Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska inhandla en kondensatormick ADK A51e eller en Studio Projects B1.

Efter vad jag har lÀst pÄ forumet Àr det inte sÄ jÀttestor skillnad pÄ dessa, B1 kanske har ngt fler anhÀngare.

De kostar exakt lika mkt pÄ Musikbörsen, eftersom man fÄr med upphÀngningen gratis med ADKan, gör det denna ca 250:- billigare Àn B1an.

Jag har idag ett gammalt ljudkort "Audiotrak Maya" med micpreamp(+20dB) och tyvÀrr endast 12V fantommatning.

SÄ, dÄ behöver jag alltsÄ en preamp till min mick. FrÄgan Àr bara vad man ska vÀlja. Budgeten Àr satt till MAX 1000kr.

(Begagnat gÄr bra. Kanske nÄn av er har ngt att sÀlja?)

Ska jag passa pÄ att köpa ett nytt ljudkort, en mixer med fantommating och inbyggd preamp, en fantommatnings-adapter eller en mick-preamp??? Isf vad?

AnvÀnder endast mjukvarueffekter sÄ behöver eg inget mixerbord. Men eftersom de verkar kosta lika mkt som preamperna sÄ kankse man fÄr mer för pengarna dÀr?

AnvĂ€nder idag en Shure SM58 som inspelningsmick för sĂ„ng, sĂ„ ni förstĂ„r att jag inte Ă€r sĂ„dĂ€r superkrĂ€sen vad gĂ€ller ljudkvalitĂ©đŸ˜±

NĂ„gon som kan vĂ€gleda mig? Är helt lost i preamp-djungeln:(

OBS kom ihÄg: MAX 1000KR

Annons
Postat

behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:-

sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:-

som ska vara helt ok. finns bla pÄ musikbörsen

Postat
VTB1 đŸ˜Č

jo, jag har hört att den Ă€r jĂ€ttebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nĂ„n som vill sĂ€lja 😳

behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:-

sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:-

som ska vara helt ok. finns bla pÄ musikbörsen

Jo, jag har tittat pÄ Behringern ÄxÄ, den Àr urkass sÀger alla. Tom killen pÄ musikbörsen sa det.

Vad jag funderar pÄ Àr vad jag ska titta efter, ljudkort, mixerbord eller preamp i första hand.

Men Àven förslag pÄ vilka produkter, sÄsom ni föreslog.

Postat (redigerat)

eMusic.se har ett paket med Studio Projects B-1 plus VTB-1 för 2095:-, och frakten Àr gratis. Fortfarande lite över tusenlappen, men inte sÄ mycket. Kanske kan vara av intresse.

Redigerat av syntelman
Postat
B1 inkluderar ocksÄ inhÀnging!

NÀÀÀÀ. vardÄ????

Inte pÄ musikbörsen iaf... och inte pÄ Emusic heller, verkar det som ..

det stĂ„r endast mickhĂ„llare. Är det samma sak som gummiupphĂ€ngning?

Postat (redigerat)
eMusic.se har ett paket med Studio Projects B-1 plus VTB-1 för 2095:-, och frakten Àr gratis. Fortfarande lite över tusenlappen, men inte sÄ mycket. Kanske kan vara av intresse.

ja, det lÄter faktriskt inte helt jÀvla dumt:) Med tanke pÄ att bara preampen kostar 1800:- pÄ musikbörsen.

men under förutsÀttning att det finns gummiupphÀngning. Annards drar det ivÀg mkt mer Àn jag hade budgeterat för...

Om jag frÄgar sÄhÀr dÄ.. finns det ngt Ljudkort dÀr man slipper anvÀnda mickpreamp? För jag saknar faktiskt midi-enhet pÄ mitt ljudkort. Idag fÄr jag seriekoppla mig SB kort med mitt MAYA kort för att kunna anvÀnda bÄde Audio och midi.

Dvs frÄn Maya/out -> SB/Line in -> SB/Line ut. mÄste finnas bÀttre sÀtt

Redigerat av hobbex2004
Postat

En polare köpte en B1 pÄ börsen, dÄ var det upphÀngning med. Ligger i kartongen!

Postat (redigerat)
En polare köpte en B1 pÄ börsen, dÄ var det upphÀngning med. Ligger i kartongen!

sÀker pÄ det?

Jag var inne igÄr o frÄgade, de sa att det inte fanns med upphÀngning pÄ den!??? hmmm.

Har kollat pÄ lite olika sidor om B1an, ingenstans stÄr det ngt om gummiupphÀngning.. DÀremot finns det bild pÄ en vanlig mickhÄllare SPs egna hemsida...Förvirrad.

Nu hÀnger det bara pÄ upphÀnhningen, om det följer med ett sÄnt sÄ slÄr jag till direkt o köper paketet pÄ emusic.se

vad sÀgs om dessa dÄ? ngt att satsa pÄ?

Alto S8 mixer 600:-

Hootersound B1/joeMeek 1000:- Denna verkar ju tom ha inbyggd kompressor/limiter..

