du gör det, du får mitt tillstånd.

Lycka till med din propaganda!

Dela på andra sajter

Bara för att du tycker som du gör så betyder det inte att alla andra gör det. Det du säger om egennyttan osv berör mig inte speciellt mycket och lär knappast få mig att ändra min uppfattning om p2p. Åter igen, är det så att du inte kan leva på ditt musikskapande så får du väl gå till arbetsförmedlingen och söka ett jobb med en stadig inkomst och sedan leka med din musik på sidan om.

Det jag skrev med alla människor är lika var med ironi men jag får väl ta på mig missförståndet eftersom jag formulerade det knepigt.

ok du var ironisk när du skrev att alla människor var lika?

ja då förstår jag bättre ditt helhetsresonemang

jag är helt medveten om att alla inte tycker som jag

frågan är om du är medveten om att inte alla resonerar som du?

kanske går du i tanken att en överväldigande majoritet tycker ditt sätt att resonera är helt ok?

och bara för tydlighetens skull: jag skapar inte musik - jag spelar in å producerar andra som gör det

skulle jag va rädd för att bli arbetslös för egen del skulle jag sitta å gnälla över alla som bygger en hemstudio i sovrummet eller garaget

frågan gäller: "har jag rätt att plocka åt mig det du skapat trots att du sagt att jag inte får det?"

du svarar ja

jag svarar nej

Dela på andra sajter

jag är helt medveten om att alla inte tycker som jag

frågan är om du är medveten om att inte alla resonerar som du?

Fullt medveten om att alla inte resonerar som jag. Det räcker med att läsa i den här tråden för att bilda sig en uppfattning om det.

frågan gäller: "har jag rätt att plocka åt mig det du skapat trots att du sagt att jag inte får det?"

du svarar ja

jag svarar nej

Kunde inte sagt det bättre själv! 😄

Dela på andra sajter

du svarar ja

jag svarar nej

Kunde inte sagt det bättre själv! 😄

intressant

du säger "ingen får ta det jag skapat utan mitt tillstånd"

å samtidigt säger du "man får ta utan tillstånd"

Dela på andra sajter

Såå. om du är så trött på stöld.. Varför stjäler du min tid med ett så idiotiskt inlägg då??? 😉

Är så trött på folk som tycker stöld är ok. Offentliga spöstraff skulle glinen ha.
Dela på andra sajter

Alldeles oavsett vad man tycker om fildelning så känns din attityd märkligt hård. Antar att du aldrig förlorat jobbet eller hamnat i någon slags ekonomisk knipa själv?

Suck... Ska jag sitta och försvara mig ännu en gång alltså. Vad jag har gjort i mitt liv och vad jag har upplevt har du inte en jäkla aning men jag kan säga att jag upplevt samhällets botten för att sedan ta mig därifrån. Försök inte ens inbilla dig att jag inte vet vad en ekonomisk knipa är eller hur det är att förlora ett jobb.

Visst kan min attityd uppfattas som hård men jag står för den.

Dela på andra sajter

kriminell?

- ja du bryter ju mot en lag - visste du inte det?

snål?

- absolut! har man vunnit 10 miljoner så är det ren snålhet att fortsätta snika åt sig gratis

girig?

- ja en annan sida av snålhet

fortkörning, svartjobb, bidrags- å skattefusk är också "accepterat"

åtminstone enl vissa - ja man kan säkert säga dom flesta om det inte blir för stora proportioner på det hela

Ha, ha du är ju allvarligt korkad om du resonerar så. Bryter mot lagen? 😉 Den här lagen har framkommit därför att rika och stora företag pushad fram den. Gemene man skiter i vilket. Minns du inte att jag nämnde att det i en delstat i USA är emot lagen att ha oralsex och att man kan få så hårt straff som 10 år i fängelse om man bryter mot det? Jag skiter i fildelningslagen ärligt talat. Man måste inte per automatik tycka alla lagar är korrekta och följa dom blint, vilket du säkert vill hävda "för annars kan man bryta mot alla lagar och bla bla bla bla bla". Eftersom du i din robotvärld förmodligen inte har förståelse för detta så ska jag informera dig om att man t ex inte behöver tycka att pedofili är okej bara för att man anser att fildelning är okej. Man kan fildela och fortfarande ha starkare moral än vad du har. Vad vet vi om dig. Du kanske tycker fildelning är hemskt och ska straffas med döden medans du kanske tycker sex med 14-åringar är okej. Tänk om alla i gamla nazityskland vägrat följa diskrimineringslagarna. Det är heller ingen som tar skada för att jag laddar ner musik. De vet inte och kommer inte veta ett skit om mig. De kan heller inte hävda eller bevisa att jag skulle köpt deras skiva ändå.

