Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
1. 😲😉😄😄😄

Folk e lurade, såklart!!!

2. Men du punkt två där, "eller om de inte orkar köpa så laddar de ner" skrev du.

Vadå "orkar"? 😎 Det är ju iaf det slappaste jag hört, så kan man väl inte resonera?

Eller så var det inte du som tänkte så, utan andra? 😄

3. Och jag får ju intrycket när jag läser piratinlagorna att det inte alls funkar så, att folk snarare laddar hem rubbet och kommer med politiska argument efteråt, typ att marknadsföring är fel.

Tycker nog det luktar lite unket om generation z eller vafan dom nu kallar sig. 😄 Klart att alla vill ha gratis mp3, upp till kamp för helvete 😄

1. Har inte skrivit nåt sånt.

2. "Orkar" var kanske ett dåligt ordval, men jag menade att folk inte köper för att de inte har råd men ändå köper kläder för 1000 spänn i månaden.

3. Att fildelningen är ett i-landsproblem håller jag med om till fullo, men bara för att folk svälter måste man inte lägga precis all energi på att ge dem mat. Man kan liksom inte bara jobba med de stora frågorna hela tiden, speciellt inte när man är en ungdom som inte har nåt att säga till om i det större perspektivet.

Men iaf, du kan inte beskylla de "alternativa" för att sabba populärmusiken, klaga på de som har samma musiksmak som dig istället, och säg åt dem att skaffa lite insikt i hur branschen fungerar så att de kanske börjar köpa skivor.

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

OT

Sydsvenskan

" Om det vore val i dag skulle Piratpartiet få 3,1 procent i gruppen manliga förstagångsväljare. "

PP börjar synas i mätningarna. Det kan mycket möjligt bli en mycket spännande valnatt i september. Om Ponten fortsätter som hittils så är det inte alls omöjligt att PP når ända in i riksdagen.

Här är en annan bra artikel i ämnet fildelning som belyser saken lite från en lekmans perspektiv: ARTIKEL

" En del av problemet är väl att det idag inte finns några undersökningar med fakta som otvetydigt styrker uppgifterna om utebliven försäljning eller minskad försäljning till följd av att man lånar musik av varandra. Därför står uppgift mot uppgift och båda läger står där på sina barrikader och viftar med vapen och vimplar medan de skriker för att överrösta varandra. Den som skriker högst vinner. Intressant i frågan om de som skriker på barrikaderna är att det på den ena sidan förefaller vara en yngre generation än på den motsatta. Har vi månne ett gerationskrig, och hur ser det då ut om 10 år när den äldre generationen skrikit färdigt? "

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat
Skulle vara kul att se någon göra musik i Lars Vilks NIMIS anda...och sätta URL ordentligt på prov. För att utmana, provocera, och reta etablissemanget...

Så vad händer om vi börjar på ett musikstycke som aldrig avslutas. Någon börjar med att lägga upp ett preludium i forumet för demoinspelningar och ber någon ( vem som helst ) att fortsätta verket. Meningen är att det aldrig tar slut utan byggs på och förbättras ( försämras ) hela tiden. Måste man anmäla stycket först till stim eller så eller gäller URL med en gång fast det inte gäller eller vad händer? Totally off topic men ändå....

/ Mikke

Postat

Skulle vara kul att se någon göra musik i Lars Vilks NIMIS anda...och sätta URL ordentligt på prov. För att utmana, provocera, och reta etablissemanget...

Så vad händer om vi börjar på ett musikstycke som aldrig avslutas. Någon börjar med att lägga upp ett preludium i forumet för demoinspelningar och ber någon ( vem som helst ) att fortsätta verket. Meningen är att det aldrig tar slut utan byggs på och förbättras ( försämras ) hela tiden. Måste man anmäla stycket först till stim eller så eller gäller URL med en gång fast det inte gäller eller vad händer? Totally off topic men ändå....

/ Mikke

Du behöver aldrig ringa STIM för att upphovsrätt ska gälla. Allt du gör har upphovsrätt från dag noll, om du inte frånsäger dig det. För säkerhets skull kan man alltid skriva med ett litet © ..

