Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag sticker inte under stolen med att jag själv gärna skulle vilja tjäna stora pengar på min musik

hur?

jag gör inte egen musik btw

Genom att turnera och sälja skivor, har jag sagt att jag inte vill det? Det som skiljer dig och mig ifrån (verkar det som) är att jag inte bryr mig om folk laddar ner min musik istället och jag inte tjänar pengar. För mig går musiken i absolut första hand och pengar kommer nog inte ens på andra plats. Det vore bara en bonus om jag kunde leva på det. Du däremot (antar jag) verkar ju se det mer som ett yrke som man måste tjäna pengar på men för mig är det en konstform. Förstår du? Med det sagt betyder det inte att jag inte vill tjäna pengar (det vore hykleri att påstå annat) men, och nu upprepar jag mig jag vet, tjänar jag inte pengar på musiken så skitsamma, jag kör på ändå. Jag tjänar inga pengar på min musik nu och jag mår jäkligt bra av det ändå. Jag förväntar mig verkligen inte att jag ska göra det och det är inte det som driver mig.

you show'em boy

tacka nej till skivkontraktet när dom kommer

Nej, varför det? Läs ovan text så kanske du förstår vart jag står någonstans. Men ärligt talat, att få ett skivkontrakt är inget jag aktivt strävat efter särskilt mycket. Visst jag har skickat ett par demos hit och dit, men längre än så har jag inte brytt mig om att gå. Jag tycker det är skitkul att fixa med hemmastudion och trycka upp en 40-50 ex av demoskivan själv och dela ut G R A T I S. 😛

om människor vill lyssna på dej när du spelar live så får väl folk göra det gratis bara dom hittar en lätt väg att komma in i lokalen?

jag fattar fortfarande inte hur du kan säga "sälja skivor, har jag sagt att jag inte vill det?"

varför skulle nån köpa dina skivor?

jag tycker det är bra att du inte drivs av pengar

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
du kan inte prata generellt eftersom jag sa: olika länder olika lagar å regler

i kina kan du göra som du vill

var specifik å saklig så långt du kan, blanda inte ihop korten

du verkar driven av ett stort agg mot skivbolag

varför?

Jo, jag kan prata generellt om skivbolags intressen, det har inget med lagstiftningen att göra.

Jag tycker bara det är lustigt att jag betalar en avgift för all lagringsmedia bara för att kompensera för man jag skall kunna kopiera upphovsrättsskyddat material som jag lånat av min lillebror eller mina föräldrar. Det är något jag aldrig gör i verkligheten, så varför ska jag betala för det? Det är som att man skulle tvingas betala tv-avgift fast man inte har någon TV.

börjar du prata om stämningar så har det ju i högsta grad med lagstiftning att göra, eller hur?

likaså när du pratar om avgifter - som också är reglerade i lag

avgiften är ungefär som att du får betala för SVT å SR även om du bara lyssnar på Megapol å bara tittar på Eurosport

Postat
Håller med att skivbolagen får skylla sej själva med idiotiska prissättningar på CD-skivor..

Trots att CD var billigare än LP att producera kostade de ca 10:- mera när de dök upp..

Öh, du tror inte att cd tillverkningsmaskinerna kostade lite mer än vinylpressarna? För det gjorde dom...

Det du kallar idiotisk prissättning kallas marknadsekonomi, runt 150 spänn för en CD är konkurrenskraftigt sett till andra "lyxkonsumtionsvaror" som kläder parfym godis TV-spel o.s.v. men det är klart det ÄR svårt att konkurera med gratis eller med någon som säljer extrembilligt stöldgods...

helt rätt

150 spänn är småpotatis idag

Postat
Jag har full förståelse att du gillar att dela ut 40-50 ex av din skiva..

Det tror jag även de största artisterna tycker oxå,

om det nu inte vore för att det handlar om 100-tusentals eller ännu högre siffror..

Man behöver ju inte ha nån större fantasi för att förstå att dom blir *lite sura* när intäkterna uteblir..

