Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Alltså jag vet att inte så många här är beroende av inkomster av musiken, men är det ingen som åtminstone _drömmer_ om att jobba med musik på heltid, och som tycker att det är lite knepigt när The Piratebay slåss för att fritt få sprida grejerna?

Jag menar chanserna att kunna jobba med musik / få skivkontrakt / osv minskar väl rätt drastiskt om ingen vill betala för musiken? Eller?

Tycker det här underdog perspektivet man hela tiden får serverat i media är lite snett, det skulle vara shysst med ett reportage från någon av landets nerläggnings hotade studios ist.

Piratbyrån är iallafall inte hjältar i _mina_ ögon.

Jag tror att fildelning/nedladdning innebär att drömmen om att få ett fett skivkontrakt typ Madonna, Robbie W osv blir betydligt svårare att förverkliga. så är det nog. Men jag tror samtidigt att nedladdning innebär en möjlighet för fler att kunna leva på sin musik. Det kommer att bli fler som kommer att få sin musik spridd och om det är kvalitet så innebär det att fler som kommer att få höra den. Möjligheterna är egentligen obegränsade. Det finns redan idag "Toplistor" som bygger på redovisning av antalet nedladdningar och inte på skivbolagens försäljnings statistik. När det slår igenom med full kraft kommer musikerna att kunna nyttja detta genom t.ex reklamkontrakt o.dy.

Jag, precis som många andra, önskar utvecklingen även för med sig att det kommer att sålla bort avigsidan av artister typ modeller, blondiner med stora attribut, får feta skivkontrakt istället för hårt slitande seriösa musiker. För nedladdningen för med sej att en större del av inkomsten för artister blir liveframträdanden. Vid liveframträdanden så fungerar det inte om man inte har en talang och kunskap. I de allra flesta fallen så har inte plastdockorna detta ( finns antagligen undantag ).

Jag kan inte se att inspelnings studiorna skulle få problem tack vare fildelningen. Kan du utveckla det resonomanget. Idag kan ju vem som helst spela in hemma. Men vill de ha kvalitet så måste de ändå vända sej till studios som har FRAMFÖR ALLT KUNSKAPEN, o kunskap kan du inte fildela ( än ).

Jag har full förståelse för räddslan/ångesten/ilskan. Jag tror dock inte att detta är slutet. Jag tror det är början och att det är bättre att va med på tåget istället för att stå kvar på perrongen / Mikke

Tyvärr så tar du ju endast upp artisten/livemusikernas syn på det hela. Du tar ingenstans upp hur låtskrivaren, textförfattaren, de som jobbar med arrangering, ev. studiomusiker osv skall kunna livnära sig på sin musik. De har ingen självklar inkomstkälla på samma sätt som artisten har när hon/han gör liveuppträdanden.

/H.

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Som jag pointerat innan, jag gillar fildelning, men förhoppningen är att man kan ha ett system där personerna bakom får en del av kakan.

Medhåll från Öland 😛

Najs! Hoppas vi snackar om samma sak bara. 😳

Jag menar att: SAMI, STIM, IFPI osv ska få in pengar så att personerna bakom låtarna får cash.

🙂

Personligen tycker jag att det hade varit en bra sak under en övergångsperiod att ha en Internet-licens precis som TV-licens ( kanske en TV-licensplus typ). Men de flesta reagerar mot extra skatter och avgifter, tyvärr. Det hade varit en lösning som hade minskat oron och gett alla lite tid att snacka ihop sej. Som det är nu så står Artister och "brukare" head to head och i den kampen är musikerna inte vinnare ( säger sej självt ).

Så ja personligen håller jag med dej.

PP's linje är som sagt att allt ska va som vanligt i fem år, upphovsmannamässigt. Du ska dock få ladda hem kultur för eget bruk gratis. / Mikke

Postat
Vad blir då konsekvensen? Allt ska vara reklamfinansierat?

