drloop (oregistrerad) Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Mycket underhållande läsning. / Mikke OT: Inte för mig. jag råkade bevaka tråden och nu går den inte att stänga av så min mejl blir sönderspammad av Studio. 🙂 Det var lite humor tycker jag 😆
Demomannen Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Det finns inte ett lika stor behov av den varan lägre i och med internets inträde. Hur menar du, folk lyssnar inte på musik längre? Jag skulle vilja säga att behovet är lika stort som någonsin förr, skillnaden är att många gör som du och struntar i att betala det pris säljaren begär. Fortfarande är detta ett mysterium för mig. Varför ska just media vara gratis? Varför inte design, uppfinningar och andra saker vi inte kan ta på? Om Volvo kopierar Saabs design har inte Saab förlorat något, right? Dom har ju sin design kvar? Om jag jobbar i två år med att utveckla ett nytt styrsystem till JAS och svenska staten helt enkelt snor min uppfinning är det inte mer än rätt, jag har ju receptet kvar? Jag kanske tyckte det var roligt, brann för styrsystemsutveckling och borde kunnat syssla med detta på min fritid? Industridesign skall göras av folk som drivs av passion, inte pengar! Om någon lånar mina ritningar och gör exakta kopior må det vara hänt, dom lovade att betala om konstruktionen kom till nytta. Soxic? Någon?
cm0s Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 (redigerat) Hur menar du, folk lyssnar inte på musik längre? Jag skulle vilja säga att behovet är lika stort som någonsin förr, skillnaden är att många gör som du och struntar i att betala det pris säljaren begär. Fortfarande är detta ett mysterium för mig. Varför ska just media vara gratis? Varför inte design, uppfinningar och andra saker vi inte kan ta på? Om Volvo kopierar Saabs design har inte Saab förlorat något, right? Dom har ju sin design kvar? Om jag jobbar i två år med att utveckla ett nytt styrsystem till JAS och svenska staten helt enkelt snor min uppfinning är det inte mer än rätt, jag har ju receptet kvar? Jag kanske tyckte det var roligt, brann för styrsystemsutveckling och borde kunnat syssla med detta på min fritid? Industridesign skall göras av folk som drivs av passion, inte pengar! Om någon lånar mina ritningar och gör exakta kopior må det vara hänt, dom lovade att betala om konstruktionen kom till nytta. Soxic? Någon? Många lobbar för att göra patenträtten fri. Läkemedelsföretag sitter på patent på läkemedel som de säljer dyrt med ensamrätt. Patent är dåligt på det sättet, sjuka människor har inte råd till medicin som är billig att tillverka, eftersom det enda företaget som får sälja medicinen säljer den dyrt. Samtidigt så används de pengarna som drivs in med patentlicenser och försäljning till att ta fram nya läkemedel och driva utveckligen framåt. Det är inte svart på vitt. Immaterialrätt har både för- och nackdelar som jag sa tidigare, annars hade inte denna diskussionen funnits. Redigerat 31 oktober 2007 av cm0s
Gain Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Det finns inte ett lika stor behov av den varan lägre i och med internets inträde. Hur menar du, folk lyssnar inte på musik längre? Jag skulle vilja säga att behovet är lika stort som någonsin förr, skillnaden är att många gör som du och struntar i att betala det pris säljaren begär. Fortfarande är detta ett mysterium för mig. Varför ska just media vara gratis? Varför inte design, uppfinningar och andra saker vi inte kan ta på? Om Volvo kopierar Saabs design har inte Saab förlorat något, right? Dom har ju sin design kvar? Om jag jobbar i två år med att utveckla ett nytt styrsystem till JAS och svenska staten helt enkelt snor min uppfinning är det inte mer än rätt, jag har ju receptet kvar? Jag kanske tyckte det var roligt, brann för styrsystemsutveckling och borde kunnat syssla med detta på min fritid? Industridesign skall göras av folk som drivs av passion, inte pengar! Om någon lånar mina ritningar och gör exakta kopior må det vara hänt, dom lovade att betala om konstruktionen kom till nytta. Soxic? Någon? Ok då.. Word 🙂
Demomannen Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Många lobbar för att göra patenträtten fri. Och här i Sverige har vi ett gäng organiserade dårfinkar som vill avskaffa copyright. Jag har svårt att se hur det ena eller andra skulle vara möjligt i annat än en planekonomi. Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet?