Att folk ska sympatisera med något stor artist som sitter och flashar sitt guld på Mtv Cribs är ju skrattretande, vad ska jag säga liksom. Att någon stackars fattig indieartist kämpar och sliter och förlorar pengar för att folk köper hans skiva, rippar den och lägger ut den på internet är ju lite bummer liksom, men så är det ju verkligheten ser ut och klarar man inte det får man väl skaffa sig ett jobb på ICA eller nåt.

oops

klarar man inte köpa det man vill ha får man väl skaffa sej ett jobb på ica eller nåt

är det mer synd om nerladdare än om upphovsrättshavare?

Postat
Jag har full förståelse att du gillar att dela ut 40-50 ex av din skiva..

Det tror jag även de största artisterna tycker oxå,

om det nu inte vore för att det handlar om 100-tusentals eller ännu högre siffror..

Man behöver ju inte ha nån större fantasi för att förstå att dom blir *lite sura* när intäkterna uteblir..

Att folk ska sympatisera med något stor artist som sitter och flashar sitt guld på Mtv Cribs är ju skrattretande, vad ska jag säga liksom. Att någon stackars fattig indieartist kämpar och sliter och förlorar pengar för att folk köper hans skiva, rippar den och lägger ut den på internet är ju lite bummer liksom, men så är det ju verkligheten ser ut och klarar man inte det får man väl skaffa sig ett jobb på ICA eller nåt. Det är ju värsta lyxen att få ha musiken som yrke, inget man kan ta för givet tycker jag. Och den stackars demoproducenten, honom kan jag absolut förstå, och det är ju inte konstigt att han blir upprörd då hans yrke står på spel, men det är ju cashen som talar och inte musiken.

En sak till. Det är ju så förbannat enkelt och smidigt att tanka musik. Jag tror ärligt talat att om jag var miljonär och hade råd med all världens skivor så hade jag nog ändå laddat ner musik eftersom jag precis som de flesta västerlänningar är så jäkla lat att jag inte orkar lyfta på arslet, gå upp och hämta VISA-kortet, knappa in 13 siffror och bla bla bla, när jag kan logga in på DC inom 5 sekunder och tanka ner låten inom ytterligare 5 sekunder.

Soxic satte huvudet på spiken.

Det är enkelt att ladda hem.

det är ju inte så jävla svårt att slå nån på käften heller

å eftersom det är enkelt så måste det va ok

speciellt om man kan skylla på att man är lat - det är en godtagbar anledning för dom flesta handlingar

Postat
Jeez vilket liv det blev. Inte så förvånande kanske...

Jag har bara en sak att säga och jag ska försöka uttrycka den så kort som möjligt. Intresset för musik, inspelad såväl som live, har aldrig någonsin i hela världshistorien varit större än det är nu. Den digitala tillgängligheten verkar inte precis minska intresset. Sett på ett lite längre och större perspektiv kan detta inte innebära annat än möjligheter för oss som tillhandahåller produkterna.

ja, ni har ju alla möjligheter att få dela ut er musik gratis till ännu fler

Postat

Jag har bara en sak att säga och jag ska försöka uttrycka den så kort som möjligt. Intresset för musik, inspelad såväl som live, har aldrig någonsin i hela världshistorien varit större än det är nu. Den digitala tillgängligheten verkar inte precis minska intresset. Sett på ett lite längre och större perspektiv kan detta inte innebära annat än möjligheter för oss som tillhandahåller produkterna.

Ok, låt mej lägga till – "Sett på ett lite längre och större perspektiv kan detta inte innebära annat än möjligheter för oss som tillhandahåller produkterna om vi är det minsta öppna för nytänkande."

Så gemet är väl kört för din del.

Postat

Ok, låt mej lägga till – "Sett på ett lite längre och större perspektiv kan detta inte innebära annat än möjligheter för oss som tillhandahåller produkterna om vi är det minsta öppna för nytänkande."