Och du menar på fullaste allvar att om jag vinner 10.000.000:- och fortsätter att ladda ner musik att jag gör det av snålhet? Ibland tar du bara priset i trångsynthet. Jag skulle kunna ha oändligt mycket pengar men ändå fildela så lägg ner ditt patetiska korståg.

Fortsätt gärna göra bort dig. För varje ord du häver ur dig, desto mer rätt känns det. Tack! 😆

Dela på andra sajter

byt jobb då & sluta gnäll som en barnunge.

Alldeles oavsett vad man tycker om fildelning så känns din attityd märkligt hård. Antar att du aldrig förlorat jobbet eller hamnat i någon slags ekonomisk knipa själv?

För de flesta är det en dröm att få jobba som producent så shut it. Det är fan ett privilegium som många säkert skulle kunna tänka sig att göra för mycket mindre pengar än vad du säkert gör. Jag tycker du framstår som en gnällig, bortskämd jäkla skitunge. De flesta andra av oss sliter häcken av oss, kör taxi, buss, städar, jobbar på lager, sitter i kassan på ICA så kom inte hit med ditt predikande. Tycker du det är så hemskt med fildelning så gå städa toaletter istället så kan jag producera för hälften av vad du tjänar. Då kan branschen istället göra mer intelligenta saker för pengarna och så slipper vi allt gnäll om att branschen inte tjänar något. Allt handlar om att anpassa sig och göra det bästa av situationen.

Jag riskerar att få gå inom min bransch. Stora nedskärningar ska göras inom loppet av några år och risken är därför stor. Det är tråkigt som fan och hemskt, men vad fan ska jag göra åt det. Så ser verkligheten ut. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Ibland går utvecklingen som man vill och ibland inte. Jag tänker inte slänga mig på marken och skrika som en skitunge om att staten borde sluta tjuva och fördela pengarna bättre utan jag får acceptera mitt öde och anpassa mig efter det. Hade mina tjänster verkligen behövts, då hade jag fått vara kvar, annars bye bye sucker.

Dela på andra sajter

Bryter mot lagen? 😉 Den här lagen har framkommit därför att rika och stora företag pushad fram den. Gemene man skiter i vilket.

oavsett vad du anser om lagen eller varför du tror den kommit till så är den ett faktum i svensk å dom flesta andra länders lagstiftning

din fråga var om du är kriminell

svaret är ja om du bryter mot en lag

sen kan du i evighet försöka föra fram din ståndpunkt med att jämföra med oralsexlagar i nån amerikansk delstat, vilket är helt å hållet ovidkommande

ett tips är att om du nån gång skulle hamna i domstol av en eller annan anledning, inte bygga hela ditt försvar kring det argumentet

om snålhet:

om du har tio miljoner så kan ju knappast anledningen vara penningbrist för att fortsätta ladda ner utan att betala

vad gemene man tycker om olika lagar, regler eller moralfrågor ska du nog inte ta på dig att kanalisera

Dela på andra sajter

så kan jag producera för hälften av vad du tjänar.

Hade mina tjänster verkligen behövts, då hade jag fått vara kvar, annars bye bye sucker.

du kanske hade fått vara kvar om du kunde läsa?

antar du förväxlar mig med demomannen igen?

ska det va så jävla svårt?

lycka till med producerandet

dina produktioner har en bit kvar innan dom når hälften av vad folk vill betala för att få

Dela på andra sajter

så kan jag producera för hälften av vad du tjänar.

Hade mina tjänster verkligen behövts, då hade jag fått vara kvar, annars bye bye sucker.

du kanske hade fått vara kvar om du kunde läsa?

antar du förväxlar mig med demomannen igen?

ska det va så jävla svårt?

lycka till med producerandet

dina produktioner har en bit kvar innan dom når hälften av vad folk vill betala för att få

Och du är den som gnäller om att folk inte betalar för din musik ha ha. Inser du inte hur korkat det ser ut. Uppenbarligen är du inte så bra att folk vill betala för ditt skräp heller så sök ett nytt jobb. Så, vilka storheter har du producerat? 😉

Om jag är kriminell är du också kriminell då jag är säker på att du brytit mot hastighetsgränserna flera gånger. Jag vågar påstå att ditt brott är farligare och allvarligare än vad mitt "brott" är. 😆

Dela på andra sajter

Till skillnad från dig är jag inte ute efter pengar.

nej för du jobbar gratis på ditt jobb

De flesta håller på med musik för att det är kul och inget annat. Vill folk inte betala dig så bu hu...stackars dig. Jobba som alla andra då. Jag tror knappast samhället stannar för att du slutar producera. Tro mig, musik kommer att produceras ändå. 😉

Redigerat av Soxic
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.