Är inte den stora skivindustrin reklamfinansierad redan? 😳

Postat
Lägg till ett "www." så funkar det  😉

Båda två ger samma resultat.

Antar att Telias DNS-servrar inte uppdaterats riktigt än.

Hmm, servrarna verkar instabila. När jag först provade så funkade allt jättebra, utom själva sökfunktionen 😆

Sen fick jag nåt meddelande om mySQL databasen (nåt felmeddelande typ....)

Nu ser sidan helt konstig ut. Helt fel grafik, som om deras stylesheet är från -92 eller nåt.

Postat (redigerat)
Jösses...

Vet ni vad jag han med i går medans ni satt här och käbblade 😆

Snickrade ihop en sandlåda + gräva ut platsen för den...Nu ska

vi bara ha lite sand sen har ungarna fått sig en NYY FIIIN Sandlådda...

😆

Äsch, det är kul att diskutera ju! 🙂

Nja...Kallar inte detta disskutera precis...I en disskussion vill man oftast komma

fram till något ex en lösning på ett problem...

Här är det mest filosoferingar kring fildelningens vara eller icke..

Och en massa ordbajseri 😆

stäfföl 😉

Redigerat av Twilight_Zound
Postat
Snickrade ihop en sandlåda + gräva ut platsen för den...Nu ska

vi bara ha lite sand sen har ungarna fått sig en NYY FIIIN Sandlådda...

Med ett inlägg kan jag förvandla den här tråden till en sandlåda där alla leker och kastar sand på varandra... 😆😆😉

Postat
Och om du är med i Piratbyrån förresten som jag läste så vill du väl avskaffa upphovrätt? Blir det så så fattar ju inte jag vaför något skivbolag skulle vilja satsa pengar alls, eftersom vem som helst kan plocka russinen ur kakan och sälja vidare så att säga.

Jag är med i Piratpartiet. En av dess frågor är just upphovsrätten som PP vill minska ner till 5 år. istället för livstid plus 70 år som det är idag.

Det mekaniska då? Hur länge ska en inspelning vara skyddad tycker du?

Det är ju intresant med tanke på om skivbolagen kommer att fortsätta existera.

Vad menar du? Om jag får sampla av den och använda själv i min egen musik.

Ditt verk, anser PP, ska vara skyddat i 5 år.

Då har jag svårt att dela din uppfattning om att skivbolagen kommer finnas kvar i "ditt" samhälle, om produkten bara kan existera ifred i fem år.

Vad blir då konsekvensen? Allt ska vara reklamfinansierat?

Det låter nästan som om jag har mer förtroende för Musikbolagens innovation att hitta sätt att få in pengar än vad du gör 😆

Postat
Som jag pointerat innan, jag gillar fildelning, men förhoppningen är att man kan ha ett system där personerna bakom får en del av kakan.

Medhåll från Öland 😉

Najs! Hoppas vi snackar om samma sak bara. 😆

Jag menar att: SAMI, STIM, IFPI osv ska få in pengar så att personerna bakom låtarna får cash.

😆

Personligen tycker jag att det hade varit en bra sak under en övergångsperiod att ha en Internet-licens precis som TV-licens ( kanske en TV-licensplus typ). Men de flesta reagerar mot extra skatter och avgifter, tyvärr. Det hade varit en lösning som hade minskat oron och gett alla lite tid att snacka ihop sej. Som det är nu så står Artister och "brukare" head to head och i den kampen är musikerna inte vinnare ( säger sej självt ).

Så ja personligen håller jag med dej.

PP's linje är som sagt att allt ska va som vanligt i fem år, upphovsmannamässigt. Du ska dock få ladda hem kultur för eget bruk gratis. / Mikke

Ladda hem gratis för eget bruk? Men då menar du att det ska finnas någon licenspeng bakom?

Postat
Jag kan inte se att inspelnings studiorna skulle få problem tack vare fildelningen. Kan du utveckla det resonomanget. Idag kan ju vem som helst spela in hemma. Men vill de ha kvalitet så måste de ändå vända sej till studios som har FRAMFÖR ALLT KUNSKAPEN, o kunskap kan du inte fildela ( än ).