Så gemet är väl kört för din del.

för min del?

inte alls

inspelningar kommer alltid behövas oavsett om du kan sälja din musik eller inte

alla har inte vare sig tid eller lust att pyssla med rattandet

men du får gärna berätta lite om möjligheterna du ser i framtiden

Postat (redigerat)

speciellt om man kan skylla på att man är lat - det är en godtagbar anledning för dom flesta handlingar

Tycker jag var en riktigt usel jämnförelse faktiskt, behöver jag ens säga mer? Fildelning är per definition inte ens stöld och har inte ansetts som olagligt förräns det senaste året (?). Om du anser att misshandel, alt grov misshandel är på samma nivå som filedning då tycker jag det är sorgligt och skulle till och med gå så långt att kalla dig överdrivet girig. Det verkar vara ett symptom på västvärldens sjuka utveckling där pengar går före människor.

oops

klarar man inte köpa det man vill ha får man väl skaffa sej ett jobb på ica eller nåt

är det mer synd om nerladdare än om upphovsrättshavare?

Jag har inte sagt att det är mer synd om den ena än den andre. Jag vågar nog tro att de flesta fattiga ungdomar faktiskt jobbar hårt för sina pengar, som tyvärr går till annat mer livsnödvändigt. Men i slutänden tror jag ändå inte det handlar om pengar utan lättillgängligheten. Ge mig en anledning till att jag ska sluta dra ner låtar från DC, vilket tar mig några sekunder och som i princip ger mig tillgång till mycket mer musik än vad någon e-butik kan erbjuda? För att jag ska tycka synd om Justin Timberlake eller kanske dig som har musiken till yrke? Nä, jag måste erkänna att jag inte känner något för er. Varför? Jo det är en dog eat dog industri, egoistisk, egocentrisk och där pengarna talar. Hade jag varit i dina skor hade jag nog tänkt som dig, men nu står jag på andra sidan och tänker inte som dig och du kommer aldrig kunna påverka mig eller någon annan som tänker som mig till något annat för fildelning är inte misshandel, mord eller våldtäkt. 😱 Och bara för att du eller någon annan säger att det är fel så innebär det inte nödvändigtvis att det är fel. Det finns för många människor som laddar ner (även de som inte erkänner) för att man ska kunna påstå att det är helt fel och att de är kriminella allihopa. Det är som att säga att alla med bruna ögon från och med idag är kriminella. Det måste först anses som moraliskt fel hos den absoluta majoriteten av folket innan man kan genomföra något sådant och inte bara av de som har ett vinstintresse.

Jag känner poliser som laddar ner massor av film och musik, jag känner skivbolagsanställda som har tusentals piratkopior på hårddisken och jag känner till och med en jurist som njuter av piratkopierad film som han får ner från ***Bits. Jäkla massmördare och samhällspatrask va? 😳

Redigerat av Soxic
Postat
Och bara för att du eller någon annan säger att det är fel så innebär det inte nödvändigtvis att det är fel.

Om artisten du tankar säger att det är fel då?

"Jag vill inte att min musik sprids utan mitt medgivande."

Antar att det inte heller spelar någon roll - du tycker ju inte det är fel, och gud förbjude att du skulle kunna respektera någon sketen artists önskemål, eller?

Postat (redigerat)
Och bara för att du eller någon annan säger att det är fel så innebär det inte nödvändigtvis att det är fel.

Antar att det inte heller spelar någon roll - du tycker ju inte det är fel, och gud förbjude att du skulle kunna respektera någon sketen artists önskemål, eller?

Nej, jag tycker inte det är fel eftersom jag själv delar med mig av min musik gratis. Det är så verkligheten ser ut. Man får helt enkelt räkna med att musiken sprids på nätet. Vill man inte det får man väl söka sig till en annan bransch, så tillvida inte det kommer en lösning som alla kan acceptera.

