Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Läste i en gallup här på forumet för ett par dagar sedan,

att det bara var 15% av de som svarat på gallupen som inte

använder sig av pirat-vara alls!

Men ändå verkar 95% klaga på folk som bara skriver ordet pirat.

😕😳😄

Redigerat av Bassebas
Postat
Läste i en gallup här på forumet för ett par dagar sedan,

att det bara var 15% av de som svarat på gallupen som inte

använder sig av pirat-vara alls!

Men ändå verkar 95% klaga på folk som bara skriver ordet pirat.

😕😳😄

Nej det är inte det det handlar om.

Du har missförstått.

Läs egenom tråden så får du se vad folk stör sig på.

Postat (redigerat)

Jag köper oftast CD-skivor, men jag betalar när jag laddar ner musik, jag har inga illegala Vst's eller Vsti's. Köper programvaran (japp man kommer VÄLDIGT långt med Cubase SL).

Erkänner dock att jag har dålig koll på freeware så lite bättre koll där hade säkert underlättat mina produktioner avsevärt.

peace out...

EDIT: Glömde lägga till att jag inte har nåt diplom för det, och jag förväntar mig det inte heller.. 😕

Redigerat av Slipped_Away
Postat

Tråden handlar i korthet om:

Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

Att få en ny, mer öppen och nyanserad inställning till, och förståelse för piratkopiering.

Att få bort känslan att "om man inte pratar om det så försvinner det"

Så läs gärna igenom hela tråden och försöker begränsa inlägg som innehåller ordet moral och försök att få en klarare bild av vad piratkopiering innebär och har för +/- konsekvenser.

Postat
Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

...Och jag antar att du tycker att man har rätt att vara cykeltjuv eller tidelagsidkare utan att bli påhoppad också?

Postat (redigerat)
Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

...Och jag antar att du tycker att man har rätt att vara cykeltjuv eller tidelagsidkare utan att bli påhoppad också?

Eller varför inte en pedofil eller mördare...

Skillnaden är väl dels brottets allvar, och dels att det finns vissa fördelar och positiva effekter med piratkopiering (läs i tråden). Fick själv cykeln stulen för ett par veckor sen och har inte stött på något positivt med upplevelsen.

Edit: det var en skön grön militärcykel från 40-talet 😆

Redigerat av funky monk
xzeet (oregistrerad)
Postat

Ja, att kopiera ett program är ju NÄSTAN samma sak som att stjäla en cykel och att knulla med ett jävla djur, seriöst, nu får det fan vara nog!

Postat
Tråden handlar i korthet om:

Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

Att få en ny, mer öppen och nyanserad inställning till, och förståelse för piratkopiering.

Att få bort känslan att "om man inte pratar om det så försvinner det"

Så läs gärna igenom hela tråden och försöker begränsa inlägg som innehåller ordet moral och försök att få en klarare bild av vad piratkopiering innebär och har för +/- konsekvenser.

Det finns redan flera trådar som tar upp ämnet (länklista nedan). Det vore bra om ni läste igenom hela trådarna så ni slipper skriva inlägg med saker som redan blivit sagda .

Brasklapp: Tyvärr innehåller flera av trådarna ordet "moral". Försök att ha överseende med det. 😆

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2418&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=951&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=9958&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11080&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18421&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21093&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=24889&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=26184&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=26665&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31727&hl=

Postat
och jag kör inte piratkopierat, tycker personligen att det är moraliskt fel

Jag inser att jag missförstod ditt förrförrförra (eller nåt) inlägg.

Ursäkta.

Postat
Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

Som jag ser det existerar ingen "rätt" till någonting här på forumet. Vi är alla tidningen Studios gäster som har att följa dom bestämmelser som finns.

Om tidningen klart tar avstånd från pirateländet tycker jag det är bra, varken mer eller mindre.

Precis som jag vill slippa se tips på hur man delar dom verk jag äger rättigheterna till tycker jag å mjukvaruutvecklarnas (om här finns några...) vägnar det är skönt att snack, tips -och annat som på något sätt är till hjälp för piratfolket- förbjuds och omedelbart tystas.

Är det den policyn som gäller?

Postat
Rätten att vara pirat/tala om pirater utan att bli påhoppad.

...Och jag antar att du tycker att man har rätt att vara cykeltjuv eller tidelagsidkare utan att bli påhoppad också?

Men vi hade ju passerat det där stadiet Pluffo?

