Omni Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Ok, får fylla på lite här då... Alltså, ni som hävdar att PC är mkt billigare har fel. Man måste ju för 17 jämföra prestandan man får ut ur maskinerna. En PC som klarar lika mkt som en G5 kostar mkt pengar också. Det är som bekant inte billigt med dubbla processorer. Och sedan TIDEN det tar att själva bygga en PC - kolla upp vad som är kompatibelt - vart handla dom bästa priserna - åka iväg till 7 olika butiker eller beställa från Internet - bygga ihop - beta testa etc etc etc Man kan INTE räkna allt detta som gratis, mkt förlorad arbetsinkomst eller kvalitetstid som går till spillo. En PC kan bli grymt bra som musikdator men kräver koll och optimering. Jämför Frost, Viking, XPC med samma hastigheter som en G5 och maskinerna blir ungefär lika dyra. Och sedan så är ni Macanvändare som talar om Macens stabilitet att gratulera för det finns måååånga som har FETA PROBLEM med sina G5or (även undertecknad) och Apple har inte löst problemen alls. Mac och Logic dras absolut med buggar och problem som ibland är katastrofala. Gå in på Apples hemsida och kolla. Chockerande mkt problem. Mina kollegor med Mac har också feta problem, trots att de har varit erfarna Macanvändare i många år. Plus och minus till båda plattformarna alltså. Fram för lite objektivitet i debatten! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Ok, får fylla på lite här då... Alltså, ni som hävdar att PC är mkt billigare har fel. Man måste ju för 17 jämföra prestandan man får ut ur maskinerna. En PC som klarar lika mkt som en G5 kostar mkt pengar också. Det är som bekant inte billigt med dubbla processorer. Och sedan TIDEN det tar att själva bygga en PC - kolla upp vad som är kompatibelt - vart handla dom bästa priserna - åka iväg till 7 olika butiker eller beställa från Internet - bygga ihop - beta testa etc etc etc Man kan INTE räkna allt detta som gratis, mkt förlorad arbetsinkomst eller kvalitetstid som går till spillo. En PC kan bli grymt bra som musikdator men kräver koll och optimering. Jämför Frost, Viking, XPC med samma hastigheter som en G5 och maskinerna blir ungefär lika dyra. Och sedan så är ni Macanvändare som talar om Macens stabilitet att gratulera för det finns måååånga som har FETA PROBLEM med sina G5or (även undertecknad) och Apple har inte löst problemen alls. Mac och Logic dras absolut med buggar och problem som ibland är katastrofala. Gå in på Apples hemsida och kolla. Chockerande mkt problem. Mina kollegor med Mac har också feta problem, trots att de har varit erfarna Macanvändare i många år. Plus och minus till båda plattformarna alltså. Fram för lite objektivitet i debatten! Enligt de mätningar som användarna på DUC (digidesign user conference) har gjort så är prestandan betydligt bättre på en PC (AMD) med PTLE än en Mac (G5) med samma sequenser/inspelningsprogram. Och detta till en betydligt lägre kostnad. "Researchen" du talar om är redan gjord och det är bara att gå in på: "http://duc.digidesign.com" och titta och sedan beställa datorn från tex. komplett.se (de kan bygga ihop den och installera windows åt en om man vill det också) Så enkelt är det om man vill köra PTLE och PC. Ta en titt på ovanst. länk och kolla runt på de olika avdelningarna och mätningarna som både PC och MAC-användare gjort med hjälp av DaveC-testet. Fram för lite objektivitet i debatten! Yup, och nu kanske det blir slut på lite av skitsnacket också... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Ok, får fylla på lite här då... Alltså, ni som hävdar att PC är mkt billigare har fel. Man måste ju för 17 jämföra prestandan man får ut ur maskinerna. En PC som klarar lika mkt som en G5 kostar mkt pengar också. Det är som bekant inte billigt med dubbla processorer. Och sedan TIDEN det tar att själva bygga en PC - kolla upp vad som är kompatibelt - vart handla dom bästa priserna - åka iväg till 7 olika butiker eller beställa från Internet - bygga ihop - beta testa etc etc etc Man kan INTE räkna allt detta som gratis, mkt förlorad arbetsinkomst eller kvalitetstid som går till spillo. En PC kan bli grymt bra som musikdator men kräver koll och optimering. Jämför Frost, Viking, XPC med samma hastigheter som en G5 och maskinerna blir ungefär