Jump to content
Annons

Hopplös latency *suck*


iHz

Recommended Posts

Hej!

Jag Àr en nybliven Cubase SE3-anvÀndare och har lyckats fÄ midi-synten att funka med programmet. Men jag har fÄtt ett fett irriterande problem. Det handlar om alla hobbymusikers och producenters mest irriterande problem (borde det nÀstan vara) - latencyn.

Jag har uppskattat fördröjningen till lite mindre Ă€n en halv sekund. Detta funkar helt enkelt inte! Det gĂ„r inte att spela in midi med bra resultat, helt enkelt. Men latencyn gĂ€ller inte bara midi:n. Även nĂ€r jag ska stoppa eller starta playback med det trĂ„dlösa tangentbordet, tar det ungefĂ€r den dĂ€r halvsekunden för programmet att verkligen stoppa/spela ljudet.

SÄ, hur kan jag fÄ ner latencyn? Beror det pÄ ljudkortet, trÄdlösa tangentbordet och musen eller datorprestandan? Jag vill bara nÀmna att vi har en nyinköpt Fujitsu Siemens Scaleo T, och sjÀlv inte skulle klaga pÄ prestandan. Jag har kollat i manualen som följde med Cubase, dÀr det stÄr lite om hur man minskar pÄ fördröjningen, men jag förstÄr inte mycket. SnÀlla, hjÀlp!

Mycket tacksam för svar!

//iHz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

  • 1. Starta Cubase
  • 2. GĂ„ in pĂ„ Devices > Device Setup...
  • 3. VĂ€lj VST-Multirack
  • 4. Finns det dĂ€r ASIO-driver o nĂ„gra olika fĂ€lt?
  • 5. Om det gör det, sĂ„ testa att Ă€ndra dĂ€r o se vad Cubase sĂ€ger

PĂ„ punkt 5 sĂ„ stĂ„r det under valen vilken Latency du har... leta upp den lĂ€gsta o testa om det funkar bĂ€ttre 😳

Lycka till

.Viktor

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror att du fÄr fler svar om du ger mer detaljer om vad du har för ljudkort, hur mycket ram du har osv osv.

Men du kan kolla vad du har för Latency i Device setup-> VST multirack och kolla sÄ att ditt ljudkort Àr instÀllt dÀr. Plus att du kan kolla hur mycket du har i buffer size, ju mindre buffer size desto mindre latency. Men det klarar inte av hur lÄg latency som helst. Du mÀrker ju nÀr det börjar hacka och sÄnt.

*edit* Àhh, ni hann ju före allihop.

*edit2*stavningen

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ett Creative Sound Blaster X-Fi kort, 1GB RAM och en ADM Athlon Processor pÄ 2.21 GHz.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja det finns det... jag har fÄtt ner latencyn till ca 50ms... men vill fÄ ner det Ànnu mer...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror att soundblaster har nÄgra kx-drivrutiner till det kortet, brukar funka. Jag fick ner mitt gamla sb-live till 47ms men inte lÀngre.

Köp ett riktigt ljudkort istÀllet, det Àr vÀrt varenda krona. Det finns prisvÀrda kort för 1000-lappen, kolla tex det berömda "audiophile 24/96"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

men tur att vi har vĂ„r Ă€lskade pianorulle dĂ„! 😄 haha

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tusen?!? det Àr sÄ mycket lÀngre Àn vad jag kan gÄ. min var förinstÀlld pÄ 100 och dÀr gick grÀnsen. sen Àndra jag nÄgot i Device Setup

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Jepp, 1000ms (tusen!!!) Àr det förinstÀllt pÄ. Det har funkat nÀr jag överfört gamla DAT-band via ljudkortet in till laptopens hdd. Men nÀr jag sedan snart skall börja köra med mÄngkanalsinspelningar nu i januari, sÄ rÀknar jag med att det krÀvs Àndring. Har inte pillat nÄt direkt med det Ànnu, men har sett att det finns alternativ till 1000 ms, nÀmligen 100 ms, 10 ms och 1 ms (!!!). Inga andra alternativ.