Postat
För den gosiga balansens skull:

Det finns en del som tror att de är lite förmer, därför att de inte köper programvara och musik.

haahaha.. mmm ;D

Det är bara att du tittar dig om i denna tråd så skall du se att jag har åtminstone en poäng.

Postat

Vad jag menar är att det inte existerar någon rätt till någonting. Vad som är "ok" att vara är just bara en direkt konsekvens av vad folk tycker om det, och uppenbarligen så är det många som inte är helt positivt inställda till piratkopierare och därmed gärna hoppar på dem.

Vad jag försökte belysa med min kommentar, helt i motsats till vad xzeet uppfattade (tack för den stora humorn dock), är att frågan är rellativ. Tänk själv på en cykeltjuv så förstår du hur andra människor kan tänka om piratkopierare...Du kommer ju inte hävda att en cykeltjuv har rätt att vara just cykeltjuv utan att bli påhoppad.

Postat

Hej,

Har tills nu aldrig tidigare gett mig in i någon av dessa diskussioner...

Jag har bara en liknelse som jag tycker är intressant i debatten hurvida piratkopiering = stöld eller inte. De som hävdar att det inte är stöld brukar ju säga att det är skillnad på att ta riktiga saker eller pengar från någon. Och att ingen blir av med något av att man kopierar en fil. Och visst haltar kanske jämförelsen med att snatta på ICA...

Min liknelse är denna:

Tänk att du skrivit en låt som du blivit riktigt nöjd med. Du har verkligen filat på allt; text, melodi, upplägget osv. Och kanske spelat in en bra version i hemmastudion, spelat allt själv, sjungit, gjort en bra mix osv. Du sprider en MP3:a, får lite uppmuntrande kommentarer och är allmänt nöjd.

Något år senare hör du exakt din låt på radion med något nytt broiler-band som har gjort en dålig, super-kommersialiserad version av låten. Deras skivbolag promotar låten hårt och lyckas få den att bli en list-etta. Deras version spelas i hela världen, och de drar in X antal miljoner dollar på låten. Och grejen är att de skiter fullständigt i att de är du som skrivit den. Du får inte en spänn i royalty, nämns inte som upphovsman någonstans, och får inget som helst kredd för att det skulle var "din" låt.

Hur lack blir du inte då? Skulle inte du tycka att du hade rätt till någon del av alla pengar de (dvs skivbolaget) drar in?

Och vad har de egentligen "tagit" av dig? Dom har ju kanske bara lyssnat på din låt och plankat den. Inte bestulit dig på en endaste ägodel.

Visst finns det omständigheter som skiljer detta från att piratkopiera något företags program. Men det är ju samma princip om att upphovsmannen skall äga rätten till sitt verk. Oavsett om det är en låt eller ett datorprogram.

/D

Postat
Hej,

Har tills nu aldrig tidigare gett mig in i någon av dessa diskussioner...

Jag har bara en liknelse som jag tycker är intressant i debatten hurvida piratkopiering = stöld eller inte. De som hävdar att det inte är stöld brukar ju säga att det är skillnad på att ta riktiga saker eller pengar från någon. Och att ingen blir av med något av att man kopierar en fil. Och visst haltar kanske jämförelsen med att snatta på ICA...

Min liknelse är denna:

Tänk att du skrivit en låt som du blivit riktigt nöjd med. Du har verkligen filat på allt; text, melodi, upplägget osv. Och kanske spelat in en bra version i hemmastudion, spelat allt själv, sjungit, gjort en bra mix osv. Du sprider en MP3:a, får lite uppmuntrande kommentarer och är allmänt nöjd.

Något år senare hör du exakt din låt på radion med något nytt broiler-band som har gjort en dålig, super-kommersialiserad version av låten. Deras skivbolag promotar låten hårt och lyckas få den att bli en list-etta. Deras version spelas i hela världen, och de drar in X antal miljoner dollar på låten. Och grejen är att de skiter fullständigt i att de är du som skrivit den. Du får inte en spänn i royalty, nämns inte som upphovsman någonstans, och får inget som helst kredd för att det skulle var "din" låt.

Hur lack blir du inte då? Skulle inte du tycka att du hade rätt till någon del av alla pengar de (dvs skivbolaget) drar in?

Och vad har de egentligen "tagit" av dig? Dom har ju kanske bara lyssnat på din låt och plankat den. Inte bestulit dig på en endaste ägodel.