Redigerat av hobbex2004
Postat
Har kollat pÄ lite olika sidor om B1an, ingenstans stÄr det ngt om gummiupphÀngning.. DÀremot finns det bild pÄ en vanlig mickhÄllare SPs egna hemsida...Förvirrad.

Nu hÀnger det bara pÄ upphÀnhningen, om det följer med ett sÄnt sÄ slÄr jag till direkt o köper paketet pÄ emusic.se

Det ingÄr en shockmount, och den funkar perfekt, har dessutom ett slags bajonettfÀste, sÄ den gÄr att hÀnga uppochner utan risk för att den trillar i golvet.

Postat

Har mailat emusic och frÄgat ang detta, men de vÀgrar ju att svara. Det gÄr heller inte att ringa till dem....

suck..

Postat

Har du provat att fylla i formulÀret pÄ deras hemsida?

Jag gjorde detta igÄr angÄende puffskyddet (mer vindskydd sa de) pÄ B1 och jag fick svar pÄ 2 timmar..

Postat
Har du provat att fylla i formulÀret pÄ deras hemsida?

Jag gjorde detta igÄr angÄende puffskyddet (mer vindskydd sa de) pÄ B1 och jag fick svar pÄ 2 timmar..

Ja, det var precis det jag gjorde.. 2 ggr dessutom.

Fick precis ett mail frÄn dem, mÄnga dagar senare dock:

"Det ingÄr en bra shockmount med mikrofonen B1. Puffskyddet som ingÄr Àr dock

ett vÀldigt enkelt sÄdant (mer Ät vindskyddshÄllet) och det Àr inte fel att

slÀnga pÄ ett "riktigt" puffskydd."

SĂ„, nu har jag bestĂ€llt paketet. Hoppas nu att ni hade rĂ€tt i att det Ă€r bra grejjer 😏

Postat

Tjenare, har du fÄtt hem sakerna Ànnu?

Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. 😆

Postat

Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. 😏

Tjena,

Jag bestÀllde prylarna förra onsdan, sÄ jag berÀknar fÄ hem dem idag.

SÄ ikvÀll blir det att prova:)

Det jag ser mest fram emot Àr att se om gitarren lÄter sÄ mkt bÀttre som folk pÄstÄr att den ska göra nÀr man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube.

Jag fÄr helt enkelt Äterkomma sÄ fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikvÀll.

Postat

Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. đŸ˜±

Tjena,

Jag bestÀllde prylarna förra onsdan, sÄ jag berÀknar fÄ hem dem idag.

SÄ ikvÀll blir det att prova:)

Det jag ser mest fram emot Àr att se om gitarren lÄter sÄ mkt bÀttre som folk pÄstÄr att den ska göra nÀr man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube.

Jag fÄr helt enkelt Äterkomma sÄ fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikvÀll.

SÄÄÄÄÄÄ. nu har jag Àntligen fÄtt hem prylarna..

Lekte lite snabbt igÄrkvÀll, och kan sÀga att det blev en klar skillnad pÄ sÄngen. smakprov kommer inom kort

Provade Àven att spela in gitarr genom preampen, ÄxÄ dÀr en klar skillnad.

Det var dock lite svÄrt att stÀlla in nivÄerna sÄ att in/out metern gav rÀtt utslag. (0-8dB)

Om jag drar upp input-gain sÄ att jag fÄr ett utslag pÄ IN-metern pÄ 0-8db fÄr jag ha skitlÄg volym pÄ Output Leveln (4 snÀpp frÄn min nivÄn) för att inte hamna pÄ det röda omrÄdet (>0db) pÄ ljudkortsmetern pÄ datorn. I detta lÀget fÄr jag knappt nÄt utslag pÄ UT-metern pÄ preampen.

PÄ micken har jag stÀllt in en dÀmpning pÄ -20dB vilket Àr max dÀmpningen.

NÄn som vet hur man ska stÀlla in eg?

En annan frÄga: hur lÄngt ifrÄn micken ska man stÄ nÀr man sjunger normalt relativt högt.. ?

Postat
Har du kanske kopplat utgĂ„ngen frĂ„n preampen till en mikrofoningĂ„ng pĂ„ ljudkortet...? Den ska kopplas in pĂ„ en lineingĂ„ng... 😉

hmm, ja.. det har jag nog gjort:)

för det Àr den enda ingÄngen som hade teleingÄng. Line ingÄngen Àr av RCA-typ. SÄ dÄ mÄste jag löda ihop en tele-RCA kabel mao?

Jag trodde nÀmligen att preampen i ljudkortet var "av", eftersom man kan vÀlja att sÀtta pÄ den om man vill och dÀrmed fÄ en +20dB förstÀrkning.

Postat (redigerat)
VTB1 😄

jo, jag har hört att den Ă€r jĂ€ttebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nĂ„n som vill sĂ€lja 😄

du kan fĂ„ köpa min för en tusenlapp om du vill 🙂

edit: sry sĂ„g att du redan hade köpt allt 🙂.. hoppas allt funkar för dig 🙂

Redigerat av wnr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.