Jump to content
Annons

2006/2007 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Ok soxic nu börjar du bli lite löjlig. Du har gett upp kärnan i frågan för längesen och det handlar nu bara om att förhärliga fildelning så mycket du kan. Typ "håva fram VISA-kortet ange alla siffror, oroa sig för att bli skimmad eller vad fan det nu kallas", det där är ju knappast relaterat till grundfrågan, utan mer ett desperat försök att visa hur jättehemskt det är att betala för musik. Att någon människa ska behöva stå ut med att knappa in siffror på datorn!! Typ?

Notera att jag är "mer" på fildelarnas sida än på motsatta sidan (även om jag försöker låta bli att se det så svart/vitt som många här), men när nån bara löjlar sig får man ju säga till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ok soxic nu börjar du bli lite löjlig. Du har gett upp kärnan i frågan för längesen och det handlar nu bara om att förhärliga fildelning så mycket du kan. Typ "håva fram VISA-kortet ange alla siffror, oroa sig för att bli skimmad eller vad fan det nu kallas", det där är ju knappast relaterat till grundfrågan, utan mer ett desperat försök att visa hur jättehemskt det är att betala för musik. Att någon människa ska behöva stå ut med att knappa in siffror på datorn!! Typ?

Notera att jag är "mer" på fildelarnas sida än på motsatta sidan (även om jag försöker låta bli att se det så svart/vitt som många här), men när nån bara löjlar sig får man ju säga till...

Precis som du gör nu genom att ignorera mina senaste inlägg. Att du helt enkelt skiter i att ta till dig det jag skriver bidrar ju till denna frustration. Vilken sida du är på har ingen betydelse för mig då jag inte söker någons bekräftelse. Jag står däremot för vad jag säger. Så återigen, läs mina senaste inlägg, särskilt det senaste innan detta och försök ta till dig det. Ser du inte min poäng där så kommer vi nog aldrig förstå varandra och jag fortsätter gärna att stånga mig blodig med dig om det är det du är ute efter.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger jag väl ett par sidor efter här, men det mesta är ju ändå bara Soxic och Demonproducenten som håller på med sitt meningslösa käbblande, så det spelar väl inte så stor roll.

Och för övrigt: det finns jättemånga musiker som inte är det minsta intresserade av att turnéra, som inte skriver musik som passar sig för turnérande. Ska man utesluta dom? Måste dom börja tillverka T-shirts för att få vara med?

Men om busschauffören inte vill köra buss? Ska man bara utesluta honom?

Jag är fortfarande inne på linjen att något slags system måste skapas för att ge artisterna betalt för den musik dom sysslar med. ITunes och sådana saker är ju ett steg på vägen, om inte annat.

Ja, och det slags systemet är det system som innebär att artisterna erbjuder en produkt som konsumenterna anser är värd att betala för.

Och jag fattar inte heller varför man inte ska få tjäna pengar på att göra musik! Ska inte konstnärer få sälja sina tavlor? Ska inte fotbollsspelare få någon lön av sina klubbar? Ska inte ståupp-komiker få göra annat än stå på torget i Hagsätra centrum och dra sina skämt för pensionärer? Varför ska inte underhållningsbranschen få tjäna sina pengar för??

Det undrar jag också. Att det skulle vara fult att tjäna pengar på musik är det dummaste argument som finns.

Oavsett argumenten, så är det olagligt att fildela upphovsskyddat material...

<snip>

Vet inte om detta på något sätt upplevs som otydligt, men jag tycker att det ser ut att vara solklart att spridning av upphovsskyddat material i stor skala, som vid fildelning, strider mot lagen.

Visst, men det är ju inte det vi diskuterar heller. Om dagens lagstiftning ska fungera som argument så är ju debatten redan avgjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag också. Att det skulle vara fult att tjäna pengar på musik är det dummaste argument som finns.

För det första, ingen har påstått att det är fult att tjäna pengar på musik. Det är den typiska antipiratpropagandamaskinen som, som vanligt övertolkar allt och förvränger det som sagts. Däremot är min åsikt som följer i just denna fråga...

Jag tycker det är absurt att det finns fotbollsspelare som tjänar 1 miljon i veckan eller artister som bor i slott, har 30 bilar och miljoner på banken för att de haft ett par hitsinglar. Jag tycker inte det är riktigt sunt. Jag säger inte att jag kan göra något åt saken, men jag skulle inte tycka det vore så hemskt om dessa siffror normaliserades en aning och siffrorna blev mer jordnära om man säger så. Skivbranschen om någon bransch har en riktigt fet säkerhetsbuffert att gå på om man säger så. Tänk om detta överflöd av pengar gick till viktigare saker istället, som hjälp till tredje världen t ex. Märkligt nog har jag blivit påhoppad av lynchmobben i denna debatt varje gång jag nämnt detta och blivit utpekad som någon sorts låtsasmessias. Men bara för att ni inte är kapabla att tänka i de banorna eller för att er empati har upphört, så betyder inte det att det inte finns människor som på riktigt anser att det är absurt och att det finns andra som behöver detta totala överflöd av pengar bättre. Eller handlar denna värld om att roffa åt sig så mycket som möjligt? Ta mer än du kan svälja i princip. Ärligt talat, vem behöver tjäna 1 miljon i veckan? När jag tänker så då tycker jag faktiskt det är rätt åt musikbranschen om de går misste om pengar pga fildelningen. Detta har egentligen inget med fildelningen i sig att göra, men jag kan inte låta bli att kommentera det faktum att vissa på riktigt anser att det inte är konstigt alls att dessa fantasisummor faktiskt är verkliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan jag...

