Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

drok (oregistrerad)
Hur mycket är värdet, och varför skall skaparen själv kunna värdera detta,och inte marknaden, dvs konsumenterna?

Så funkar vår ekonomi i alla andra avseenden, att säljaren bjuder ut sin vara till ett fast pris. Värdet bestäms av säljaren, och om köparna är missnöjda så köper dom inte.

Funkat finfint i flera tusen år, idag och imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)
Så funkar vår ekonomi i alla andra avseenden, att säljaren bjuder ut sin vara till ett fast pris. Värdet bestäms av säljaren, och om köparna är missnöjda så köper dom inte.

Funkat finfint i flera tusen år, idag och imorgon.

Fel. Tyvärr. Om du inte har märkt så fungerar det ju dessvärre INTE. Framförallt i dagens läge. Därav behovet att ÄNDRA på nånting, så att marknaden kan fungera igen. Hjälper inte att jämt dra fram argumentet "så här har det alltid varit och så skall det alltid förbliva och inget skall vi nånsin ändra". Världen utvecklas, vare sig vi vill eller ej. Endel tar tåget, andra blir på perrongen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Väldigt många tycker ju - på PP och TPB sidan - att det är just skivbolagen, artisterna, mellanhänderna som är för giriga. Och det är det det hela handlar om, enligt dom, vad jag har förstått.

Det får dom gärna tycka. Det är bara att låta bli att köpa.

Om man däremot faktiskt vill ha produkten, skaffar sig den men bara skiter i att betala, då ska snyltarna sättas dit.

För min del får gärna någon av dom hånflinande fildelarungarna åka i finkan ett par dagar för att statuera exempel, alternativt jobba gratis på en skivdistributör med att packa lådor ett par månader eller liknande, som straff.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Så funkar vår ekonomi i alla andra avseenden, att säljaren bjuder ut sin vara till ett fast pris. Värdet bestäms av säljaren, och om köparna är missnöjda så köper dom inte.

Funkat finfint i flera tusen år, idag och imorgon.

Fel. Tyvärr. Om du inte har märkt så fungerar det ju dessvärre INTE. Framförallt i dagens läge. Därav behovet att ÄNDRA på nånting, så att marknaden kan fungera igen. Hjälper inte att jämt dra fram argumentet "så här har det alltid varit och så skall det alltid förbliva och inget skall vi nånsin ändra". Världen utvecklas, vare sig vi vill eller ej. Endel tar tåget, andra blir på perrongen.

Att folk bryter mot lagen och tillgodogör sig saker dom inte har rätt till anser inte jag vara någon sorts samhällsutveckling, snarare ett bizarrt stickspår som vi om ett tiotal år kommer avfärda som galenskap.

Om du med att "ta tåget" menar att vi ska acceptera att upphovsrätten urholkas, att snorungar dödar möjligheten för kompositörer att leva på sitt jobb, då står jag gärna kvar och ser på när tåget glider av spåret. För ett sådant snyltarsamhälle vill jag inte bidra till.

Link to comment
Dela på andra sajter

😲 TPB Olaglig eller ej spelar ingen roll, detta är inte den 52:a delstaten! Dom har inget här att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Anekdot, baserat på kristallklara fakta:

Kanadensiska gruppen RUSH åkte för några år sedan ner till Brasilien: Ungdomarna KÖPTE piratkopierade CD skivor för 10 kr styck, i stånden. Hembränningen har inte heller nått kontinenten så de var tvungna att köpa dem, av illegala handlare. Varför? Jo, de hade råd.

Varför kan då inte skivbolagen ta ut 10 kr för legala CDs? Ja, mest för att de KAN ta ut så mycket som de hittills har begärt (fram tills nu..eller för ett par år sedan).

Två saker slår mig i din lilla anekdot:

1) Om fattiga brasilianska ungdomar har råd att köpa CD för 10 kr, så har nog svenska ungdomar råd att lägga en hundring.

2) Du har tydligen ingen koppling till skillnad i kostnader för piratkopierade CD jämfört med orginalpressade. Inser du verkligen inte skillnaden, eller gör du dig riktigt dum nu? Som jämförelse: varför kan inte tidningen Studio säljas orginal för 10kr när jag kan kopiera upp den o sälja den för 10 kr?

Ett fåtal ledtrådar: distribution, markandsföring, inspelnings- o övriga produktionskostnader, ersättning till artisterna o upphovsmännen, vinstmarginal.