Har bara 512 Mb RAM, men det kanske jag mÄste öka pÄ. Synd att det kostar över 4 tusen pÄ min laptop med 1 GB. Den krÀver en specialare...

😄

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

multikanals i en laptop? jahadu... lycka till 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jepp, 1000ms (tusen!!!) Àr det förinstÀllt pÄ. Det har funkat nÀr jag överfört gamla DAT-band via ljudkortet in till laptopens hdd. Men nÀr jag sedan snart skall börja köra med mÄngkanalsinspelningar nu i januari, sÄ rÀknar jag med att det krÀvs Àndring. Har inte pillat nÄt direkt med det Ànnu, men har sett att det finns alternativ till 1000 ms, nÀmligen 100 ms, 10 ms och 1 ms (!!!). Inga andra alternativ.

Öh, det lĂ„ter som att du Ă€r inne och pillar i snap to grid-instĂ€llningarna snarare Ă€n latency, Musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Fattar inte om du fattade..

Har du testat asio4all -drivisarna som hansjonny tipsade om lÀngre upp i trdeÄn? Det borde hjÀlpa dig att komma mycket lÀgre Àn 50 ms.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

mornel: dÀr jag pillade stod det iaf "1000 ms (latency)".

Vad betyder snopp till grinden?

😄

Ska pilla lite mer denna mÄnad Àntligen...

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

iHz!

Har du dÄlig erfarenhet av laptops eller har du dÄlig erfarenhet av laptops?

Flera andra StudioanvÀndare hÀr kör med "mitt" ljudkort och en annan laptop utan problem. SÄ jag hoppas du har fel om du tror det blir problem.

Lycka till!

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

blouis: vart hittar man dom drivrutinerna? har ocksÄ soundblaster.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mitt Soundblaster Audigy ex1 har asio.. latencyn ligger pÄ 10ms, den börjar brÄka under 8. lillebrorsan har nu tagit över det och det funkar klockrent, 3 Är gammalt. skulle bli mycket förvÄnad om det inte gick att fÄ till asiodrivrutiner pÄ ett nytt SB-kort?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

blouis: vart hittar man dom drivrutinerna? har ocksÄ soundblaster.

hÀr finns kX-rutinerna:

http://kxproject.lugosoft.com/index.php?language=en

Àrligt talat Àr det nÄgot av det mest anvÀndbara och finurliga jag hittat pÄ hela det hÀr vÀrldsomspÀnnande nÀtverket. förvandlade mitt soundblaster live 5.1 frÄn obrukbart till helt ok.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

50 ms Àr ju galet...

Jag ligger pÄ 8 ms och Àr pÄ grÀnsen till tillfredstÀlld..  :rolleyes:

jag kör med 4.4 ms latency och tycker det Àr mycket! Inte nÀr det gÀller att spela in via midi med en vsti synth tex, dÄ funkar det utmÀrkt, men för att spela in sÄng eller gitarr med effektpluggar sÄ tycker jag det Àr jobbigt lÄng latency sÄ jag spelar alltid in "torrt "(med "direktsignal" i lurarna). Fattar inte hur folk kan spela in audio med latency överhuvudtaget faktiskt men det Àr vÀl en vanesak?

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

50 ms Àr ju galet...

Jag ligger pÄ 8 ms och Àr pÄ grÀnsen till tillfredstÀlld..  :rolleyes:

jag kör med 4.4 ms latency och tycker det Àr mycket! Inte nÀr det gÀller att spela in via midi med en vsti synth tex, dÄ funkar det utmÀrkt, men för att spela in sÄng eller gitarr med effektpluggar sÄ tycker jag det Àr jobbigt lÄng latency sÄ jag spelar alltid in "torrt "(med "direktsignal" i lurarna). Fattar inte hur folk kan spela in audio med latency överhuvudtaget faktiskt men det Àr vÀl en vanesak?

Om du spelar gitarr genom en förstĂ€rkare och stĂ„r drygt en meter frĂ„n högtalaren sĂ„ har du 4,4 ms latency. Inga problem alltsĂ„. Det mĂ„ste vara att effekterna du kör med lĂ€gger pĂ„ ytterligare fördröjning. 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...