Skivbolag betalar vanligen artisters studiotid, i hopp om att återfå investeringen vid framtida skivförsäljning. Försvinner skivbolagen ur kedjan och artisterna tjänar sina pengar på liveframträdanden istället för skivförsäljning kommer kommersiella studior få mycket, mycket svårt att överleva. Vad är det du inte förstår?

Jag tror mig veta att skivbolagen inte längre anlitar externa studios i någon större utsträckning i vårt avlånga land, kanske ett par tre st. på sin höjd, därav nedläggningen av massvis av studios de senaste åren, jag känner flera skivbolagsnissar i både major och oberoende kategorin vilka ogenerat yttrycker att de ogärna släpper iväg sina akter till perifera studios, utan hellre behåller kontrollen och knyter banden/artisterna till sina egna producenter och studios, ofta tillhörande bolagen, detta är synd-enormt synd men sant-och fegt och snålt etc...och kvävande för utvecklingen inte minst!

Det finns självklart några få undantag men att man inte längre satsar på studiotid i den gamla tidens utsträckning och arbetar som förr då hela bandet jobbade i några veckor tillsammans och fokueserat är tyvärr ett faktum, och ett tecken i tiden, tidsbristen alla lider av etc, syndrom som byggts in i våra hjärnor och samhällsstrukturer är ju en produkt av det hystersika masskonsumtionstrycket som styrs av ekonomiska kortsiktiga intressen som ju alla här förstår!

Postat
Och om du är med i Piratbyrån förresten som jag läste så vill du väl avskaffa upphovrätt? Blir det så så fattar ju inte jag vaför något skivbolag skulle vilja satsa pengar alls, eftersom vem som helst kan plocka russinen ur kakan och sälja vidare så att säga.

Jag är med i Piratpartiet. En av dess frågor är just upphovsrätten som PP vill minska ner till 5 år. istället för livstid plus 70 år som det är idag.

Jag skulle vilja säga att minska upphovsrättstiden till 5 år skulle istället slå ut en massa mindre upphovsmän/artister och inte de stora som tjänar mycket på sin musik. Själv så är jag i en musikstil där vi säljer ett fåtal skivor per år (jämfört med många populärartister). Däremot så håller sig försäljningen ganska konstant under ett flertal år (än så länge iaf. Vi är inte ännu speciellt utsatta av piratkopiering än.) Det tar därför en längre tid innan kostnader för inspelning är betalda och det blir ett mindre överskott.

De stora som däremot säljer tusentals skivor under den första månaden efter skivsläppet drabbar detta inte så mycket.

Däremot inte sagt att 70 år är det magiska talet MEN 5 år är en ganska kort tid.

/H.

Postat
Och om du är med i Piratbyrån förresten som jag läste så vill du väl avskaffa upphovrätt? Blir det så så fattar ju inte jag vaför något skivbolag skulle vilja satsa pengar alls, eftersom vem som helst kan plocka russinen ur kakan och sälja vidare så att säga.

Jag är med i Piratpartiet. En av dess frågor är just upphovsrätten som PP vill minska ner till 5 år. istället för livstid plus 70 år som det är idag.

Jag skulle vilja säga att minska upphovsrättstiden till 5 år skulle istället slå ut en massa mindre upphovsmän/artister och inte de stora som tjänar mycket på sin musik. Själv så är jag i en musikstil där vi säljer ett fåtal skivor per år (jämfört med många populärartister). Däremot så håller sig försäljningen ganska konstant under ett flertal år (än så länge iaf. Vi är inte ännu speciellt utsatta av piratkopiering än.) Det tar därför en längre tid innan kostnader för inspelning är betalda och det blir ett mindre överskott.

De stora som däremot säljer tusentals skivor under den första månaden efter skivsläppet drabbar detta inte så mycket.