Vanilla Ice - "Ice Ice Baby" (1990)

Los Del Rio - "Macarena" (1996)

Baha Men - "Who Let the Dogs Out?" (2000)

a-ha - "Take On Me" (1985)

...för att nämna några som har det löjligt gott ställt trots en enda riktigt hit. Jag tvekar inte en sekund på att Vanilla Ice har råd med 30 bilar. Det är ingen idé att försöka förneka att det finns absurt mycket pengar inom musikbranschen om det är din agenda.

Hans genomslagsskiva sålde i 11 miljoner exemplar. På den tiden kostade en LP runt 180:- vilket blir en inkomst på ca 2.000.000.000:- + alla pengar han drog in under turné, samt soundtrack för Turtles, vilket är mycket pengar.. Allt går givetvis inte till Vanilla Ice och en hel del går till kostnader, men det går inte att förneka att det handlar om otroliga pengar och att många kan leva på det i resten av sina liv och bra mycket mer därtill. När man inser vilka pengar det handlar om så är det inte konstigt att skivbranschen kämpar med näbbar och klor. De vill ju inte gå från skitrika till rika.

Vanilla Ice hade minst sagt råd att luta sig tillbaka och bara softa för pengarna. Inte konstigt att hans musik blev lidande. Hade han haft lite konkurrens i form av fildelning som kunnat normalisera det hela, är jag övertygad om att han hade ansträngt sig lite mer, vilket hade varit positivt för musiken. Ett annat liknande hip hopp exempel är Kris Kross. Det är aldrig bra för någon bransch att ha det så bra som skivbranschen haft. Det behövs lite flås i nacken.

Men det är inte vad fildelningen handlar om egentligen utan endast ett sidospår och kanske ett argument av flera för en del fildelare. Det vanligaste argumentet är trots allt att det är så enkelt och lätttillgängligt, och till viss del naturligt i användandet av internet. Vill man stoppa det måste man se till att internetkonsumenterna inte har något annat alternativ. Att komma med lagliga köp av mp3:or är ju bara löjligt. Så som människor funkar, dvs roffa åt sig så mycket man kan, så väljer man förstås gratisalternativet. Allt samvetstjat...seriöst, tror ni på er själva?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vill inte vara petig Vanilla Ice tjänade nog kanske 10:- per skiva. Inte alla 180...

Det blir mycket pengar det ockå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara petig Vanilla Ice tjänade nog kanske 10:- per skiva. Inte alla 180...

Det blir mycket pengar det ockå.

drloop, jag skrev ju att han inte får alla pengar. Hur som helst blir 10:- per skiva ca 110.000.000:- för 11 miljoner sålda ex (det är tillräckligt för att bjuda hela Sveriges befolkning på en cheeseburgare var. Eller ännu bättre, tänk hur många munnar det skulle mätta i tredje världen). Om denna succé fördelas över 2 år då blir det en inkomst på ca 1.000.000:- i veckan. Har han inte råd med 30 bilar? Han kanske måste ta lån som alla oss andra 😕 Inte nog med det, han drog nog in fina pengar med sin turné samt soundtracket till Turtles som var en hyfsad succé och dessutom lär stålarna fortfarande rulla in med jämna mellanrum för den hiten. Jag tror nog skivbranschen har tillräckligt med fett på kroppen för att kunna avvara lite. 😱

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma med lagliga köp av mp3:or är ju bara löjligt. Så som människor funkar, dvs roffa åt sig så mycket man kan, så väljer man förstås gratisalternativet.

Det är faktiskt inte riktigt sant! Handeln med digital musik går spikrakt uppåt, folk är beredda att betala för mp3:or. Trehundraprocentig ökning förra året enligt IFPI.

Jag själv köper massor av downloads, inte bara för att pris, format och utbud passar mig utan också för att jag vet att digitala downloads ger mer pengar åt artisterna än i den fysiska världen. Det jobb artister och labels lägger ner tycker jag är väl värt att betala för, och jag hoppas att den som gillar min musik tänker likadant.