Sedan får man ju fråga sig om artisten skulle tycka det var bättre om folk struntade i att köpa dennes musik. Ska pengar vara så viktigt för en artist att han är beredd att ge upp den om han inte tjänar något? Tjänar han inte 250.000:-/år eller några miljoner för att folk tankar hans låtar då kan man ju konstatera faktum att folk inte vill betala för hans musik och artisten får agera därefter. Han kan ju inte tvinga folk att älska hans musik så mycket att folk ska göra honom ekonomiskt oberoende.

Fildelning upphör: Artisten spelar in en skiva, han vill ha betalt för den, men ingen vill ha hans skiva, vad ska artisten göra? Som jag ser det är det åtmindstånde bättre om skivan sprids via fildelning så att folk får höra ens verk och så man kan sprida sin glädje och budskap.

Redigerat av Soxic
Postat

Nej, jag tycker inte det är fel eftersom jag själv delar med mig av min musik gratis. Det är så verkligheten ser ut. Man får helt enkelt räkna med att musiken sprids på nätet. Vill man inte det får man väl söka sig till en annan bransch, så tillvida inte det kommer en lösning som alla kan acceptera.

Så jag som vill kunna leva på musik och har det som dröm ska byta bransch alltså? För att folk skiter i/ inte har lust att betala för det ja gör?

Det finns en lösning, digitala nerladdningsiter där man betalar för vad man tankar hem... Fast detta har ju folk svårt att acceptera tydligen...

Postat (redigerat)
Så jag som vill kunna leva på musik och har det som dröm ska byta bransch alltså? För att folk skiter i/ inte har lust att betala för det ja gör?

Alla artister (nästa alla) vill väl leva på sin musik!? Alla vill väl vinna på lotto också. Vad är det för lyxgnäll egentligen? Det är väl ingen mänsklig rättighet att kunna leva på något så lyxigt som ens fritidsintresse.

Det finns en lösning, digitala nerladdningsiter där man betalar för vad man tankar hem... Fast detta har ju folk svårt att acceptera tydligen...

Varför ska alla ungdomar göra det när det är så mycket enklare att logga in på DC och tanka hem ett större utbud på 5 röda? För att du ska få uppfylla din dröm och kunna leva på musiken?

Redigerat av Soxic
Postat (redigerat)

Tja, om du nu absolut måste jobba heltid som musiker eller inget alls så blir det nog så. På vilket sätt är detta konstigt eller orättvist? Om det inte finns nån efterfrågan på det du gör får du anpassa dej, så funkar marknadsekonomin.

För att återvända till ämnet så verkar reinkarnationer av OiNK vara på väg upp igen på flera olika ställen parallellt. Intressant.

Redigerat av tbruce
Postat (redigerat)

Mitt svar syns med överstreckat!

Alla artister (nästa alla) vill väl leva på sin musik!? Alla vill väl vinna på lotto också. Vad är det för lyxgnäll egentligen? Det är väl ingen mänsklig rättighet att kunna leva på något så lyxigt som ens fritidsintresse.

Om ja kan leva på det blir det ju inge fritidsintresse, utan mitt jobb. Då hittar ja antagligen nåt annat att ha som hobby, hmm tex att gå o sno mjölk på affärer för att ja kan och för att ja e för lat att betala?

Varför ska alla ungdomar göra det när det är så mycket enklare att logga in på DC och tanka hem ett större utbud på 5 röda? För att du ska få uppfylla din dröm och kunna leva på musiken?

Varför ska alla ungdomar behöva gå till skolan när det är mycke enklare att ligga hemma o flofa till nån juste p våffla? Och ja för att ja ska få upfylla min dröm att kunna leva på musiken ja. Lika mycke som att en ungdom, eller till och med du ska få sina drömmar uppfyllda.

