Lunne (oregistrerad) Postat 8 maj 2004 Postat 8 maj 2004 tjena ska Ljudlägga lite film på min mac G4 med digi 001:an pro tools LE måste skaffa ett nytt grafikkort eftersom jag inte har någon tv ut behövs det nått mer? Tankar in filmen i imovie o sen in med den i pro tools eller behöver man nån plugg till pro tools
trombonisten Postat 8 maj 2004 Postat 8 maj 2004 Hej Lunne, jag har aldrig provat. Men min tanke är att man konverterar filmen till Quick-time. Sen kör man det i ett litet fönster i ProTools, på den vanliga monitorn. Hoppas nån som provat kan berätta mer. T.
Majken Postat 8 maj 2004 Postat 8 maj 2004 Precis så går det till. Importera filmen i ProTools sedan skall det finnas ett fönster som heter något i stil med Video eller Movie. Sedan vill jag minnas att man kan få upp ett thumbnails spår, inte helt hundra. Nåja sedan är det bara att börja ljudlägga. Jag har haft en hel del problem med små experiment i ProTools där videoplaybacken lät synkad när man tittade på den i ProTools för att sedan vara osynkad när man exporterade. Lustigt nog kunde man inte gå in och knuffa ljudet framåt eller bakåt för att rätta till utan nånstans tycks det fattas eller ha tillkommit frames. Nåja jag och Mac är iofs inte bästa kompisar heller 😆 /Majken
chrisB Postat 9 maj 2004 Postat 9 maj 2004 ska Ljudlägga lite film på min mac G4 med digi 001:an pro tools LEmåste skaffa ett nytt grafikkort eftersom jag inte har någon tv ut behövs det nått mer? Eftersom jag har gjort både musik-/dubb- och ljudeffektläggning till film i PT LE så kanske jag kan svara. 😳 Det går bra att importera en QT film direkt in i PT. I menyn Movie så ser du . . . Du får då ett spår med film och bildrutor. Tips: du nämner inte vilken G4:a du har, men beroende på grafikkort får man trixa lite grann. Dvs: ett snabbare grafikkort hjälper så om du ska göra mkt jobb är det värt att uppgradera. Du nämner inte vilket OS du använder: OSX eller OS9???? det fungerar lite olika för dem. Tips2: Lägg filmen på en separat HD, allltså audio på ett, filmen på en annan och systemet på den helt annan. Jag köpte en FW extern disk för att köra filmen på, fungerar utmärkt. (det gör att jag kan hämta filmen från redigeringen) Jag brukar köra på halvstorlek DV-pal. (Dvs inte DV-stream som iMovie skickar ut), om jag ska titta på filmen i datorskärmen. För det mesta så har jag filmen i DV-pal, och tittar i en tvmonitor. Dvs Ut från datorn via FW till en DV till TV omvandlare (kan var vilken DV-kamera som helst).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.