Jump to content
Annons

Behöver lite råd angående syntar.


Neosus

Recommended Posts

Jo nu tror jag börjar få greppet...

Alltså:

Nord Lead är en "Analog" synt där det även finns piano, orgel, pads och blippblopp ljud medans Electron innehåller mer piano, orgel osv. Är det rätt?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
...jo det är Nord Electro som jag tänkte på ser jag nu.

Förresten. Nord Lead 2X verkar det finnas en synt som heter. Är det nån nyare version av NL2:an eller?

🙂

NL 2X är en upphottad version av NL 2:an med 20 röster, mer minne och bättre ljudkvalite 🙂

Men så var det det där med piano, skulle du ha ett akustiskt piano kan du glömma både NL 2 /2X

vad det gäller Nord Electro 2 så läste jag detta på Clavias hemsida:

The organ in the Electro 2 is based on a digital simulation of the mechanical tone wheels of the B-3 organ. It offers a number of very innovative solutions to mimic the typical B-3 sound. The piano section comprises several carefully multi-sampled electric piano instruments. [As a bonus we also included an acoustic grand piano (concert model).] The Electro 2 also sports a USB interface for quick and easy download of new piano sounds.

Om du skulle ha en Nord Electro 1 så undrar jag verkligen om det finns ett AK Piano 🙂

jag tror inte det, någon som vet ??

Lycka till! 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Nord Leaden är enbart virtuellt analog, alltså inga "riktiga" akustiska eller elektromekaniska instrument.

Är det framförallt piano- och orgelljud du är ute efter blir det lite knepigt. Å ena sidan tror jag (har ingen egen erfarenhet) att de ljud som finns i Nord Electron är grymt bra, men å andra sidan ganska få, och inga trummor. Å andra sidan får du, om du köper en synt av workstationtyp eller liknande en massa ljud som du inte behöver (syntljud, trummaskinsljud, gitarrer osv).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bästa synthen som jag spelat på är andomedia... Fast den kostar väl lite mer (vet iof. inte vad den kostar beggad).

Annars har jag flera favoriter (som är skrivet redan), och några till. prophet 53 (och 52), virus c, Alesis micron, Micro korg...

Fast det finns säkert fler i synth djungeln 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
precisionsound (oregistrerad)

Hallå!

Tänkte lägga mig i lite i den här diskussionen. Allround synth; ja Nord Lead 2 är bra som synth men inte är den allround, långt ifrån... En samplebaserad workstation synth med många ljud samtidigt som både kan låta piano orgel stråkar körer och synth + trummor är för mig en allround synth.

De finns en del o välja på och idag är de ofta lätt att få 30 000:-s bestar för struntpengar.

Jag skulle rekommendera en Korg Trinity, eller ännu bättre en Korg Trinity Plus med Prophecy expansionen.

Här kan vi snacka om allround.

Trinity är legend och studiostandard i stil med Roland JV1080 fast låter så mycket bättre. Försök hitta en Korg Trinity Plus till bra pris så lär du knappast bli besviken.

Mvh

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre sent än aldrig... Rekomenderar dig en begagnad Kurzweil K2500, helst med KDFX om du har turen att hitta en. För att få lite mer kött på benen rekomenderar jag dig denna länk.

Hoppas att du finner vad du söker oavsett 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...