Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om ni nu måste kalla det stöld, så ska det klassas som snatteri, eftersom värdet understiger 800 kr.

Ahhh, man gör en Mona Sahlin mao?

Eller var det en Göran??

🙂

Redigerat av drloop
Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Jag var på ett intressant föredrag om nätverk och internet för ett tag sedan.

Det finns teknik som kommer att installeras hos operatörer av nät som gör det möjligt för dessa att se exakt vad som åker in och ut i vårt hem.

Intressant och se om det kommer att få några följder på fildelning.

Jag tror alla blir jättenöjda med ännu mer övervakning av ens liv. Särskilt med tanke på att typ 100% av alla manliga internetsurfare då och då besöker en och annan porrsajt. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det finns teknik som kommer att installeras hos operatörer av nät som gör det möjligt för dessa att se exakt vad som åker in och ut i vårt hem.

Jag tror alla blir jättenöjda med ännu mer övervakning av ens liv. Särskilt med tanke på att typ 100% av alla manliga internetsurfare då och då besöker en och annan porrsajt. 🙂

Frihet under ansvar vettö!

Faktum är att tekniken tillåter tex sådana här grejer.

Du tror att du skall ladda hem en film tex "Alien", men du får istället hem trailern för "Gustav 8 nu ännu tjockare".

Redigerat av drloop
Postat

Jag tror alla blir jättenöjda med ännu mer övervakning av ens liv. Särskilt med tanke på att typ 100% av alla manliga internetsurfare då och då besöker en och annan porrsajt. 😄

Frihet under ansvar vettö!

Faktum är att tekniken tillåter tex sådana här grejer.

Du tror att du skall ladda hem en film tex "Alien", men du får istället hem trailern för "Gustav 8 nu ännu tjockare".

Ha, ha, det skulle jag se som en glad överraskning!

drloop (oregistrerad)
Postat
Så fort ISP:s börjar övervaka sina användare så kommer p2p-trafiken krypteras.

Det finns kanske lösningar runt hörnet för det med.

Det är nya tider nu...

Postat
Så fort ISP:s börjar övervaka sina användare så kommer p2p-trafiken krypteras.

Det är nya tider nu...

Förändras eller dö!

Postat

Det är nya tider nu...

Isf skulle man behöva göra ingrepp i datorns hårdvara.

Förnekar inte att det skulle kunna hända, men jag tror att konsumenterna skulle bojkotta de datorer som hade inbygda övervakningssystem 🙂

Cmos, Lund eller Uppsala?

😄

Huh? 😎

Postat

😎

Huh? 🙂

Ditt studentlingo är så skönt.

Har jag använt några särskilda ord som förknippas med studerande? 😄

Förövrigt kan jag hänvisa till min profil: " Stad/plats: Uppsala/Falun" 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är nya tider nu...

Isf skulle man behöva göra ingrepp i datorns hårdvara.

Förnekar inte att det skulle kunna hända, men jag tror att konsumenterna skulle bojkotta de datorer som hade inbygda övervakningssystem 🙂

😄

Huh? 😎

Nej man behöver faktiskt inte det. Det som är klurigt är att det syns att man "öppnat paketet".

Så mao du ser att du blivit övervakad, kanske inte önskvärt för den som nu vill övervaka.

Postat (redigerat)
Nej man behöver faktiskt inte det. Det som är klurigt är att det syns att man "öppnat paketet".

Så mao du ser att du blivit övervakad, kanske inte önskvärt för den som nu vill övervaka.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga... Utveckla.

Redigerat av cm0s
Postat (redigerat)
intressant inställning att det inte är stöld att tanka hem musik, eller konst.

Det är inte stöld att olovligen kopiera något - det är upphovsrättsintrång. Om den termen inte har en tillräckligt negativ klang så är det bättre att jobba på det än att medvetet eller omedvetet förvirra debatten.