Hoppa över det där med plast och butiker i debatten, nu handlar det om köpt digitalmusik versus kopierad digitalmusik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma med lagliga köp av mp3:or är ju bara löjligt. Så som människor funkar, dvs roffa åt sig så mycket man kan, så väljer man förstås gratisalternativet.

Det är faktiskt inte riktigt sant! Handeln med digital musik går spikrakt uppåt, folk är beredda att betala för mp3:or. Trehundraprocentig ökning förra året enligt IFPI.

Jag själv köper massor av downloads, inte bara för att pris, format och utbud passar mig utan också för att jag vet att digitala downloads ger mer pengar åt artisterna än i den fysiska världen. Det jobb artister och labels lägger ner tycker jag är väl värt att betala för, och jag hoppas att den som gillar min musik tänker likadant.

Hoppa över det där med plast och butiker i debatten, nu handlar det om köpt digitalmusik versus kopierad digitalmusik!

Dumb Dan, med all respekt. Det kanske har ökat, jag har ingen koll, men jag tror inte kidsen kommer gå över till att köpa musik online bara för att de ska anses vara goda medborgare eller förtjäna er respekt. Med ett par musklick har de allt de vill ha ändå via torrent, i toppkvalitet så varför ska de istället köpa det då när de kan använda pengarna till att tjacka mopeder och bärs? Även om man nu tycker det är i helvete fel så står det faktum kvar att verkligheten ser ut så och att människor fungerar så.

Ni tror mig säkert inte, men jag önskar ibland att det var som förr, då man köpte musik i plastformatet och såg fram emot sjyssta skivsläpp. Allt var så mycket roligare då. Nu får man allt gratis och man tappar respekten för det. Men ska man på riktigt stoppa fildelningen, då gör man det inte via hot om straff, inte genom smutskastning av folk som laddar ner och inte genom personangrepp. Sedan när har det fungerat? Hur mycket jag än kommit att förakta demoproducenten och hans nedlåtande attityd så måste jag erkänna att hans argument om licensavgift på bredband låter vettigt. På så sätt kommer ingen undan och man lämnas inget alternativ (om man inte tankar ner och sprider det vidare fysiskt vill säga). Det är det som behövs: att man inte har några alternativ. Så länge man har det så kommer en väldigt stor del först och främst tänka på sig själva och sin egen ekonomi, precis som alla ni andra här gör, och välja piratalternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan, med all respekt. Det kanske har ökat, jag har ingen koll, men jag tror inte kidsen kommer gå över till att köpa musik online bara för att de ska anses vara goda medborgare eller förtjäna er respekt.

Det tror inte jag heller. Däremot tror jag att många vill betala för musik för att man tycker det är rätt och riktigt att göra så. 😠

Som en parentes kan jag nämna att jag hade mycket svårare att ge bort gratis musik när jag gjorde det via min nätlabel under Creative Commons-flagg än jag har att sälja den. Det verkar som om många anser att det man får gratis är mindre värt, eller så är nätlabelvärlden helt enkelt för snårig för de flesta konsumenter, jag vet faktiskt inte.

Men det var som sagt inte den enda anledningen. Att köpa downloads har också andra fördelar: Priset är, i den del av branschen där jag verkar och själv handlar, nere på 15 kronor för en utmärkt mp3:a utan DRM-skydd samt runt 25 kronor för wav. Utbudet är av toppklass och musiken finns oftast att köpa lagligt långt innan den når DC, och jag själv hatar att vänta. 🙂

Inte heller behöver man riskera att få hem fel låt, eller i dålig kvalitet.

Därtill kommer alla fördelar man har av att uppsöka en digitalmusikportal, där man kan upptäcka ny musik via sajten, få tips av andra användare och läsa topplistor från personal och artister.

Om jag själv, som var inbiten nerladdare för några år sedan nu kan tycka att det känns helt okej att betala för digitalmusik så tänker jag att många andra lär känna likadant. Siffrorna talar för att det också stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan, jag tvivlar inte på att det finns många som kanske verkligen vill göra rätt för sig, eller snarare, är så skrämda av fildelningslagarna att de inte vågar annat, eller de som inte ens har en aning om hur man laddar ner, men som annars skulle göra det. Men tyvärr måste jag säga, för dig och de i din bransch, så finns det en väldigt stor del ni inte kommer att nå och det är de som först och främst tänker på sig själva och sin egen ekonomi. Jag tror inte det går att nå dom genom att anspela på samvete. Jag är övertygad om att dessa människor inte ens reflekterar över om det är rätt eller fel. Som jag skrivit tidigare är fildelning lika naturligt som internet för dessa. Dessutom finns en utbredd ursäktande mentalitet i stil med "musikbranschen har pengar så det räcker ändå", samt "det är ingen som märker att jag laddar ner ändå", ect. Jag skulle kunna ge hur många exempel som helst, vilket jag också gjort i denna tråd. Det enda som hjälper är som sagt att inte lämna fildelarna några alternativ.

