Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Är så trött på folk som tycker stöld är ok. Offentliga spöstraff skulle glinen ha. Jag är mer trött på att det är en sjuk branch och en mycket störd värld. Vissa får allt, mer än någon människa i hela världen nånsin är värd att ha. Det finns inget som kan få mig att tycka att det är fel att man tankar musik av nån superetablerad artist som badar i pengar. Visst är det en sjuk bransch - men i och med din inställning till de största artisterna, så godkänner du också att det är ok att oetablerade eller lokalt kända artister aldrig kommer att kunna tjäna någonting alls på sin musik - på grund av att deras musik tankas hem gratis. Jag kan förstå resonemanget delvis när det gäller gigantiska artister som får orimliga kontrakt på miljontals dollar etc - men så ser ju inte verkligheten ut för typ 99% av alla artister och band som finns... Det blir samma sak när det pratas om piratkopierad programvara och folk bara tänker på Microsoft, Adobe och liknande. De som är megastora drabbas förhållandevis lite eftersom de redan hade hunnit växa sig stora innan den enorma boomen med illegal spridning kom - medan mindre programmakare drabbas väldigt hårt av kopieringen och inte får någon egentlig chans att växa på grund av det.
D.i.a Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Är så trött på folk som tror att man kan tanka hem bilar, kläder och så vidare. Du kan sälja knark och stjäla bilar också, lika olagligt som att ladda ner utan att betala för sig 😊 Om det fanns nån bra anledning att göra det så skulle jag kanske göra det. Det är ingen okej liknelse det där med bilar, det är bara puckat. Jag skulle nog kanske kunna tänka mig att tanka en bil om det gick till på det sättet. Sen är det ju så att bilar ger mig en hel del mindre än musik rent känslomässigt. Puss och kram på er! Näe grejjen är att det ska bli sånt himla liv när nån olaglig nerladdning site och fildelare åker dit. Hur många folk börjar gråta när tjuvar, ekonomibrottslingar etc. åker dit? Helt plötsligt anser man att ladda musik, spel och film inte är lika farligt som att göra ekonomibrott eller tjuveri. Mycke dubbelmoral tycker jag...
Acidman Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 På placeholdern på sidan hälsas det att även användarnas identiteter och förehavanden kommer utredas. De försöker inbilla mig att de ska utreda alla hundratusentals medlemmar? Det är möjligt de "värsta" kan oroa sig lite, men de flesta kan nog ta det lugnt och börja söka nya ställen att ladda ner från.
D.i.a Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Är så trött på folk som tror att man kan tanka hem bilar, kläder och så vidare. Du kan sälja knark och stjäla bilar också, lika olagligt som att ladda ner utan att betala för sig 🙂 Jaa! Och utpressning och människohandel och MORD och VÅLDTÄKT och INCEST är precis lika olagligt som att PALLA ÄPPLEN!!!!!!!!!! 😠 :angry: 😠 🙂 Ja så varför håller ni på med olagligheter då? Är det kul och spännande så länge man inte åker dit? Så brukar tjuvar tycka, för ni snor väl ändå inte för att överleva? Mest för att det är lätt och chansen att åka dit är lika med 0. Folk hade snattat mera om dom visste att chansen att åka dit är lika med 0. 😛
wallie999 Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Nu verkar den här tråden ha gått ifrån att diskutera Oink till att handla om fildelning i allmänhet, så jag hakar på det. Att skivor eller låtar laddas ner behöver inte innebära att artisten nödvändigtvis förlorar pengar på det. Ett bra exempel på detta är Wu-ming-kollektivets böcker som finns att ladda ner gratis förutsatt att de inte används i kommersiellt syfte. Om någon vill trycka boken och tjäna pengar på den måste de alltså betala för sig. Den fria nedladdningen av böckerna har genererat stor försäljning och därmed goda inkomster för kollektivet. Det är även fallet för många fildelare. Om en skiva faller den som laddar ner den i smaken, så genererar detta ofta ett köp och det är någonting som framförallt gynnar mindre band. Att stora band är upprörda kan jag förstå eftersom deras skivor finns att tillgå i de flesta skivbutiker och där kan ett nedladdat album vara lika med ett uteblivet köp, men när det gäller mindre