Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: December

ARTIST/GRUPP: Rian

GENRE: USA Rock

LÅTLÄNGD: 3:59

KOMPOSITÖR: Rian

PRODUCENT: Rian

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.48 MB

STATUS: Färdig produktion

Hej!

Blev inspirerad av temat nyår och jag var tvungen att skriva en låt. Den blev klar igår innan jag gick på skumpan;)

Denna är i stil "modern" USA Rock, Det var svårt att få det tillräckligt fett men men här kommer den;

December

Like a demented man, drifting farther to the coast

Don’t really understand, just another calendar to close

All so unfair to you, to tired to face the grown-up that you’ve grown

Stay young but stay alone, live in separation.

From the world of which your hate is clear

Nothing has no meaning here.

December always ends, brings you another year to end

December not your friend, hard to shape things up when nothing’s what you really want to do.

Where are your sacred plans, the ones that keep your mind clean?

Lost in modern time, more is what I’ve seen so

Take control of your demands

Turn your fucked up world around

December always ends, brings to you another year to end.

December not your friend, hard to shape things up when nothing’s what you really want to do.

So is it leaving you? Is there really nothing more to do?

It’s just so cold outside….

December always ends........

Gott Nytt År

/R

December.mp3

Annons
Postat

Skönt släpigt sound tycker jag! Refrängen sätter sig hyfsat fort. Produktionen är bra men gitarrerna kanske är lite väl dominerande, iofs så blir det ju ganske fett på det sättet men det dränker t ex trummrna lite väl mycket. Pukorna känns också mycket högre mixade än de övriga trummorna vilket kan låta lite oenhetligt (om du förstår vad jag menar)

Bra låt alltså!

Postat

Tack!

Jo det stämmer, hm speciellt eftersom velocityn på pukorna är mycket lägre under versen, då sticket fillsen ut där det är full smäll på. Kunde ha dragit ner gitarrerna också kanske, då kommer mer värme som jag saknar här. Nån som har nåt bra tips på att få mer "värme" i en sån här mix?

/R

Postat (redigerat)

Jag börjar med att säga att det är en jävligt skön låt.

Mycket bra spelat och framfört.

Jag personligen skulle gärna vilja att den rent ljudbildmässigt

skulle vara mer lik " Nickelback / Because of you "

vilket jag tror inte är an omöjlighet.

Det känns som att den kanske är en aning grötig och saknar lite

separation och definition i mixen.

Svårt att med ord förklarar riktigt vad det är men nånting är det.

Jag ger gärna ett försök att mixa om den så som jag hör den i mitt huvud ( Med alla andra röster 😉 ).

Hör av dig om du vågar lämmna ifrån dig bebisen på mixning.

PS.

NY VARIANT FINNS LÄNGRE NED PÅ SIDAN

DS.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Bra låt tycker jag.

Det enda som jag vill anmärka på är att sången är lite dov. Spetsa till den lite o få fram den i mixen.

🙂

Postat
"Hör av dig om du vågar lämmna ifrån dig bebisen på mixning"

Tack Martinm

Och tackar Picazzo!

Självklart får du testa en Mix -det vore hur kul som helst!

Jag kan skicka en DVD - PM:a mig din adress eller om du har FTP Kanske?

/R

Postat

Hey all,

Music is pretty cool! Very tight and well produced. I normally listen to heavier music but this got my foot tapping and head nodding at first listen! How many tracks on the CD? Sorry i dont do Swedish.

3 times now can't really fault it. If you ever play in the UK il be at the gig!

Dave

www.nadirband.co.uk 🙂

Postat

Inte min påse socker men...

Lite grötigt sa någon... Ja är villig att hålla med. Tycker att sången ska komma fram mer främst under verserna.

Annars har låten potensial! Framför allt refrängen där du får lite av en green day röst! Men gör något åt gitarrerna som grötartill det lite...

Bra jobbat, och gott nytt år!

(Fan den är ju bra låten... se till att fixa mixen lite!)

Postat

Tack! för kritiken FredAsp -gitarrgröten ska ses över! Green Day 🙂 Jag tänkte Incubus! 😄

NADIRdrummer; Sad to say this is no band but a one-man production thanx for nodding your head anyways 😳

Postat

Kanon! Jag har berömt din röst tidigare och gör det igen! Allt är bra... Det enda jag saknar är ett gitarrsolo!

Har inget annat att klaga på, faktiskt!

BRA! :rolleyes:

Postat

Moberg -Tackar

Eternal -Tackar, Tackar, man blir nästan lite rosa på kinderna 😆

starboy (oregistrerad)
Postat

Strålande bra!

Gott nytt musikår, och posta gärna en ny version om Du fixar till mixen lite.