Visst finns det omständigheter som skiljer detta från att piratkopiera något företags program. Men det är ju samma princip om att upphovsmannen skall äga rätten till sitt verk. Oavsett om det är en låt eller ett datorprogram.

/D

Woooord 😆

Postat
Om tidningen klart tar avstånd från pirateländet tycker jag det är bra, varken mer eller mindre.

Precis som jag vill slippa se tips på hur man delar dom verk jag äger rättigheterna till tycker jag å mjukvaruutvecklarnas (om här finns några...) vägnar det är skönt att snack, tips -och annat som på något sätt är till hjälp för piratfolket- förbjuds och omedelbart tystas.

Är det den policyn som gäller?

Det är just den här inställningen som jag tycker är ytterst diskutabel.

Det är som att vägra prata om droger och bara stämpla det som tabu. Vi bor väl inte i någon bubbla utan samlever med pirater och vi måste kunna förstå fenomenet istället för att tysta ner allt.

Postat

Det är ju precis vad som händer i den stora världen inom musiken skulle jag säga..

Alla snor lite från alla för att få en bra melodi, så har det ju alltid vart.

Men ditt exempel är ju lite extremt hehe 😆

tänkte även på dig som skrev att du jobbade mest med audiospår och liveinstrument.. DÅ förstår jag faktiskt att du kan köpa allting, eftersom du då inte kanske har så jättestor användning av avancerade vstis liksom.. förståligt.

Rätt eller fel. det kommer upp igen denna jämförelse med att sno en cykel, mörda nån är lika fel som att ladda ner vstis/mp3 på nätet...? Det är ju en helt galen jämförelse.

En vsti synth i filformat utan förpackning kan man ju inte ens ta på liksom ;D

Kan vi inte säga som såhär att alla gör vad fan dom vill? Huvudsaken är väl ändå att vi har gemensamt intresse här av musik... oavsett om vi använder oss av riktiga instrument, vsts, cubase/logic, piratkopierade hjälpmedel eller ej .

Kan vi inte bara SKITA i det lixom? 😆 Vem fan bryr sig egentligen?

Jag tycker inte du är en idiot om du laddar hem allt på internet och jag tycker inte du är duktig när du går o köper allt heller.... så jag... skiter fullständigt i det 🙁

Postat

Ni som är lite äldre: när ni började med datorer, köpte ni alla program då? Fanns det någon med c-64 som inte hade kopierade kasseter? Spelade ni aldrig av kompisars skivor/kasseter? Tror att det är få som är intresserade av datorer som inte har tagit ingångsvägen via piratkopior. Även om det inte tjafsades lika mycket om det på nittiotalet, då kapitalet inte riktigt hade vaknat.

Det finns faktiskt en politisk dimension i piratkopieringen. Det är revolutionerande att för första gången i historien är inte pengar och kontakter en avgörande faktor för att kunna spela in hits. Det handlar dels om musikens spridning i och med internet, men även tillgång till program. Kan förstå att det svider för gamla studiogubbar med trettio års erfarenhet att kidsen svischar förbi dem. Tillgången till program är demoktatisk i samma anda som tanken med replokaler i fritidsgårdar och abf:s studiocirklar.

Jag är faktiskt inte oroad över att inga programmerare kommer att vilja utveckla nya poäng för att det finns för lite pengar. Hur många här som är intresserade av musik gör det främst för att det finns en möjlighet att tjäna pengar på det?

Och sen är det ju som någon redan sagt, när det piratkopierade barnet breakar köper denna program som den använt och känner tillit till. Många skivbolag börjar förstå att spridningen av mp3´s är bra PR, mjukvarubranschen borde också tänka mer så.

För återförsäljare borde det väl kvitta, om det inte säljs lika många program som det borde kunna rent teoretiskt, så säljer väl hårdvara desto bättre. Någon som aldrig testat att spela in men börjar leka med ett tankat program blir säkert pepp på att köpa en mik, en bättre mik, en preamp och så vidare... Intresset för hemmastudios kan ju aldrig ha varit så stort som idag, nu blir ju så gott som alla låtskrivare intresserad av bara farten. För branschen måste det ha varit ett väldigt uppsving. Hade tidningen Studio kunnat överleva för tio år sen? Piratkopieringen har ju skapat en helt ny folklig hobby.