band så är det ofta sånt som man inte snubblar över någon annan stans än på nätet. Ett nedladdat album kan därför innebära att någon upptäcker en ny grupp, vilket medför att nedladdningen kan generera ett sålt album som inte skulle ha sålts om låten/albumet inte hade funnits tillgängligt på nätet. Eller för den delen en bokad spelning, eller en såld t-shirt. Nu säger jag inte att allt ska vara gratis bara för att det kan vara det, men eftersom fildelning inte går att stoppa så tror jag att band och skivbolag istället borde försöka fokusera på de aspekter av fildelning som kan vara ekonomiskt gynnsamma för dem. Redigerat 25 oktober 2007 av wallie999
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Det är mer sannolikt att de som laddar ner, inte köper någon skiva, eftersom de ju redan har musiken på sin dator - och de flesta hör knappt någon skillnad mellan en MP3:a och CD-skivan - så de förstår inte vad de ska ha skivan till när MP3:an är gratis. Så resonerar nästan alla vanliga människor jag har pratat med IRL i alla fall... När det gäller musiker som hämtar musik gratis, så blir det kanske i lite större utsträckning att de tankar hem och sedan - på grund av sympati eller skuldkänslor - köper CD:n när det är någon artist som de gillar.
Emil Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Det är mer sannolikt att de som laddar ner, inte köper någon skiva, eftersom de ju redan har musiken på sin dator - och de flesta hör knappt någon skillnad mellan en MP3:a och CD-skivan - så de förstår inte vad de ska ha skivan till när MP3:an är gratis. Så resonerar nästan alla vanliga människor jag har pratat med IRL i alla fall...När det gäller musiker som hämtar musik gratis, så blir det kanske i lite större utsträckning att de tankar hem och sedan - på grund av sympati eller skuldkänslor - köper CD:n när det är någon artist som de gillar. Eftersom musiker är klokare, snällare, bättre människor än andra? 😠😠
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Det är mer sannolikt att de som laddar ner, inte köper någon skiva, eftersom de ju redan har musiken på sin dator - och de flesta hör knappt någon skillnad mellan en MP3:a och CD-skivan - så de förstår inte vad de ska ha skivan till när MP3:an är gratis. Så resonerar nästan alla vanliga människor jag har pratat med IRL i alla fall...När det gäller musiker som hämtar musik gratis, så blir det kanske i lite större utsträckning att de tankar hem och sedan - på grund av sympati eller skuldkänslor - köper CD:n när det är någon artist som de gillar. Eftersom musiker är klokare, snällare, bättre människor än andra? 😠😠 JA! 😛 Nej - men just för att somliga kanske tänker att de väldigt gärna vill tjäna pengar på sin egen musik någon gång i framtiden - och därför får dåligt samvete för att de hämtar andras musik utan att göra rätt för sig... 😠
Zefhyros Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Det är mer sannolikt att de som laddar ner, inte köper någon skiva, eftersom de ju redan har musiken på sin dator - och de flesta hör knappt någon skillnad mellan en MP3:a och CD-skivan - så de förstår inte vad de ska ha skivan till när MP3:an är gratis. Så resonerar nästan alla vanliga människor jag har pratat med IRL i alla fall...När det gäller musiker som hämtar musik gratis, så blir det kanske i lite större utsträckning att de tankar hem och sedan - på grund av sympati eller skuldkänslor - köper CD:n när det är någon artist som de gillar. Eftersom musiker är klokare, snällare, bättre människor än andra? 😠😠 JA! 😛 Nej - men just för att somliga kanske tänker att de väldigt gärna vill tjäna pengar på sin egen musik någon gång i framtiden - och därför får dåligt samvete för att de hämtar andras musik utan att göra rätt för sig... 😠 Eller för att dom tycker att artisten/artisterna förtjänar pengarna. 🙂
cm0s Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Ja så varför håller ni på med olagligheter då? Är det kul och spännande så länge man inte åker dit? Så brukar tjuvar tycka, för ni snor väl ändå inte för att överleva? Mest för att det är lätt och chansen att åka dit är lika med 0. Folk hade snattat mera om dom visste att chansen att åka dit är lika med 0. 😠 Och du har aldrig brytit mot trafikförordningen, eller hur?