Sen om det är fler som jobbar på låten (d.v.s. lägger till / ändrar originalkompositionen) så finns de med i upphovsrätten..

Detta gäller alltså hela ditt liv +70 år..

Detta skydd vill alltså plattnackarna ta bort, eller reducera till fem futtiga år. Idiotas..

/Daniel

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

För övrigt får ju ingen annan än artisten royalty, knappast marknadsförare och distributörer.

Hur var det nu med 70+ år efter artistens död då? 😎

Ja just det, då börjar hela EMIs lageravdelning casha roylaties. 🙂

Har inte du gett upp änn mr 400 poäng? 😎

Postat

/ Mikke

Du behöver aldrig ringa STIM för att upphovsrätt ska gälla. Allt du gör har upphovsrätt från dag noll, om du inte frånsäger dig det. För säkerhets skull kan man alltid skriva med ett litet © ..

Sen om det är fler som jobbar på låten (d.v.s. lägger till / ändrar originalkompositionen) så finns de med i upphovsrätten..

Detta gäller alltså hela ditt liv +70 år..

Detta skydd vill alltså plattnackarna ta bort, eller reducera till fem futtiga år. Idiotas..

/Daniel

Lägger in en brasklapp om helgardering nu: ... jag är inte helt säker men jag tror...

Att om verket "påbyggs" hela tiden anses det inte färdigt. Alltså dvs varje gång någon bidrager med ngt nytt, så är det egentligen ett helt nytt verk, med +1 ny upphovsman till och några takter till i slutet. Det tidigare måste ge tillåtelse till varje ny upphovsmakare.

Jag tror inte man kan registrera "under construction" som fortlöpande färdiga verk. Däremot är utkast, och det minsta lilla man börjar på direkt upphosvrättsbundet, dock med de låga kraven på verkshöjd som vi har i Sverige.

Men det får nog bli ngt annat om man skall sätta URL på prov - i musik. Typ dessa evinnerliga 4-takter som man får sno av andras verk o s v. Tja, något vi inte har kommit på ännu. Jag undrar vem som skulle orka driva detta, i en eventuell rättegång/anmälan. Men, men lite OT.

/Ove

Oavsett vilket så är 5 år alldeles för lite.

Stryk de sjuttio åren efter döden, så är vi kanske alla nöjda?

/Daniel

Postat
OT

Sydsvenskan

" Om det vore val i dag skulle Piratpartiet få 3,1 procent i gruppen manliga förstagångsväljare. "

PP börjar synas i mätningarna. Det kan mycket möjligt bli en mycket spännande valnatt i september. Om Ponten fortsätter som hittils så är det inte alls omöjligt att PP når ända in i riksdagen.

Här är en annan bra artikel i ämnet fildelning som belyser saken lite från en lekmans perspektiv: ARTIKEL

" En del av problemet är väl att det idag inte finns några undersökningar med fakta som otvetydigt styrker uppgifterna om utebliven försäljning eller minskad försäljning till följd av att man lånar musik av varandra. Därför står uppgift mot uppgift och båda läger står där på sina barrikader och viftar med vapen och vimplar medan de skriker för att överrösta varandra. Den som skriker högst vinner. Intressant i frågan om de som skriker på barrikaderna är att det på den ena sidan förefaller vara en yngre generation än på den motsatta. Har vi månne ett gerationskrig, och hur ser det då ut om 10 år när den äldre generationen skrikit färdigt? "

/ Mikke

Dream on!!!

Postat
Förresten Thimmie - en retorisk fråga eftersom du kan svara vad du vill på den (eller inte) och omöjligt att kolla -

Betalar du ngn tv-licens?

😛

Gör inte alla det som har TV??????

Postat

MikkeÖland!!

Har du någon sida där du lägger upp din musik och bilder??