Hela syftet med upphovsrättslagstiftningen som jag ser det är att allmänheten ska få tillgång till bredare och bättre utbud än vad som skulle varit fallet om inte samma ekonomiska incitatement funnits (om det vore en äganderätt varför har man då tidsbegränsningar?). Därför är det olyckligt att diskussionen blivit så mycket av upphovsmän mot konsumenter. Att en upphovsman förlorar sin inkomst är inte speciellt intressant - det intressanta är vad som händer med utbudet av musik (i dess olika former, inspelningar, live, etc) när musik fildelas fritt.

Jag jobabr med konstruktion/formgivning. De saker jag gör fungerar eller fungerar inte beroende opå vilken form jag givit dem. Om jag slitit i flera månader för en maskindel skall fungera, kanske de inte känns bra att någon snor konceptet. Därför finns tex patent, och upphovsrätt....

Jag jobbar med programmering och när man ser hur patent beviljas för sådant som vem som helst skulle kunna komma på och sedan patent-troll - firmor som inte har uppfunnit något själva utan bara använder elementära patent för att pressa andra företag på pengar i utbyte mot att slippa stämmas - missbrukar det så kan man inte annat än bli allmänt skeptisk. Patent och upphovsrätt är något nödvändigt ont för att skapa incitatement för människor att skapa, men de är endast motiverade så länge de lever upp till sina mål och andra tillräckligt starka incitament saknas.

Om man inte vill att musiker/producenter skall få betalt, gäller det för all kreativ intellektuell aktivitet? konstruktion, formgivning, forskning?

Jag tror att olika områden har helt olika förutsättningar. Även om man släppte fildelning fri skulle nog live-musiken klara sig bra, men för filmen skulle det kunna vara mycket mer skadligt. Forskning är för övrigt ett lustigt exempel eftersom det inom den öppna forskningen bara är meriterande om andra forskare vill bygga vidare på och citera ens arbete.

Redigerat av nilsL
Postat (redigerat)
Schopenhauer är helt fantastisk! Alla borde läsa honom och Kant.

Lite OT men ni började!

Tack för tipset. Det är absolut inte OT. Allt hänger ihop på ett eller annat sätt här i livet vettu. 😕

Redigerat av Soxic
Postat

Hela den här diskussionen är fullständigt meningslös. Antisidan kommer aldrig kunna övertalas att fildelning inte är fel, och förespråkarna kommer aldrig gå med på motsatsen. Fildelningen kommer finnas kvar oavsett vad folk slänger omkring sig i en tråd på ett forum, motståndarna kommer fortsätta vara arga och skrika stöld, vi andra kommer glatt fortsätta fildela album till vänster och höger.

Det enda jag stör mig på mer än något annat i diskussionen är många av motståndarnas referenser till lagen, som om att de har lagen på sin sida automatiskt betyder att de har rätt. Vore det så skulle det ju inte finnas något att diskutera över huvud taget. Lagen bestämmer inte vad som är moraliskt rätt eller fel, isåfall skulle ju exempelvis homosexualitet vara djupt moraliskt förfall i stora delar av världen. Lagen ska beskriva vad folk tycker är rätt och fel, och det är ju just det vi diskuterar i den här tråden. Att då referera till den nuvarande lagstiftningen som ett argument för sin sak är totalt irrelevant.

Postat
Hela den här diskussionen är fullständigt meningslös. Antisidan kommer aldrig kunna övertalas att fildelning inte är fel, och förespråkarna kommer aldrig gå med på motsatsen. Fildelningen kommer finnas kvar oavsett vad folk slänger omkring sig i en tråd på ett forum, motståndarna kommer fortsätta vara arga och skrika stöld, vi andra kommer glatt fortsätta fildela album till vänster och höger.