Tilly Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända.
Emulator Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Man kan ju undra varför någon skulle vilja både betala och begå en brottslig handling på samma gång. Jag förstår inte vad du menar? Det görs ju varje dag. Det finns massor av torrentsidor som kräver abonnemang och tar betalt för sina tjänster, och ännu fler som drar in stora inkomster av reklam och annan sponsring samt paypaltiggeri. Att Oink skulle vara en gratistjänst helt utan vinstsyfte tror jag inte på - självklart tjänar den gripne på det hela, på det ena eller andra sättet. Att polisen bjuder in media att filma tillslag är vanligt i Storbritannien, utmärkt underhållning, tack för länken! Utmärkt? Socialporr sa nån, inte fel ord.
Dingbats Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Ja så varför håller ni på med olagligheter då? Är det kul och spännande så länge man inte åker dit? Så brukar tjuvar tycka, för ni snor väl ändå inte för att överleva? Mest för att det är lätt och chansen att åka dit är lika med 0. Folk hade snattat mera om dom visste att chansen att åka dit är lika med 0. ☺️ Nånting blir inte omoraliskt för att det är olagligt. Tvärtom, det görs olagligt för att det är omoraliskt (vilket väldigt många i och för sig inte anser fildelning är). Personligen, och jag tror jag talar för de flesta, så fildelar jag för att det är ett snabbt och enkelt sätt att få tag på musik. Och ja, det är gratis, men det är inte huvudorsaken. Det är ett jättebra sätt att upptäcka ny musik på. Man läser om en artist nånstans (för att ta exempel ur min spellista: Beirut, Apples in Stereo, Maps, Of Montreal, Olivia Tremor Control), och så laddar man ner ett par tre låtar för att höra om det är nåt man gillar. Tycker man att "jäklar, det här var ju bra" så köper man kanske skivor av dem, går på deras konserter, blir intresserade av dem i allmänhet. Alla de där banden jag nämnde har eller ska jag köpa skivor av, och vore det inte för att fildelningen finns skulle jag aldrig upptäckt dem. Det är väldigt sällan man går och strököper skivor på en skivbutik för hundratals kronor utan att veta vad det är man gör. Vore det inte för fildelning skulle jag inte ha köpt 90% av alla skivor jag har, och jag vet inte ens om jag skulle vara särskilt intresserad av musik.
Demomannen Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn.
cm0s Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. I stort sett alla artister jag lyssnar på.
Tilly Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. Bullshita hur mycket du vill. De som är kända för dig kanske inte är kända för mig - och vice versa. Men precis som cm0s ovanför säger - så är det istort sätt samma för mig.
Mollin (oregistrerad) Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Stämmer faktiskt som Soundborn säger .. vet hur många som helst som kör nerladdat, men säger inga namn.
Demomannen Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. I stort sett alla artister jag lyssnar på. Ett enda namn, en enda artist som blivit känd tack vare att hans musik fildelats?
Tilly Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. I stort sett alla artister jag lyssnar på. Ett enda namn, en enda artist som blivit känd tack vare att hans musik fildelats? Vodka
Demomannen Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. I stort sett alla artister jag lyssnar på. Ett enda namn, en enda artist som blivit känd tack vare att hans musik fildelats? Vodka Driver du med mig? Känd sa jag, inte nån random internet trance nobody.
Tilly Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 (redigerat) Utan fildelning så skulle många av dessa artister idag som är "kända", aldrig blivit kända. Bullshit. Ge mig ett namn. I stort sett alla artister jag lyssnar på. Ett enda namn, en enda artist som blivit känd tack vare att hans musik fildelats? Vodka Driver du med mig? Känd sa jag, inte nån random internet trance nobody. Det är ju det jag menar. Han är känd inom trancescenen, då många gillar hans musik och vet vem han är. Han är dock inte känd som Teisto - vilket väldigt många vet vem han är. Edit: Känd menar jag med att jag vet vem han är. Vilket jag aldrig hade vetat - om det inte vore för fildelning. Redigerat 25 oktober 2007 av Soundborn
cm0s Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Driver du med mig? Känd sa jag, inte nån random internet trance nobody. Basshunter, är du nöjd nu?
