Jump to content
Annons

alternativ till frost

Recommended Posts

Fatherjawn (oregistrerad)
Postat

tjena,

ska skaffa en ny dator och ska ha den uteslutande till musik.

har haft krabb med datorer innan och är därför beredd att betala nagra tusen extra för en färdig musikdator.

har läst runt på forumet och det ända market som näms är frost. finns det inga andra som gör optimerade musikdatorer?

hur ser det ut i utlandet?

jag är beredd att betala mellan 15 och 20 tusen.

tack

henrik

Annons
Postat

vaddå?

är alla mac optimerade för musikskapande?

Postat

Audiomaster

Cube

Shuttle I.C.E. heat-pipe cooling technology

• Intel P4 3,0 gHz processor, HyperThreading, 800MHz frontside bus

• Intel 875 chipset

• AGP 8x grafik, 128MB med stöd för två skärmar

• Hårddisk: 1st SATA 200GB (större diskar finns som tillval)

• RAM minne:1 GB 400MHz DDR (maximalt 2GB)

• DVD brännare: NEC 3540 DVD/RW (R+/R-) DualLayer

• 3 st Firewire-portar 1394a (varav en på fronten)

• 4 st USB 2.0 portar (varav 2 st på fronten)

• LAN: 10/100/1000

• Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro

• Microsoft IR-mus och Keytronic tangentbord

Pris: 15475

Frost ACM-315

Cube casing

945G Chipset

64-bit Pentium 630 processor (3.0 GHz/2MB)

1 GHz frontside bus

1.0 Gb PC533 DDR2 RAM

DVD Dual Layer writer

140 Gb 7200 rpm System HD

160 Gb 7200 rpm Audio HD

2x Ti Firewire (front/rear)

6x USB 2.0 (2front/4rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

PCI-express support

Windows XP Pro - Multilanguage

Keyboard/optical mouse

Plug N Play extended Technology

No Legacy Technology

ACM Recover Pro Technology

Pris: 15995:-

känns som om frost vinner den kampen elller

Postat
vaddå?

är alla mac optimerade för musikskapande?

Ja.

😉

Nja... det är väl lite fel att säga. De är bra som de är men de är inte anpassade för musik.

MusicXPC's datorer tror jag för övrigt är ganska bra. Finns lite priser o mer information på svenska i Fitzpatrick-katalogen...

.Viktor

Postat
Nja... det är väl lite fel att säga. De är bra som de är men de är inte anpassade för musik.

Vad säger du!!! Skulle inte Mac:en vara anpassad för musik 😳😳

Tror du de studios som använder mac vet om det ?! 😉😆

Postat

känns som om frost har vunnit kampen, jag hittar inga stationära macalternativ för dryga 15 tusen.

Postat

No Legacy Technology

Glöm inte att Windows XP är byggd på Ny Teknologi teknologi.

kan du utveckla?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
känns som om frost har vunnit kampen, jag hittar inga stationära macalternativ för dryga 15 tusen.

Du kan ju iofs få en Mac mini för runt 5.000 utan skärm eller en iMac G5 för runt 13.000:- inkl. skärm. Eller en beggad Powermac G5 för mellan 8.000-15.000

Fast bäst kanske är att vänta till den 10:e Januari när Apple släpper nya burkar, antagligen med helt nya Intelprocessorer.

Den 11:e lägger Frost ned................ 😉

Postat

Du kan ju iofs få en Mac mini för runt 5.000 utan skärm eller en iMac G5 för runt 13.000:- inkl. skärm. Eller en beggad Powermac G5 för mellan 8.000-15.000

Fast bäst kanske är att vänta till den 10:e Januari när Apple släpper nya burkar, antagligen med helt nya Intelprocessorer.

Den 11:e lägger Frost ned................ 😉

ursäkta macälskare men jag tycker att det verkar som jag får så lite för pengarna om jag skulle köpa en mac.

Postat

No Legacy Technology

Glöm inte att Windows XP är byggd på Ny Teknologi teknologi.

kan du utveckla?

Det var inte meningen att förvirra. Bara att frasen "No Legacy Technology" fick mig att tänka på windows uppstart där de stolt talar om att deras OS bygger på New Technology technology. Vilket bara är rätt komiskt.