lika dyra. Och sedan så är ni Macanvändare som talar om Macens stabilitet att gratulera för det finns måååånga som har FETA PROBLEM med sina G5or (även undertecknad) och Apple har inte löst problemen alls. Mac och Logic dras absolut med buggar och problem som ibland är katastrofala. Gå in på Apples hemsida och kolla. Chockerande mkt problem. Mina kollegor med Mac har också feta problem, trots att de har varit erfarna Macanvändare i många år. Plus och minus till båda plattformarna alltså. Fram för lite objektivitet i debatten! Enligt de mätningar som användarna på DUC (digidesign user conference) har gjort så är prestandan betydligt bättre på en PC (AMD) med PTLE än en Mac (G5) med samma sequenser/inspelningsprogram. Och detta till en betydligt lägre kostnad. "Researchen" du talar om är redan gjord och det är bara att gå in på: "http://duc.digidesign.com" och titta och sedan beställa datorn från tex. komplett.se (de kan bygga ihop den och installera windows åt en om man vill det också) Så enkelt är det om man vill köra PTLE och PC. Ta en titt på ovanst. länk och kolla runt på de olika avdelningarna och mätningarna som både PC och MAC-användare gjort med hjälp av DaveC-testet. Fram för lite objektivitet i debatten! Yup, och nu kanske det blir slut på lite av skitsnacket också... Man kanske inte bara vill köra PT om man köper en mac. Logic är ju det som troligen hänger bäst ihop med Macen. En dedikerad maskin med program skrivet för just den maskinen. Finemang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 (redigerat) Enligt de mätningar som användarna på DUC (digidesign user conference) har gjort så är prestandan betydligt bättre på en PC (AMD) med PTLE än en Mac (G5) med samma sequenser/inspelningsprogram. Och detta till en betydligt lägre kostnad. Har faktiskt svårt att tro på det! G5 med 4 st CPU´s körandes Logic (i PT) slår antagligen en PC (Cubase) med 2 st Intel med hästlängder! Och medan Power Mac G5 medels 4st 2.3 GHz kostar 25,495:- kostar en Frost med 2 st 3.2 GHz 32,990:- Så för att sammanfatta, nej inte betydligt bättre prestanda utan sämre, samt Nej inte till betydligt lägre kostnad utan till en högre kostnad! Musik PC, dyrt och (ofta) dåligt 🙂! Var länge sen som Mac var både dyrare och långsammare än PC, detta gäller inte alls längre! PC är (med musik) inte snabbare och bara billigare ifall man bygger själv! (Säger HAns som just bygger en AMD X2 som knäcker alltihop till en bråkdel av priset 😄!) Redigerat 29 december 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Broid - det skitsnacket du talar om kommer nog från dig isåfall. Jag säger inte att det finns bara en plattform som alltid är bäst. Precis som ngn annan sa så kanske man inte vill använda PT-Le utan Cubase, Logic eller annat. Studiotidningens egna test t ex visar ju på häpnansväcknade skillnader på Mac och PC i olika prestandamätningar. Mvh Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
classic Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Studiotidningens egna test t ex visar ju på häpnansväcknade skillnader på Mac och PC i olika prestandamätningar. Och den testen var ju bra genomförd, eller?! Cubase användes om jag inte minns fel. Det programmet är ju optimerat för PC och väldigt dåligt skrivet till Mac. Jämför istället Cubase på en PC med Logic på en Mac. Då får ni se på skillnader... 🙂😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Fram för lite objektivitet i debatten! Objektivitet är något som saknas i många debatter, till exempel den om vilken färg som är snyggast. Men vänta nu, det här handlar ju om något helt annat, eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Tjena Classic. Men dom testade faktiskt med både Logic och Cubase på Macen och den presterade mkt bra i båda programmen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Såg en annons för audioart.se i senaste studio. Har inte hört talas om dom förut. Men det kan ju vara värt att kolla in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Såg en annons för audioart.se i senaste studio. Har inte hört talas om dom förut. Men det kan ju vara värt att kolla in. Verkar vara vettiga/prisvärda datorer. Åtminstonde på papperet. 😱 Sitter och väntar på att mitt beställda Tracktion 2 ska dyka upp så jag är öppen för båda lägren - PC och Mac. T2 funkar ju som bekant på båda plattformarna! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 29 december 2005 Dela Postat 29 december 2005 Såg en annons för audioart.se i senaste studio. Har inte hört talas om dom förut. Men det kan ju vara värt att kolla in. Låter som en bra konkurent till Frost 😉 Detta måste utforskas... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Jo, klart mer realistiska priser för privatpersoner, sänker dom 20% till är det ingen mening att bygga själv längre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