Då förväntar jag mig att du delar ut ditt material till mig så att jag kan använda din musik hur jag vill (har du bilder och liknande så vill jag ha det oxå, har du inte det så scanna lite i ditt familjealbum (gärna lättklätt) för jag skulle tycka det vore kul att ha och sitta och klippa o klistra i)!?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Då förväntar jag mig att du delar ut ditt material till mig så att jag kan använda din musik hur jag vill (har du bilder och liknande så vill jag ha det oxå, har du inte det så scanna lite i ditt familjealbum (gärna lättklätt) för jag skulle tycka det vore kul att ha och sitta och klippa o klistra i)!?

O herregud. Du kan väl inte förvänta dig attt man skall göra jobbet för dig heller? Gör som alla andra som vill ha nakenbilder av Mikkes familj, starta upp DC och ta ner vad du vill. Och hade du nån poäng du villa ha gjord, så kan jag lugnt meddela att den nog blev ogjord.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

O herregud. Du kan väl inte förvänta dig attt man skall göra jobbet för dig heller? Gör som alla andra som vill ha nakenbilder av Mikkes familj, starta upp DC och ta ner vad du vill. Och hade du nån poäng du villa ha gjord, så kan jag lugnt meddela att den nog blev ogjord.

Ogjord?

Poängen var/är att om man vill att all upphovsskyddat material skall vara fritt för användning så kommer det bara vara en tidsfråga innan sådant material flödar fritt. Medlemmarna i Piratpartiet kommer ju naturligtvis vara roligast att manipulera bilder med eftersom de kan ju inte klaga (som man bäddar får man ligga)!

Postat

Iofs så har komposition, arr, mix, mastering blivit mer och mer involverat i varandra så det går väl snart inte att peka ut någon större skillnad på de olika grupperna (i de flesta låtar jag gör så är jag inblandad i alla de olika områderna på ett eller annat sätt)!

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

För övrigt får ju ingen annan än artisten royalty, knappast marknadsförare och distributörer.

Hur var det nu med 70+ år efter artistens död då? 😉

Ja just det, då börjar hela EMIs lageravdelning casha roylaties. 😮

Har inte du gett upp änn mr 400 poäng? 😄

Tja just det, det går i arv till efterlevande, och om inte det finns någon, helt rätt som du säger, till EMI (men det beror på hur avtalen är skrivna, väääligt olika i olika länder).

Gett upp? Moi? inte på länge... 😉 Varför det?

Shit va grymt får alla skivbolags anställda royaltys eller är de bara på lagret?

Postat

O´ve o´fasa-vilka är DE, som du säger?

Klart vi teknker/producenter ska va me o dela...det är ju vi som fixar till skiten så att det blir intressant/transformerat fråm piss till hiss (eller diss om det flunkar..) 😮

Postat
Mitt sista inlägg här!

😮😄

Här är här o där var där som du hänvisade till där jag hade skrivit här ( som nu har hamnat här iom att du citarade det) 😉

Postat
O´ve o´fasa-vilka är DE, som du säger?

Klart vi teknker/producenter ska va me o dela...det är ju vi som fixar till skiten så att det blir intressant/transformerat fråm piss till hiss (eller diss om det flunkar..) 😮

Hade det inte funnits artister & kompositörer så hade ni inte haft något att fixa till!

Postat
Jo, att mixerkillar, producenter, och mastertekniker skulle ges samma status som

kompositörer/arrangörer. De hävdade att en 5:1 mix eller ljudproduktion skulle ges samma upphovsrättstatus arrangörer och komponerandet. De ville inte direkt ha roylaties men möjlighet att stämma andra om de "stal" ens ljudbild, effekter, 5:1 mix eller efterliknade ngt annat i produktionen! Eftersom de lägger ner lika mycket jobb.

Är det där på riktigt? Iofs har jag hört från en bibliotekariepolare att det finns lobbyister i EU-parlamentet som vill göra bibliotek olagliga, så jag är inte förvånad. 🙂

Postat
MikkeÖland!!

http://midnightmusic.no-ip.org/

Har du nån sida?

/ Mikke

Postat

/ Mikke

Ursäkta mikkeöland:

Efter all denna mangling (även i tidigare trådar) så fattar du liksom fortfarande inte "det där med STIM och upphovsrätt"? Och du utger dig för att representera nånting seriöst politiskt?

