Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
. Jag skulle vilja veta om det har skett någon ökning i konsertbesökare under dom senaste 5 åren. Finns det inte någon sådan statestik? Det borde ju rimligtvis vara så att fler lyssnare till ett band -> fler på bandets konsert.

Jag vill bygga på Elvispens resonemang och menar att utebliven skivförsäljning vid fildelning inte bara måste ställas mot fler konsertbesökare, utan även försäljning av merchandise (vilket har mycket bättre marginaler än skivförsäljning) och sponsoravtal (vilket blir allt vanligare, åtminstone inom hiphop och dansmusik).

Sen tycker jag att folk i denna tråd verkar överskatta skivförsäljning som inkomstkälla. Hur många svenska band eller artister skulle egentligen kunna leva enbart på sin skivförsäljning? Inte många. Trots det är det relativt många band som antingen kan leva på, eller delvis försörja sig på sitt musicerande - detta genom att spela live (eller DJa). För ett litet eller medelstort svenskt band motsvarar intäkter genom skivförsäljning kanske en handfull spelningar (grov uppskattning, rätta mig gärna om jag har fel) och gagerna står i direkt korrellation till hur många som intresserar sig för bandets musik, oavsett om de har laddat ner eller köpt deras skiva.

Gällande att bli kändis genom fildelning så har nog Demomannen rätt i att det är svårt att bli jättekänd på det viset, men man behöver inte bli det för att tjäna pengar på sin musik. Ett exempel är det brasilianska bandet Bonde Do Role som spelade här i Malmö i går kväll. Nu har de visserligen blivit ganska kända och sålt en hel del skivor, men när de spelade här för två år sedan fanns det inga skivor att få tag på i Sverige, utan endast enstaka låtar som florerade på nätet. Trots det lyckades de fylla spelstället, utan en enda såld skiva. Hade det inte varit för fildelning hade den spelningen uteblivit och naturligtvis då också inkomsten.

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Posten i sig handlar om att lagens väktare stängde ner Oink.cd vilket är helt i min smak eftersom det är OLAGLIGT att ladda ner piratkopierad musik. Ja hatar vänstervridna folk som tror att dom kan ta lagen i egna händer. Annat är ju om artisten i fråga lägger ut musiken för spridning alldeles själv.

Som svar på om jag har brytit mot trafiklagar så är svaret japps, Ända tills ja åkte dit för fortkörning och fick dryga BÖTER och utskällning av tjejjen som på den tiden itne hade körkort, hade ja inte åkt dit så hade ja antagligen fortsatt att köra för fort så det var ju bra att ja åkte fast så att ja lärde mig nåt.

På tal om basshunter: Han får va ett undantag för vi kan ju inte rå för att majoriteten av sveriges/ världens befolkning inte har nån musiksmak...

Postat

sätt dom bakom lås och bom, kasta bort nyckeln och låt dom äta upp sina egna servrar till middag....!! 😛🙂😛

Jag tror också att band KAN bli stora genom gratisnerladdningar och exponering på nätet, men det är väl ganska irrelevant....

om band "X" nu väljer att INTE ta den vägen, utan de VILL ha betalt för sina låtar som de enligt lag äger rättigheterna till, så SKA de få betalt för låtarna (av dom som nu vill lyssna på dom)....punkt slut!! Sen får man tycka att de är dumma i huvet som väljer den vägen och kanske tappar 2miljoner nätlyssnare pga det, men det är DERAS val....och det skall respekteras....