syntelman Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Vet inte om jag håller med om 20%. En i princip identisk får man för 9000:- (mot Crea64, som kostar 17400:-). Lägg till en tusenlapp och Datorbutiken monterar åt dig. Då räknade jag i princip exakt samma komponenter och med en Athlon64 X2 3800+ hos Datorbutiken (Audioart påstår att deras Crea64 är dual core men i specifikationen står det Athlon64 3200+ så vet int eriktigt vad man får). Det blir alltså ca 6-7000:- dyrare, och det finns absolut ingen som helst fördel. Enda skillnaden är ju vilket företag som plockat ihop den (och möjligen viss skillnad i märke på komponenterna ochs ådär). Ännu värre blir det om man matchar deras Crea64 X2 Dual Core som går lös på 26995:-, motsvarande hårdvara kostar 15000:- hos datorbutiken.com... Mitt råd är fortfarande: Köp inga "färdiga" produkter. Be någon polare koppla ihop datorn åt er, eller låt datorbutiken (eller annan affär göra det). Finns mycket roliga studioprylar man kan köpa för de tusenlapparna man sparar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Jämförelsen var med Frost som tar 33,000 för ngn sunkig Intel-variant 😉! Men antagligen får man ngt för pengarna! Om företaget som satt ihop musikdatorn (Frost/Audioart) är seriösa bör man få riktigt riktigt mycket för pengarna, en dator som är snabb och framförallt inte strular! Är dock minst sagt skeptisk till att det inte skulle strula när det hette att en utbildning som hade en massa Frost-datorer som strulade konstant och var för varma, berodde det på att dom på utbildningen ju själva installerat musik-programmen, och när jag inte har anställd tekniker som installerar alla mina musikprogram åt mig (... än) så blir det ju strul likt förbannat, men med skillnaden att datorn som strular är dubbelt så dyr 🙂! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Enligt de mätningar som användarna på DUC (digidesign user conference) har gjort så är prestandan betydligt bättre på en PC (AMD) med PTLE än en Mac (G5) med samma sequenser/inspelningsprogram. Och detta till en betydligt lägre kostnad. Har faktiskt svårt att tro på det! G5 med 4 st CPU´s körandes Logic (i PT) slår antagligen en PC (Cubase) med 2 st Intel med hästlängder! Och medan Power Mac G5 medels 4st 2.3 GHz kostar 25,495:- kostar en Frost med 2 st 3.2 GHz 32,990:- Så för att sammanfatta, nej inte betydligt bättre prestanda utan sämre, samt Nej inte till betydligt lägre kostnad utan till en högre kostnad! Musik PC, dyrt och (ofta) dåligt 🙂! Var länge sen som Mac var både dyrare och långsammare än PC, detta gäller inte alls längre! PC är (med musik) inte snabbare och bara billigare ifall man bygger själv! (Säger HAns som just bygger en AMD X2 som knäcker alltihop till en bråkdel av priset 😉!) Hans: Om du har svårt att tro det så kan det kanske vara läge att titta in på duc via länken och ta en titt själv. Uttalandena baseras på vad de tester som hundratals mac och pc användare (medlemmarna på duc) gjort på sina egna system. Du skriver "G5 med 4 st CPU´s körandes Logic (i PT) slår antagligen en PC (Cubase) med 2 st Intel med hästlängder! " Fråga 1: En G5:a som kör logic (i PT)? 😎 Fråga 2: Sitter du och jämför 2 maskiner med olika antal processorer och olika inspelningprogram/sequencers?!? 😉 Det är inga "frostdatorer" som duc användarna använder som testplattform, utan en maskin som byggs runt specar som är godkända av digidesign, allt finns på komplett.se. (Och om du läser mitt inlägg eller på duc så ser du att det var just AMD som specades.) Informationen finns där, flera hundra Pro Tools LE användare av både PC och Mac har gjort testet, du kan ju kolla själv. 