Se bara hur det ser ut i denna tråd. I princip alla säger att de laddar ner, trots att de "vet" att det är fel. Jag har svårt att tro att de gör det för att de saknar alternativ.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara hur det ser ut i denna tråd. I princip alla säger att de laddar ner, trots att de "vet" att det är fel. Jag har svårt att tro att de gör det för att de saknar alternativ.

Jag håller inte med.

Min beskrivning av hur digitalsidan av min bransch ser ut gäller verkligen bara min bransch, dansmusiken. Vänner av i princip alla andra musikstilar saknar möjligheter att köpa DRM-fria mp3:or av hög kvalitet och okomprimerade filer - produkter som konsumenterna visat att de vill ha!

Jag är övertygad om att när den utveckling vi har haft inom dansmusiken även når pop- och rockvärlden och annan mainstreammusik kommer vi få se en ordentlig ökning av digitalmusikförsäljningen.

Kom ihåg att priset bara är en av många faktorer som påverkar konsumenterna när det gäller att välja lagliga alternativ. Bekvämlighet är värt mycket, liksom säkerhet och tidigare nämnda positiva sidoeffekter av att handla musik - men först och främst måste naturligtvis hela branschen erbjuda rätt produkt. Dåligt kodade filer med inbyggt kopieringsskydd av den typ som säljs på iTunes till exempel är inget seriöst alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara hur det ser ut i denna tråd. I princip alla säger att de laddar ner, trots att de "vet" att det är fel. Jag har svårt att tro att de gör det för att de saknar alternativ.

Jag håller inte med.

Min beskrivning av hur digitalsidan av min bransch ser ut gäller verkligen bara min bransch, dansmusiken. Vänner av i princip alla andra musikstilar saknar möjligheter att köpa DRM-fria mp3:or av hög kvalitet och okomprimerade filer - produkter som konsumenterna visat att de vill ha!

Jag är övertygad om att när den utveckling vi har haft inom dansmusiken även når pop- och rockvärlden och annan mainstreammusik kommer vi få se en ordentlig ökning av digitalmusikförsäljningen.

Kom ihåg att priset bara är en av många faktorer som påverkar konsumenterna när det gäller att välja lagliga alternativ. Bekvämlighet är värt mycket, liksom säkerhet och tidigare nämnda positiva sidoeffekter av att handla musik - men först och främst måste naturligtvis hela branschen erbjuda rätt produkt. Dåligt kodade filer med inbyggt kopieringsskydd av den typ som säljs på iTunes till exempel är inget seriöst alternativ.

Även om jag tror att du är aningen överoptimistisk så kan jag inte säga annat än lycka till. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag också. Att det skulle vara fult att tjäna pengar på musik är det dummaste argument som finns.

För det första, ingen har påstått att det är fult att tjäna pengar på musik. Det är den typiska antipiratpropagandamaskinen som, som vanligt övertolkar allt och förvränger det som sagts. Däremot är min åsikt som följer i just denna fråga...

Jag tycker det är absurt att det finns fotbollsspelare som tjänar 1 miljon i veckan eller artister som bor i slott, har 30 bilar och miljoner på banken för att de haft ett par hitsinglar. Jag tycker inte det är riktigt sunt. Jag säger inte att jag kan göra något åt saken, men jag skulle inte tycka det vore så hemskt om dessa siffror normaliserades en aning och siffrorna blev mer jordnära om man säger så. Skivbranschen om någon bransch har en riktigt fet säkerhetsbuffert att gå på om man säger så. Tänk om detta överflöd av pengar gick till viktigare saker istället, som hjälp till tredje världen t ex. Märkligt nog har jag blivit påhoppad av lynchmobben i denna debatt varje gång jag nämnt detta och blivit utpekad som någon sorts låtsasmessias. Men bara för att ni inte är kapabla att tänka i de banorna eller för att er empati har upphört, så betyder inte det att det inte finns människor som på riktigt anser att det är absurt och att det finns andra som behöver detta totala överflöd av pengar bättre. Eller handlar denna värld om att roffa åt sig så mycket som möjligt? Ta mer än du kan svälja i princip. Ärligt talat, vem behöver tjäna 1 miljon i veckan? När jag tänker så då tycker jag faktiskt det är rätt åt musikbranschen om de går misste om pengar pga fildelningen. Detta har egentligen inget med fildelningen i sig att göra, men jag kan inte låta bli att kommentera det faktum att vissa på riktigt anser att det inte är konstigt alls att dessa fantasisummor faktiskt är verkliga.