Driver man ett sådant ställe som nissen som åkte fast drev, så är man ju knappast omedveten om riskerna...eller hur? jag förstår inte hur man kan tycka synd om honom....han har ju varit FULLT medveten om att det är olagligt, och varit FULLT medveten om riskerna han tar....

sen förstår jag inte heller varför det är fel att vissa tjänar JÄTTEmkt pengar!!??!!?? hur kan det vara det?? gör man något (produkt eller tjänst, eller whatever) som folk i hela världen vill ha och suktar efter....vad är då fel med att den personen blir miljardär(eller hur mkt man nu tjänar)?

jag tjänar inget överflöd av pengar, troligtvis helt vanlig svenssonlön (alltid ont om pengar innan löning)....men jag skulle nog troligtvis ganska lätt kunna skänka bort 10%av min inkomst till välgörande ändamål(smärre justeringar i min levnadsstandard)....nästan alla arbetsföra i sverige skulle troligtvis kunna göra det(man kan skippa att köpa ny tv, skippa värstingdatorn, skippa ny stereo till bilen, använda samma vinterjacka flera år i rad, bo i en förort istället, köpa billigare skor,skippa några öl i månaden osv osv) men de flesta väljer att INTE göra detta, med motiveringen att man inte har råd....vilket ju egentligen är rent bullshit, men samtidigt, man väljer vad man skall göra med sina egna pengar, och det skall respekteras....eller hur? vad är då felet i att man blir miljardär på en vara/tjänst man utvecklat som hela världen trånar efter???

Postat

Tycker det är gulligt när ni skriver att det han gör är olagligt och att han naturligtvis skall straffas för det.

Ni kanske inte visste det, men det är inte olagligt. Iaf inte i Sverige, sen får man se om de dömer annorlunda i storbritannien

Postat
Tycker det är gulligt när ni skriver att det han gör är olagligt och att han naturligtvis skall straffas för det.

Ni kanske inte visste det, men det är inte olagligt. Iaf inte i Sverige, sen får man se om de dömer annorlunda i storbritannien

Du kanske inte visste det, men saken är inte prövad. Huruvida Oink-ägaren har gjort sig skyldig till brott eller ej lär vi snart få veta.

Det som däremot är säkert är att alla svenskar som tankat skyddat material från Oink och alla andra snyltarnätverk utför en olaglig handling.

Postat
Jag tycker att det är intressant att tänka på hur en författare kan försörja sig förresten med alla bibliotek som finns.

Upplysning: Alla, och då menar jag alla, argument har redan framförts i denna debatt.

Här kommer standardreplik 1 på din standardformulering: Biblioteken tillhandahåller inte identiska kopior för låntagaren att äga på obestämd framtid, lån konkurrerar därför inte med köp. Om biblioteken däremot hade delat ut gratisexemplar till alla som vill ha hade det möjligen blivit svårare att för författarna att försörja sig.

Postat

Du kanske inte visste det, men saken är inte prövad. Huruvida Oink-ägaren har gjort sig skyldig till brott eller ej lär vi snart få veta.

Det som däremot är säkert är att alla svenskar som tankat skyddat material från Oink och alla andra snyltarnätverk utför en olaglig handling.

Det är väl egentligen bara de som ger folk möjlighet att hämta, som bryter mot lagen - medan de som laddar ner inte gör det, om jag kommer ihåg rätt? Problemet är att alla i fildelningsnätverk både laddar ner OCH gör materialet tillgängligt för andra - så där gör sig alla till brottslingar...

Det är förstås mest rimligt att även den som upplåter sin server som bas för sådana nätverk, också anses tillhandahålla materialet - men det återstår som sagt att se hur det bedöms.

Postat
Jag tror också att band KAN bli stora genom gratisnerladdningar och exponering på nätet, men det är väl ganska irrelevant....

Givetvis är det så!

Om en artist väljer att ge bort musik gratis kan detta vara utmärkt marknadsföring! Bloggar / myspace / hemsidor osv är nya fora där oetbalerade artister måste synas - men det har absolut inget med okontrollerad fildelning att göra, där man tar sig rätten att sprida material utan tillstånd.

Att fildelning av den sort som Oink sysslade med skulle gjort Basshunter känd är bara nys - killen lade ju själv upp sitt material för nedladdning - en modern sandwichgubbe if you like. 😛

Visst fick låten viss spridning, men som alla som jobbar med detta vet krävdes det traditionell promotion av ett traditionellt skivbolag för att steget från datorskärm till tvskärm kunde tas, om ni förstår.

Postat

Givetvis är det så!