Ett rätt meningslöst inlägg alltså... bortse från detta bara 😉

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den 11:e lägger Frost ned................ 🙁

ursäkta macälskare men jag tycker att det verkar som jag får så lite för pengarna om jag skulle köpa en mac.

Visst du får färre problem och inga virus om du köper mac. Det faktumet är väl dock värt en liten merkostnad?

Sen återstår det ju att se vad Apple lanserar den 10:e.......Lär inte bli speciellt dyrt iaf.

Apple klår ju redan idag PC tillverkarna på pris när det gäller minidatorer som Mac mini och även iMacen är oftast billigare än motsvarande PC alltiett och frågan är om det går att köpa en märkes-PC som är kraftfullare än Powermac G5 Quad till ett lägre pris?

Även fullversionen av Apples operativ OS X är billigare att köpa än Windows trots att OS X är modernare stabilare och snyggare än XP. Nu ingår iofs senaste OS X när man köper en ny mac men ändå....

Redigerat av Glaskatten
Postat

Jag har för mig att jag läste ett rykte nånstans att macarna skulle gå ner i pris med så mycket som ett par tusenlappar när intel-macarna introduceras. Detta då eftersom intels proppar tillverkas i mycket högre kvantiteter och det är lättare att köpa dem för ett bra pris, speciellt för OEM-tillverkare som Apple.

Men jag kör PC själv! Anledningen är att jag fick bygga ihop den helt själv. Bygger du datorn kan du optimera den till vad du vill! Du får ioförsig inte alla extra småprogram som du får med i frosts datorer, men det är några tusenlappar billigare.

När jag byggde min dator så provade jag o sätta ihop en dator (teoretiskt då, jag kollade vad komponenterna kostade) precis lika dan som en frost (förra generationen), jag tror jag hade sparat tre-fyra tusen eller liknande om jag byggt en identisk dator (!) själv. Men är du beredd att betala det extra för en färdigbyggd dator med lite egentligen överflödiga finesser så gör det, frostarna är inte dåliga på något sätt.

Postat

Hej!

Det är betydligt mer än några tusenlappar som skiljer! Några tusenlappar mindre samt att man får kraftfullare processor, större hårddiskar, mer minne!

Hade jag råd skulle jag dock köpa en Frost helt klart! Är ganska övertygad om att de gör saker som ex korrekta minnesinställningar (RAM) i BIOS, vilket

kan göra enorm skillnad, fick lära mig hur man gör ikväll! Inte särskilt svårt (om man kan läsa innantill eller ifall kompisen kan) men dom flesta , som ex

jag själv i förrgår, vet inte ens om att man kan/bör göra dessa små inställningar som med kvalitetsminnen kan göra skillnaden mellan superstabil snabb

dator resp musikdator som krånglar och hänger sig stup i ett eller kanske mer sannolikt inte klarar av lika mycket som den skulle kunna!

Postat
Köp en Mac !  :rolleyes:

Precis... Ett utmärkt val om du vill betala ett överpris!

Sett till vad du får i låddan så är det inte direkt ett överpris, i alla fall inte om du börjar rota i de större macdivisionerna. Gå in på apple.se och packa ihop en powermac G5 med dubbla dualcoreprocessorer (och glöm inte att macen har en inbyggd duallayer dvd brännare...) kolla alla specs och jämför med vad du skulle behöva betala för motsvarande till PC.

Postat

Vad säger du!!! Skulle inte Mac:en vara anpassad för musik 😳😳

Tror du de studios som använder mac vet om det ?! :rolleyes:😆

Nä... jag tror inte att Apple-maskinerna är lika anpassade för musik som Frost & MusicXPC-maskinerna är...

Sen tror jag att Apple-maskinerna är väldigt bra ändå... men jag tror inte de är lika mkt nerlagt på att få de anpassade till just musik...

Postat
Hej!

Det är betydligt mer än några tusenlappar som skiljer! Några tusenlappar mindre samt att man får kraftfullare processor, större hårddiskar, mer minne!