Men jag tycker att det är bra att köpa program, jag gör både och, på samma sätt som att jag både tankar mp3 och köper skivor. Jag hyser inget agg mot de som inte köper mina skivor heller utan laddar ner. Att artister inte kan göra låtar om de måste jobba är ju skitlöjligt. Hur många tror ni kan leva på musiken när de spelar in första skivan? Många kan ju inte leva på musiken på andra, tredje eller fjärde heller.

Postat

Jag håller med trancer, och så tycker jag att man måste göra en stoooor skillnad på att ladda ned låtar och att kopiera någon annans verk kommersiellt.

Postat (redigerat)
Ni som är lite äldre: när ni började med datorer, köpte ni alla program då? Fanns det någon med c-64 som inte hade kopierade kasseter? Spelade ni aldrig av kompisars skivor/kasseter? Tror att det är få som är intresserade av datorer som inte har tagit ingångsvägen via piratkopior. Även om det inte tjafsades lika mycket om det på nittiotalet, då kapitalet inte riktigt hade vaknat.

Det finns faktiskt en politisk dimension i piratkopieringen. Det är revolutionerande att för första gången i historien är inte pengar och kontakter en avgörande faktor för att kunna spela in hits. Det handlar dels om musikens spridning i och med internet, men även tillgång till program. Kan förstå att det svider för gamla studiogubbar med trettio års erfarenhet att kidsen svischar förbi dem. Tillgången till program är demoktatisk i samma anda som tanken med replokaler i fritidsgårdar och abf:s studiocirklar.

Jag är faktiskt inte oroad över att inga programmerare kommer att vilja utveckla nya poäng för att det finns för lite pengar. Hur många här som är intresserade av musik gör det främst för att det finns en möjlighet att tjäna pengar på det?

Och sen är det ju som någon redan sagt, när det piratkopierade barnet breakar köper denna program som den använt och känner tillit till. Många skivbolag börjar förstå att spridningen av mp3´s är bra PR, mjukvarubranschen borde också tänka mer så.

För återförsäljare borde det väl kvitta, om det inte säljs lika många program som det borde kunna rent teoretiskt, så säljer väl hårdvara desto bättre. Någon som aldrig testat att spela in men börjar leka med ett tankat program blir säkert pepp på att köpa en mik, en bättre mik, en preamp och så vidare... Intresset för hemmastudios kan ju aldrig ha varit så stort som idag, nu blir ju så gott som alla låtskrivare intresserad av bara farten. För branschen måste det ha varit ett väldigt uppsving. Hade tidningen Studio kunnat överleva för tio år sen? Piratkopieringen har ju skapat en helt ny folklig hobby.

Men jag tycker att det är bra att köpa program, jag gör både och, på samma sätt som att jag både tankar mp3 och köper skivor. Jag hyser inget agg mot de som inte köper mina skivor heller utan laddar ner. Att artister inte kan göra låtar om de måste jobba är ju skitlöjligt. Hur många tror ni kan leva på musiken när de spelar in första skivan? Många kan ju inte leva på musiken på andra, tredje eller fjärde heller.

Du har så rätt mannen.

Det är ju ingen människa som köper 20 vsti synthar, mick, klaviatur, mixerbord, kontrollerbord tex i samma veva för att det är "kul" .. finns aldrig nån som skulle kunna ha råd att köpa på sig skitmkt prylar för att göra musik för skojs skull.

Poängen är så rätt... jag kan se till mig själv.. hade jag tjänat pengar på min musik så hade mitt läge vart annorlunda. jag har köpt all min hårdvara pö om pö och jag har fått till ett system här nu som jag är jävligt nöjd med själv .. men det har tagit mig 15 år att komma hit.. och under dessa år har jag tjänat 10.000:- totalt på min musik, och denna summa tjänade jag år 1998 när jag sålde ett album via min site med musik gjord i Fassttracker2 som va freeware.

Numera gör jag musik som fan i cubase. . släpper massor med musik över internet, men änsålänge tjänar jag 0:- / låt . .. hade jag däremot fått 1:-/nerladdning så hade jag vart mångmiljonär idag och hade förmodlingen bott i en flott villa med källare som va helt inredd med studioprylar OCH KÖPTA GREJER.

Det är en jävla skillnad .. får man in pengar på musiken är det självklart man hade kunnat köpa på sig massa utrustning.. mjuk som hårdvara.

Men så länge man gör det utan egen vinning så ser jag faktiskt ingen anledning att köpa dyra grejer som inte kommer generera en enda krona.

