Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Om man säger såhär.

När kylskåpen kom blev isblocksförsäljarna tvugna att hitta på nåt nytt sätt att tjäna pengar eftersom ingen hade nåt behov av deras produkter längre. När bilarna kom konkurrerades på samma sätt hästvagnstillverkarna ut. Det är så det fungerar och alltid har fungerat, när en ny uppfinning dyker upp försvinner behovet av de gamla. Så nu när möjligheten finns att distribuera musik via P2P minskar behovet av att skaffa musiken på de gamla sätten. Men istället för att musikindustrin inser det och anpassar sig efter verkligheten, så satsar de stort på att kriminalisera den nya distributionskanalen och försöker desperat behålla sitt gamla monopol. Det är som om hästvagnstillverkarna istället för att börja tillverka bilar lobbade igenom förbud mot den nya tekniken och spred skrämselpropaganda om hur fel det är att köra bil.

Man kommer aldrig kunna stoppa fildelningen. Det är helt enkelt en naturlig utveckling, det kommer en ny teknik och då används den såklart. Upphovsrättsindustrin har lyckats övertyga politikerna om att fildelning är ett lika hemskt brott som våldtäkt och grov misshandel och att straff ska ges därefter, ändå fildelar över en miljon människor i Sverige. Att jämställa en niondel av landets befolkning med våldtäktsmän är i längden ohållbart. Förr eller senare spricker det, och i väntan på en lagändring laddar jag gladeligen ner musik utan skrupler.

Frågan "men hur ska artisterna kunna få betalt då?" bygger på ett feltänk. Musikindustrin erbjuder en produkt som inte längre efterfrågas, och varför skulle de då ha nån självklar rätt att få betalt för den? När det gamla sättet att tjäna pengar på är föråldrat får man hitta på en ny produkt eller tjänst som folk är villiga att betala för.

Och nu har jag inte ens tagit med i beräkningen att fildelningen så som jag har sagt ökar omsättningen av musik, och att de som fildelar mest också är de som köper flest skivor, går på flest spelningar, köper flest t-shirts, och så vidare. Och att skivförsäljningen alltid, oavsett fildelningen, bara har stått för en minoritet av en artists inkomster, och att spelningar och merchandise har varit det som dragit in pengarna.

Om nu nån är villig att komma med motargument annat än "din snåla jävel" och att jag stinker så är jag villig att bemöta dem.

Det har jag gjort, men du bara valsar på med samma gamla piratparoller man hört till leda.

Ditt lilla tal är jättetjusigt, men när vi tar ned det hela på det personliga planet blir du plötsligt tyst:

När jag frågar varför du anser dig ha rätt att tanka min musik utan att betala så svarar du på något helt annat.

Igen:

Med vilken rätt gratiskopierar du musik artisterna vill sälja?

För att isblocksförsäljarna är borta?

Svara rakt på frågan utan massa tramsiga metaforer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ditt lilla tal är jättetjusigt, men när vi tar ned det hela på det personliga planet blir du plötsligt tyst:

När jag frågar varför du anser dig ha rätt att tanka min musik utan att betala så svarar du på något helt annat.

Nej, det gör jag inte. :

Med vilken rätt gratiskopierar du musik artisterna vill sälja?

För att isblocksförsäljarna är borta?

Svara rakt på frågan utan massa tramsiga metaforer!

"Rätt" tolkar jag då som varför jag anser att det är okej att jag fildelar. För nån "rätt" i lagens mening har jag ju som sagt inte, och det är svårt att argumentera emot.

Och som jag har sagt flera gånger, jag tycker att det är helt okej att jag fildelar musik eftersom det inte skadar de artisterna jag fildelar. De jag laddar ner laddar jag ner för att jag är intresserad av deras musik, och om jag gillar det så köper jag det. Att jag fildelar gör att jag köper mer musik, inte mindre. På vilket sätt är det dåligt?