Hade jag råd skulle jag dock köpa en Frost helt klart! Är ganska övertygad om att de gör saker som ex korrekta minnesinställningar (RAM) i BIOS, vilket

kan göra enorm skillnad, fick lära mig hur man gör ikväll! Inte särskilt svårt (om man kan läsa innantill eller ifall kompisen kan) men dom flesta , som ex

jag själv i förrgår, vet inte ens om att man kan/bör göra dessa små inställningar som med kvalitetsminnen kan göra skillnaden mellan superstabil snabb

dator resp musikdator som krånglar och hänger sig stup i ett eller kanske mer sannolikt inte klarar av lika mycket som den skulle kunna!

Det var ett intressant inlägg,

som var lättläst

och snyggt formaterat.

Hur gör du får att få till det på detta viset,

gör du något särskilt?

Postat
Hej!

som var lättläst

och snyggt formaterat.

gör du något särskilt?

Jag är också intresserad av inlägget men inte så mycket av det estetiska. :rolleyes:

Skulle däremot vilja veta mer om korrekta minnesinställningar. Kan du utveckla, Hans?

Postat
Hej!

som var lättläst

och snyggt formaterat.

gör du något särskilt?

Jag tror inte att det lönar sig att vara dryg, DåligtGehör...

Postat

Hmmen försökte killen va dryg :rolleyes:? Patetiskt! Trodde han semantiskt försökte exemplifiera hur dåligt icke-anpassade minnen (RAM) kan fungera 😳!

Att folk orkar... sa snälle Hans som själv aldrig skulle skriva ngt liknande!

Postat (redigerat)

Skulle däremot vilja veta mer om korrekta minnesinställningar. Kan du utveckla, Hans?

Inte så värst mycket mer än apan som såg en lös mutter på datorn och skruvade fast den men var bl.a. att "fyra siffror", i mitt fall: 3, 3, 3, 8 skulle vara korrekta

samt att ytterligare en inställning skulle vara summan av 2 st utav ovan nämnda siffror, en tredje dubbla nyss nämnda summa o.s.v! Som det var nu var en del

värden felaktiga medan andra var inställda på "automatic"... Ngn annan kan garanterat förklara detta mycket mycket bättre :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Postat
Nä... jag tror inte att Apple-maskinerna är lika anpassade för musik som Frost & MusicXPC-maskinerna är...

Sen tror jag att Apple-maskinerna är väldigt bra ändå... men jag tror inte de är lika mkt nerlagt på att få de anpassade till just musik...

Som jag misstänkte så tror du bara, du vet inte eftersom du aldrig provat.

En Mac behöver du inte tweeka för att köra musik. Det är bara att ansluta sitt ljudkort, installera sitt musikprogram och köra. Är inte det en ganska bra musikanpassning? 😄

Postat
Hmmen försökte killen va dryg 😱? Patetiskt! Trodde han semantiskt försökte exemplifiera hur dåligt icke-anpassade minnen (RAM) kan fungera 😆!

Att folk orkar... sa snälle Hans som själv aldrig skulle skriva ngt liknande!

När jag skrev det så var det inte med ett styggt hjärta. Mer skämtsamt än allvarligt. Men när jag ser det efteråt så inser jag att det inte ser så fint ut.

Jag får stå i skamvrån.

Postat

Vad är det för speciellt med Frost ACM-315?

Förstår inte riktigt. Rent prestandamässigt får man ju en motsvarande dator för runt 6000:- om man sätter ihop själv, men då med vanlig miditower istället för kubvarianten. Men personligen tycker jag ju inte riktigt det är värt 10000:- extra och det går säkert att plocka ihop en kubvariant med motsvaranda prestanda för runt 10 lökar också.

Postat (redigerat)

Hej!

Problemet är mest priset! En Frost med dubbel-processor och stora hårddiskar blir ruskigt dyr, en vanlig är det redan!

MAC blir ju billigare i så fall och en MAC med dubbla dubbel-processorer är det knappast ngn PC som slår... än på ett tag!

PS DG - inga problem 🙁, kom ut nu! Jag skriver heller inte speciellt lättläst så din kritik är ju inte helt obefogad!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.