emilpelle Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Tja! Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt. Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det? Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras? Hjälp behövs... Hade! /Emil
Nexustwins Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Du har nog problem med "latencyn" det betyder att ditt musik program tar några ms på sig att "ladda" låten. Antingen får du sänka latencyn eller flytta bak det du spelat in. 🙂 Ha det gött // Sebbe
emilpelle Postat 25 december 2005 Trådstartare Postat 25 december 2005 Jo, letency betyder fördröjning, så visst är det problem med latencyn, men hur ska jag fixa det? Vet dù?
Linus Postat 25 december 2005 Postat 25 december 2005 Vilket ljudkort har du? Använder du ASIO-drivrutiner? Kolla ljudkortsinställningarna under Devices/Device Setup/VST Multitrack och sänk latencyn om möjligt.
Nexustwins Postat 26 december 2005 Postat 26 december 2005 Jo, letency betyder fördröjning, så visst är det problem med latencyn, men hur ska jag fixa det? Vet dù? Ingen aning. Använder inte cubase
reso Postat 27 december 2005 Postat 27 december 2005 Tja! Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt. Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det? Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras? Hjälp behövs... Hade! /Emil Gå in under options/audio, system i programmet, I rutan för Audio I/IO finns det nåt som heter ASIO Device kolla om du har ditt ljudkort där. Där borde du kunna ändra ditt Latency. Glöm inte att klicka i "Global Disable" i rutan "Monitoring" Nu kör jag inte Cubase SX utan Cubase VST så det kan skilja något på var du hittar Adio I/O. Lycka till Kristian
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.