Jag vet inte om det är på sidan 8, 18 eller 28 som du gett intrycket att det skulle vara fult - men glöm det nu 🙂 Jag och de flesta andra ser nog precis som du det något absurda i när intjänande pengar inte står i rimlig proportion till prestationen. Skivbranschen har (framförallt de tidigare 5 stora) haft en exceptionell sits i jämförelse med många branscher och anpassningen för dom har varit och är delvis fortfarande, närmast traumatisk. Kontraktstider, närmare 100% fysisk distribution, kvartalsekonomi med sviktande budgetar med tidigare tagna stora investeringar och en för dom för snabb och omfattande utveckling av illegal nedladdning (utan bra och prisanpassade alternativ för legal) ställde till det rejält 😠

Den digitala svansen med distribution via downloads och streaming gör att deras, förlagen och artisternas marginaler ökar precis som Dumb Dan skriver - Anpassningen till detta faktum närmar sig med priser och paketerings- betalningsformer som åtminstone kommer ge dom själva och konsumenterna en chans att tycka det är värt att marknadsanpassa sig/göra rätt för sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag också. Att det skulle vara fult att tjäna pengar på musik är det dummaste argument som finns.

För det första, ingen har påstått att det är fult att tjäna pengar på musik. Det är den typiska antipiratpropagandamaskinen som, som vanligt övertolkar allt och förvränger det som sagts. Däremot är min åsikt som följer i just denna fråga...

Jag tycker det är absurt att det finns fotbollsspelare som tjänar 1 miljon i veckan eller artister som bor i slott, har 30 bilar och miljoner på banken för att de haft ett par hitsinglar. Jag tycker inte det är riktigt sunt. Jag säger inte att jag kan göra något åt saken, men jag skulle inte tycka det vore så hemskt om dessa siffror normaliserades en aning och siffrorna blev mer jordnära om man säger så. Skivbranschen om någon bransch har en riktigt fet säkerhetsbuffert att gå på om man säger så. Tänk om detta överflöd av pengar gick till viktigare saker istället, som hjälp till tredje världen t ex. Märkligt nog har jag blivit påhoppad av lynchmobben i denna debatt varje gång jag nämnt detta och blivit utpekad som någon sorts låtsasmessias. Men bara för att ni inte är kapabla att tänka i de banorna eller för att er empati har upphört, så betyder inte det att det inte finns människor som på riktigt anser att det är absurt och att det finns andra som behöver detta totala överflöd av pengar bättre. Eller handlar denna värld om att roffa åt sig så mycket som möjligt? Ta mer än du kan svälja i princip. Ärligt talat, vem behöver tjäna 1 miljon i veckan? När jag tänker så då tycker jag faktiskt det är rätt åt musikbranschen om de går misste om pengar pga fildelningen. Detta har egentligen inget med fildelningen i sig att göra, men jag kan inte låta bli att kommentera det faktum att vissa på riktigt anser att det inte är konstigt alls att dessa fantasisummor faktiskt är verkliga.

Jag vet inte om det är på sidan 8, 18 eller 28 som du gett intrycket att det skulle vara fult - men glöm det nu 🙂 Jag och de flesta andra ser nog precis som du det något absurda i när intjänande pengar inte står i rimlig proportion till prestationen. Skivbranschen har (framförallt de tidigare 5 stora) haft en exceptionell sits i jämförelse med många branscher och anpassningen för dom har varit och är delvis fortfarande, närmast traumatisk. Kontraktstider, närmare 100% fysisk distribution, kvartalsekonomi med sviktande budgetar med tidigare tagna stora investeringar och en för dom för snabb och omfattande utveckling av illegal nedladdning (utan bra och prisanpassade alternativ för legal) ställde till det rejält 😠

Den digitala svansen med distribution via downloads och streaming gör att deras, förlagen och artisternas marginaler ökar precis som Dumb Dan skriver - Anpassningen till detta faktum närmar sig med priser och paketerings- betalningsformer som åtminstone kommer ge dom själva och konsumenterna en chans att tycka det är värt att marknadsanpassa sig/göra rätt för sig!

Nej, jag har inte gett intrycket av att det generellt är fult att tjäna pengar på sin musik, däremot har jag sagt att jag anser att det känns fel att göra musik enbart i syfte att tjäna pengar. En del verkar ju ha den inställningen, att det är pengarna som är viktigast, och det går emot mina principer. Jag tycker det däremot är absurt att det finns sådana fantasisummor som det gör i branschen, precis som det exempel jag angav med Vanilla Ice. Det är verkligen absurt.