Det enda jag stör mig på mer än något annat i diskussionen är många av motståndarnas referenser till lagen, som om att de har lagen på sin sida automatiskt betyder att de har rätt. Vore det så skulle det ju inte finnas något att diskutera över huvud taget. Lagen bestämmer inte vad som är moraliskt rätt eller fel, isåfall skulle ju exempelvis homosexualitet vara djupt moraliskt förfall i stora delar av världen. Lagen ska beskriva vad folk tycker är rätt och fel, och det är ju just det vi diskuterar i den här tråden. Att då referera till den nuvarande lagstiftningen som ett argument för sin sak är totalt irrelevant.

Det är ju lite så jag försökte säga tidigare när jag skrev att det är ohållbart att ha en lag som inte svenska folket respekterar. För mig är det en av de större problemet, att vi har stor del av ungdomar och äldre som faktiskt skiter i en lag de finner irrelevant.

Postat

Det är ju lite så jag försökte säga tidigare när jag skrev att det är ohållbart att ha en lag som inte svenska folket respekterar. För mig är det en av de större problemet, att vi har stor del av ungdomar och äldre som faktiskt skiter i en lag de finner irrelevant.

Flertalet bilförare skiter i hastighetsbegränsningarna och kör i stort sett alltid för fort, eftersom de tycker att hastighetsgränserna är onödigt lågt satta och de vill komma fram snabbare. Eftersom lagar som inte respekteras av folket är ohållbara enligt resonemanget ovan, så bör vi i så fall släppa farten fri på våra vägar, eller hur...?

Enligt min mening en MYCKET relevant jämförelse med fildelningsproblematiken - vare sig man diskuterar lag eller moral.

f-n - jag skulle ju hålla mig från tråden... 🙂🙂

Postat

Såg ett South Park-avsnitt igår som tar upp fildelningsproblemet:

LARS
					 But why play if we're not gonna make 
					 millions of dollars.

KYLE
					  Because that's what real artists do. 
					 People are always gonna find a way to 
					 copy our music and swap it for free. 
					 If we're real musicians, then we should 
					 just play and be stoked that so many 
					 people are listening.

STAN
					  Beside, maybe our sound would have 
					 gotten downloaded for free, but if they 
					 were good songs then people still would 
					 have bought tickets to see our band 
					 in concert. 

KYLE
					 From now on, MOOP isn't about money. 
					 MOOP is about music! We're not striking 
					 anymore! Who's with us?! 

BRITNEY
					 ...We're just about the money.

OTHER ACTS
					 Yeah, yeah.

KYLE
					  Oh.

Postat
Flertalet bilförare skiter i hastighetsbegränsningarna och kör i stort sett alltid för fort, eftersom de tycker att hastighetsgränserna är onödigt lågt satta och de vill komma fram snabbare. Eftersom lagar som inte respekteras av folket är ohållbara enligt resonemanget ovan, så bör vi i så fall släppa farten fri på våra vägar, eller hur...?

Enligt min mening en MYCKET relevant jämförelse med fildelningsproblematiken - vare sig man diskuterar lag eller moral.

f-n - jag skulle ju hålla mig från tråden... 🙂🙂

Visst är det relevant. Och visst dör det folk på vägarna. Så....man ser hela tiden över hur man skall komma till rätta med problemen. Frågan är ju vad som skulle kunna vara motsvarigheten till vajerräcke i brednandssammanhang 🙂

Postat

Argumenten bara snurrar runt i huvudet på mig och jag har massor att säga, men det känns som om allt redan sagts och jag tror inte vi kommer längre. Varje argument "emot" kan jag komma på minst 10 argument "för" och så känner nog den andra sidan också. Alla utgår ifrån sina egna intressen. Allt är bara en stor dubbelmoral från alla håll. Ingen är sämre eller bättre än den andre. Det är lite som med moderaterna, de predikar om det ena och det andra, sedan sitter de där själva med fingrarna i syltburken. 🙂

Jag hoppas verkligen, verkligen att man kan finna en lösning på detta som gynnar alla. Jag tycker ingen ska behöva känna sig som en förlorare. Jag tycker det är synd att alla vi som älskar musik ska göra oss till ovänner med varandra.