Hela snacket om att det e så jäkla dyrt med CD så att man MÅSTE ju bara ladda hem gratis för att öht överleva är rena parodin på verklighetsförankring. Dator har man råd med, bredband har man råd med, tio öl har man råd med... men INTE en CD.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

🙂 TPB Olaglig eller ej spelar ingen roll, detta är inte den 52:a delstaten! Dom har inget här att göra.

Klart det spelar roll om TPB är olagliga (vilket de definitvt är) lika klart som att USA kan och bör använda påtryckningar och samarbeta med andra länder för att stoppa/förhindra otaliga brott som drabbar USAs (och Sveriges m.fl.l.) medborgare och företag.

Svenska myndigheter har varit alltför slapphänta mot TPB, som gjort sig själva en björntjänst genom att uppträda som kaxiga smågangsters...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

så här svarar PP:

Fildelarjakten korrumperar rättsväsendet

Idag avslöjande SVT Rapport att USA uppmanade Sverige att agera mot fildelarsajter som The Pirate Bay. En bidragande orsak till att USA varit så intresserade av just The Pirate Bay var den politiska opinionsbildning som initiativtagarna ägnade sig åt.

- Det väcker särskild irritation bland upphovsrättsinnehavarna att de personer som står bakom sajten öppet propagerar för fildelning, och att initiativtagarna till sajten The Pirate Bay bildat  föreningen Piratbyrån, som torgför idén att upphovsrätten bör avskaffas, skriver kammaråklagare Håkan Roswall i ett PM som SVT publicerat.

Piratpartiets partiledare Rickard Falkvinge är starkt kritisk till regeringens och myndigheternas agerande.

- Den svenska regeringen har alltså aktivt ingripit för att störa den politiska opinionsbildningen i Sverige på uppdrag av främmande makt. Det är en skandal utan like. Det betyder också att inte bara Thomas Bodström har ljugit om amerikanska påtryckningar, utan även polis och åklagare. Rättsrötan går på både bredden och djupet. Därför tror jag inte att Justitieombudsmannens och

Konstitutionsutskottets granskningar räcker. Vi behöver mer än någonsin ett riksdagsparti som kan driva igenom lagar som är i linje med folks rättsmedvetande.

- Det är dags att sätta ner foten. Det finns en klar och tydlig målkonflikt mellan en stark upphovsrätt och ett starkt skydd för de demokratiska värdena. Om utländska mediaintressen kan ge order till svensk polis om att tysta deras meningsmotståndare har den balansen hamnat fel. Då har upphovsrättsförespråkarna vunnit över demokratin, avslutar Rickard Falkvinge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
så här svarar PP:
Fildelarjakten korrumperar rättsväsendet

Idag avslöjande SVT Rapport att USA uppmanade Sverige att agera mot fildelarsajter som The Pirate Bay. En bidragande orsak till att USA varit så intresserade av just The Pirate Bay var den politiska opinionsbildning som initiativtagarna ägnade sig åt.

- Det väcker särskild irritation bland upphovsrättsinnehavarna att de personer som står bakom sajten öppet propagerar för fildelning, och att initiativtagarna till sajten The Pirate Bay bildat  föreningen Piratbyrån, som torgför idén att upphovsrätten bör avskaffas, skriver kammaråklagare Håkan Roswall i ett PM som SVT publicerat.

Piratpartiets partiledare Rickard Falkvinge är starkt kritisk till regeringens och myndigheternas agerande.

- Den svenska regeringen har alltså aktivt ingripit för att störa den politiska opinionsbildningen i Sverige på uppdrag av främmande makt. Det är en skandal utan like. Det betyder också att inte bara Thomas Bodström har ljugit om amerikanska påtryckningar, utan även polis och åklagare. Rättsrötan går på både bredden och djupet. Därför tror jag inte att Justitieombudsmannens och

Konstitutionsutskottets granskningar räcker. Vi behöver mer än någonsin ett riksdagsparti som kan driva igenom lagar som är i linje med folks rättsmedvetande.

- Det är dags att sätta ner foten. Det finns en klar och tydlig målkonflikt mellan en stark upphovsrätt och ett starkt skydd för de demokratiska värdena. Om utländska mediaintressen kan ge order till svensk polis om att tysta deras meningsmotståndare har den balansen hamnat fel. Då har upphovsrättsförespråkarna vunnit över demokratin, avslutar Rickard Falkvinge.

Det handlar knappast om politisk opinionsbildning när man aktivt sprider/förmedlar film musik och spel man inte har tillstånd att förmedla/sprida.

Piratbyrån och Piratebay är i princip samma organisation.

