Jump to content
Annons

varför hackar mitt cubase?


EkenMusiX

Recommended Posts

tjena,.. jag har precis skaffat cubase sx3, och det verkar som att man inte riktigt vet var man har det..

jag håller på med min första låt, och lärt mig en del utav cubase. men det jobbiga är att det hackar..

jag tror inte att det har med latencyn på ljudkortet att göra.. tror mer att det är någon inställning på cubase.

jag har 44100 KZ.. typ eller vad det står

ljudkort: ESI juil@

Dator: vet inte vilket märke. 1600 processor, 256 RAM ( ska byggas ut) 40 GB hårddisk..

det konstiga är att det fungerar emellanåt. och när det då funkar så är det inget latency problem enligt mig.

ursäkta om jag postar en tråd som redan finns, men jag hittade det verkligen inte på sökning.

hjälp mig 🙂

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket har du igång i Cubase när det hackar?

Hur mycket program har du igång samtidigt som Cubase? (Med alla småprogram inräknade och verktyg som syns vid klockan i aktivitetsfältet)

256 MB RAM var inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket har du igång i Cubase när det hackar?

Hur mycket program har du igång samtidigt som Cubase? (Med alla småprogram inräknade och verktyg som syns vid klockan i aktivitetsfältet)

256 MB RAM var inte mycket.

3 st ungefär..

linus, förresten, vet du hur mycket det kan kosta att enbart köpa 1 GB RAM minne till datorn? 🙂 tror du det kan bvara ram minnet, eller processorn?

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket har du igång i Cubase när det hackar?

Hur mycket program har du igång samtidigt som Cubase? (Med alla småprogram inräknade och verktyg som syns vid klockan i aktivitetsfältet)

256 MB RAM var inte mycket.

3 st ungefär..

linus, förresten, vet du hur mycket det kan kosta att enbart köpa 1 GB RAM minne till datorn? 🙂 tror du det kan bvara ram minnet, eller processorn?

jag har cubase och logic som musikprogram på min dator, bland andra program då

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att stänga alla andra program när du jobbar med Cubase. Vilken latency har du ställt in Juli@ på?

128 samples

Om du kör 128 samples på den datorn så bör du nog stänga ner så många processer som möjligt för att inte få problem när du börjar lasta på Cubase lite. Alltså även antivirus, brandvägg, mm (koppla bort internet).

Har du fortfarande "hackande" då, då testa 256 samples, det bör inte ge större latency än att du kan leva med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att stänga alla andra program när du jobbar med Cubase. Vilken latency har du ställt in Juli@ på?

128 samples

Om du kör 128 samples på den datorn så bör du nog stänga ner så många processer som möjligt för att inte få problem när du börjar lasta på Cubase lite. Alltså även antivirus, brandvägg, mm (koppla bort internet).

Har du fortfarande "hackande" då, då testa 256 samples, det bör inte ge större latency än att du kan leva med det.

okej.. hehe problemet är nu att datorn startar om sig då den läser igenom Edirol Orchestral när jag ska starta cubase 😆

okej, testar 256 nu

Link to comment
Dela på andra sajter

256 mb RAM räcker ju knappt till XP, o än mindre med Cubase SX installerat... 😆

Köp mer minne o lycka till 😎

.Viktor

märkte det nu! 😉 klarar nästan inte av 4 spår..

* ESI juli@ ljudkort

* 1600+ processor

* 40 GB hårdisk

*256 MB RAM minne

säker att det bara har med ram minnet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att jag kunde köra 50 samtidiga audiospår utan problem för några år sedan, med min gamla P3 450MHz, så borde det hänga på minnet.

Jag skulle inte stoppa in mindre än 1GB RAM i en musikburk nu för tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

Man kan inte bara gå på hur mycket minne det är, de har olika hastigheter också.

Sen är det ju allt med ddr ram & sdrm och jag vet inte om du har ddr eller sdram, om det skulle vara så att du har sdram rekommenderar jag starkt att du köper nytt modekort som funkar till ddr eller ddr II eftersom sdram är idag föråldrat och mycket långsammare.

Om du nu ändå skulle köpa nytt ram,modekort kan du väll lika gärna ta en ny processor med nyare socket så du kanske kan uppgradera i alla fall. Istället för den gammla Atholn sockeln som jag förmodar att du har idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1gb ramminne kostar ca 900:- det beror lite på vad det är för typ av minne, märke osv.

kolla upp vad ska ha innen du köper. vissa datorer vill ha 2 lika minnen brevidvarandra men eftersom du har 256mb så kan du nog ha ett ensamt minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte bara gå på hur mycket minne det är, de har olika hastigheter också.

Sen är det ju allt med ddr ram & sdrm och jag vet inte om du har ddr eller sdram, om det skulle vara så att du har sdram rekommenderar jag starkt att du köper nytt modekort som funkar till ddr eller ddr II eftersom sdram är idag föråldrat och mycket långsammare.

Om du nu ändå skulle köpa nytt ram,modekort kan du väll lika gärna ta en ny processor med nyare socket så du kanske kan uppgradera i alla fall. Istället för den gammla Atholn sockeln som jag förmodar att du har idag.

ddr

Link to comment
Dela på andra sajter

256 mb RAM räcker ju knappt till XP, o än mindre med Cubase SX installerat... 😄

Köp mer minne o lycka till 🙂

.Viktor

märkte det nu! 😄 klarar nästan inte av 4 spår..

* ESI juli@ ljudkort

* 1600+ processor

* 40 GB hårdisk

*256 MB RAM minne

säker att det bara har med ram minnet att göra?

Minnet är det största problemet... helt klart!