Om en artist väljer att ge bort musik gratis kan detta vara utmärkt marknadsföring! Bloggar / myspace / hemsidor osv är nya fora där oetbalerade artister måste synas - men det har absolut inget med okontrollerad fildelning att göra, där man tar sig rätten att sprida material utan tillstånd.

hmm....ja, och det är ju exakt det jag säger i mitt inlägg som du citerar delar av....!?!? 😛🙂😛

Postat

Givetvis är det så!

hmm....ja, och det är ju exakt det jag säger i mitt inlägg som du citerar delar av....!?!? 😛🙂😛

Bra att du berättade det, för det enda jag ser är skiljetecken och smileys.

Postat
Det är väl egentligen bara de som ger folk möjlighet att hämta, som bryter mot lagen - medan de som laddar ner inte gör det, om jag kommer ihåg rätt?

Nej det stämmer inte.

Postat

Det är väl egentligen bara de som ger folk möjlighet att hämta, som bryter mot lagen - medan de som laddar ner inte gör det, om jag kommer ihåg rätt? Problemet är att alla i fildelningsnätverk både laddar ner OCH gör materialet tillgängligt för andra - så där gör sig alla till brottslingar...

Det är förstås mest rimligt att även den som upplåter sin server som bas för sådana nätverk, också anses tillhandahålla materialet - men det återstår som sagt att se hur det bedöms.

Precis,

Det är inte olagligt att ladda ner musik - Det är olagligt att dela med sig.

Postat

Nej, det stämmer inte.

Jo, det stämmer.

Postat

Rapport från verkligheten:

-Mina barn vill inte ha CD-skivor i julklapp längre. Dom tankar MP3 till sin iPod

-Mina barn vill inte sitta i vardagsrummet och titta på TVprogram på förutbestämda tider. Dom tankar sina

serier och tittar när det passar.

Men även dom blir ju vuxna nån gång måste tjäna pengar, så jag tror nog att deras uppfinningsrikedom

kommer att ge nya affärsmodeller som passar dom. Det är väl bara att inse att saker och ting förändras.

Jag tror ju inte drivkraften att utöva musik kommer att försvinna bara för att dagens skivbolags-distributionsmodell

håller på att kollapsa. Det handlar om att hitta nya sätt, tjänster och mervärden.

Postat

Nej, det stämmer inte.

Jo, det stämmer.

Alltid lika kul när folk är tvärsäkra och har helt fel.

Låt mig citera Wikipedia, dom kör med lite lättare språk, det borde funka för dig: 😆

"Tidigare var kopiering för enskilt bruk lagligt och därför kunde nedladdning tolkas som lagligt. I och med lagändringen är det inte längre lagligt om inte förlagan till kopian vid nedladdningen är laglig."

Postat

Nej, det stämmer inte.

Jo, det stämmer.

Alltid lika kul när folk är tvärsäkra och har helt fel.

Låt mig citera Wikipedia, dom kör med lite lättare språk, det borde funka för dig: 😆

"Tidigare var kopiering för enskilt bruk lagligt och därför kunde nedladdning tolkas som lagligt. I och med lagändringen är det inte längre lagligt om inte förlagan till kopian vid nedladdningen är laglig."

Men du verkar ju inte förstå vad jag menar?

Jag trodde du var ett sånt där riktigt cleverhuvud, men tydligen hade jag fel.

Postat
Men du verkar ju inte förstå vad jag menar?

Jag trodde du var ett sånt där riktigt cleverhuvud, men tydligen hade jag fel.

Jo nog gör jag väl det?

"Det är inte olagligt att ladda ner musik - Det är olagligt att dela med sig."

Jag tolkar det som att du tror att det är tillåtet att ladda hem musik via fildelningsnätverken. Det är det alltså inte.

Postat (redigerat)

HD har ju NJA 2000 s. 292 konstaterat att djuplänkning av mp3-filer inte utgör upphovsrättsintrång.

Jo nog gör jag väl det?

"Det är inte olagligt att ladda ner musik - Det är olagligt att dela med sig."