Dingbats Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Mkt av din argumentation bygger på välbetalada bolagsdirektörer eller att storbolagen tjänar mkt pengar.. Precis, och det tycker jag är väldigt onödigt, för det har egentligen ingenting med saken att göra. Det har det väl i allra högsta grad om du påstår att det är synd om SonyBMG som förlorar så mycket pengar. Det visar väl om något att det fortfarande finns gott om pengar inom den branschen. Gör det inte? Jo, men det tycker jag också är irrelevant. Men hur sm helst verkar diskussionen vara avslutad nu, så hej för mig.
Gain Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Många lobbar för att göra patenträtten fri. Och här i Sverige har vi ett gäng organiserade dårfinkar som vill avskaffa copyright. Jag har svårt att se hur det ena eller andra skulle vara möjligt i annat än en planekonomi. Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Precis så... Om jag på något sätt fladdrar i vidare argumentation så förlåter jag redan nu mig själv 🙂 ; Det är moraliskt riktigt liksom att det är lagligt ok att skatteplanera men det är INTE ok att planera att glömma sin plånbok när man ska ut på krogen med bästa polarna, eller hur? Det är ok att använda demos och gratispluggar, men INTE ok att använda KOPIOR på syntar, trummsamplers, sequensers etc, eller…?! Det är ok att låna en idé för skriva en innovativ och nyskapande schlager t ex 😛 , men inte att sno fyra takter eller..? Då kan det väl inte vara helt ok att systematiskt, utan pardon och i varje läge, kopiera/lyssna/använda en artists verk som valt att ta betalt för det? Eller?
cm0s Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 (redigerat) Många lobbar för att göra patenträtten fri. Och här i Sverige har vi ett gäng organiserade dårfinkar som vill avskaffa copyright. Jag har svårt att se hur det ena eller andra skulle vara möjligt i annat än en planekonomi. Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Så du menar att ingenting skulle uppfinnas om man inte fick ersättning för det? Hur kommer det sig då att vi gjorde vetenskapliga framsteg innan patenträtten? Tror du att grottmänniskorna hade patent på hjulet och verktygen som krävdes för att tillverka eld? Du förstår väl hur korkat detta låter? Redigerat 31 oktober 2007 av cm0s
Biran Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 (redigerat) Jag tackar för en god debatt som inte spårade ur allt för mycket trots heta känslor, men nu anser jag att jag lagt ner allt för mycket tid på detta och drar mig tillbaka till det som är viktigt för mig, nämligen att skapa musik! Jag har inget emot någon som jag debatterat med och jag hoppas vi i framtiden kommer fram till en lösning som alla kan vara nöjda med. Tack för en god debatt. Peace and out! Varför skulle den spåra ur ?? 🙂 Är viktig debatt som tyvärr spårar ut när makthavare blandar sej i (kan inte skilja på laglig/olaglig fildelning) Själv har jag tankat en hel del på DC men det e inget jag stolt argumenterar för som dej Soxic.. Redigerat 31 oktober 2007 av Biran
Demomannen Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Många lobbar för att göra patenträtten fri. Och här i Sverige har vi ett gäng organiserade dårfinkar som vill avskaffa copyright. Jag har svårt att se hur det ena eller andra skulle vara möjligt i annat än en planekonomi. Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Så du menar att ingenting skulle uppfinnas om man inte fick ersättning för det? Hur kommer det sig då att vi gjorde vetenskapliga framsteg innan patenträtten? Tror du att grottmänniskorna hade patent på hjulet och verktygen som krävdes för att tillverka eld? Du förstår väl hur korkat detta låter? "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var: Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet?