Men om man säger såhär: En snabbare processor skulle ju inte göra datorn sämre 😄 Lite mer hårddisk kan ju vara bra, men det beror på om du spelar in mkt audio, eller om det är MIDI du sysslar med. Använder du enbart MIDI o några små "lätta", VST så kanske det räcker. Annars skulle jag nog köpa en extern hårddisk till att ha alla ljudfiler på...

Men ingenting är gratis i denna värld... så satsa på minnet först... 😳

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

1gb ramminne kostar ca 900:- det beror lite på vad det är för typ av minne, märke osv.

kolla upp vad ska ha innen du köper. vissa datorer vill ha 2 lika minnen brevidvarandra men eftersom du har 256mb så kan du nog ha ett ensamt minne.

Är det inte så att prestandan blir bättre med 2x512 än med 1x1024?

Link to comment
Dela på andra sajter

1gb ramminne kostar ca 900:- det beror lite på vad det är för typ av minne, märke osv.

kolla upp vad ska ha innen du köper. vissa datorer vill ha 2 lika minnen brevidvarandra men eftersom du har 256mb så kan du nog ha ett ensamt minne.

Är det inte så att prestandan blir bättre med 2x512 än med 1x1024?

Jepp, om man aktiverar "dual channel".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakkz (oregistrerad)
1gb ramminne kostar ca 900:- det beror lite på vad det är för typ av minne, märke osv.

kolla upp vad ska ha innen du köper. vissa datorer vill ha 2 lika minnen brevidvarandra men eftersom du har 256mb så kan du nog ha ett ensamt minne.

Är det inte så att prestandan blir bättre med 2x512 än med 1x1024?

Jepp, om man aktiverar "dual channel".

var gör mandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,.. jag har precis skaffat cubase sx3, och det verkar som att man inte riktigt vet var man har det..

jag har 44100 KZ.. typ eller vad det står

ljudkort: ESI juil@

Dator: vet inte vilket märke. 1600 processor, 256 RAM ( ska byggas ut) 40 GB hårddisk..

Det förvånar mig, när det finns så många pirat-poliser här. Att ingen har reagerat på att killen med ovanstående konfiguration, har köpt ett program för minst 7 000:- 😄

The Mr... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,.. jag har precis skaffat cubase sx3, och det verkar som att man inte riktigt vet var man har det..

jag har 44100 KZ.. typ eller vad det står

ljudkort: ESI juil@

Dator: vet inte vilket märke. 1600 processor, 256 RAM ( ska byggas ut) 40 GB hårddisk..

Det förvånar mig, när det finns så många pirat-poliser här. Att ingen har reagerat på att killen med ovanstående konfiguration, har köpt ett program för minst 7 000:- 😄

The Mr... 😄

vad är det med de då? 🙂 jag satsar på det här 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,.. jag har precis skaffat cubase sx3, och det verkar som att man inte riktigt vet var man har det..

jag har 44100 KZ.. typ eller vad det står

ljudkort: ESI juil@

Dator: vet inte vilket märke. 1600 processor, 256 RAM ( ska byggas ut) 40 GB hårddisk..

Det förvånar mig, när det finns så många pirat-poliser här. Att ingen har reagerat på att killen med ovanstående konfiguration, har köpt ett program för minst 7 000:- 😄

The Mr... 😎

vad är det med de då? 🙂 jag satsar på det här 🙂

Blir inte tangentbordet lite väl kladdigt då??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,.. jag har precis skaffat cubase sx3, och det verkar som att man inte riktigt vet var man har det..

jag har 44100 KZ.. typ eller vad det står

ljudkort: ESI juil@

Dator: vet inte vilket märke. 1600 processor, 256 RAM ( ska byggas ut) 40 GB hårddisk..

Det förvånar mig, när det finns så många pirat-poliser här. Att ingen har reagerat på att killen med ovanstående konfiguration, har köpt ett program för minst 7 000:- 😄

The Mr... 🙂

vad är det med de då? 🙂 jag satsar på det här 😎

Blir inte tangentbordet lite väl kladdigt då??? 😄

hehe 🙂 joo,joo det rinner om det ska du veta! 😎

nej, men jag satsar verkligen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att ingen nämnt att din processor är i klenaste laget.

SX 3 har en rekommenderad minimumprocessorgräns på 1.4ghz.

Min tweakade AMD-propp på 2.4ghz är lite i klenaste laget när man jobbar som man normal gjorde i SX 2.2.

Angående hack:

Prova att öka den normala pre-load audiobuffern från 4 sekunder till 5 eller 6 och se om det hjälper. (Device setup /VST Audiobay/Expert.)

Jag kör med 16 liveaudiokanaler i realtid och det verkar som pre-loadbuffern påverkar oavsett om det är i monitorläge eller inspelat material, i mitt fall försvann hacket helt, även vid hög processorbelastning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att ingen nämnt att din processor är i klenaste laget.

SX 3 har en rekommenderad minimumprocessorgräns på 1.4ghz.

Min tweakade AMD-propp på 2.4ghz är lite i klenaste laget när man jobbar som man normal gjorde i SX 2.2.

Angående hack:

Prova att öka den normala pre-load audiobuffern från 4 sekunder till 5 eller 6 och se om det hjälper. (Device setup /VST Audiobay/Expert.)

Jag kör med 16 liveaudiokanaler i realtid och det verkar som pre-loadbuffern påverkar oavsett om det är i monitorläge eller inspelat material, i mitt fall försvann hacket helt, även vid hög processorbelastning.

hmm.. okej

Link to comment
Dela på andra sajter

förresten, vad heter och hur får man fram fönstret där man kan ändra tonlängderna och platser på toner etc.

( i logic heter det: matrix editor)

alltså, där man finslipar ett spår, om någon ton skulle komma lite efter t.ex, så kan man bara flytta den med musen 😲

(hittade det inte i manualen)

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...