Redigerat av D.i.a
Postat

Tycker jag var en riktigt usel jämnförelse faktiskt, behöver jag ens säga mer? Fildelning är per definition inte ens stöld och har inte ansetts som olagligt förräns det senaste året (?).

ja du behöver def säga mer

att slå nån på käften är nämligen inte heller stöld

båda är däremot något olagligt som skadar någon annan

ang branschen, så är den inte på långa vägar lika egoistisk, egocentrisk som din egen syn på vad du anser dig ha rätt till att göra på andras bekostnad

oavsett om du gömmer dej bakom att inte kalla det stöld så är det en handling du genomför för egen vinnings skull utan tillåtelse å mot svensk lag

din största ursäkt å förklaring till detta är att du är för lat för något annat

å även om den absoluta majoriteten sa ifrån i frågan å det blev ett rungande motstånd mot illegal spridning av andras material så skulle det inte hindra dej, eller hur?

vem är du att bedöma å klassa ner människor som ev har en inkomst på det dom skapar, du som själv säger att du skulle byta sida om du var en av dom?

du anser att du får bestämma vad du vill göra, men drar själv en gräns för vad andra får å inte får?

om den som slår dej på käften anser att du förtjänar det, å att det är mycket lättare än att tjafsa med dej i en diskussion, så har han alltså rätt till det?

Postat

Nej, jag tycker inte det är fel eftersom jag själv delar med mig av min musik gratis. Det är så verkligheten ser ut.

så om jag låter min bil stå olåst med nycklarna i o sätter en lapp på vindrutan där det står att alla får låna den, så har jag också automatisk rätt att sätta mig å köra andras bilar utan lov?

coolt

Postat
Om ja kan leva på det blir det ju inge fritidsintresse, utan mitt jobb. Då hittar ja antagligen nåt annat att ha som hobby, hmm tex att gå o sno mjölk på affärer för att ja kan och för att ja e för lat att betala?

Än en gång (hur många gånger ska man behöva upprepa detta), fildelning är inte stöld och kan aldrig bli. Stöld är när du snor t ex en dator från någon och datorn kommer inte längre finnas kvar i personens ägo. Laddar du ner en fil så finns fortfarande originalskivan kvar. Kom igen, ska vi behöva börja från noll varje gång?

Varför ska alla ungdomar behöva gå till skolan när det är mycke enklare att ligga hemma o flofa till nån juste p våffla? Och ja för att ja ska få upfylla min dröm att kunna leva på musiken ja. Lika mycke som att en ungdom, eller till och med du ska få sina drömmar uppfyllda.

Du får ursäkta mig men nu ser jag inte riktigt anknytingen till marknadsekonomin som du uppenbarligen försöker göra. Om ingen vill köpa din musik utan ladda ner den, då kanske din musik inte är tillräckligt bra för att folk ska vilja stödja dig på det sättet. De kanske helt enkelt inte vill betala överpriser för din musik eller betala alls. Då gör du ett val, antingen slutar du med musik (om pengar är ditt enda intresse), eller så kör du på i den mån du kan. Ett tredje alternativ är att du fortsätter hetsa mot fildelare och kalla dom tjuvar, men ärligt talat tror jag det är det värsta du som artist kan göra. Det ger mig kalla kårar genom ryggraden att man kan välja den vägen. Du låter mer som en banktjänsteman än en musiker.

drloop (oregistrerad)
Postat

Man skall sälja sin musik till reklamfilmer.

Då får man pröjs direkt.

Sedan kommer den ut gratis på nätet och så blir man Stig med hela svenska folket.

Kul framtid för den musikaliske, kan du inte ändra refängen till Saab, Saab, Saab, all you need is Saab istället för din egen text? Nähä... det finns säkert någon annan som vill.

Postat
så om jag låter min bil stå olåst med nycklarna i o sätter en lapp på vindrutan där det står att alla får låna den, så har jag också automatisk rätt att sätta mig å köra andras bilar utan lov?

coolt

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Du talar om fysiska ting nu och inte kopierade filer. Skärpning tack och höj nivån ett snäpp annars kommer det att spåra ur. Tack.

Postat
Kul framtid för den musikaliske, kan du inte ändra refängen till Saab, Saab, Saab, all you need is Saab istället för din egen text? Nähä... det finns säkert någon annan som vill.