Din "Hej jag gillar bilar och brudar med justa pattar"-signatur känns oxå lite sådär politiskt korrekt.

...det var bara det.

Postat

/ Mikke

Ursäkta mikkeöland:

Efter all denna mangling (även i tidigare trådar) så fattar du liksom fortfarande inte "det där med STIM och upphovsrätt"? Och du utger dig för att representera nånting seriöst politiskt?

Din "Hej jag gillar bilar och brudar med justa pattar"-signatur känns oxå lite sådär politiskt korrekt.

...det var bara det.

Jag kan inte lagtexten bokstavligt, det är riktigt. Ove o Thimmie har diskuterat det väldigt bra. Jag tycker deras inlägg har varit underhållande läsning.

Jag är ledsen om jag gör dej besviken men mangling???? vilken mangling??? En massa meningslösa förolämpningar biter inte alls på mej. Jag har varit med för länge för att dras med i sånt. Ett musikerforum är rena semesterparadiset jämfört med gamechef på clanbase som jag har varit en tid.

Min signatur är kanske gubbig, kan du ha rätt i. Ska byta den.

Postat
Här är den, på nätet.

MYCKET INTRESSANT LÄSNING FÖR ER teknikhungriga, upphovsvetgiriga, och

till alla oss som undrar var gränser går och vem som bestämmer dom!

Roger Nichols:

http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_2002_11.html

Som gav upphov till viss lobbyverksamhet i korridorerna...

Jag är varken för eller emot... går det så går det...

mvh

OVE

jag är föööör...helrätt för tusan!

Postat (redigerat)

99,9 procent av alla inblandade i den här debatten kommer aldrig någonsin att vara inblandade i en upphovsrättslig tvist. Jag allra minst. Konstigt att det kan engagera så som det gör.

Edit: Ingen kommer att vilja ha våra alster på hårddisken heller.

Redigerat av Bebopkeys
Postat
Ursäkta mikkeöland:

Efter all denna mangling (även i tidigare trådar) så fattar du liksom fortfarande inte "det där med STIM och upphovsrätt"?

Ursäkta mig, inte bara MikkeÖland, det är fler av oss (observera att jag säger oss, vilket inkluderar även mig) som inte "fattar något av STIM och upphovsrätt", ...

Jag kanske blev missförstådd:

Jag menar att om man tycker att ett fenomen är så genomruttet/tokfel, så att man blodigt allvarligt engagerar sig i ett politiskt parti med ambition att nå resultat på riksplanet, så ska man vara fan så mycket mer påläst i sakfrågan än gemene man.

Mitt inlägg var alltså inte avsett att förhäva min egen kunskap på området (vilken är på begränsad basnivå), eller att säga att "alla" som inte förstår svängen är bakom flötet.

tjing

Bengan

Postat
MikkeÖland!!

Har du nån sida?

/ Mikke

Nej endast www.myspace.com/carsonscar men där finns inte så mycket där men du kan naturligtvis använda det som finns där hur du vill!

Postat

Om piratpartiets fantasier skulle bli sanna att man får filfördela upphovsrätts skyddat material i Sverige, men allt material som inte är Svenskt då? De utländska ägarna till musik, film, spel, program osv kommer ju ändå att sätta dit filfördelare eftersom dom kommer skita i att Sverige har ett urbota korkat lagsystem som tillåter detta?

De artister kompositörer, programtillverkare, författare etc som är svenska kommer ju att registrera sina företag i andra länder i så fall för att kringå att behöva skänka bort sina arbeten?

MikkeÖland & piratpartiet hur löser ni detta?

(Förresten så 3.1% av de manliga förstagångsväljarna kan väl inte bli många promille av det totala antalet röstberättigade).

Postat
MikkeÖland!!

Har du nån sida?

/ Mikke

Nej endast www.myspace.com/carsonscar men där finns inte så mycket där men du kan naturligtvis använda det som finns där hur du vill!

Jag har inget intresse av att använda din musik eller din bild till nåt. Om jag skulle behöva det så skulle jag fråga först. Lyssnade på låten du lagt upp, helt ok musik.

/ Mikke

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.