Våra uppfattningar om det "framtida" digitala lagliga utbudet skiljer sig uppenbarligen rejält åt. Inte sällan får man intrycket av att man skjuter fram sin skuld genom att hävda som argument att det ännu inte finns några bra lagliga alternativ, eftersom man vet att det inte gör det. När det alternativet väl är här, så tror jag inte ett dugg kommer att förändras. De flesta människor känner inte ens till begreppen DRM och 192Kb/s, det spelar ingen roll för dem. Det som spelar roll är att de får musik och annan underhållning gratis och de ser det mer eller mindre som att det ingår med internet. Bara igår träffade jag en restaurangägare inne i stan som satt bakom disken med sin bärbara dator och tankade ner Heroes. Det var liksom det mest naturliga i världen för "vad ska man annars med internet till förutom att läsa nyheterna (vilket är gratis)". Dessutom gjorde han det med trådlöst bredband på annans "lina". Och hur många är det inte som gör bara en sådan sak? Jag är tämligen övertygad om att fildelarna fildelar just för att det är gratis, inte för att det inte finns några alternativ. Det är en dålig ursäkt. Vill man göra rätt för sig är det inte så svårt att beställa skivor via Ginza eller CDON. Så länge det är så enkelt som det är så kommer det att fortsätta i lika bred utsträckning. Strängare lagar kommer inte hjälpa så mycket och så länge skivbranschen fortsätter sin häxjakt kommer de bara lyckas med att alienera sig från ungdomarna ännu mer. Det som behövs, och som jag redan nämnt, är att lämna fildelarna utan alternativ.

Till Dumb Dan vill jag säga att jag verkligen sympatiserar med dig och att jag aldrig skulle önska att det går dåligt för dig och din rörelse. Men de lösningar som finns, de fungerar helt enkelt inte. Men för din skull hoppas jag att de kommer att göra det.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte gett intrycket av att det generellt är fult att tjäna pengar på sin musik

Jo, uppenbarligen, eftersom han (och många andra) tycker det.

Men seriöst. Om man ska försöka få igenom en politisk förändring, vilket är smartast; att säga "äh, de tjänar ändå så mycket pengar så det är rätt åt dem" eller komma med konkreta argument? Jag står helt på din sida i sak, jag tycker bara att sättet du framför det på är så idiotiskt och motverkar sitt syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag också. Att det skulle vara fult att tjäna pengar på musik är det dummaste argument som finns.

För det första, ingen har påstått att det är fult att tjäna pengar på musik. Det är den typiska antipiratpropagandamaskinen som, som vanligt övertolkar allt och förvränger det som sagts. Däremot är min åsikt som följer i just denna fråga...

Jag tycker det är absurt att det finns fotbollsspelare som tjänar 1 miljon i veckan eller artister som bor i slott, har 30 bilar och miljoner på banken för att de haft ett par hitsinglar. Jag tycker inte det är riktigt sunt. Jag säger inte att jag kan göra något åt saken, men jag skulle inte tycka det vore så hemskt om dessa siffror normaliserades en aning och siffrorna blev mer jordnära om man säger så. Skivbranschen om någon bransch har en riktigt fet säkerhetsbuffert att gå på om man säger så. Tänk om detta överflöd av pengar gick till viktigare saker istället, som hjälp till tredje världen t ex. Märkligt nog har jag blivit påhoppad av lynchmobben i denna debatt varje gång jag nämnt detta och blivit utpekad som någon sorts låtsasmessias. Men bara för att ni inte är kapabla att tänka i de banorna eller för att er empati har upphört, så betyder inte det att det inte finns människor som på riktigt anser att det är absurt och att det finns andra som behöver detta totala överflöd av pengar bättre. Eller handlar denna värld om att roffa åt sig så mycket som möjligt? Ta mer än du kan svälja i princip. Ärligt talat, vem behöver tjäna 1 miljon i veckan? När jag tänker så då tycker jag faktiskt det är rätt åt musikbranschen om de går misste om pengar pga fildelningen. Detta har egentligen inget med fildelningen i sig att göra, men jag kan inte låta bli att kommentera det faktum att vissa på riktigt anser att det inte är konstigt alls att dessa fantasisummor faktiskt är verkliga.

Jag vet inte om det är på sidan 8, 18 eller 28 som du gett intrycket att det skulle vara fult - men glöm det nu 🙂 Jag och de flesta andra ser nog precis som du det något absurda i när intjänande pengar inte står i rimlig proportion till prestationen. Skivbranschen har (framförallt de tidigare 5 stora) haft en exceptionell sits i jämförelse med många branscher och anpassningen för dom har varit och är delvis fortfarande, närmast traumatisk. Kontraktstider, närmare 100% fysisk distribution, kvartalsekonomi med sviktande budgetar med tidigare tagna stora investeringar och en för dom för snabb och omfattande utveckling av illegal nedladdning (utan bra och prisanpassade alternativ för legal) ställde till det rejält 😠

Den digitala svansen med distribution via downloads och streaming gör att deras, förlagen och artisternas marginaler ökar precis som Dumb Dan skriver - Anpassningen till detta faktum närmar sig med priser och paketerings- betalningsformer som åtminstone kommer ge dom själva och konsumenterna en chans att tycka det är värt att marknadsanpassa sig/göra rätt för sig!

Nej, jag har inte gett intrycket av att det generellt är fult att tjäna pengar på sin musik, däremot har jag sagt att jag anser att det känns fel att göra musik enbart i syfte att tjäna pengar. En del verkar ju ha den inställningen, att det är pengarna som är viktigast, och det går emot mina principer. Jag tycker det däremot är absurt att det finns sådana fantasisummor som det gör i branschen, precis som det exempel jag angav med Vanilla Ice. Det är verkligen absurt.

