PurpleHaze (oregistrerad) Postat 9 maj 2004 Postat 9 maj 2004 (redigerat) Hej! Jag funderar på att bygga en dator för inspelning och letar just nu i en djungel av ljudkort och musikprogram. Så en dag tipsade en god vän mig om Mboxen, där som bekant Pro Tools L.E ingår och jag blev genast intresserad av denna. Efter en del läsande om denna produkt som nästan verkar perfekt, så återstår bara några frågor! 1. Midi? Hur gör jag om jag vill koppla ett midi klaviatur till datorn? Går det överhuvud taget via Mboxen? Om inte, hur gör jag annars - vad mer behövs? 2. Vad jag förstår finns det bara två ingångar för audio (mickrofon pre-amper)! Går det att koppla en analog mixer (PA) till Mboxen om jag vill spela in mer än bara 2 mickrofoner samtidigt i datorn? och i sånna fall hur gör man? 😆 3. Är Mbox och Pro Tools ett bra val? Jag har hört att Mbox bara funkar till Mac, stämmer det (vill helst köra Pc)? Vilken prestanda behöver datorn för att det hela ska gå smärtfritt? Skulle bli väldigt tacksam för svar! mvh // Johan Redigerat 10 maj 2004 av PurpleHaze
trombonisten Postat 10 maj 2004 Postat 10 maj 2004 Hej Johan, några snabba svar. Jag kör MBox sen ett tag tillbaka och för mina önskemål passar den utmärkt. Men som alltid, den som fått lite vill ofta ha mer. Jag skulle gärna ha lite fler kanaler, men då behöver jag också fler mikar och då blir det mer mikstativ och kabel att bära på, så jag stannar nog vid 2 ett tag till. >> 1. Midi? Hur gör jag om jag vill koppla ett midi klaviatur till datorn? Inte via MBoxen. Antingen via någon annan midi-koppling, det finns en del för under 500 att välja, till exempel M-Audio Midisport 1x1, eller så finns det keyboard med USB inbyggt (exempelvis Oxygen 8). >> 2. Går det att koppla en analog mixer (PA) till Mboxen om jag vill spela in mer än bara 2 mickrofoner samtidigt i datorn? och i sånna fall hur gör man? Kortet har två kanaler in och två ut. Vill man spela in flera mickar samtidigt går det att ha en extern mixer. Det blir dock högst två kanaler som spelas in samtidigt och den mixning som görs innan inspelningen går ju inte att justera i efterhand. Mik --> mixer med mikrofonförstärkare --> MBox (linjeingång). Annars kan man ju också spela in en kanal i taget. Man lyssnar på det som redan är inspelat i lurar till exempel (eller kanske ett klick), och spelar in ett instrument i taget. ProTools LE har en begränsning på 32 kanaler, men även det finns det sätt att hantera (man får "delmixa" och spara). >> 3. Är Mbox och Pro Tools ett bra val? Jag har hört att Mbox bara funkar till Mac, stämmer det (vill helst köra Pc)? Vilken prestanda behöver datorn för att det hela ska gå smärtfritt? Hmm. Andra frågan först. Jag kör PC, Win XP Home på en bärbar och är mycket nöjd. Förr i tiden gick det bara på Mac, men numera funkar PC utmärkt. Inga prestandaproblem, men det är en rätt snabb maskin. Minimikrav är nog så där 1,5 MHz processor och 512 MByte minne. Och ljud äter hårddisk, så en så där 20 Gigabyte ledigt kan man sikta på som minimum (en låt kanske blir några Gigabyte på disken). Fundera också igenom hur du skall göra backup på dina grejer. Är det ett bra val? Det beror ju på vad du skall göra. Olika program är starka på olika saker. ProTools LE (låt oss kalla det PTLE) är mycket (och jag menar riktigt mycket) starkt på att hantera ljud och mixning och hopklippning av ljud. Är det något man vill göra så finns det där. PTLE är inte lika väl utbyggt när det gäller Midi som en del andra program. Det mesta går att göra, men andra program är på olika områden ännu bättre. Integrationen mellan PTLE och mjukvarusyntar finns där, men är inte alls lika självklart enkel som i en del andra program. Att "skissa" saker och göra Live-framträdanden är inte PTLE-s styrka. Andra program som FruityLoops eller Live fungerar på helt andra sätt där och är nog ett bättre val. Sen skall man inte glömma att PTLE började som ett professionellt verktyg, inte i första hand avsett för "vanliga konsumenter". Det innebär att det finns väldigt lite av flashig grafik och det kan ta en rejäl insats att lära sig hur man använder programmet. Jag har känslan att andra program kan vara både snyggare att se på och snabbare att komma igång med. Det "professionella" syns också i priserna på plugg-ins till programmet. Lyckligtsvis finns den en adapter (VST-RTAS) som gör att man köra VST pluggar, som finns i en uppsjö på nätet till mycket lägre priser. Nå, det blev långt. Trombonisten.
chrisB Postat 10 maj 2004 Postat 10 maj 2004 3. Är Mbox och Pro Tools ett bra val? Trombonisten har redan gett dig bra svar. Vill bara påpeka att audio alltid ska ha ett eget hårddisk. Är PT ett bra val . . ? Beror helt på vad du vill göra. Är det ljudinspelning/mixning som gäller? Liveinspelning? Portabelt? Är det ren midimekande med utombordare och/eller mjukvarusynthar? Etc etc . . . Eller är det tillgång till en hög med pluggar (VST) som är viktigt? (VST2RTAS programet är sådär tycker jag, det fungerar bäst med välskrivna pluggins; typ de från Steinberg.) Sätt dig ner och skriv upp vad du vill göra, och ge dig sedan ut och prova på, lista vad du får, och ställ mer frågor här . . . Lycka till.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.