För övrigt var mina "tramsiga metaforer" inte ett försök till svar på din fråga, utan ett försök till förklaring på varför antipiraterna tänker helt fel och är dömda att misslyckas. Jag skulle gärna vilja se dig ta dig an några av argumenten jag framför där, helst med sakliga motargument och inte nedvärderande påhopp. I väntan på det ska jag nu, om du ursäktar mig, återgå till att spela in lite mer fri musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga personliga samvetskval över att fildela, eftersom jag vet att jag inte gör det som en ersättning för att köpa skivor, utan som ett komplement. Som jag har sagt, vore det inte för att fildelningen fanns så skulle jag inte köpa hälften så mycket skivor som jag gör. Och det vet jag, för jag har inte hållit på och fildelat så himla länge, och innan jag började hade jag mycket mer inskränkt musiksmak och köpte långt färre skivor.

I second that.

Link to comment
Dela på andra sajter

då återstår BARA att tanka hem olagligt

Ja, jag tror det. Och varför hoppa över ån efter vatten??

Om man letar efter nya intressanta skivor att lägga till sin skivsamling så har jag som sagt väldigt svårt att förstå varför det inte skulle vara ok att "provlyssna" via ett p2p-nätverk? Varför göra det svårt för sig när det kan vara enkelt? 😳

Bara för att de enda möjligheterna förr var via radion eller att provlyssna i den lokala skivaffären, så måste man väl inte strunta i de nya möjligheterna som kommer...?

och provlyssna är ju allt folk gör

det är därför skivförsäljningen ökat, inte minskat?

Nej, har jag sagt det?

så det finns ett problem?

Ja, det är väl iofs folk lite oense om verkar det som, men visst håller jag med om att det är ett problem för skivindustrin att folk laddar ner musik olagligen utan att betala. Men det var inte riktigt det som fick mig att hoppa in i den här tråden, utan det var just frågan om huruvida p2p var det enda bra sättet att leta upp ny intressant musik eller inte....

Det gjorde han väl inte?
Inte för att det spelar någon roll, då iTunes inte ens har det jag letar efter.
inte?

hur kan han avgöra det?

eller vi låter cm0s svara själv

Jag kan bara vara med och gissa på att han sökte efter några av de artister han gillar och att de inte fanns på itunes... Har i så fall alltså inget alls med de 30 sekundernas smakprov att göra.

tror du att det äör så han gör när han letar efter ny musik genom p2p?

söker på namn han redan känner till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är intressant att tänka på hur en författare kan försörja sig förresten med alla bibliotek som finns.

Upplysning: Alla, och då menar jag alla, argument har redan framförts i denna debatt.

Här kommer standardreplik 1 på din standardformulering: Biblioteken tillhandahåller inte identiska kopior för låntagaren att äga på obestämd framtid, lån konkurrerar därför inte med köp. Om biblioteken däremot hade delat ut gratisexemplar till alla som vill ha hade det möjligen blivit svårare att för författarna att försörja sig.

Jag lånar ofta hem cd-skivor från biblioteket och gör identiska kopior av de jag tycker är bra.

De vill även ha förslag från de som lånar och köper därefter in de skivor som önskas mest. 😳

får man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast en majoritet? En majoritet av vad? Tror du att folket i en folkomröstning skulle rösta för eller mot fildelning? Jag tror att de flesta skulle rösta för, men så funkar ju inte Sverige så heller. Jag kan tycka att alla är värda att tanka vad som helst hur mycket de vill och sådär bara som kompensation för all jobbig och påfrestande marknadsföring man har blivit utsatt för i hela sitt liv.

med tanke på piratpartiets braksuccé i senaste valet så tror jag på ett klart nej

lägger man då till en föregående debatt där man bla reder ut begreppen kring illegal å legal fildelning, följder för olika parter etc så blir det inte ens i närheten av en jämn omröstning

du är medveten om att fildelning i sig är helt lagligt va?

det är spridandet av upphovsrättsskyddat material utan tillstånd som är olagligt

ställ frågan om för eller emot det, om du vill vara seriös å prata folkomröstning

Hade inte tänkt att lägga mig i det här men... Du tror inte att folk valde att rösta på något av de sju riksdagspartierna därför att de satte Sveriges välfärd med vård, utbildning etc. före fildelningsfrågan? Piratpartiets resultat säger ju ingenting eftersom de bara hade en fråga.