Kan bli full pott (är nästan det redan nu)

cheers

Postat

Skulle behövas lite mer diskant i gitarrern. Övertonerna och rundgången försvinner väldigt mycket, de skulle spetsa allt lite mer 🙂

Rösten är för låg i verserna, speciellt första. Har hört en låt med dig förut och du har väldigt skön röst. När du nämnde USA rock väntade jag mig Bruce Springsteen vilket isf inte är fel men det här var bra 🙂 Modern sådan kanske?

Postat (redigerat)

Här är min Ommixning av denna underbara låt.

Vet inte riktigt om jag är helt nöjd med sången rent ljudmässing men

övrigt tycker jag att det är ett lyft från orginal versionen ( Inget illa menat Rian ).

Ge gärna synpunkter på mixen så att vi kan justera för bästa möjliga resultat.

Ps. Innan Rian ger klartecken kommer jag till en början bara lägga upp ett litet smakprov

ds.

Enjoy

Det var svårt att få det tillräckligt fett men men här kommer den

Hoppas den är tillräckligt med Fett på den nu ... 😄

Tuomas

EDIT.

Bytte ut filen mot en ny då det visade sig att den var 6 db för låg i volym...

Redigerat av Piccazzo
starboy (oregistrerad)
Postat

Piccazzo: Den nya mixen låter ju grymt bra. Bättre separation och definition, som du själv uttryckte det. Mindre grötigt, med andra ord.

Men Rians version är lite mer "in your face", den nya låter lite längre bort på nåt sätt. Does this make any sense?

Gott mixhantverk anyway.

Postat
Does this make any sense?

Tja det är ju reverb på sången så det för ju ljudbilden bakot lite granna plus rumsklangen på trummorna.

Men det är inget jag direkt stör mig på.

Har mixat med dom befintliga filerna som fanns förutom trummor vilket jag har lagt nya

och jag är till 95 % nöjd med resultatet.

Ska kolla mixen i stereon hemma imorgon och se vad som återstår.

Postat (redigerat)

Skitbra Rian! Jag var oxå lite rädd (eller inte rädd kanske men... mnja.. ) att det skulle låta bruce Springsteen/Bryan Adams när du annonserar "USA-rock".

Mixen får dom som kan kommentera.

Bra lir, utmärkt sång. Men du lovade ju ett Halfordvrål sist :rolleyes:😉 ????

Sen tycker faktiskt jag att du ska se över trummorna hela vägen; jag tycker de är för stolpiga.

tjing

Bengan

Edit: Jag glömde kommentera gitarrliret, som påminner en hel del om Kings X, ett av mina favoritgäng. Gott!

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)
Vilken variant lyssnade du på Vallhagen ?

Rians Original eller min alternativa Mix som ligger längre ned på sidan ?

Originalet. Är det annorlunda arrat på alternativmixen?

Jag lyssnar på den oxå och återkommer:)

/Bengan

edit: Så, nu har jag lyssnat igen, även på ommixen. Jag är faktiskt osäker om remixen är bättre. Rians original är råare och närmre, vilket kan tilltala mig. Jag lämnar det öppet 😳

Redigerat av Vallhagen
Postat

Fy fan ( hittar inga andra ord)... grymmt tungt... Som en blandning av Slip Knot och Black Label Society...

Riktigt bra låt

Postat

Tycker att Rians orginalmix låter mer hifi, Piccazzos version känns mer radio.

Tycker att det ligger en irriterande choruseffekt på ref i den ommixade versionen, kanske har funnits där hela tiden och smygit fram under komprimering? :rolleyes:

Båda versionerna fyller sitt syfte tycker jag, en liter naturligare för hifiörat, och en radiomix med mer diskant och kompressor.

Postat (redigerat)
Tycker att det ligger en irriterande choruseffekt på ref i den ommixade versionen

Nä.

Det var jag som la dit den.

Vart nog lite för högt , Hade lite problem att få sången att passa.

Ska engagera mig ett par timmar till med mixen så att den är tipp topp.

Tack för Kommentarerna .

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Låter mkt amerikanskt så där har du verkligen lysckats. 😆

Skön sång, passar mkt bra till stilen.

Det enda som jag tycker låter lite gröt är gitarrerna. Det är välspelade men ljudet är inte direkt smooth om man säger så. 😆

Prova att jobba lite mer med dynamiken mellan vers och refrängen. Nu maler gitarrerna på likadant hela tiden känns det som så när refrängen kommer så blir det inte riktigt den intensitetshöjning som man kanske skulle kunna önska sig. 😆

Hade dessutom önskat lite mer bas.

Bra jobbat

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Bra som satan Piccazzo! 🙂

Grymt kul att höra den här teasern, ser med spänning fram mot att höra hela låten! Stort tack Vallhagen - och ni andra för kommentarerna på låten!

/R

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.