Jump to content
Annons

Ozone3 mastering lika bra som övr. masterpluggar?

Recommended Posts

merik (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Skulle vilja veta vad ni andra tycker om dom prismässigt överkommliga masterverktyg som finns att köpa idag.

Jag har provat "Ozone 3" i tio dar för att känna på mastrandets ädla konst. Den funkade riktigt bra det lilla jag hann prova och lära, dessutom en mycket bra guide dom har som ger många fina tips.

Är det bara en smaksak vad man väljer eller har ni som mastrat i många år förslag på vad som kvalitets och ljudmässigt kan vara en fördel att välja?

Kanske bra ide att plocka olika masterpluggar från olika tillverkare?

Är "Wavelab 5" ett komplett masteringsverktyg och att föredra före t.ex. "Ozone 3"?

Tack för lite "input" i frågan,,

merik :_)

Annons
Postat

Inte provat Ozone 3, men jag har kört Wavelab sen version 3 och för mig krävs nåt rejält för att jag ska byta. Pluggar är ju mycket smak och tycke, men jag gillar URS gamla eq's, waves multiband compressor och linear eq gillar jag också, RComp är nice. På limitersidan så är voxengo's elephant en mycket trevligare historia än L1-L3.

Den på vstforum så populära TL Limiter är också mycket mer musikalisk än Waves. Finns massor att prova. Men man måste prova, ha skills och rutin innan man kan sätta fingret på vilken som är "bäst".

Och på vanlig hobbynivå så kanske inte valet av limiter är den mest kritiska delen så att säga.

Postat

Har ingen direkt stor erfarenhet men det jag hitintills testat (Ozone, Kjaerhus, Waves, o.s.v.) känns rätt likvärdigt! Har dock ej testat UAD, kan vara grymt bra!

Postat (redigerat)

Jag kan inte säga nåt om Ozone 3, men Ozone 2. Visst, det blir lite bättre, men inte mer än så. 😉

Det är så mycket "automatik" och så lite nogrannhet.

Ta en titt på Voxengos masteringpluggar istället. Mer kontroll. Bättre ljud.

Redigerat av Linus
Postat

Ser att ingen nämt det tidigare.. Men http://www.har-bal.com/ kan vara värt att titta på också.. Det funkar på ett lite anorlundare sätt men kan hjälpa en att komma på rätt spår snabbt då man mastrar.

• 2 veckor senare...
merik (oregistrerad)
Postat

Tack alla för toppen-tips,,Voxengo och Har-bal verkar mycket intressant.

merik :_)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.