Demonproducenten Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Nej du har inte svara på om vi alla är tjuvar och banditer. Jäkligt lustigt att man bara sådär kriminaliserar mer än halva befolkningen. Vi skulle nog få lägga ner stora delar av polismyndigheten i sådana fall. En lag är bara en lag och inte alltid värd att försvara. Det finns lagar i USA om att oralsex är förbjudet. Ska man sitta i fängelse i 10 år för att man haft oralsex? Tycker du det är rätt? Suck... Saxat ur Sydsvenskan: Allt färre väljer att betala för nedladdad musik Av Alexander Kuprijanko Först publicerad: 29 oktober 2007 23:30 Senast uppdaterad: 31 oktober 2007 09:29 Lika många svenskar laddar ner musik som förra året – men färre väljer att betala för den. TEMA • Fildelning och nedladdning En kraftig ökning för den legala nedladdningen har nu förbytts i en nedgång, visar färska siffror från analysföretaget Mediavision. Enligt Mediavisions siffror för tredje kvartalet i år laddade 1,4 miljoner svenskar ner musik från nätet. Det är lika många som samma period 2006. Men förra året betalade 480000 av dem för musiken – i år 420000. Minskningen är statistiskt säkerställd. – Vi såg ett kraftigt lyft från slutet av 2005 till mitten av 2006. Därefter har vi haft ett ganska stabilt nyttjande, säger analytikern Daniel Kawasaki på Mediavision. _ _ _ Mediavisions siffror bygger på intervjuer med 2560 bredbandsinnehavare mellan 15 och 74 år. Intervjuerna genomfördes i augusti och september i år. Företaget har frågat om man har laddat ner musik från nätet de tre senaste månaderna och om man har betalat för nedladdad musik under de senaste tre månaderna. som vi ser på siffrorna som enbart baserar sig på bredbandsanvändare så skulle det vara 1,4 milj svenskar som laddar ner från nätet 1,4 genom 9 = 15,5 % fråndraget 420 000 pers som betalar lämnar resten kvar, säg en miljon jämnt 1 genom 9 = 11% 11% av befolkningen skulle alltså ladda ner utan att betala för sig det är ganska långt ifrån en majoritet, ganska långt från 40-50% också klart de elva procenten beter sig som tjuvar, inget snack dom tar utan lov, utan att betala observera att siffrorna anses statistiskt säkerställda (i motsats till gallupar på kvällspressens hemsidor) å att man inte ens då har pratat med dom som inte har bredband ursäkta att svaret dröjde 🙂
Demonproducenten Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 Jag tycker vad SonyBMGs VD tjänar är totalt irrelevant för om fildelning är rätt eller fel. ja
Linus Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 jag råkade bevaka tråden och nu går den inte att stänga av Studio forum: Redigera bevakningar 🙂
cm0s Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var:Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Okej, tydligen alla de som uppfann saker innan immaterialrätten och patenträtten kom till, och alla de som idag fortfarande bedriver sådan verksamhet för att sedan tillgängliggöra resultatet utan krav på betalning.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var:Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Okej, tydligen alla de som uppfann saker innan immaterialrätten och patenträtten kom till, och alla de som idag fortfarande bedriver sådan verksamhet för att sedan tillgängliggöra resultatet utan krav på betalning. låter ju lovvärt men ärligt vad har de gratisarbetande idealisterna uppfunnit av värde de senaste 200 åren?
Demomannen Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var:Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Okej, tydligen alla de som uppfann saker innan immaterialrätten och patenträtten kom till, och alla de som idag fortfarande bedriver sådan verksamhet för att sedan tillgängliggöra resultatet utan krav på betalning. låter ju lovvärt men ärligt vad har de gratisarbetande idealisterna uppfunnit av värde de senaste 200 åren? Hjulet, eller hur det nu var?
cm0s Postat 31 oktober 2007 Postat 31 oktober 2007 "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var:Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Okej, tydligen alla de som uppfann saker innan immaterialrätten och patenträtten kom till, och alla de som idag fortfarande bedriver sådan verksamhet för att sedan tillgängliggöra resultatet utan krav på betalning. låter ju lovvärt men ärligt vad har de gratisarbetande idealisterna uppfunnit av värde de senaste 200 åren? Jag har inte sagt något om gratisarbetande idealister, sluta lägg orden i min mun.