Och i en folkomröstning tror jag säkert att sidan som är för fildelning skulle vinna, men det behöver ju inte betyda att det är 'rätt'. Jag hade gärna fått fri tandvård, gratis bullar och fria biobesök och även om hela Sveriges befolkning också skulle vilja det så är det inte 'rätt' för det. Eller? 😳

jag är helt övertygad att i en folkomröstning där alla argument för å emot kommer fram å även olika konsekvenser nationellt å internationellt skulle uppstå så skulle det bli ett tydligt å klart nej

känns det som att det öht finns en så stark opinion bland folket som påkallar en omröstning?

Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

vore det inte för att fildelningen finns skulle jag aldrig upptäckt dem.

menar du verkligen att du fick höra talas om dom genom p2p eller torrent?

provlyssna kan man ju göra ändå

Nu har väl i och för sig det här debatterats tillräckligt de senaste sidorna, men ja. Precis som cm0s så såg jag dem nämnas nånstans, och då laddade jag ner några låtar för att få reda på vad det var. Sen köpte jag skivorna. Och under tiden innan jag hade köpt skivorna kunda jag göra vad jag ville med mina fullånga låtar i rätt bra kvalitet, till exempel spela dem i datorn eller i min bärbara musikspelare när jag ville. Och jag behövde inte registrera mig på femton olika hemsidor först. På vilket sätt är det negativt?

för vem?

dej eller upphovsrättsinnehavaren?

att det är skitbra för dej har jag redan fattat

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, folk borde inse att fildelningen inte går att stoppa när det gått såhär långt, och att med anpassningar kan det bli ännu bättre än förrut.

Förrut hade skivbolagen i princip all makt inom musikgenren och de bestämde mer eller mindre vad vi köpte för skivor och hörde på radio.

Men tiderna förändras, och så även förutsättningarna.

Att få tag på musik nuförtiden blir bara lättare och lättare. Det tycker man borde gynna alla små artister. Skillnaden är att det inte är pengar som driver marknaden längre. Det är inte skivbolagen som styr marknaden utan oss konsumenter. Vi bestämmer själva vilka band som är bra och vilka som är dåliga.

Det krävs bara ett system att knuta ihop påsen med, och när det gjorts, kommer det inte handla om pengar, utan bara om bra eller dålig musik.

Det kan bli hur bra som helst, så sluta vara såna jävla negativa bakåtsträvare. Musikscenen måste förändras.

kom med lösningen att "knuta" ihop påsen då

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, förr fick man höra en låt på radion å sen provlyssna på cd:n i ett par lurar i skivaffären

ändå kunde vi avgöra om vi ville ha skivan eller ej

är det svårare idag?

Ja det är det. Eller du kanske missat att det släpps 10-15 gånger med musik idag än för 20 år sedan, att de få skivaffärer som finns kvar bara säljer topp 20 och att all aktivitet utanför mainstreamfållan pågår på nätet?

Att skaka fram vettig lyssning i bra kvalitet borde vara enkelt för duktiga duktiga Steve Jobs.

För det är väl inte så att han skiter i oss och bara vill ha våra dollars?

frågan gällde om det var svårare idag att avgöra om man tycker något är bra som man lyssnar på eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

Detta är bara ett problem för folk som inte känner för att betala för sig, verkar det som.

Digitalshopparna har miljoner nöjda kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratpartiets resultat säger ju ingenting eftersom de bara hade en fråga.

Piratpartiets resultat säger att svenska folket inte tycker frågan är tillräckligt viktig.

Sjukt egentligen, vad kan vara viktigare än gratis musik och tv-serier?

Piratpartiets valresultat visar väl mer att svenska folket anser att frågan inte är av samma vikt som a-kassa, sjukvård, flyktingpolitik och allt annat som Piratpartiet inte har på sin dagordning. Ett enfrågeparti (finns bättre ord för det, dock en temporär minnesförlust) lyckas sällan få det antal röster värda en riksdagsplats.