Piratbyrån är ingen politisk organisation utan en lobbyistgrupp för snåljåpar och förvirrade knattar, Piratbyrån hade kunnat agera politiskt men valde att inte göra det och lämnade fältet fritt för Piratpartiet som framstår som ett av de mest förvirrade partierna någonsin och antagligen det mest korrumperade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratbyrån och Piratebay är i princip samma organisation.

Jag vet inte där.. känner du nån som är aktiv i pirate bay eller piratbyrån eller sitter du bara och hittar på? De är ju faktiskt skilda grejer förutom rent ideologiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Piratbyrån och Piratebay är i princip samma organisation.

Jag vet inte där.. känner du nån som är aktiv i pirate bay eller piratbyrån eller sitter du bara och hittar på? De är ju faktiskt skilda grejer förutom rent ideologiskt.

Det var piratbyrån som startade Piratebay, det är ingen hemlighet sedan så har de försökt få det att se ut som om de distanserat sig från varandra men piratbyråansvariga är forftarande inblandade i driften av TPB och uttalar sig å både piratebay och piratbyråns vägnar.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte där.. känner du nån som är aktiv i pirate bay eller piratbyrån eller sitter du bara och hittar på? De är ju faktiskt skilda grejer förutom rent ideologiskt.

Det var piratbyrån som startade Piratebay, det är ingen hemlighet sedan så har de försökt få det att se ut som om de distanserat sig från varandra men piratbyråansvariga är forftarande inblandade i driften av TPB och uttalar sig å både piratebay och piratbyråns vägnar.

Vad jag vet så har dom också distanserat sig från det. Du kan sitta och hitta på hur mycket du vill, men om du inte har något riktigt att komma med så kan du väl ändå faktiskt vara lite ödmjuk och erkänna att du sitter och ljuger, eller åtminstone uttalar dig i grejer som du inte vet nåt om.

Att A uttalar sig till stöd för B är knappast bevis för att A och B är inget vidare bevis för att de skulle ha ihop det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag vet inte där.. känner du nån som är aktiv i pirate bay eller piratbyrån eller sitter du bara och hittar på? De är ju faktiskt skilda grejer förutom rent ideologiskt.

Det var piratbyrån som startade Piratebay, det är ingen hemlighet sedan så har de försökt få det att se ut som om de distanserat sig från varandra men piratbyråansvariga är forftarande inblandade i driften av TPB och uttalar sig å både piratebay och piratbyråns vägnar.

Vad jag vet så har dom också distanserat sig från det. Du kan sitta och hitta på hur mycket du vill, men om du inte har något riktigt att komma med så kan du väl ändå faktiskt vara lite ödmjuk och erkänna att du sitter och ljuger, eller åtminstone uttalar dig i grejer som du inte vet nåt om.

Att A uttalar sig till stöd för B är knappast bevis för att A och B är inget vidare bevis för att de skulle ha ihop det.

Nja om du har gått på att de helt har separerat så betyder ju inte det att jag ljuger, bara att du har gått på deras fint. De flesta är dock inte så lättlurade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja om du har gått på att de helt har separerat så betyder ju inte det att jag ljuger, bara att du har gått på deras fint. De flesta är dock inte så lättlurade...

Du menar att om det du uttalar dig om utan att ha någon grund till nu skulle visa sig eventuellt vara sant, så har du inte suttit och ljugit? Jag är inte nån stjärna på det där med moralfilosofi, men jag är rätt säker på att det argumentet brukar förkastas. Sorry.

Nåja, det här börjar kännas offtopic. Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Vad spelar det för roll om inte The PirateBay, Piratpartiet och Piratbyrån rent formellt hör ihop, när dom helt uppenbart verkar för samma sak, och till och med samma folk är inblandade?

Jag gör ingen skillnad, patrask som patrask.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Piratpartiet som framstår som ett av de mest förvirrade partierna någonsin och antagligen det mest korrumperade...

Kan du utveckla detta påstående?

Tja, ni lobbar väl för en sak som The PiratBay tjänar storkovan på, samtidigt som ni helt öppet kliar varandras ryggar?

Den kopplingen känns minst sagt oetisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nja om du har gått på att de helt har separerat så betyder ju inte det att jag ljuger, bara att du har gått på deras fint. De flesta är dock inte så lättlurade...

Du menar att om det du uttalar dig om utan att ha någon grund till nu skulle visa sig eventuellt vara sant, så har du inte suttit och ljugit? Jag är inte nån stjärna på det där med moralfilosofi, men jag är rätt säker på att det argumentet brukar förkastas. Sorry.

