Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
det är inte smutskastning att återge vad andra sagt

Nej, men att sjunka lika lågt är okej i så fall?

Så länge motståndarsidan gör det, är det med andra ord okej för dig att göra det? Jag upprepar: jag kan inte ta dig på allvar så länge du har den där aggressiva inställningen. 😉

jag tror du inte riktigt klarar av att hålla isär två personer

backa å var lite mer noggrann

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Så låt oss nu för guds skull göra det här till en sansad och vettig debatt med sakliga argument och inga metadiskussioner och nedvärderande attityder.

okej

rent sakligt

vad gör din rätt större än upphovsrättshavarens att avgöra hur dennes verk får eller inte får användas?

Suck. Jag tycker jag har svarat på det redan ett antal gånger. Fast då var frågan formulerad så som "varför tycker du dig ha rätten att inte betala för andras musik", men samma svar gäller oavsett. Jag tycker att det är överstökat nu, så om du bara ville läsa vad jag har svarat på det, och gärna också mitt lite längre inlägg med isblocksmetaforerna för att förstå vad det är jag vill åt. När du sen har satt dig in i mina argument är du välkommen att kontra med konkreta argument som inte redan har stötts och blötts sen trådens början. Har du inget vettigare att säga än att upprepa samma uttjatade argument om och om igen tänker jag inte bemöda mig med att tjafsa emot, för det leder ju ändå uppenbarligen ingen vart.

att jämföra med kylskåp å isblock är inte vad jag kallar rent sakligt, när frågan gäller varför din rätt är större än någon annans

Postat
Ja, mina åsikter, precis. Men vad annars skulle det finnas då? Det är ju olagligt, så jag kan ju inte hävda att jag har nån rätt att fildela annat än den rätt jag, enligt min åsikt, tycker att jag borde ha om lagen såg ut så som jag vill. Är det inte just åsikter vi diskuterar i den här tråden? Nåt annat än vad jag själv tycker och tänker kan jag ju inte dra fram, men att lagen säger nåt annat än vad jag tycker betyder ju inte automatiskt att allt jag säger är oseriöst och inte går att ta på allvar.

finns det fler lagar å regler som du behandlar på samma sätt?

tycker du det är fritt fram för vem som helst att själv få bestämma vad man får å inte får göra utan att ta hänsyn till den det ev drabbar?

Postat
för det första, ingen tvingar dej köpa musik som gjorts för att tjäna pengar på

men är det verkligen den musiken du laddar ner å lyssnar på?

för det andra, har du nån som helst sympati för dom pengar som läggs ut, för den tid å energi som läggs ut?

Jag lägger också ner massor av tid, massor av pengar på utrustning för att göra den musik jag gör, men jag gnäller inte för att någon laddar ner min musik. Tvärtom, det gör mig galet lycklig! Om man slutat känna så, då tror jag något dött inom en. Då är det nog dags att hitta tillbaka till rötterna igen.

Jag har respekt för din åsikt, men som musiker tror jag vi står ljusår ifrån varandra.

jag är inte musiker själv, jag spelar in musiker

om du gör det valet med din musik så är det helt å hållet din sak

det är du som avgör vad du gör med din musik

precis som det är alla andras val att välja något annat sätt utan att du har rätten att döma dom för det

du har inte rätten å inte kunskapen att avgöra vad som ev dött eller inte hos någon annan individ än dej själv

jag känner massor med människor som lever på sin musik utan att tappat den minsta glädje - tvärtom

Postat
SonyBMG:s VD tjänar så vitt jag vet ca 350.000:-/mån (+ en massa bonusar och föremåner) och jag vågar inte tänka på vad den amerikanska motsvarigheten tjänar. Det mina vänner är sjukt, riktigt sjukt. Klart som fan att det finns starka krafter emot fildelning.

vad tjänar volvos vd?

Postat
Min vän, det finns tusentals småskivbolagsägare som lever på socialbidragsnivå tack vare att deras musik fildelas och så få köper.

Ska jag tycka synd om dom eller? Jag vill också leva på musiken, ska jag säga upp mig och köpa en studio och spela in musik och sedan tycka synd om mig själv för att jag inte tjänar pengar? Jag jobbar och sliter och sysslar med musik på fritiden. Om de inte kan leva på sin musik (vilket ALLA musiker gärna vill) så får de väl skaffa sig ett riktigt jobb som ALLA andra.

men nu säger du ju emot dej själv

hur ska du kunna leva på musiken om din musik fildelas utan ersättning?

t-shirts?