Däremot inte sagt att 70 år är det magiska talet MEN 5 år är en ganska kort tid.

/H.

men eftersom ni inte säljer många skivor skulle väl heller någon annan vara intresserad av att ge ut materialet då det inte skulle ge snabba pengar

Postat

Uhm..

Bara för att man själv inte tjänar pengar på sin egna musik så är det väl inte automatiskt rätt att andra ska kunna utnyttja den till egen vinning? 😆😉

Folk sätter likamedstecken mellan upphovsrätt och pengar alldeles för lätt..

J-vla Piratpartiet. De tänker inte längre än näsans egoism räcker.

/Daniel

Postat
Och om du är med i Piratbyrån förresten som jag läste så vill du väl avskaffa upphovrätt? Blir det så så fattar ju inte jag vaför något skivbolag skulle vilja satsa pengar alls, eftersom vem som helst kan plocka russinen ur kakan och sälja vidare så att säga.

Jag är med i Piratpartiet. En av dess frågor är just upphovsrätten som PP vill minska ner till 5 år. istället för livstid plus 70 år som det är idag.

Jag skulle vilja säga att minska upphovsrättstiden till 5 år skulle istället slå ut en massa mindre upphovsmän/artister och inte de stora som tjänar mycket på sin musik. Själv så är jag i en musikstil där vi säljer ett fåtal skivor per år (jämfört med många populärartister). Däremot så håller sig försäljningen ganska konstant under ett flertal år (än så länge iaf. Vi är inte ännu speciellt utsatta av piratkopiering än.) Det tar därför en längre tid innan kostnader för inspelning är betalda och det blir ett mindre överskott.

De stora som däremot säljer tusentals skivor under den första månaden efter skivsläppet drabbar detta inte så mycket.

Däremot inte sagt att 70 år är det magiska talet MEN 5 år är en ganska kort tid.

/H.

men eftersom ni inte säljer många skivor skulle väl heller någon annan vara intresserad av att ge ut materialet då det inte skulle ge snabba pengar

Jasså? Vi har gett ut tre skivor hittills (med skivkontrakt) och håller på att jobba på ytterligare ett just för tillfället. Dra inte alla skivbolag över en kam och säg att de kräver snabb utdelning på deras investerade pengar. Det finns många mindre bolag som jobbar för att de tycker att det är roligt med musik och inte för pengarna i första hand. Det är lite det jag säger att det är denna typen av människor som drabbas av om upphovsrätten skulle kortas till en kort tid.

Jag skulle vilja säga tvärtemot Mikke att om man skulle korta upphovsrätten till 5 år så skulle endast musik som säljer mycket under en kort tid löna sig att producera. Vi skulle få en massa one-hit-wonders (eller brudar med stora tuttar som Mikke kallade dom... 😆 ) som skulle tas fram istället.

/H.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Och om du är med i Piratbyrån förresten som jag läste så vill du väl avskaffa upphovrätt? Blir det så så fattar ju inte jag vaför något skivbolag skulle vilja satsa pengar alls, eftersom vem som helst kan plocka russinen ur kakan och sälja vidare så att säga.

Jag är med i Piratpartiet. En av dess frågor är just upphovsrätten som PP vill minska ner till 5 år. istället för livstid plus 70 år som det är idag.

Det mekaniska då? Hur länge ska en inspelning vara skyddad tycker du?

Det är ju intresant med tanke på om skivbolagen kommer att fortsätta existera.

Vad menar du? Om jag får sampla av den och använda själv i min egen musik.

Ditt verk, anser PP, ska vara skyddat i 5 år.

Då har jag svårt att dela din uppfattning om att skivbolagen kommer finnas kvar i "ditt" samhälle, om produkten bara kan existera ifred i fem år.

Vad blir då konsekvensen? Allt ska vara reklamfinansierat?