😉 Omni: Som det syns tydligt i mitt inlägg så gäller mitt påstående ENBART en jämförelse mellan PC och MAC körandes ett Pro Tools LE. Så uppmanar dig precis som jag gjorde med Hans att gå in på duc.digidesign.com och kolla själv. Att jämföra en fyrproppig G5:a körandes logic med en dubbel Intel körandes Cubase är väl knappast en intressant jämförelse? Alltså, om man vill köra PTLE och är beredd att ta sig tiden att kolla på rätt ställen så kan man spara mycket tid, pengar och prestanda på att köpa/bygga en dator efter duc's specifikationer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Öh, jag förvånar mig själv ibland. 😉 Idag när jag läste ditt förra inlägg Brojd, så såg jag bara bra info och härom dagen läste jag det som att du tyckte jag snackade skit. Jag måste ha haft PMS den dagen. Ber om ursäkt till dig om jag verkade otrevlig. Bra länk dessutom, ska ta och läsa på mer. GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zando Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Enligt de mätningar som användarna på DUC (digidesign user conference) har gjort så är prestandan betydligt bättre på en PC (AMD) med PTLE än en Mac (G5) med samma sequenser/inspelningsprogram. Och detta till en betydligt lägre kostnad. Har faktiskt svårt att tro på det! G5 med 4 st CPU´s körandes Logic (i PT) slår antagligen en PC (Cubase) med 2 st Intel med hästlängder! Och medan Power Mac G5 medels 4st 2.3 GHz kostar 25,495:- kostar en Frost med 2 st 3.2 GHz 32,990:- Så för att sammanfatta, nej inte betydligt bättre prestanda utan sämre, samt Nej inte till betydligt lägre kostnad utan till en högre kostnad! Musik PC, dyrt och (ofta) dåligt 🙂! Var länge sen som Mac var både dyrare och långsammare än PC, detta gäller inte alls längre! PC är (med musik) inte snabbare och bara billigare ifall man bygger själv! (Säger HAns som just bygger en AMD X2 som knäcker alltihop till en bråkdel av priset 😉!) Dual 2,3 Ghz. 2,3 GHz PowerPC G5-processor med dubbla kärnor för SEK 25.495,00 är med 2st. kärnor ock inte 4st. Den med 4 kärnor heter Quad 2,5 Ghz och har Två 2,5 GHz PowerPC G5-processorer med dubbla kärnor för SEK 33.295,00 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 Öh, jag förvånar mig själv ibland. 😱 Idag när jag läste ditt förra inlägg Brojd, så såg jag bara bra info och härom dagen läste jag det som att du tyckte jag snackade skit. Jag måste ha haft PMS den dagen. Ber om ursäkt till dig om jag verkade otrevlig. Bra länk dessutom, ska ta och läsa på mer. GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! 😉 Hehe, sånt händer, avslutningen på mitt inlägg var aningen bitskt det också.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 30 december 2005 Dela Postat 30 december 2005 (redigerat) Hans: Om du har svårt att tro det så kan det kanske vara läge att titta in på duc via länken och ta en titt själv.Uttalandena baseras på vad de tester som hundratals mac och pc användare (medlemmarna på duc) gjort på sina egna system. Du länkar till ett helt forum, ska man läsa igenom hela forumet eller 😛! Du har fel, läs här: //forum.studio.se 🙂 Sedan spelar ju subjektiva intryck ingen somhelst roll ifall Mac varken är dyrare eller långsammare! Jo, för det "känns" som att Mac är dyrare än PC! Du skriver "G5 med 4 st CPU´s körandes Logic (i PT) slår antagligen en PC (Cubase) med 2 st Intel med hästlängder! "Fråga 1: En G5:a som kör logic (i PT)? 😎 Fråga 2: Sitter du och jämför 2 maskiner med olika antal processorer och olika inspelningprogram/sequencers?!? 😉 Jag jämför maskiner i samma prisklass så ifall Mac för 33,000:- har 4 processorer medan PC för 33,000:- bara har 2 så är det enligt mig ändå fullt rimligt att jämföra dessa. En G5 Quad 2.5 GHz slår en PC oavsett pris i Cubase eller vad du än kör men är datorn en Mac vore det ju bara konstigt att köra Cubase när eminenta Logic, som dessutom är optimerad för just Mac, finns att tillgå! Fast, varför fjanta runt med Frost eller Mac när (om) man kan bygga busbillig själv - min maskin har 2st raidade 10,000 rpm... som systemdisk! Som audio disk 2 x 250 Gb, som backup 1st 500 GB, o.s.v, allt till en bråkdel av Frost/Mac´s pris! Redigerat 3 januari 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.