Jump to content
Annons

instängd känsla vid inspelning av sång

Recommended Posts

baloo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tjenare igen, ett tag sen man skrev här.

jag har just börja pyssla med att spela in sång till mina låtar och till min fasa mäker jag att det blir en väldigt instängd känsla, ungefär som om ja skulle stå och väsa eller viska lite små högt 5 cm ifrån micken. Det blir fortfarande samma kännsla fastän jag tar ifrån tårna och kör "hockeykör"

Jag antar att det är det trånga utrymmet som jag spelar in i som skapar detta osköna sound.

Finns det nå bra reverb pluggar där man simulera ett rum? :rolleyes:

dem jag har nu är dem som följde med acid 5 och känns sådär halvbra för sång, det blir lätt 80-tals ballad över det hela...

Utrustningen jag använder mig av är en JJlabs mick (buuudget) och en alto mini tube rör preamp och Acid 5 som sagt.

go fortsättning!

Redigerat av baloo
Annons
Postat

Så dåligt borde det inte låta, är du säker på att du sjunger in i rätt sida av micken?

baloo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jo .. av vad jag vet så är det en njure mick det här: http://www.jam.se/JJlabs010C.htm

då skall man väl rikta toppen mot ljudkällan, eller? (som ni märker är jag nybörjare)

i brist på mickstativ :rolleyes: har jag endast hunnit testa genom att hålla i shockmountet och försöka va stel som en staty. 😎

några tips på hur jag bör rikta micken?

Redigerat av baloo
Postat

standardtipsen är:

* dämpa väl

* dämpa väl

* dämpa väl

* ha mindre reverb än du tror

Om du inte vet vilket håll du skall sjunga in i så sjung från olika håll och lyssna. Där det låter starkast är det rätta hållet.

baloo (oregistrerad)
Postat
Beror på vad du menar med toppen? du skall sjunga i ni gallret mot ena sidan, den sidan med den lilla njuren på. Mot framsidan alltså.

haha ok... jag har nog gjort helt fel... 😱

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Sjung mot denna sida:

jjlabsoshockmountsm.jpg

//nemo

Postat

spela in några sekunder och visa upp det här.. lite enklare att ge tips om vad det kan vara för något då.

Postat
Beror på vad du menar med toppen? du skall sjunga i ni gallret mot ena sidan, den sidan med den lilla njuren på. Mot framsidan alltså.

haha ok... jag har nog gjort helt fel... 😆

Då antar vi att ditt mickljud blir bättre hädanefter 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.