Nåja, det här börjar kännas offtopic. Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Men snälla jag saknar knappast grund för mina påståenden, vilket du antingen vet men mörkar eller så är du verkligen förd bakom ljuset, om TPB och PB inte stod varandra väldigt ( nej extremt nära) varandra så skulle knappast PBs servrar stå i Piratebays grundares webhall dessutom så skulle knappast piratebay betala en hel del av PBs kostnader, likaså så skulle knappast piratbyråns "överstepräst" Julien Nebbout ställa upp på reportage som detta om han inte vill förknippas med Piratebay http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9468373.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora nöjesindustrin med skivbolagens oligopol kommer fortfarande att försöka ha oss i ett järngrepp över kulturskapandet.

Bra inlägg! Detta samt tidigare!

(Är nu minst 2 st personer i Sverige som insett (det uppenbara) att det råder oligopol inom skivindustrin :rolleyes:!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Vad spelar det för roll om inte The PirateBay, Piratpartiet och Piratbyrån rent formellt hör ihop, när dom helt uppenbart verkar för samma sak, och till och med samma folk är inblandade?

Jag gör ingen skillnad, patrask som patrask.

Piratpartiet har inget gemensamt med varken PB eller TPB förutom just tanken om fri information på internet. PP är helt fristående från de andra två organisationerna.

Vad är viktigast för dej, att upphovsrätten absolut finns kvar som den är idag och att vi raserar den demokrati våra föräldrar byggt upp och träder in i ett övervaknings-samhälle eller att vi förändrar upphovsrätten och värnar om vår demokrati?

Försök ge ett normalt svar denna gången utan en massa skräp. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser det bara ifrån ett håll! Utan upphovsrätt (som vi känner den idag) blir det betydligt färre riktigt bra nya uppfinningar i framtiden.

Okej, vi kanske klarar oss utan dessa, men rätt ska vara rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Vad spelar det för roll om inte The PirateBay, Piratpartiet och Piratbyrån rent formellt hör ihop, när dom helt uppenbart verkar för samma sak, och till och med samma folk är inblandade?

Jag gör ingen skillnad, patrask som patrask.

Piratpartiet har inget gemensamt med varken PB eller TPB förutom just tanken om fri information på internet. PP är helt fristående från de andra två organisationerna.

Vad är viktigast för dej, att upphovsrätten absolut finns kvar som den är idag och att vi raserar den demokrati våra föräldrar byggt upp och träder in i ett övervaknings-samhälle eller att vi förändrar upphovsrätten och värnar om vår demokrati?

Försök ge ett normalt svar denna gången utan en massa skräp. / Mikke

För det första: Till skillnad från dig så anser jag demokrati och vårat gemensamma samhälle vara så viktiga att jag lägger min röst på ett parti som sysslar med verkliga frågor, viktiga frågor, och tar ansvar för detta samhälle.

Det är beklämmande och en smula ynkligt att du och tydligen många andra ungdomar slänger bort er röst på gratis mp3 och tv-serier, när det finna reella problem i världen där erat engagemang verkligen skulle kunna göra nytta.

För mig är upphovsrätten och patent i viss mån nyckeln till ekonomiskt välstånd och samhällelig utveckling - och i förlängningen även demokrati - och ärligt talat tror jag inte du och ditt parti riktigt inser vidden av konsekvenserna om den faktiskt avskaffades.

Men hey, vi får iallafall tanka Lost utan att bli störda av the man, right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ber om ursäkt för det. Kändes bara som den här diskussionen började bli på tok för rörig, till och med när folk inte fabricerade fakta och använde som argument.

Vad spelar det för roll om inte The PirateBay, Piratpartiet och Piratbyrån rent formellt hör ihop, när dom helt uppenbart verkar för samma sak, och till och med samma folk är inblandade?

Jag gör ingen skillnad, patrask som patrask.

Piratpartiet har inget gemensamt med varken PB eller TPB förutom just tanken om fri information på internet. PP är helt fristående från de andra två organisationerna.

Vad är viktigast för dej, att upphovsrätten absolut finns kvar som den är idag och att vi raserar den demokrati våra föräldrar byggt upp och träder in i ett övervaknings-samhälle eller att vi förändrar upphovsrätten och värnar om vår demokrati?

Försök ge ett normalt svar denna gången utan en massa skräp. / Mikke

Det är ju precis tvärtom piratpartiet vill i praktiken rasera den demokratiska ideen om upphovsrätten utan att ens förstå vad upphovsrätt är och vad den innebär.

Värna om demokratisnacket från piratkopierare har tyvärr ingen trovärdighet alls. Värnade ni om demokrati så skulle ni ju inte olovligen utnyttja och missbruka upphovsmännen och deras arbete, och sen komma med korkade argument som att det inte spelar någon roll eftersom ni inte skulle ha köpt det dom producerar ändå, stort fcking tankefel bakom de volterna..