Våra uppfattningar om det "framtida" digitala lagliga utbudet skiljer sig uppenbarligen rejält åt. Inte sällan får man intrycket av att man skjuter fram sin skuld genom att hävda som argument att det ännu inte finns några bra lagliga alternativ, eftersom man vet att det inte gör det. När det alternativet väl är här, så tror jag inte ett dugg kommer att förändras. De flesta människor känner inte ens till begreppen DRM och 192Kb/s, det spelar ingen roll för dem. Det som spelar roll är att de får musik och annan underhållning gratis och de ser det mer eller mindre som att det ingår med internet. Bara igår träffade jag en restaurangägare som satt bakom disken med sin bärbara dator och tankade ner Heroes. För var det, det mest naturliga i världen för "vad ska man annars med internet till förutom att läsa nyheterna (vilket är gratis)". Jag är tämligen övertygad om att fildelarna fildelar just för att det är gratis, inte för att det inte finns några alternativ. Det är en dålig ursäkt. Vill man göra rätt för sig är det inte så svårt att beställa skivor via Ginza eller CDON. Så länge det är så enkelt som det är så kommer det att fortsätta i lika bred utsträckning. Strängare lagar kommer inte hjälpa så mycket och så länge skivbranschen fortsätter sin häxjakt kommer de bara lyckas med att alienera sig från ungdomarna ännu mer. Det som behövs, och som jag redan nämnt, är att lämna fildelarna utan alternativ.

Till Dumb Dan vill jag säga att jag verkligen sympatiserar med dig och att jag aldrig skulle önska att det går dåligt för dig och din rörelse. Men de lösningar som finns, de fungerar helt enkelt inte. Men för din skull hoppas jag att de kommer att göra det.

Nej - Håller med dig att strängare lagar nog inte hjälper så mycket, men laglöst hjälper definitivt inte! Att lämna fildelarna utan alternativ är en bökigare väg, om ens möjlig? Bredbandsavgift eller annat kommer nog bli en realitet men inte hela lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

och vad säger å tycker du om dom som ev skulle skita i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

och vad säger å tycker du om dom som ev skulle skita i detta?

Det är en dålig jämnförelse. Jag hävdar inte att jag har skapat och skrivit den musik jag laddar ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag ser istället är i princip en oförändrad bransch där artisterna fortfarande är snuskigt rika.

vilka artister tänker du på?

alla som gjort en skiva?

mer å mer framstår det bara som att du är jävligt sne på att vissa kunnat tjäna pengar på det dom sysslar med

är det inte musik så är det fotboll

medan du själv sitter där med musik ingen vill vare sig köpa eller ge ut

Idag sitter man mest och tråktankar skit som man aldrig hade lyssnat på annars. Det är inte intressant längre och än mindre intressant är det att lyssna på människor som vill införa häxjakt på fildelare...det är bara så...tråkigt.

ändå gör du det?

måste väl vara det där "tvånget" igen som du pratade om tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka artister tänker du på?

alla som gjort en skiva?

mer å mer framstår det bara som att du är jävligt sne på att vissa kunnat tjäna pengar på det dom sysslar med

är det inte musik så är det fotboll

medan du själv sitter där med musik ingen vill vare sig köpa eller ge ut

Nej så är det inte, det är bara du som låter dina sårade känslor tala nu.

Idag sitter man mest och tråktankar skit som man aldrig hade lyssnat på annars. Det är inte intressant längre och än mindre intressant är det att lyssna på människor som vill införa häxjakt på fildelare...det är bara så...tråkigt.

ändå gör du det?

måste väl vara det där "tvånget" igen som du pratade om tidigare

Nej, det är det där naturliga jag talade om tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

och vad säger å tycker du om dom som ev skulle skita i detta?

Det är en dålig jämnförelse. Jag hävdar inte att jag har skapat och skrivit den musik jag laddar ner.

det handlar om att upphovsrätten kränks

så det är en jättebra jämförelse faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka artister tänker du på?

alla som gjort en skiva?

mer å mer framstår det bara som att du är jävligt sne på att vissa kunnat tjäna pengar på det dom sysslar med

är det inte musik så är det fotboll

medan du själv sitter där med musik ingen vill vare sig köpa eller ge ut

Nej så är det inte, det är bara du som låter dina sårade känslor tala nu.

Idag sitter man mest och tråktankar skit som man aldrig hade lyssnat på annars. Det är inte intressant längre och än mindre intressant är det att lyssna på människor som vill införa häxjakt på fildelare...det är bara så...tråkigt.