Det låter nästan som om jag har mer förtroende för Musikbolagens innovation att hitta sätt att få in pengar än vad du gör 😆

Men deras produkt är ju inspelningar? Om den inte är deras i mer än fem år, hur ska man då kunna satsa? Svårt att vara innovativ när man inte längre äger sin egen produkt.

Och nej, skivbolagen är inte reklamfinansierade. Hur skulle det gå till? Stora artister sponsras, men det är en annan femma.

Postat

Henning:

jag är fullt medveten om att det finns bolag som inte håller på med musik enbart för snabba pengar. Men jag har svårt att tro att de skulle ge ut grejer med band som inte vill jobba med dem. Med gamla låtar.

Postat

Förövrigt; Piratpartiet har den attityden att; "Vadå, om artister vill tjäna pengar så får de väl ut och spela live mycket mer", vilket isåfall skulle innebära att "Vadå film? Skådespelarna får väl börja med teater istället" .. Samma sak för fan..

Dessutom, om all musik som skrevs skulle behövas anpassas för att den nödvändigtvis MÅSTE kunna framföras live, så skulle man göra den bra mkt smalare.

Jag skulle nog inte vilja se någon framföra ambient live t.ex 😆

Plattnackar..

/Daniel

Postat

Tror den "KOMMERSIELLA" Storstudion är på väg att dö ut ändå

med tanke på möjligheterna för artisterna att med Dator och enkla

medel tillverka/producera musik i MYCKET proffessionell kvalitet...

Postat

Man ska tydligen, enligt dem, inte kunna skriva musik längre utan att behöva riskera att ens musik, efter fem år, används i t.ex. filmer, tv eller radio utan att man ska kunna få någon ersättning för det?

Ungefär som när man köper en bil, efter fem år så är det fritt fram att sno den, utan något lagbrott.

Glah .. 😆

/Daniel

Postat
Jag skulle nog inte vilja se någon framföra ambient live t.ex 😆

Aldrig sett norska Biosphere med andra ord? 😉

/Majken

Postat

.. märks kanske att jag blir en aning upprörd när Piratpartiet är igång med sina idiotiska åsikter. Ge FAN i andras konstverk.. 😆

Nu får jag gå ut och ta frisk luft istället. Laters.

Postat
Jag skulle nog inte vilja se någon framföra ambient live t.ex 😉

Aldrig sett norska Biosphere med andra ord? 😆

/Majken

Faktiskt inte. 😆 .. Antar att det är one of a kind.

Postat (redigerat)

Jag har inte riktigt tänkt igenom det här jag skriver, men jag har en liten fundering.

Skulle man inte kunna skilja på den ekonomiska och den ideella rätten så att bolagen bara får betalt tills deras utgifter är betalda, plus ett litet överskott som tack för hjälpen?

På så sätt så behåller artisten och/eller upphovsmannen den ideella rätten och rätten till ekonomisk ersättning vid ev. framträdanden (EDIT: och extra exemplarframställning såklart) och liknande.

Det här förslaget skulle innebära att skyddstiderna som finns idag inte skulle vara direkt fastställda, utan direkt beror på hur lång tid det tar att sälja och gå med vinst. Därefter skulle ju priserna på fysiska exemplar kunna sjunka rätt rejält. För att inte tala om priset på mp3 och liknande format.

För vad jag har kommit fram till efter att ha läst alla dessa inlägg är sensmoralen att "skivbolag är skit, men dom hjälper till rätt mycket så därför är dom ok".

Redigerat av binary78
Postat
Ditt verk, anser PP, ska vara skyddat i 5 år.

5 år ifrån vad? I nuvarande upphovsrätt så löper tiden från när upphovsmannen dör men jag gissar att PP menar från det att upphovsmannen skriver verket?

Innebär detta också att ifall en upphovsman skriver musik till en artist och denne väntar 6 år innan han spelar in musiken så skall upphovsmannen inte få någon ersättning alls för denna?

Bara en fundering?

/H.