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: Till skillnad från dig så anser jag demokrati och vårat gemensamma samhälle vara så viktiga att jag lägger min röst på ett parti som sysslar med verkliga frågor, viktiga frågor, och tar ansvar för detta samhälle.

Det är beklämmande och en smula ynkligt att du och tydligen många andra ungdomar slänger bort er röst på gratis mp3 och tv-serier, när det finna reella problem i världen där erat engagemang verkligen skulle kunna göra nytta.

För mig är upphovsrätten och patent i viss mån nyckeln till ekonomiskt välstånd och samhällelig utveckling - och i förlängningen även demokrati - och ärligt talat tror jag inte du och ditt parti riktigt inser vidden av konsekvenserna om den faktiskt avskaffades.

Men hey, vi får iallafall tanka Lost utan att bli störda av the man, right?

Jag är 46 år. Och jag fildelar inte.

Jag anser att när amerikanska lobbyorganisationer lyckas få den svenska regeringen att, fast de vet att TPB inte gör nåt olagligt enligt svensk lag, göra tillslag mot TPB, så är vår demokrati kraftigt hotad. Att de dessutom talar om att det är piratbyrån, alltså en motparts lobbyorganisation, som de vill komma åt, då förstärks min övertygelse än mer att nåt måste göras.

Som en sann demokrat så går jag då med i ett politiskt parti som sätter dessa frågor först och främst. Och sen verkar jag genom den demokratiska vägen.

Jag ser väldigt lite på TV. kollade fotbollen ikväll dock 🙂 . Jo jag förstår vidden av konsekvenserna. Frågan är från min sida är om du förstår det samma ifall lagen mot fildelning får bestå?

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Jag anser att när amerikanska lobbyorganisationer lyckas få den svenska regeringen att, fast de vet att TPB inte gör nåt olagligt enligt svensk lag, göra tillslag mot TPB, så är vår demokrati kraftigt hotad. Att de dessutom talar om att det är piratbyrån, alltså en motparts lobbyorganisation, som de vill komma åt, då förstärks min övertygelse än mer att nåt måste göras.

Det handlar fortfarande bara om musik och tv-serier.

Jag förstår att varje generation behöver sina skitfrågor som förenar dem (almarna, skolmaten, öresundsbron), men att vara 46 år och kriga för fildelning är, om du ursäktar, lite patetiskt.

Jag kan utan problem räkna upp flera händelser från det senaste året eller så i Sverige som utgör ett betydligt större hot mot demokratin än den amerikanska filmindustrins framgångar hos Bodström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
För det första: Till skillnad från dig så anser jag demokrati och vårat gemensamma samhälle vara så viktiga att jag lägger min röst på ett parti som sysslar med verkliga frågor, viktiga frågor, och tar ansvar för detta samhälle.

Det är beklämmande och en smula ynkligt att du och tydligen många andra ungdomar slänger bort er röst på gratis mp3 och tv-serier, när det finna reella problem i världen där erat engagemang verkligen skulle kunna göra nytta.

För mig är upphovsrätten och patent i viss mån nyckeln till ekonomiskt välstånd och samhällelig utveckling - och i förlängningen även demokrati - och ärligt talat tror jag inte du och ditt parti riktigt inser vidden av konsekvenserna om den faktiskt avskaffades.

Men hey, vi får iallafall tanka Lost utan att bli störda av the man, right?

Jag är 46 år. Och jag fildelar inte.

Jag anser att när amerikanska lobbyorganisationer lyckas få den svenska regeringen att, fast de vet att TPB inte gör nåt olagligt enligt svensk lag, göra tillslag mot TPB, så är vår demokrati kraftigt hotad. Att de dessutom talar om att det är piratbyrån, alltså en motparts lobbyorganisation, som de vill komma åt, då förstärks min övertygelse än mer att nåt måste göras.

Som en sann demokrat så går jag då med i ett politiskt parti som sätter dessa frågor först och främst. Och sen verkar jag genom den demokratiska vägen.

/ Mikke

Enligt svensk lag så är Piratebay olagligt så dina argument håller inte riktigt. Torrenttekniken är inte bara att länka och häleri är olagligt även om man ger bort stöldgods gratis..och som tidigare konstaterats Piratebay och Piratbyrån är så närstående att det inte är konstigt att Piratbyrån blir lidande av TPBs övertramp.

En sann demokrat röstar inte på ettt enfrågeparti, men det är ju din röst.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...