Eller?

Sen kan jag bidra med några av mina favoritband:

Familjen

Strip Music

Cult of Luna

Khoma

Explosions In The Sky

De fyra första har jag läst om på diverse forum på Internet, sedan tankat ner för att lyssna lite kvickt om vad som ska vara så bra med dem. Utan den snabba tillgången hade jag aldrig orkat bry mig.

Explosions In The Sky upptäckte jag via lite kategorisurfande på just OiNK, kategorin Post-Rock.

Jag har sett Cult of Luna live två gånger, Khoma en gång. Har köpt officiell merchandise av Familjen, Cult of Luna och Khoma.

Jag har köpt (mycket via skivbolagens webshopar) allt som Familjen, Cult of Luna, Khoma och Explosions In The Sky har släppt. Ibland även vinyl.

Kan man begära mer?

att alla användare gör som du?

Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

Detta är bara ett problem för folk som inte känner för att betala för sig, verkar det som.

Digitalshopparna har miljoner nöjda kunder.

Du kanske inte visste det, men alla lyssnar inte på den mainstreammusik som digitalshopparna erbjuder, och de som köper musik i en digitalshop har ofta hört låten spelad på radio eller tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Om jag säljer min musik - inte ger bort den gratis - varför har du rätt att strunta i att betala?

Jag har inga personliga samvetskval över att fildela, eftersom jag vet att jag inte gör det som en ersättning för att köpa skivor, utan som ett komplement. Som jag har sagt, vore det inte för att fildelningen fanns så skulle jag inte köpa hälften så mycket skivor som jag gör. Och det vet jag, för jag har inte hållit på och fildelat så himla länge, och innan jag började hade jag mycket mer inskränkt musiksmak och köpte långt färre skivor.

köper du allt du tankat ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

Detta är bara ett problem för folk som inte känner för att betala för sig, verkar det som.

Digitalshopparna har miljoner nöjda kunder.

Du kanske inte visste det, men alla lyssnar inte på den mainstreammusik som digitalshopparna erbjuder, och de som köper musik i en digitalshop har ofta hört låten spelad på radio eller tv.

Okunnigt att påstå att digitalshopparna bara säljer mainstreammusik.

http://www.kompakt-mp3.net/ är ett utmärkt exempel på att även undergoundbolag säljer mp3 - googla vidare om du någon gång känner för att göra rätt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Om jag säljer min musik - inte ger bort den gratis - varför har du rätt att strunta i att betala?

Jag har inga personliga samvetskval över att fildela, eftersom jag vet att jag inte gör det som en ersättning för att köpa skivor, utan som ett komplement. Som jag har sagt, vore det inte för att fildelningen fanns så skulle jag inte köpa hälften så mycket skivor som jag gör. Och det vet jag, för jag har inte hållit på och fildelat så himla länge, och innan jag började hade jag mycket mer inskränkt musiksmak och köpte långt färre skivor.

Det var ju ett bra svar på en fråga ingen ställt. Grattis till att ha utvidgat din musiksmak.

Frågan kvarstår: Jag säljer min musik. Jag skänker inte bort den. Varför har du rätt att ignorera detta faktum och kopiera den utan mitt tillstånd?

Det var ju ett svar på din fråga, om man tolkar frågan som varför jag inte känner att det jag gör är fel. "Rätt" i lagens mening har jag ju inte, men det är ju knappast nåt jag rår över.

tillämpar du det på fler lagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu har jag inte ens tagit med i beräkningen att fildelningen så som jag har sagt ökar omsättningen av musik, och att de som fildelar mest också är de som köper flest skivor, går på flest spelningar, köper flest t-shirts, och så vidare.

nej

har du öht något fog för dom påståendena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okunnigt att påstå att digitalshopparna bara säljer mainstreammusik.

http://www.kompakt-mp3.net/ är ett utmärkt exempel på att även undergoundbolag säljer mp3 - googla vidare om du någon gång känner för att göra rätt för dig.