xzenom Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 "Korkat" hör till din egen trista vokabulär och jag vill inte kalla ditt inlägg så, men det jag skrev var:Vem vill investera i forskning, design eller konstnärligt arbete utan att kunna göra anspråk på resultatet? Okej, tydligen alla de som uppfann saker innan immaterialrätten och patenträtten kom till, och alla de som idag fortfarande bedriver sådan verksamhet för att sedan tillgängliggöra resultatet utan krav på betalning. låter ju lovvärt men ärligt vad har de gratisarbetande idealisterna uppfunnit av värde de senaste 200 åren? Jag håller inte med påtalade linjen som jag tidigare sagt, men finns en hel del bra gratisgrejer: * LINUX!!!!!!!!!!!!!!! * Massa hyffsat bra gratispluggar (om folk bara kunde skriva fler RTAS istället för tråkiga VST) * En massa grejer till som jag inte kommer på för att jag jobbat natt tills nu
D.i.a Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 jag vet vad sägermen vad fan skiter väl jag i han kan ta en annan bil säger jag ju skiter väl jag i jag vill ha en bil nu å det är enklast å billigast att ta hans har han råd att köpa en sån jävla dyr bil så kan han fan dela med sej ett par timmar dessutom går det buss som han kan åka om han inte vill ta nån annan bil Du kan fortfarande inte kopiera en bil så du får välja ett annat argument. å ännu mer spännande är att man kan kopiera pengar!det är ju riktigt bra för då kan man gå in å köpa vad man vill å ingen blir ju av med sina pengar bara för att jag gör egna på min skitbra färgkopiator hemma jätteenkelt! Är det inte en sanning? Dock är det knappast så enkelt, men om det gick, menar du att tanken aldrig skulle slå dig om du visste att du skulle komma undan med det? Jag tror det är skitsnack om du säger nej. Tanken skulle slå mig att göra så, fast ja skulle aldrig, för börjar jag så börjar fler och sen börjar alla och tillslut blir det pankaka utav allt. Precis som att ja aldrig skulle fildela piratkopierad musik för jag anser att om nån vill tjäna pengar på det han gör så ska han få det. Frågan igen: Om jag har en skiva till försäljning och digitalt nerladdningsbar på itunes eller liknande siter. Varför piratkopierar du då min musik och delar ut den till alla utan mitt godkännande? För att du anser att min tid och pengar jag har lagt ner på den inte är värt ett skit? Eller för att du inte gillar att betala för dig och för att du e lat? Fråga igen: Om jag har en skiva till försäljning i fysiskt skick i ett skivstånd på någon marknad. Skulle du då stå o ge ut piratkopior med eller utan mp3 gratis alldeles brevid mig till folk för att du anser att min tid och pengar jag har lagt ner på den inte är värt ett skit? Eller för att du inte gillar att folk ska betala för sig och för att du e lat? Eller för att du inte anser att jag har rätt till att kunna leva på min hobbie? Ja bara undrar 🙂
Hellpig Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Hellpig: Det som menas med att Oink inte tillhandahåller några upphovsrättsskyddade filer är att filerna (mp3orna) inte finns på Oinks servrar, utan på användarnas datorer. Din jämförelsen med secondhandbutiken blir därför felaktig. En mer korrekt liknelse är istället att Oink är som en lokal där folk träffas för att sälja och köpa secondhandkläder, men där innehavarna av lokalen inte deltar i handeln. Uppmaning till häleri kanske, men knappast häleri. En annan jämförelse är med t ex googles bildsök. Både bildsökmotorer och torrenttrackers erbjuder användaren att med hjälp av söktermer