Jag tolkar det som att du tror att det är tillåtet att ladda hem musik via fildelningsnätverken. Det är det alltså inte.

Jo, det är lagligt så länge det sker med upphovsmannens medgivande.

Redigerat av cm0s
Postat

HD har ju NJA 2000 s. 292 konstaterat att djuplänkning av mp3-filer inte utgör upphovsrättsintrång.

Oklart vilken bäring det har på Oinkfallet respektive p2p-nätverk / svenska användare? Vad jag vet djuplänkas det inte till mp3:or i något sådant nätverk.

Postat
Jo, det är lagligt så länge det sker med upphovsmannens medgivande.

Jaha! Jag trodde vi diskuterade fildelning så som den ser ut på DC++, PirateBay och dom andra nätverken!

Eller jag vet inte, det kanske är vanligare än jag trodde att rättighetsinnehavarna medger att materialet får delas?!

😆

Postat
Oklart vilken bäring det har på Oinkfallet respektive p2p-nätverk / svenska användare? Vad jag vet djuplänkas det inte till mp3:or i något sådant nätverk.

Torrent-sidor "djuplänkar" till användarens filer.

Det finns ju inget upphovsrättskyddat material på pirate bays servrar, så de gör sig inte skyldiga till exemplarframställning.

Postat

Torrent-sidor "djuplänkar" till användarens filer.

Det är visserligen off-off topic, men det gör dom väl inte?

Det skulle ju innebära att man från torrentsidan direkt kan ladda filerna, och det kan man ju inte.

Torrentsidorna länkar egentligen inte till någonting. 😆

Postat (redigerat)
Det är visserligen off-off topic, men det gör dom väl inte?

Det skulle ju innebära att man från torrentsidan direkt kan ladda filerna, och det kan man ju inte.

Torrentsidorna länkar egentligen inte till någonting. 😆

Det var därför jag skrev inom citattecken 😆

Torrentsidor lagrar filer som intruerar torrentprogram vilka användare som har filerna på sin dator. Därför gör inte torrentsidor något upphovsrättsligt intrång. I dagsläget är de inte olagliga, men samtidigt kan man ju anse att det är ett kringgående av upphovsrättslagen.

Det skulle inte förvåna mig om man i framtiden genom lagstiftning eller praxis ändrar gällande rätt.

Redigerat av cm0s
Postat
Jaha, så synd. Nu måste du snylta musik någon annanstans.

Trist kommentar 😆

Men sann.....

Off-topic tycker jag. Ska man skriva något som svar på den där kommentaren så blir det ett helt annat ämne. Jag tycker att det är astråkigt att de har stängt ner sidan, och då använder inte ens jag den. Jag sympatiserar med musikälskare.

som älskar musik så mycket att dom inte vill betala för den
Postat
Kan tilläggas att polisen i videon antingen ljuger eller inte vet vad han snackar om... det fanns inte någon obligatorisk avgift på Oink.

måste man inte ladda upp för att få ladda ner?

Postat
Kan tilläggas att polisen i videon antingen ljuger eller inte vet vad han snackar om... det fanns inte någon obligatorisk avgift på Oink.

måste man inte ladda upp för att få ladda ner?

Man måste fortsätta dela ut det man laddat ner för att ens ratio inte ska sjunka.

Det kostar dock inte pengar.

Postat
EX: Va skulle ni tycka om jag gick hem o snodde era muffins som ni precis bakat som ni skulle ha till klassfesten eller sälja för att få pengar till en klassresa?

Du går gärna ta receptet.

ungefär som att få notbladen från U2s senaste album menar du?

sen får man knåpa ihop musiken själv

Postat
Är så trött på folk som tycker stöld är ok. Offentliga spöstraff skulle glinen ha.

Jag är mer trött på att det är en sjuk branch och en mycket störd värld. Vissa får allt, mer än någon människa i hela världen nånsin är värd att ha. Det finns inget som kan få mig att tycka att det är fel att man tankar musik av nån superetablerad artist som badar i pengar.

vilken sjuk argumentation

Postat
Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända.

nämn tre som du vet inte skulle vara kända

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.