Jump to content
Annons

Spela in gitarr o sång samtidigt men separat

Recommended Posts

murtlest (oregistrerad)
Postat

Hur gör man om man vill spela in sång o gitarr samtidigt men ändå få det i två kanaler?

Som det är nu så tar mina micar upp nästan lika mycket av både sång o gitarr vilket blir lite tråkigt att mixa. Finns det några enkla knep för såndant?

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Om du vill spela in gitarren o sången samtidigt o få det på helt separat kanaler är det nog dessvärre en linad elgitarr som gäller...

Postat
Hur gör man om man vill spela in sång o gitarr samtidigt men ändå få det i två kanaler?

Som det är nu så tar mina micar upp nästan lika mycket av både sång o gitarr vilket blir lite tråkigt att mixa. Finns det några enkla knep för såndant?

Jag vet inte vad du kör med för uttrustning men använd miccar som har ett snävt upptagningsområde och som du då kan rikta in så att de inte tar upp en massa annat.

murtlest (oregistrerad)
Postat

Har en ADK 51 som känns som den tar upp väldigt mycket.. och en budgetmic för o spela in gitarren (den tar inte upp lika mycket). Kör med Alto Alpha Mic Tube som preamp.. kan man ställa in nåt på den så det blir snävare tro? Begriper mig inte på alla inställningar 😳

Postat

Inga inställningar på preampen kommer att hjälpa.

Den första frågan är om du verkligen måste ha sången och gitarren så vansinnigt separerade. Jag menar, det kanske till och med är bra att man som lyssnare får känslan av att du sitter där med gitarren? Jag skulle åtminstone experimentera lite med att placera A51:an någonstans där sången och gitarren lät balanserad.

Nå, men om du vill ha större frihet vid mixningen tycker jag att du ska försöka tillverka någon baffel som du placerar mellan mickarna. Med baffel menar jag en skiva av något ljudabsorberande material som du placerar så att den skuggar mickarna för varandra. Du får vara lite uppfinningsrik. Kanske kan du snabbt spika ihop någon ställning som kan hålla en tjock filt eller sovsäck. Ställningen skulle kunna se ut som ett upp och nedvänt "L" och bilda en baffel mellan gitarren och din mun. Om du inte behöver se gitarren när du spelar kan du ha baffeln ända in mot bröstet, men annars tror jag att det blir helt OK med någon decimeters glipa.

En annan lösning är att använda två mickar som kan ställas i 8-läge, där den ena får peka ned mot gitarren och den andra upp mot din mun. Men det kräver förstås en viss investering.

Bästa hälsningar

/Henrik

• 2 veckor senare...
murtlest (oregistrerad)
Postat

Förmodligen har du rätt i att det inte spelar så stor roll. Gillar ändå inte när man lägger på effekter som inte hade kunnat uppstå i verkligheten.

Men jag ska nog iaf göra ett test att avskärma lite.

Tack för svaren!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.