hitta filer som ofta(st) är upphovsrättsskyddade, och med ett par enkla klick kan man i båda fallen spara ner filerna till datorn. Att det är ett fotografi i ena fallet och ett musikalbum i det andra borde väl inte ha någon juridisk betydelse? Jag fårstår precis hur ni menar men glöm då inte att finns en hårfin skillnad; Google är till för att söka bland allt material på nätet. Det kommer att komma med en del material som man inte får ta hur som helst, helt klart. Det är kanske inte så allvarligt dock om jag sparar en sådan bild för att ha t ex i min skärmsläckare. Dock; hade jag sökt medvetet efter just denna bilden för att använda den (utan att betala) i ett kommersiellt syfte är det ganska stor skillnad. På en torrentsite är dock just syftet detta; kom hit och ladda ner kommersiellt material utan att betala för det. Nejvisst, de har inte materialet på sin site men då vore kanske liknelsen bättre om man säger som en häleriverksamhet där det stulna godset lagras i ett garage på en annan ort och hämtas när någon vill ha det. Och att de får in pengar på något sätt är uppenbart, inte enbart genom donationer med tanke på kostnad för servrar, bandbredd, tid spenderad och så vidare. Egentligen är jag inte någon ivrare mot nedladdningsverksamhet, jag laddar själv ibland. Om det jag stjäl är bra så köper jag det mer än gärna... om inte ser jag det inte som stöld utan mer som om jag gått in i en musikaffär och lyssnat på en CD för att se om den är bra eller inte. Men att det skall vara gratis och att folk inte ser det som stöld förstår jag inte. Vem sitter och jobbar bara för att se någon annan håva in pengarna? Inte jag i alla fall, såvida det inte är något som gagnar ett särskilt syfte.
D.i.a Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Härlig tråd! Jag vill bara flika in att jag tycker personligen det är väldigt tråkigt att det gick såhär för sidan fast å andra sidan finns ju andra sidor som duger.Jag som musiker , smakar alltid lika fånigt i munnen , känner ingen skam över att jag "snor". Som någon sa , dom får ju min musik gratis i kompensation. Världens bästa och för mig sannaste argument. Det är en spännande tid då skivbolagen som vi är vana att se dem är döende. Nu är det ju så att många andra än musiker och skivbolag lever på musikskapandet.. Vore ju förbaskat tråkigt om alla komersiella studios försvann.. Tror det drabbar musikerna tex oss här om film och musikstudios försvann.. Tillgång till hård och mjukvara skulle säkert minska Tror du att det kommer att ske? Det är ju skrattretande att du går på den propagandan. Gå och besök SonyBMG så får du se hur de har det. Fråga om de anställda är missnöjda med sina löner och föremåner. Ha! Vad är det som är fel att tjäna pengar?
Soxic Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 (redigerat) Jag vet att jag hade lämnat diskussionen och egentligen bryr jag mig inte längre för ingen här kommer knappast lyckas övertyga någon som tankar musik om att denne är en skurk som borde hängas upp och ner och piskas på ett torg. Dessa kommer tvärtemot att se er som skurkar och moralkärringar. Men jag har ändå en fråga som jag är nyfiken på vad svaret blir bland de mest ivriga antipirathetsare som finns här (man skulle nästan tro att ni arbetade för något stort skivbolag eller antipiratbyrån). Om jag ändå inte tänkt att köpa en skiva, för tro mig, jag laddar ner mycket skit som jag aldrig i mitt liv tänkt köpa men gärna lyssnar på hemma som någon form av radio, är det rent teoretiskt fortfarande fel att jag laddar ner