Postat (redigerat)
Ersättningen bygger ju på att man antar att lagringsmedia används till att kopiera skyddat material. Istället för att som de amerikanska majorbolagen lobbar för kriminalisera all form av kopiering väljer vi i Sverige att låta kopior med laglig förlaga vara ok, men att också belägga lagringsmedia med en (minimal) avgift att distibueras av Copyswede.

Denna lösning är inte felfri men en bra kompromiss tycker jag.

Fråga samtliga riksdagspartier om ni vill ha fler motiveringar.

Ser fortfarande inte någon motivering. Vi har betalat för en vara, och för att kunna lyssna på den i vår mediaspelare måste vi betala ännu mera. Varför?

nej

du har betalt för en viss begränsad användningsrätt

Redigerat av Demonproducenten
Postat
nej

Kopiering för att kunna ta del av material är en helt annan sak än den privatkopiering som kassttavgiften är ägnad att kompensera, men ändå måste vi betala för det.

Postat
nej

Kopiering för att kunna ta del av material är en helt annan sak än den privatkopiering som kassttavgiften är ägnad att kompensera, men ändå måste vi betala för det.

för att KUNNA ta del?

cd-skivor är gjorda för att spelas i cd-spelare

det är ingen hemlighet

vill du kunna kopiera över det till din ipod så fine by me, har jag inga synpunkter på

gör du några kopior till dina närmsta vänner ser industrin mellan fingrarna å har alltid gjort

problemet uppstår när du lägger ut rippade skivor utan tillstånd tillgängligt för i stort sett hela den moderna världen att roffa åt sig gratis

då blir det ett problem

Postat
men nu säger du ju emot dej själv

hur ska du kunna leva på musiken om din musik fildelas utan ersättning?

t-shirts?

Gör jag? På vilket sätt då? Låt mig citera mig själv igen...

Att folk vill tjäna pengar på sin musik är inget som direkt förvånar mig. Jag sticker inte under stolen med att jag själv gärna skulle vilja tjäna stora pengar på min musik eller i alla fall så jag klarar mig, men å andra sidan vill jag ju vinna på lotto och ärva ett slott av en gammal släkting jag inte visste att jag hade. Det är ett p r i v i l e g i u m och en bonus om det så sker. Som jag sagt många gånger förr, händer det inte så fine, då kommer jag ändå att syssla med musik.

I slutänden är det väl inte du som bestämer om du ska få leva på din musik eller inte, utan de som vill ha musiken. Vi kan ju lika gärna bojkotta din musik om du ska vara sådan som vill införa hetsjakt på fildelare. Vad ska du göra då? Sluta med musiken? Jag bara undrar.

Postat (redigerat)
för att KUNNA ta del?

det är ingen hemlighet

vill du kunna kopiera över det till din ipod så fine by me, har jag inga synpunkter på

gör du några kopior till dina närmsta vänner ser industrin mellan fingrarna å har alltid gjort

problemet uppstår när du lägger ut rippade skivor utan tillstånd tillgängligt för i stort sett hela den moderna världen att roffa åt sig gratis

då blir det ett problem

Nej, det blir problem (för skivbolagen) redan när du lägger in din skiva på mp3-spelaren. Giriga skivbolag (som Sony BMG) har ju försökt stämma människor som gjort precis det, för de menar att det är en form av piratkopiering. Så nej, många skivbolag ser INTE mellan fingrarna, även om folk köper deras skivor så vill de fortfarande stämma dom om de vill lyssna på musiken i iPoden under joggingturen.

Redigerat av cm0s
Postat
Jag sticker inte under stolen med att jag själv gärna skulle vilja tjäna stora pengar på min musik

hur?

jag gör inte egen musik btw

Postat
för att KUNNA ta del?

det är ingen hemlighet

då blir det ett problem

Nej, det blir problem (för skivbolagen) redan när du lägger in din skiva på mp3-spelaren. Giriga skivbolag (som Sony BMG) har ju försökt stämma människor som gjort precis det, för de menar att det är en form av piratkopiering. Så nej, många skivbolag ser INTE mellan fingrarna, även om folk köper deras skivor så vill de fortfarande stämma dom om de vill lyssna på musiken i iPoden under joggingturen.

du vet att olika länder har olika regler å att den svenska modellen är ganska liberal jämfört med vissa andra länder där all kopiering även för eget bruk är förbjudet?

blandar du ihop olika länder nu eller pratar vi inte om dom svenska reglerna?