Oh Laura klagar iaf inte...

Postat
Ska pengar vara så viktigt för en artist att han är beredd att ge upp den om han inte tjänar något?

bara undrar

hur gammal är du egentligen?

börjat jobba än?

Postat
Ska pengar vara så viktigt för en artist att han är beredd att ge upp den om han inte tjänar något?

bara undrar

börjat jobba än?

Hoppa inte från den ena saken till den andra hela tiden, utan håll dig till det vi diskuterar. Och för att svara på ditt sidospår, ja, jag jobbar och har gjort det i många år. Vad vill du få sagt? Återigen, höj nivån.

Postat

Om det inte finns nån efterfrågan på det du gör får du anpassa dej, så funkar marknadsekonomin.

ojdå

grovt tankefel här

efterfrågan finns ju om någon tankar ner

ekonomi finns dock inte om inte ett utbyte finns

att någon tar utan lov utan att betala för sig har inget med marknadsekonomi att göra

Postat
Det är väl ingen mänsklig rättighet att kunna leva på något så lyxigt som ens fritidsintresse.

det kanske förvånar dej, men det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att få tanka hem musik gratis heller

sorry, jag vet inte vem som lurat i dej det

Postat
Det är väl ingen mänsklig rättighet att kunna leva på något så lyxigt som ens fritidsintresse.

det kanske förvånar dej, men det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att få tanka hem musik gratis heller

Kan du citera mig där jag påstått att det är en mänsklig rättighet?

Postat

coolt

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Du talar om fysiska ting nu och inte kopierade filer. Skärpning tack och höj nivån ett snäpp annars kommer det att spåra ur. Tack.

men VEM är du att sätta gränsen vid icke-materiella egendomar?

har du rätt att skita i andras gränser så har jag rätt att skita dina ev gränser

nu finns min bil till utlån, nu tar jag din

sluta gnäll

det är för fan ingen mänsklig rättighet att bestämma över sin egen bil

speciellt inte om man hyr ut bilar för att bli rik å tjäna feta stålar

Postat

bara undrar

börjat jobba än?

Hoppa inte från den ena saken till den andra hela tiden, utan håll dig till det vi diskuterar. Och för att svara på ditt sidospår, ja, jag jobbar och har gjort det i många år. Vad vill du få sagt? Återigen, höj nivån.

ja då kan jag inte bortse från dina dumheter som utslag av nån omogen ungdomstrots

det hade ändå varit lite förmildrande när man betraktar din egoism

Postat

Kan du citera mig där jag påstått att det är en mänsklig rättighet?

du menar att du inte har rätten att göra det då?

Postat
men VEM är du att sätta gränsen vid icke-materiella egendomar?

har du rätt att skita i andras gränser så har jag rätt att skita dina ev gränser

nu finns min bil till utlån, nu tar jag din

sluta gnäll

det är för fan ingen mänsklig rättighet att bestämma över sin egen bil

speciellt inte om man hyr ut bilar för att bli rik å tjäna feta stålar

Men du har ju inte ens förstått att det inte ens handlar om stöld. En bil är ett fysisk originalting. Blir den stulen så blir den verkligen stulen. En fil är en kopia av ett original och inte en stöld. Så länge du inte förstår den enkla saken så kommer du fortsätta att stå och stampa på noll.

ja då kan jag inte bortse från dina dumheter som utslag av nån omogen ungdomstrots

det hade ändå varit lite förmildrande när man betraktar din egoism

Så du inte bara nedvärderar alla tusentals ungdomar som laddar ner musik och kallar dom dumma, du ger dig på övrigt folk som någon gång laddat ner musik och kallar dom egoister? Tja, om så är fallet så kan vi ju i alla fall konstatera att du och dem med dig knappast är bättre och om ingen kan slå ut den andre i egoism och dumhet, vem är du eller jag att konstatera vad som är rätt och fel och resultatet av detta blir ett status quo...och vad det innebär, tja det får du lista ut själv...om du kan.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.