den skivan? Jag skulle aldrig köpa den ändå eftersom jag inte anser skivan eller artisten vara tillräckligt bra och artisten skulle inte tjäna några pengar på mig ändå. Och eftersom jag laddar ner skivan så är det inte stöld och kan aldrig bli, och därför tar heller inte någon originalvara skada. Så för artisten är det viktigare att jag aldrig hör skivan? Hur går det ihop egentligen? För det mesta man laddar ner är sådant man inte köper ändå (man köper ju givetvis det man gillar. Inte för att vara snäll, utan för att man vill ha originalet). Och om jag laddar ner det, då är det väl i realiteten egentligen bara en vinst för artisten eftersom jag A) kanske rent av börjar tycka om artisten, B ) jag kanske påverkar någon annan att tycka om artisten, C) jag kanske går på en konsert med artisten. Hur resonerar ni kring det? Är det bättre för er att ingen ska höra er musik då? För mig är det som att slänga en massa ätbar mat bara för att...det är ett jäkla byråkratitänkande. Det gör er absolut inte till artister i mina ögon utan först och främst affärsmän som försöker sälja en produkt och eftersom jag är punkare i hjärta och själ så är det sådana som er som vi ger fingret. Därför tycker jag också att man ska sluta gnälla och låta marknaden styra, för är man tillräckligt bra, då kommer folk köpa ens musik och är man inte det, tja då sitter man här på forumet och gnäller om hur hemskt allt är och hur kriminella 10% av befolkningen är (vilket skämt). Tanken slog mig när en kompis som arbetar på ett stort skivbolag ville skicka mig två skivor. Jag sa då på skämt "vad är du för skivbolagsrepresentant som skickar skivor gratis, du vill väl att folk ska köpa skivorna?". Hans svar var "äh, du hade aldrig köpt dom här skivorna ändå." Och han har en poäng, det kan ingen förneka. Som jag ser det kan artisten bara vinna på det. Tack och hej. Redigerat 1 november 2007 av Soxic
android Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 som vi ser på siffrorna som enbart baserar sig på bredbandsanvändare så skulle det vara 1,4 milj svenskar som laddar ner från nätet1,4 genom 9 = 15,5 % fråndraget 420 000 pers som betalar lämnar resten kvar, säg en miljon jämnt 1 genom 9 = 11% 11% av befolkningen skulle alltså ladda ner utan att betala för sig det är ganska långt ifrån en majoritet, ganska långt från 40-50% också Nu har jag inte orkat läsa allt de senaste sidorna, men gällde det inte hur stor del av befolkningen som skulle "rösta ja" till fri fildelning...? Det är ju en helt annan fråga än den som besvarats i undersökningen du citerar.
Demomannen Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Om jag ändå inte tänkt att köpa en skiva, för tro mig, jag laddar ner mycket skit som jag aldrig i mitt liv tänkt köpa men gärna lyssnar på hemma som någon form av radio, är det rent teoretiskt fortfarande fel att jag laddar ner den skivan? Ja det är det. Om artisten eller den som förvaltar artistens rättigheter däremot tillåter dig ladda hem musiken är det naturligtvis okej. Egentligen är det ganska enkelt. 🙂 Du har ju lämnat den här debatten ett par gånger, men något säger mig att vi inte sett det sista av dig här, så jag upprepar min fråga: Av vilket skäl skall just media vara gratis, och inte annan egendom vi inte kan ta på? Hör du kanske till cmoss och dom andra som propagerar för slopad patent- och upphovsrätt och inte ser några större problem med ett sådant ekonomiskt system 🙂 - eller anser du att det du skapar till hör dig? Vad skiljer i så fall industridesignern från kompositören?