ändå gör du det?

måste väl vara det där "tvånget" igen som du pratade om tidigare

Nej, det är det där naturliga jag talade om tidigare.

men du talar ju om artister å branschen som en enda stor massiv klump

du pratar om vanilla ice å alla hans indragna miljoner

men du antingen bortser från eller vet inte(?) att för varje lyckad satsning ekonomiskt så går det 5-10 misslyckade

dom indragna miljonerna ska bekosta även detta å även nya risksatsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

och vad säger å tycker du om dom som ev skulle skita i detta?

Det är en dålig jämnförelse. Jag hävdar inte att jag har skapat och skrivit den musik jag laddar ner.

det handlar om att upphovsrätten kränks

så det är en jättebra jämförelse faktiskt

Nej, det gör det inte. Det handlar om att jag inte skulle hävda att jag skrivit någon annans musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra system med att köpa downloads, i stil med det Dumb Dan pratar om, tror jag jättemycket på. 15-20 kronor är verkligen jättelitet pengar! Kanske i kombination med möjligheten att fortfarande få köpa CD-skivor (ja, jag är fortfarande en sucker på en fysisk produkt 🙂 ) skulle vara det ultimata? Just eftersom tjänster som ITunes finns och faktiskt säljer en hel del (sist jag kollade) så tror jag faktiskt att många är intresserade av att göra rätt för sig.

Till skillnad från Soxic, som in i det sista verkar vilja pusha på att allt ska vara som det är just nu. 😊 Finns det bara ett smidigt system, så tror jag det kommer ta över den fria nedladdningen, om än inte slå ut det helt.

Ett sånt system skulle ju innebära att pengarna går direkt till artisten, och inte till någon distributör, vilket Soxic borde gilla. 🙂 Och det innebär att artisten faktiskt får betalt för sitt handverk, vilket jag och (som det verkar) dom flesta andra i denna tråden borde gilla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka artister tänker du på?

alla som gjort en skiva?

mer å mer framstår det bara som att du är jävligt sne på att vissa kunnat tjäna pengar på det dom sysslar med

är det inte musik så är det fotboll

medan du själv sitter där med musik ingen vill vare sig köpa eller ge ut

Nej så är det inte, det är bara du som låter dina sårade känslor tala nu.

Idag sitter man mest och tråktankar skit som man aldrig hade lyssnat på annars. Det är inte intressant längre och än mindre intressant är det att lyssna på människor som vill införa häxjakt på fildelare...det är bara så...tråkigt.

ändå gör du det?

måste väl vara det där "tvånget" igen som du pratade om tidigare

Nej, det är det där naturliga jag talade om tidigare.

men du talar ju om artister å branschen som en enda stor massiv klump

du pratar om vanilla ice å alla hans indragna miljoner

men du antingen bortser från eller vet inte(?) att för varje lyckad satsning ekonomiskt så går det 5-10 misslyckade

dom indragna miljonerna ska bekosta även detta å även nya risksatsningar

Risker är risker, de finns inom alla branscher. Hade man varit smart hade man kunnat fördela pengarna bättre än att låta 110.000.000:- gå till Vanilla Ice. Ingen människa behöver så mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen får hävda att min musik är deras

Spelas min musik på film eller i andra kommersiella sammanhang ska jag ha credit för det (inte nödvändigtvis i form av pengar utan mer som tydlig källhänvisning)

och vad säger å tycker du om dom som ev skulle skita i detta?

Det är en dålig jämnförelse. Jag hävdar inte att jag har skapat och skrivit den musik jag laddar ner.

det handlar om att upphovsrätten kränks

så det är en jättebra jämförelse faktiskt

Nej, det gör det inte. Det handlar om att jag inte skulle hävda att jag skrivit någon annans musik.

😊

att sprida andras material utan lov är ett brott mot upphovsrätten

att använda andras material utan lov eller credit är ett brott mot upphovsrätten

vad är det du inte förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från Soxic, som in i det sista verkar vilja pusha på att allt ska vara som det är just nu. 😊 Finns det bara ett smidigt system, så tror jag det kommer ta över den fria nedladdningen, om än inte slå ut det helt.

Ett sånt system skulle ju innebära att pengarna går direkt till artisten, och inte till någon distributör, vilket Soxic borde gilla. 🙂 Och det innebär att artisten faktiskt får betalt för sitt handverk, vilket jag och (som det verkar) dom flesta andra i denna tråden borde gilla. 🙂

Det har ingen betydelse vad jag anser eftersom det finns så många fildelare som uppenbarligen inte delar din åsikt. Jag tror ärligt talat inte någon av er som laddar ner idag och som påstår att ni tycker det är fel, kommer sluta helt med fildelning bara för att ett bättre betalningsalternativ kommer. Jag tror inte på det ett dugg. Så länge det är så enkelt som det är och så länge ett alternativ finns så kommer man fortsätta tanka. De som "vill" göra rätt för sig är förmodligen bara de som sysslar med musik själva. Ställ samma fråga på t ex Flashback och se vad du får för svar. De lär ju skit fullständigt i musikbranschen och artisteritet för allt de ser är Mtv Cribs och bling bling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...