Jag ser faktiskt inte enbart positiva effekter med fildelningen. Någon som jag upptäckt hos mig själv med fildelningen är att musiken på något sätt tappat i värde lite. Det är inte som förr, då man åkte till någon skum affär på St Eriksplan och man stod i flera timmar och bläddrade igenom alla skivor i hopp om något fynd och när man väl fann det så höll man hårt i det och verkligen såg ett värde i skivan. Man samlade och var glad. Idag ligger skivorna och skräpar och man finner ingen riktig glädje, om jag utgår ifrån mig själv i alla fall. När allt är gratis, då blir man på något sätt avtrubbad.

Det kanske låter konstigt efter att jag så hårt argumenterat för fildelning, men tro det eller ej, jag är beredd att mötas halvvägs. Jag tror inte lösningen är att skapa lagar som per automatik gör en stor del av befolkningen till kriminella. Jag tror inte lösningen är att kontrollera folk med diverse mätinstrument om vad man laddar ner. Jag vet inte vad lösningen är, men lyckat är det inte om bara en sida är nöjd, lyckats har vi gjort då bägge sidor kan säga att de är nöjda.

Postat (redigerat)

Men det var ett jävla tjöt.

Jag säger precis samma sak till er som när Agda 75 ringer till mig på jobbet (SOS Alarm 112).

- Ta en alvedon och andas lugnt, och vänta tills hjälp är på väg!

Redigerat av Soundborn
Mollin (oregistrerad)
Postat

😄

Huh? 😄

Ditt studentlingo är så skönt.

Har jag använt några särskilda ord som förknippas med studerande? 😱

Förövrigt kan jag hänvisa till min profil: " Stad/plats: Uppsala/Falun" 😄

När bor du i Falun? 😄

Postat
Man kan ju undra varför någon skulle vilja både betala och begå en brottslig handling på samma gång.

Jag förstår inte vad du menar? Det görs ju varje dag.

Det finns massor av torrentsidor som kräver abonnemang och tar betalt för sina tjänster, och ännu fler som drar in stora inkomster av reklam och annan sponsring samt paypaltiggeri. Att Oink skulle vara en gratistjänst helt utan vinstsyfte tror jag inte på - självklart tjänar den gripne på det hela, på det ena eller andra sättet.

Att polisen bjuder in media att filma tillslag är vanligt i Storbritannien, utmärkt underhållning, tack för länken!

????

Exakt vad surrar du om Demomannen??

Det va en sida där du kunde bli inbjuden. Och om du ville så kunde du donera pengar för "uppehälle" av hans/deras servrar å dylikt.

Finns säkert massor av sidor som tar betalt för sina tjänster och många tjänar pengar på reklam. Vilket säkert den aktuelle sidan oxå gjorde. tbruce skrev inget om att Oink var en "gratistjänst helt utan vinstsyfte". Det tog du från luften. Försök läsa igenom saker å ting innan du vräker på. Ha en bra dag.

• 2 veckor senare...
Postat
nu gällde det om ägaren märker eller inte, om det gör saker som är olagliga okej

Ja, och det bör likväl illustreras med immaterialrättsliga exempel, då sakrätt är något annat.

liknelesen pekar på inställningen "om jag tycker att man får göra så så är det OK"

den totala avsaknaden av respekt för andras önskemål, satta begränsningar, rättigheter

imateriellt eller materiellt är skitsamma

det handlar om att jag skiter i vad du vill, bara för att jag kan

Postat
liknelesen pekar på inställningen "om jag tycker att man får göra så så är det OK"

den totala avsaknaden av respekt för andras önskemål, satta begränsningar, rättigheter

imateriellt eller materiellt är skitsamma

det handlar om att jag skiter i vad du vill, bara för att jag kan

Man kan inte alltid ta hänsyn till vad andra vill.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.