Soxic Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Om jag ändå inte tänkt att köpa en skiva, för tro mig, jag laddar ner mycket skit som jag aldrig i mitt liv tänkt köpa men gärna lyssnar på hemma som någon form av radio, är det rent teoretiskt fortfarande fel att jag laddar ner den skivan? Ja det är det. Om artisten eller den som förvaltar artistens rättigheter däremot tillåter dig ladda hem musiken är det naturligtvis okej. Egentligen är det ganska enkelt. 🙂 Du har ju lämnat den här debatten ett par gånger, men något säger mig att vi inte sett det sista av dig här, så jag upprepar min fråga: Av vilket skäl skall just media vara gratis, och inte annan egendom vi inte kan ta på? Hör du kanske till cmoss och dom andra som propagerar för slopad patent- och upphovsrätt och inte ser några större problem med ett sådant ekonomiskt system 🙂 - eller anser du att det du skapar till hör dig? Vad skiljer i så fall industridesignern från kompositören? Jag hade lämnat debatten 1 gång när du skrev detta tack så mycket och vad har det för betydelse för debatten undrar jag? Jag förstår att du tycker det är skönt att din kanske största meningsmotståndare försvinner, för dina argument är rent ut sagt kassa, i alla fall vad gäller den fråga jag just tog upp. Förklara för mig hur du kommer att märka att jag laddat ner din skiva som är så medelmåtta att jag ändå inte kommer att köpa den, och förklara för mig hur du kommer att förlora på det. Du lever i en värld där marknaden styr på ett sätt som dina konservativa och bakåtsträvande ögon aldrig sett. Bra musik kommer att belönas av sina fans, och dåligt och medelmåtta musik därefter. Folk har gigabyte med musik på hårddisken som de aldrig skulle köpa. Om jag jämnför med vad jag köpte för musik på 90-talet och hur många skivor jag hade då, jämnfört med album jag har på hårddisken idag, så har jag mycket mer skräp idag. Det är skivor jag förr i tiden aldrig i livet hade köpt för ens 90:- på rea. Varför jag har dom på hårddisken är för att det är enkelt att ladda ner, lyssna på ett par gånger och sedan troligtvis aldrig mer. Jag hade ändå aldrig köpt det så för artisten spelar det ingen roll. Han ska vara glad att jag ens hört det och se det som gratis reklam. Men visar det sig vara riktigt bra, ja då har artisten plötsligt ett nytt fan. På vilket sätt är det dåligt? Du är kanske ledsen för att du råkar vara en av medelmåttorna som inte längre tjänar pengar idag. Men sorry, så ser marknaden ut och det kommer den nog alltid att göra så länge vi har internet och datorer. Och att som demoproducenten gå så långt att han kallar 11% av Sveriges befolkning (det är bra mycket fler som fildelar och det vet alla här), däribland poliser, läkare och jurister, för tjuvar och kriminella, det är rent ut sagt förtal och det min vän gör dig till en större skurk än vad de är.
Demomannen Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Om jag ändå inte tänkt att köpa en skiva, för tro mig, jag laddar ner mycket skit som jag aldrig i mitt liv tänkt köpa men gärna lyssnar på hemma som någon form av radio, är det rent teoretiskt fortfarande fel att jag laddar ner den skivan? Ja det är det. Om artisten eller den som förvaltar artistens rättigheter däremot tillåter dig ladda hem musiken är det naturligtvis okej. Egentligen är det ganska enkelt. 😉 Du har ju lämnat den här debatten ett par gånger, men något säger mig att vi inte sett det sista av dig här, så jag upprepar min fråga: Av vilket skäl skall just media vara gratis, och inte annan egendom vi inte kan ta på? Hör du kanske till cmoss och dom andra som propagerar för slopad patent- och upphovsrätt och inte ser några större problem med ett sådant ekonomiskt system - eller anser du att det du skapar till hör dig? Vad skiljer i så fall industridesignern från kompositören? Jag hade lämnat debatten 1 gång när du skrev detta tack så mycket och vad har det för betydelse för debatten undrar jag? Jag förstår att du tycker det är skönt att din kanske största meningsmotståndare försvinner, för dina argument är rent ut sagt kassa, i alla fall vad gäller den fråga jag just tog upp. Förklara för mig hur du kommer att märka att jag laddat ner din skiva som är så medelmåtta att jag ändå inte kommer att köpa den, och förklara för mig hur du kommer att förlora på det. Du lever i en värld där marknaden styr på ett sätt som dina