Demomannen Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Driver du med mig? Känd sa jag, inte nån random internet trance nobody. Basshunter, är du nöjd nu? Nej, det stämmer inte. Basshunter blev inte känd tack vare fildelning, det har ingen blivit. Hur skulle det rent praktiskt gå till? Sist jag kollade måste man söka på p2p-nätverken för att kunna ladda hem. För övrigt blev inte Boten Anna en succé förrän skivbolaget klev in. Omtalad på internet, visst, men det krävdes ett stort styggt multinationellt bolag för att skapa reell framgång. Lustigt förresten, inte många Basshunterfans ger sig till känna då det är lite "fult" att gilla honom - modigt, cm0s! I stort sett alla artister jag lyssnar på.
Tilly Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Driver du med mig? Känd sa jag, inte nån random internet trance nobody. Basshunter, är du nöjd nu? Nej, det stämmer inte. Basshunter blev inte känd tack vare fildelning, det har ingen blivit. Hur skulle det rent praktiskt gå till? Sist jag kollade måste man söka på p2p-nätverken för att kunna ladda hem. För övrigt blev inte Boten Anna en succé förrän skivbolaget klev in. Omtalad på internet, visst, men det krävdes ett stort styggt multinationellt bolag för att skapa reell framgång. Lustigt förresten, inte många Basshunterfans ger sig till känna då det är lite "fult" att gilla honom - modigt, cm0s! I stort sett alla artister jag lyssnar på. Du är la bara för go du. Du förstår ju tydligen inte?
cm0s Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Nej, det stämmer inte. Basshunter blev inte känd tack vare fildelning, det har ingen blivit. Hur skulle det rent praktiskt gå till? Sist jag kollade måste man söka på p2p-nätverken för att kunna ladda hem.För övrigt blev inte Boten Anna en succé förrän skivbolaget klev in. Omtalad på internet, visst, men det krävdes ett stort styggt multinationellt bolag för att skapa reell framgång. Man behöver inte vara ekonomiskt framgångsrik för att vara känd. Kändisskap är något relativt. Lustigt förresten, inte många Basshunterfans ger sig till känna då det är lite "fult" att gilla honom - modigt, cm0s! Din logiska deduktion är ogiltig. Men det var ett fint försök.
Elvispen Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Räknas myspace och liknande? Folk lägger ju ut saker där som man kan ladda hem gratis? Där har ju onekligen band gjort sig kända från att varit helt okända. Det är ju kanske inte så många osignade band som hamnar på t.ex. TPB men banden blir mer kända via fildelningar. Tror dom flesta pop-banden idag inte skulle ha i närheten så många lyssnare om det inte vore för att de gick att ladda ner. Folk hör en låt någonstans, laddar hem albumet. På så sätt sprids musiken snabbare och till fler. Jag skulle vilja veta om det har skett någon ökning i konsertbesökare under dom senaste 5 åren. Finns det inte någon sådan statestik? Det borde ju rimligtvis vara så att fler lyssnare till ett band -> fler på bandets konsert. En liten tanke bara. Ha det!
brojd Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Är så trött på folk som tycker stöld är ok. Offentliga spöstraff skulle glinen ha. Jag är mer trött på att det är en sjuk branch och en mycket störd värld. Vissa får allt, mer än någon människa i hela världen nånsin är värd att ha. Det finns inget som kan få mig att tycka att det är fel att man tankar musik av nån superetablerad artist som badar i pengar. Visst är det en sjuk bransch - men i och med din inställning till de största artisterna, så godkänner du också att det är ok att oetablerade eller lokalt kända artister aldrig kommer att kunna tjäna någonting alls på sin musik - på grund av att deras musik tankas hem gratis. Jag kan förstå resonemanget delvis när det gäller gigantiska artister som får orimliga kontrakt på miljontals dollar etc - men så ser ju inte verkligheten ut för typ 99% av alla artister och band som finns... Det blir samma sak när det pratas om piratkopierad programvara och folk bara tänker på Microsoft, Adobe och liknande. De som är megastora drabbas förhållandevis lite eftersom de redan hade hunnit växa sig stora innan den enorma boomen med illegal spridning kom - medan mindre programmakare drabbas väldigt hårt av kopieringen och inte får någon egentlig chans att växa på grund av det. Amen! Nu vart jag nog lite kär i dig Claes. 🙂 Men på den lite mer seriösa sidan så var detta bland de bästa inlägg jag läst gällande piratkopiering.