Redigerat av trancer
Postat

Jag skulle gärna kolla om det finns nån som vet hur man ordnar egna VSTi synthar? Dvs.. nån som har nån aning om hur allt funkar.. kontakta mig isåfall .. för jag har en ide

Postat
Jag skulle gärna kolla om det finns nån som vet hur man ordnar egna VSTi synthar? Dvs.. nån som har nån aning om hur allt funkar.. kontakta mig isåfall .. för jag har en ide

Neko o Majken är nog rätt personer att PM-a.

tjing

Postat
Jag skulle gärna kolla om det finns nån som vet hur man ordnar egna VSTi synthar? Dvs.. nån som har nån aning om hur allt funkar.. kontakta mig isåfall .. för jag har en ide

De två populära programmen för att konstruera egna VST/VSTi är Synthmaker och Synthedit.

Pröva, det är jättekul när man kommit igång! 🙂

Postat
Jag skulle gärna kolla om det finns nån som vet hur man ordnar egna VSTi synthar? Dvs.. nån som har nån aning om hur allt funkar.. kontakta mig isåfall .. för jag har en ide

De två populära programmen för att konstruera egna VST/VSTi är Synthmaker och Synthedit.

Pröva, det är jättekul när man kommit igång! 🙂

Verkar jobbigt att bara få hålla på i 30 dagar, finns det ingen crackad version?

just kidding 🙂

Den där ska jag absolut prova någon dag då jag får tid, vore riktigt tufft att inte bara göra musiken, utan också instrumenten själv. Och bli som en modern Lena PH.

Postat
Hej,

Har tills nu aldrig tidigare gett mig in i någon av dessa diskussioner...

Jag har bara en liknelse som jag tycker är intressant i debatten hurvida piratkopiering = stöld eller inte. De som hävdar att det inte är stöld brukar ju säga att det är skillnad på att ta riktiga saker eller pengar från någon. Och att ingen blir av med något av att man kopierar en fil. Och visst haltar kanske jämförelsen med att snatta på ICA...

Min liknelse är denna:

Tänk att du skrivit en låt som du blivit riktigt nöjd med. Du har verkligen filat på allt; text, melodi, upplägget osv. Och kanske spelat in en bra version i hemmastudion, spelat allt själv, sjungit, gjort en bra mix osv. Du sprider en MP3:a, får lite uppmuntrande kommentarer och är allmänt nöjd.

Något år senare hör du exakt din låt på radion med något nytt broiler-band som har gjort en dålig, super-kommersialiserad version av låten. Deras skivbolag promotar låten hårt och lyckas få den att bli en list-etta. Deras version spelas i hela världen, och de drar in X antal miljoner dollar på låten. Och grejen är att de skiter fullständigt i att de är du som skrivit den. Du får inte en spänn i royalty, nämns inte som upphovsman någonstans, och får inget som helst kredd för att det skulle var "din" låt.

Hur lack blir du inte då? Skulle inte du tycka att du hade rätt till någon del av alla pengar de (dvs skivbolaget) drar in?

Och vad har de egentligen "tagit" av dig? Dom har ju kanske bara lyssnat på din låt och plankat den. Inte bestulit dig på en endaste ägodel.

Visst finns det omständigheter som skiljer detta från att piratkopiera något företags program. Men det är ju samma princip om att upphovsmannen skall äga rätten till sitt verk. Oavsett om det är en låt eller ett datorprogram.

/D

Exakt!

Postat
Det är som att vägra prata om droger och bara stämpla det som tabu. Vi bor väl inte i någon bubbla utan samlever med pirater och vi måste kunna förstå fenomenet istället för att tysta ner allt.

Men det är ju ingen som hindrar dig. Har du inte sett hur många pirattrådar det finns? Åtminstone en fem-sex stycken som har innefattat en 30-40 sidor styck...Är det att "tysta ner allt"?

Det är alltså inte alls som att vägra prata om droger. Det är som att prata om droger, men inte tipsa om var man köpa bra hasch.

Postat
För övrigt är det ganska sannolikt att den här tråden ballar ur.

Japp. Vet inte hur många gånger man har fått anmälningar från arga medlemmar som anser sig påhoppade i pirattrådar och man tvingas läsa igenom 25 sidor material som redan postats. Måste säga att jag inte direkt ser fram emot det ännu en gång.

Så bli inte förvånad om tråden låses utan större motivering om det tendensen är att den ballar (eller har ballat) ur.

Men annars mår jag bra. Det är ju måndag, föffan 😆

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.