Jag vet att det finns undergroundbutiker med, men de har inte heller den musiken jag söker. Och om man till slut hittar låten så består provlyssningen av en 30 sekunders 64 kbps-fil. GG.

Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

nu får du bestämma dej

du anser att dom har för dåligt utbud

hur kan du veta det när du bara har 30sek på dej att provlyssna?

och även om itunes har 30sek begränsning, andra alt då?

hur bortförklarar du dom?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

för dig att avgöra att det inte finns nåt du vill lyssna på

som du sa

Vet inte vad du försöker säga, men då är vi ense om att det alltså inte går att avgöra om en låt är bra eller inte genom att provlyssna i en webstore på internet, eftersom de har dåligt utbud och för korta klipp.

Detta är bara ett problem för folk som inte känner för att betala för sig, verkar det som.

Digitalshopparna har miljoner nöjda kunder.

Du kanske inte visste det, men alla lyssnar inte på den mainstreammusik som digitalshopparna erbjuder, och de som köper musik i en digitalshop har ofta hört låten spelad på radio eller tv.

så du menar att dom du lyssnar på inte distribuerar sin musik på NÅT annat sätt än genom illegal nedladdning å inte ger nån som helst möjlighet att provlyssna nån annan stans?

är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du bestämma dej

du anser att dom har för dåligt utbud

hur kan du veta det när du bara har 30sek på dej att provlyssna?

och även om itunes har 3sek begränsning, andra alt då?

hur bortförklarar du dom?

Jag har sagt samma sak hela tiden. 30 sekunder är för kort för att avgöra om något är bra. Och om jag söker på artister som jag gillar, så har de inte nya släpp med dom. Därför så kan jag inte ens köpa skivorna om jag skulle vilja, utan jag måste beställa CDn från utlandet (dyrare pga fraktkostnader).

Jag brukar gå in och lyssna på iTunes ibland, men har hittills inte hittat något bra.

så du menar att dom du lyssnar på inte distribuerar sin musik på NÅT annat sätt än genom illegal nedladdning å inte ger nån som helst möjlighet att provlyssna nån annan stans?

är det så?

Ja.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Okunnigt att påstå att digitalshopparna bara säljer mainstreammusik.

http://www.kompakt-mp3.net/ är ett utmärkt exempel på att även undergoundbolag säljer mp3 - googla vidare om du någon gång känner för att göra rätt för dig.

Jag vet att det finns undergroundbutiker med, men de har inte heller den musiken jag söker. Och om man till slut hittar låten så består provlyssningen av en 30 sekunders 64 kbps-fil. GG.

Tråkigt att digitalshopparnas service inte faller dig på läppen.

Finns det några andra skäl du skulle vilja anföra till att strunta i att betala priset säljaren begärt? Omslaget är fult, det regnar ute, ditt bredband är så långsamt, du har så lite pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du bestämma dej

du anser att dom har för dåligt utbud

hur kan du veta det när du bara har 30sek på dej att provlyssna?

och även om itunes har 3sek begränsning, andra alt då?

hur bortförklarar du dom?

Jag har sagt samma sak hela tiden. 30 sekunder är för kort för att avgöra om något är bra. Och om jag söker på artister som jag gillar, så har de inte nya släpp med dom. Därför så kan jag inte ens köpa skivorna om jag skulle vilja, utan jag måste beställa CDn från utlandet (dyrare pga fraktkostnader).

Jag brukar gå in och lyssna på iTunes ibland, men har hittills inte hittat något bra.

då räcker alltså 30sek att avgöra att du inte tyckte det var bra då

skönt, då har vi klarat ut det

då återstår bara var dom du lyssnar på distribuerar sin musik nånstans

eller dom kanske bara gör det på cd?

utan möjlighet att provlyssna ens på deras hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att digitalshopparnas service inte faller dig på läppen.

Finns det några andra skäl du skulle vilja anföra till att strunta i att betala priset säljaren begärt? Omslaget är fult, det regnar ute, ditt bredband är så långsamt, du har så lite pengar?

Ja, jag köper inte grisen i säcken. Har redan sagt det förut, varför måste jag repetera mig? Dåligt minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...