Postat (redigerat)
Fan vad gott det vore om vi bestämde oss för att bojkotta SonyBMG bara för att visa vem som egentligen bestämmer.

you show'em boy

tacka nej till skivkontraktet när dom kommer

en volymkontroll på din player skulle inte skada heller

Redigerat av Demonproducenten
Postat
du vet att olika länder har olika regler å att den svenska modellen är ganska liberal jämfört med vissa andra länder där all kopiering även för eget bruk är förbjudet?

Jag pratar generellt. Om skivbolag kunde skulle de ju stämma även här i Sverige. Samtidigt finns det nåt i USA som heter Fair use, som inskränker upphovsrätten på olika sätt.

Postat

Jag pratar generellt. Om skivbolag kunde skulle de ju stämma även här i Sverige. Samtidigt finns det nåt i USA som heter Fair use, som inskränker upphovsrätten på olika sätt.

du kan inte prata generellt eftersom jag sa: olika länder olika lagar å regler

i kina kan du göra som du vill

var specifik å saklig så långt du kan, blanda inte ihop korten

du verkar driven av ett stort agg mot skivbolag

varför?

Postat
Jag sticker inte under stolen med att jag själv gärna skulle vilja tjäna stora pengar på min musik

hur?

Genom att turnera och sälja skivor, har jag sagt att jag inte vill det? Det som skiljer dig och mig ifrån (verkar det som) är att jag inte bryr mig om folk laddar ner min musik istället och jag inte tjänar pengar. För mig går musiken i absolut första hand och pengar kommer nog inte ens på andra plats. Det vore bara en bonus om jag kunde leva på det. Du däremot (antar jag) verkar ju se det mer som ett yrke som man måste tjäna pengar på men för mig är det en konstform. Förstår du? Med det sagt betyder det inte att jag inte vill tjäna pengar (det vore hykleri att påstå annat) men, och nu upprepar jag mig jag vet, tjänar jag inte pengar på musiken så skitsamma, jag kör på ändå. Jag tjänar inga pengar på min musik nu och jag mår jäkligt bra av det ändå. Jag förväntar mig verkligen inte att jag ska göra det och det är inte det som driver mig.

you show'em boy

Nej, varför det? Läs ovan text så kanske du förstår vart jag står någonstans. Men ärligt talat, att få ett skivkontrakt är inget jag aktivt strävat efter särskilt mycket. Visst jag har skickat ett par demos hit och dit, men längre än så har jag inte brytt mig om att gå. Jag tycker det är skitkul att fixa med hemmastudion och trycka upp en 40-50 ex av demoskivan själv och dela ut G R A T I S. 😊

Postat
du kan inte prata generellt eftersom jag sa: olika länder olika lagar å regler

i kina kan du göra som du vill

var specifik å saklig så långt du kan, blanda inte ihop korten

du verkar driven av ett stort agg mot skivbolag

varför?

Jo, jag kan prata generellt om skivbolags intressen, det har inget med lagstiftningen att göra.

Jag tycker bara det är lustigt att jag betalar en avgift för all lagringsmedia bara för att kompensera för man jag skall kunna kopiera upphovsrättsskyddat material som jag lånat av min lillebror eller mina föräldrar. Det är något jag aldrig gör i verkligheten, så varför ska jag betala för det? Det är som att man skulle tvingas betala tv-avgift fast man inte har någon TV.

Postat
Och isblock vs. kylskåps jämförelsen funkar ju inte heller då det aldrig var olagligt att sälja isblock även efter kylskåpens introduktion.

Och vad har det av allt med saken att göra? Analogen till musikbranschen vore om isblocksleverantörerna pushade igenom förbud mot kylskåpsförsäljning när de kom, för att behålla sitt gamla monopol på nedkylning av mat.

Postat

hur?

