Jump to content
Annons

Utan Fläkt


Filuren

Recommended Posts

Hejsan jag har en liten fråga jag har en big tower nyss köpt den jag har inte så hela myckte delar i den.. jag köpte en Fläkt 120mm men den vill inte fungera ? väldigt konstigt men ialf kan det hända något med mordekortet ifall jag inte för med någon fläkt i ? jag har ju dock en fläkt på moderkortet !

MvH : Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju bättre kylning på moderkortet desto bättre är det. Men jag har mycket svårt att tänka mig att något inte skulle funka bara för att du inte har en extra fläkt.

Dom flesta moderkortstillverkare tillhandahåller program som du kan mäta temperaturen på ditt moderkort. Ladda ner ett sådant om du är osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer bli jäkligt varmt och din dator kommer gå mycket slöare.

Jäkligt varmt kan det bli, beror på hur mycket genomströmning för övrigt du har i chassit. Kan tänka att du har fläkt i nättagget som kommer suga ur en del värme ur burken. Men med processorfläkt skall det mycket till för att det skall få systemet att gå mycket slöare dock.

.lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid trevligt om det är go genomströmning i lådan. Har du kopplat fläkten rätt? Har du provat den i någon annans dator? Fläkten på moderkortet kyler "north bridge:n", en 120 mm-fläkt biffar genomströmingen som sagt, du bör alltså försöka fixa fläkten, men det är klart att det funkar utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer bli jäkligt varmt och din dator kommer gå mycket slöare.

Jäkligt varmt kan det bli, beror på hur mycket genomströmning för övrigt du har i chassit. Kan tänka att du har fläkt i nättagget som kommer suga ur en del värme ur burken. Men med processorfläkt skall det mycket till för att det skall få systemet att gå mycket slöare dock.

.lui

jo iofs, tänkte mycket fel där, det finns ju redan två fläktar i burken normalt sett (är inte alls haj på processorer men det finns väl alternativ till fläkt? kylpasta etc?) och som du sa så finns det ju en fläkt i nätagget fel av mig sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kommer bli jäkligt varmt och din dator kommer gå mycket slöare.

Jäkligt varmt kan det bli, beror på hur mycket genomströmning för övrigt du har i chassit. Kan tänka att du har fläkt i nättagget som kommer suga ur en del värme ur burken. Men med processorfläkt skall det mycket till för att det skall få systemet att gå mycket slöare dock.

.lui

jo iofs, tänkte mycket fel där, det finns ju redan två fläktar i burken normalt sett (är inte alls haj på processorer men det finns väl alternativ till fläkt? kylpasta etc?) och som du sa så finns det ju en fläkt i nätagget fel av mig sorry.

Kylpastan har man mellan fläkten och processorn för att

få en så jämn och fin kontaktyta som möjligt för bästa kyleffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Big Tower säger du . . Hur mycket hårdvara har du i den ?

Har du BT med en hårddisk och väldigt mycket utrymme i

så kommer du inte märka någon speciell skillnad men har

du däremot en helsikes massa saker i den är det bra om

du får fläkten att fungera så du får ett gott flöde genom

den. Se till att inte ställa datorn i ett skåp och försök ha

utrymme bakom den så luften får komma ut någonstans,

ett vanligt misstag är att man har hela kabelhärvan bakom

datorn och så skjuter man datorn så långt bak som möjligt,

uj uj uj vad damm där blir då.

Ge den bra förutsättningar och försök att få igång fläkten

om du har planer på att sätta in mycket i burken. Har du

inget hål på ovansidan kan det vara gott att modifiera så

du får bort all varm luft som samlas längst upp, där kan

du sedan med fördel sätta en fläkt [som suger utåt 😳]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...