konservativa och bakåtsträvande ögon aldrig sett. Bra musik kommer att belönas av sina fans, och dåligt och medelmåtta musik därefter. Folk har gigabyte med musik på hårddisken som de aldrig skulle köpa. Om jag jämnför med vad jag köpte för musik på 90-talet och hur många skivor jag hade då, jämnfört med album jag har på hårddisken idag, så har jag mycket mer skräp idag. Det är skivor jag förr i tiden aldrig i livet hade köpt för ens 90:- på rea. Varför jag har dom på hårddisken är för att det är enkelt att ladda ner, lyssna på ett par gånger och sedan troligtvis aldrig mer. Jag hade ändå aldrig köpt det så för artisten spelar det ingen roll. Han ska vara glad att jag ens hört det och se det som gratis reklam. Men visar det sig vara riktigt bra, ja då har artisten plötsligt ett nytt fan. På vilket sätt är det dåligt? Du är kanske ledsen för att du råkar vara en av medelmåttorna som inte längre tjänar pengar idag. Men sorry, så ser marknaden ut och det kommer den nog alltid att göra så länge vi har internet och datorer. Och att som demoproducenten gå så långt att han kallar 11% av Sveriges befolkning (det är bra mycket fler som fildelar och det vet alla här), däribland poliser, läkare och jurister, för tjuvar och kriminella, det är rent ut sagt förtal och det min vän gör dig till en större skurk än vad de är. Nu ska vi se här, mina argument är kassa, jag är en bakåtsträvare som inte fattat det här med marknadsekonomi samt en medelmåtta. Jag tror jag fick med det mesta. 🙂 För det första styrs alla marknadsekonomier av ett regelverk som aktörerna ställer sig bakom, direkt eller indirekt genom representativ demokrati. Att en del av köparna plötsligt får för sig att sluta betala för produkten man konsumerar är av naturliga skäl inte tillåtet och detta kommer straffas i sagda marknadsekonomi. För det andra, i fallet musikbranschen, så är det ju inte så att rättighetsinnehavarna slutat sälja, och konsumenterna har heller inte slutat konsumera. Marknaden har egentligen inte förändrats, förutom att en grupp konsumenter plötsligt inte längre vill hålla sin del av avtalet. Jag är ganska ointresserad av om det är bra eller dåligt för en artist att finnas på din hårddisk. Det enda jag säger är att du inte har automatisk rätt till materialet. Om artisten publicerar sin musik med cc-licenser eller som public domain ska du naturligtvis tanka hem så mycket du orkar. Men om artisten vill ha betalt -och du vill ha varan, då är det tyvärr bara att lätta på plånboken. Hur skulle den där "marknaden" som verkar ligga dig så varmt om hjärtat egentligen fungera, om det vore fritt fram för den som så önskar att ignorera det avtal säljaren erbjuder?
Soxic Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Du har fortfarande inte svarat på min fråga angående hur det skadar artisten om jag laddar ner hans skiva som jag anser medelmåttig och ändå inte tänkt köpa. Som jag ser det är det bara ett plus för artisten. Så länge du anser att det är fel så är det ju samma princip som att skita i att ge bort mediciner (som ändå ska slängas) till fattiga barn för att...ja vaddå undrar jag? Varför, för att du anser att det är fel? Vem kommer ta skada av att barnen får medicinerna? Du vill inte ge bort det som de ändå inte kommer att ha råd med och som du ändå inte kommer att sälja bara för att du vill vara principfast. Så än en gång, hur tar du skada av att jag laddar ner musik som jag ändå inte kommer att köpa? För köper musik, det gör jag, och då endast den musik jag anser värd att köpa.
Demomannen Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Du har fortfarande inte svarat på min fråga angående hur det skadar artisten om jag laddar ner hans skiva som jag anser medelmåttig och ändå inte tänkt köpa. Som jag ser det är det bara ett plus för artisten. Det är inte upp till mig eller dig att avgöra huruvida din nedladdning är "ett plus för artisten".
Soxic Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 (redigerat) Du har fortfarande inte svarat på min fråga angående hur det skadar artisten om jag laddar ner hans skiva som jag anser medelmåttig och ändå inte tänkt köpa. Som jag ser det är det bara ett plus för artisten. Det är inte upp till mig eller dig att avgöra huruvida din nedladdning är "ett plus för artisten". Svara på min fråga istället, för principen kvarstår. Redigerat 1 november 2007 av Soxic
Recommended Posts