Genom att turnera och sälja skivor, har jag sagt att jag inte vill det? Det som skiljer dig och mig ifrån (verkar det som) är att jag inte bryr mig om folk laddar ner min musik istället och jag inte tjänar pengar. För mig går musiken i absolut första hand och pengar kommer nog inte ens på andra plats. Det vore bara en bonus om jag kunde leva på det. Du däremot (antar jag) verkar ju se det mer som ett yrke som man måste tjäna pengar på men för mig är det en konstform. Förstår du? Med det sagt betyder det inte att jag inte vill tjäna pengar (det vore hykleri att påstå annat) men, och nu upprepar jag mig jag vet, tjänar jag inte pengar på musiken så skitsamma, jag kör på ändå. Jag tjänar inga pengar på min musik nu och jag mår jäkligt bra av det ändå. Jag förväntar mig verkligen inte att jag ska göra det och det är inte det som driver mig.

you show'em boy

Nej, varför det? Läs ovan text så kanske du förstår vart jag står någonstans. Men ärligt talat, att få ett skivkontrakt är inget jag aktivt strävat efter särskilt mycket. Visst jag har skickat ett par demos hit och dit, men längre än så har jag inte brytt mig om att gå. Jag tycker det är skitkul att fixa med hemmastudion och trycka upp en 40-50 ex av demoskivan själv och dela ut G R A T I S. 😉

Jag har full förståelse att du gillar att dela ut 40-50 ex av din skiva..

Det tror jag även de största artisterna tycker oxå,

om det nu inte vore för att det handlar om 100-tusentals eller ännu högre siffror..

Man behöver ju inte ha nån större fantasi för att förstå att dom blir *lite sura* när intäkterna uteblir..

Håller med att skivbolagen får skylla sej själva med idiotiska prissättningar på CD-skivor..

Trots att CD var billigare än LP att producera kostade de ca 10:- mera när de dök upp..

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Håller med att skivbolagen får skylla sej själva med idiotiska prissättningar på CD-skivor..

Trots att CD var billigare än LP att producera kostade de ca 10:- mera när de dök upp..

Öh, du tror inte att cd tillverkningsmaskinerna kostade lite mer än vinylpressarna? För det gjorde dom...

Det du kallar idiotisk prissättning kallas marknadsekonomi, runt 150 spänn för en CD är konkurrenskraftigt sett till andra "lyxkonsumtionsvaror" som kläder parfym godis TV-spel o.s.v. men det är klart det ÄR svårt att konkurera med gratis eller med någon som säljer extrembilligt stöldgods...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

QUOTE(xzenom @ 2007-10-29, 22:05)

Och isblock vs. kylskåps jämförelsen funkar ju inte heller då det aldrig var olagligt att sälja isblock även efter kylskåpens introduktion. Många skäller på fel träd och tycker bara det är skivbolagens fel. Skivbolagen måste anpassa sig annars blir det deras död, men marknaden måste också anpassa sig.

Isblocken har inget med olaglighet att göra utan om du läser min text så handlar det om en marknad i snabbförändring och svårigheten att anpassa sig till denna.

EDIT!!! Blev lite fel när jag skulle citera.

Redigerat av drloop
Postat

om det nu inte vore för att det handlar om 100-tusentals eller ännu högre siffror..

Man behöver ju inte ha nån större fantasi för att förstå att dom blir *lite sura* när intäkterna uteblir..

Att folk ska sympatisera med något stor artist som sitter och flashar sitt guld på Mtv Cribs är ju skrattretande, vad ska jag säga liksom. Att någon stackars fattig indieartist kämpar och sliter och förlorar pengar för att folk köper hans skiva, rippar den och lägger ut den på internet är ju lite bummer liksom, men så är det ju verkligheten ser ut och klarar man inte det får man väl skaffa sig ett jobb på ICA eller nåt. Det är ju värsta lyxen att få ha musiken som yrke, inget man kan ta för givet tycker jag. Och den stackars demoproducenten, honom kan jag absolut förstå, och det är ju inte konstigt att han blir upprörd då hans yrke står på spel, men det är ju cashen som talar och inte musiken.

En sak till. Det är ju så förbannat enkelt och smidigt att tanka musik. Jag tror ärligt talat att om jag var miljonär och hade råd med all världens skivor så hade jag nog ändå laddat ner musik eftersom jag precis som de flesta västerlänningar är så jäkla lat att jag inte orkar lyfta på arslet, gå upp och hämta VISA-kortet, knappa in 13 siffror och bla bla bla, när jag kan logga in på DC inom 5 sekunder och tanka ner låten inom ytterligare 5 sekunder.

drloop (oregistrerad)
Postat

Att folk ska sympatisera med något stor artist som sitter och flashar sitt guld på Mtv Cribs är ju skrattretande, vad ska jag säga liksom. Att någon stackars fattig indieartist kämpar och sliter och förlorar pengar för att folk köper hans skiva, rippar den och lägger ut den på internet är ju lite bummer liksom, men så är det ju verkligheten ser ut och klarar man inte det får man väl skaffa sig ett jobb på ICA eller nåt. Det är ju värsta lyxen att få ha musiken som yrke, inget man kan ta för givet tycker jag. Och den stackars demoproducenten, honom kan jag absolut förstå, och det är ju inte konstigt att han blir upprörd då hans yrke står på spel, men det är ju cashen som talar och inte musiken.