PeterWangelin Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Är så trött på folk som tycker stöld är ok. Offentliga spöstraff skulle glinen ha. Jag är mer trött på att det är en sjuk branch och en mycket störd värld. Vissa får allt, mer än någon människa i hela världen nånsin är värd att ha. Det finns inget som kan få mig att tycka att det är fel att man tankar musik av nån superetablerad artist som badar i pengar. Visst är det en sjuk bransch - men i och med din inställning till de största artisterna, så godkänner du också att det är ok att oetablerade eller lokalt kända artister aldrig kommer att kunna tjäna någonting alls på sin musik - på grund av att deras musik tankas hem gratis. Jag kan förstå resonemanget delvis när det gäller gigantiska artister som får orimliga kontrakt på miljontals dollar etc - men så ser ju inte verkligheten ut för typ 99% av alla artister och band som finns... Det blir samma sak när det pratas om piratkopierad programvara och folk bara tänker på Microsoft, Adobe och liknande. De som är megastora drabbas förhållandevis lite eftersom de redan hade hunnit växa sig stora innan den enorma boomen med illegal spridning kom - medan mindre programmakare drabbas väldigt hårt av kopieringen och inte får någon egentlig chans att växa på grund av det. Det kan man ju kanske säga, men riktigt så är det inte. Jag har inget emot att folk tjänar pengar på musik. Eller, jag tycker att det är fel att kunna tjäna för mycket pengar men det har ju inget med musik att göra, så tycker jag om allt. Jag tycker att folk ska få sälja skivor hur mycket de vill, och det finns ju faktiskt folk som köper skivor. T.ex. så köper ju alla antipirater här sin musik fast det går att tanka. Skulle en artist släppa sina skivor på nätet så skulle dessa personer fortfarande köpa skivor eller bistå artisterna ekonomiskt. Jag tycker att det är intressant att tänka på hur en författare kan försörja sig förresten med alla bibliotek som finns. Jag vill påpeka att du missade att nämna något om fri mjukvara och hur det kan gå ihop. Och så ett litet försvarstal. Jag har jobbat natt, är trött och ska sova nu. Jag har nog formulerat mig luddigt och lite slarvigt men jag kanske orkar skriva nåt annat sen. Ha det bra med er!
aburman Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 (redigerat) Nej, det stämmer inte. Basshunter blev inte känd tack vare fildelning, det har ingen blivit. Hur skulle det rent praktiskt gå till? Sist jag kollade måste man söka på p2p-nätverken för att kunna ladda hem.För övrigt blev inte Boten Anna en succé förrän skivbolaget klev in. Omtalad på internet, visst, men det krävdes ett stort styggt multinationellt bolag för att skapa reell framgång. Är man inte känd om ens låtar spelas dagligen på flera olika radiostationer och man diskuteras hejvilt i tv-nyheterna??? Allt detta hände honom före något skivbolag blandat sig i saken...30 000 nedladdningar på en natt är nog rätt bra gjort. Han delade ut sina första låtar helt gratis på nätet och därmed räknas nog det som laglig fildelning och inte något olagligt p2p. För ett tag sedan släppte han även en ny låt som man endast kan ladda ner via hans MySpace sida, trots att han har kontrakt. Och nej, jag är inget stort fan av honom men jag följer med utvecklingen och tycker hans framgångshistoria är rätt intressant. Redigerat 26 oktober 2007 av aburman
Recommended Posts