Postat

Jag tycker egentligen personligen att det hela lite sammanstrålar med problematiken kring företag som juridiska personer. Ni vet, företag får äga egendom och betala skatt, men dom åker inte i fängelse om dom hittar på massa dumma hyss. Ett företag kan ju av naturliga skäl aldrig vara en kreativ upphovsman. När hörde du senast IBM eller Sony sitta och nynna på t-banan?

Man kan ju fråga sig vad en juridisk person har för rätt att äga någon intellektuell egendom överhuvudtaget.

Postat
jag är  fullt medveten om att det finns bolag som inte håller på med musik enbart för snabba pengar. Men jag har svårt att tro att de skulle ge ut grejer med band som inte vill jobba med dem. Med gamla låtar.

Är inte hundra på vad du menar men självklart så kan inte bolagen ge ut musik med artister som inte vill jobba med dom? Det är ju en tvåsamhet där både bolag och artist utnyttjar (på ett förhoppningsvis positivt sätt) varandra. Men jag har säkert missuppfattat dig. 😆

/H.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Skulle man inte kunna skilja på den ekonomiska och den ideella rätten så att bolagen bara får betalt tills deras utgifter är betalda, plus ett litet överskott som tack för hjälpen?

Ja om man tycker planekonomi verkar shysst så kanske man tilltalas av det förslaget, att företagens vinster skulle vara reglerade av staten.

Postat (redigerat)

Skulle man inte kunna skilja på den ekonomiska och den ideella rätten så att bolagen bara får betalt tills deras utgifter är betalda, plus ett litet överskott som tack för hjälpen?

Ja om man tycker planekonomi verkar shysst så kanske man tilltalas av det förslaget, att företagens vinster skulle vara reglerade av staten.

Nja, alltså vinsten kan ju skrivas in i skivkontraktet. Nåt i stil med att "Vi vill ha våra utgifter, plus 5% av försäljning de kommande 10 åren" eller nånting...

EDIT: Endast exempel. Jag vet inte hur det skulle lösa sig i praktiken, men rent teoretiskt alltså...

Redigerat av binary78
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Skulle man inte kunna skilja på den ekonomiska och den ideella rätten så att bolagen bara får betalt tills deras utgifter är betalda, plus ett litet överskott som tack för hjälpen?

Ja om man tycker planekonomi verkar shysst så kanske man tilltalas av det förslaget, att företagens vinster skulle vara reglerade av staten.

Nja, alltså vinsten kan ju skrivas in i skivkontraktet. Nåt i stil med att "Vi vill ha våra utgifter, plus 5% av försäljning de kommande 10 åren" eller nånting...

Liknande avtal finns ju, lisenser som gäller så och så många år osv.

Trodde du mena nåt annat, my bad..

Postat
Nja, alltså vinsten kan ju skrivas in i skivkontraktet. Nåt i stil med att "Vi vill ha våra utgifter, plus 5% av försäljning de kommande 10 åren" eller nånting...

EDIT: Endast exempel. Jag vet inte hur det skulle lösa sig i praktiken, men rent teoretiskt alltså...

Det går ju inte om URL är avskaffad (eller kortad till 5 år)... 😆

/H.

Postat

Sen fildelningen tog fart har det aldrig lyssnats på så myket musik som i dag,

alla ungdomar har mp3 spelare, Det görs så mycket musik att stora studios blivit överflödiga som ni sagt.

Det är endast positivt enligt mig att alla kan komma i gång att skapa till en billig peng som en hemma studio kan kosta. dela med sig av sin musik

Sen har vi baksidan av myntet, tidigare tog bolagen typ all inkomster från försäljning,

sen några år är kriget i fullt gång om att fördela kakan, alla parter slåss med näbbar och klor om hur det ska fördelas. Att de nu gått så långt så regeringar måste lägga sig i

kan man tycka vad man vill om.

jag säger varken bu eller bä,

men nog har det blivit mer skapandes av musik 2006

mot 1986. Hur många har blivit fattigare av de räcker upp en hand!!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.