En sak till. Det är ju så förbannat enkelt och smidigt att tanka musik. Jag tror ärligt talat att om jag var miljonär och hade råd med all världens skivor så hade jag nog ändå laddat ner musik eftersom jag precis som de flesta västerlänningar är så jäkla lat att jag inte orkar lyfta på arslet, gå upp och hämta VISA-kortet, knappa in 13 siffror och bla bla bla, när jag kan logga in på DC inom 5 sekunder och tanka ner låten inom ytterligare 5 sekunder.

Soxic satte huvudet på spiken.

Det är enkelt att ladda hem.

Inte nog med att skivbranschen har det tufft med gratismusik. Dessutom gör de allt för att krångla till det för alla som vill köpa nåt.

DRM och annat strunt.

Den enda tjänsten som jag har testat för att ladda ned som jag tycker är ett bra alternativ till gratis nedladdning är Apple iTunes Store.

Apple har fattat att det skall busenkelt att köpa och musik och film.

De flesta andra tjänster är ett klyddande med kreditkort hela tiden. Hos Apple gör man det en gång.

Och den tjänsten vill motarbetar skivbolagen, Universal är väl undantaget. Otroligt.

Man skall veta att de flesta framgångsrika människor jobbar hårt för att just bli framgångsrika.

Det kan vara svårt att sympatisera med en rik musiker som sitter i TV. Men som sagt mycket arbete ligger bakom och personen ifråga är inte ensam om att jobba med sin produkt. Det finns vanliga knegare som står bakom och gör grovjobb.

Men huvudproblemet finns hos skivbolagen. De måste ändra på sig eller så försvinner dom.

Skivbolag måste bestämma sig för var i värdekedjan de skall finnas.

Tidigare kontrolerade musikbranschen,i

Innehåll, dvs artisten

Produktion., studion och producenterna

Media, LP, CD etc.

Distribution.

Vad skall de göra idag?

Kontrollpunkterna för bolagen blir allt svagare.

Tänk om och tänk rätt, det gäller hela branschen.

Postat

Öh, du tror inte att cd tillverkningsmaskinerna kostade lite mer än vinylpressarna? För det gjorde dom...

Det du kallar idiotisk prissättning kallas marknadsekonomi, runt 150 spänn för en CD är konkurrenskraftigt sett till andra "lyxkonsumtionsvaror" som kläder parfym godis TV-spel o.s.v. men det är klart det ÄR svårt att konkurera med gratis eller med någon som säljer extrembilligt stöldgods...

Nej CD'n var billigare 1986-87 än LP..

Var en hel del artiklar i media på den tiden som handlade om CD vs LP..

Vet inte hur många av er som var *vuxna* på den tiden 😉

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Nej CD'n var billigare 1986-87 än LP..

Var en hel del artiklar i media på den tiden som handlade om CD vs LP..

Vet inte hur många av er som var *vuxna* på den tiden 😎

Nej CD tillverkningskostnaderna var inte lägre än för LP skivor då om man räknar in investeringarna och de övriga extrakostnaderna för digital teknik och det måste man ju, att CD plasten är billigare än vinylen är helt oväsentligt..

Postat

OiNK kommer öppna igen, imorgon, fast under ett annat namn.

Skriver inte adressen, då det nog bryter mot någon forumregel.

Postat

Jeez vilket liv det blev. Inte så förvånande kanske...

Jag har bara en sak att säga och jag ska försöka uttrycka den så kort som möjligt. Intresset för musik, inspelad såväl som live, har aldrig någonsin i hela världshistorien varit större än det är nu. Den digitala tillgängligheten verkar inte precis minska intresset. Sett på ett lite längre och större perspektiv kan detta inte innebära annat än möjligheter för oss som tillhandahåller produkterna.

OiNK kommer öppna igen, imorgon, fast under ett annat namn.

Skriver inte adressen, då det nog bryter mot någon forumregel.

Wow, nån som faktiskt diskuterar ämnet... 😛

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.