Jump to content
Annons

Midi...inget ljud.

Bajenuffe1

Recommended Posts

HWm mina vänner....

Jag har precis kopplat in mitt nya MIDI Keyboard "EDIROL PCR-M50" till datorn via USB. Jag kan se data out blinka på keyboarden samt att Midi kanalen som jag lagt upp i Cubase ger utslag när jag trycker på tangenterna, men det kommer inga ljud.. Vad är det jag missat? Hur assignar man ljud bankar? Jag har INTE kopplat någon midi kabel mellan Keyboard och ljudkort...Behövs det? Jag får ju indication på midikanalen som svarar mot att jag trycker på tangenterna på keyboarden.. Skulle bli skitglad om någon tog sig tiden att hjälpa mig komma igång.

/Bajenuffe

Dela på andra sajter

Annons

Mina ärade, nyfunna, digitalt upplösta musikervänner..

Antar att jag skall tacka för att ingen har givit mig svar på denna fråga och jag förstår varför... Jädrar vilket digitalt helvete MIDI är. Måste vara omöjligt att ge ett svar på min magra info om problemet. Det inser jag nu, när jag har setat i 30 timmar och kört huvudet i väggen....

Jag har lyckats få ut ljud från keyboarden fast jag hoppas att jag ändå har gjort fel då alla ljud som jag får ut är billiga torra men ändå reverbade casio leksaks ljud.

Jag undrar dock om ni kan hjälpa mig fatta vilken MIDI Out som jag skall köra på för att få det bästa ljudet.

Jag kan inte se min keyboard i"MIDI Device Manager" om jag väljer "install devices"... Skall jag inte kunna göra det?

Jag skulle vilja att WaMi kortet skall hantera ljudet i stället för som nu då det enda som fungerar är Microsoft GS Table. Måste jag ansluta Midi IN och Midi Out till Ljudkortets MIDI kanaler för att kunna göra det?

Kan inte någon ta sig tiden och berätta hur ni kopplat och konfigurerat era Midi keyboards..Vlika in/outs som ni använder..

Just nu har jag tre olika in/out möjligheter...Microsofts MIDI, Ljudkortets MIDI samt keyboardens MIDI drivare.

/Jag skulle bli tokglad om någon tog sig tiden och eventuellt rättar mig där jag har fattat fel.

Jag måste ha gjort något fel, för så här tråkiga kan inte alla ljud vara.

/Uffe

Dela på andra sajter

på midi kanalen till vänster så kan du välja midi in och midi ut. om du ser att du har signal in. så måste du välja vad som ska spela upp ljudet för att det ska låta. välj tex. midi device ljuden eller öppna en mjukvarusynth om du har och välj den i listan.

Redigerat av sixties
Dela på andra sajter

om du kollar första in lägget om gratisfestivalen så finns där 2 länkar till sidor med gratis plugins, där kan du hämta något mjukvaruinstrument som kan spela upp dina midi signaler.

här har du tex. en orgel:

http://www.kvraudio.com/get/314.html

Dela på andra sajter

En MIDI-klaviatur skickar inget ljud, den skickar bara styrsignaler. I datorn måste du sedan ha något som kan styras och som ger ljud ifrån sig.

Det du gjort nu är att du spelat på den inbyggda synthen på ditt ljudkort. Den är skittråkigt förstås och inte lämpad för seriöst musikbruk. Du måste ha någon mjukvarusynth eller liknande att spela på för att ljudet ska bli lite intressant.

Dela på andra sajter

Toppen...Tack för svaret...Om jag läser readme filen som kommer med installationen så finns det en CC Chart...Är detta något jag måste konfigurera på keyboarden? Det finns just nu en massa spakar och reglage som inte verkar ha någon funktion...Har detta med det att göra?

/Uffe

Dela på andra sajter

känner inte till din midi keyboard närmare men du har säkert spakar och reglage som du kan använda till din mjukvarusynth genom att para ihop reglage med mjukvarureglage.

Dela på andra sajter

Toppen...Tack för svaret...Om jag läser readme filen som kommer med installationen så finns det en CC Chart...Är detta något jag måste konfigurera på keyboarden? Det finns just nu en massa spakar och reglage som inte verkar ha någon funktion...Har detta med det att göra?

/Uffe

Allta tangenter, reglage, rattar och knappar på din klaviatur skickar ut en siffra. För att en ratt, t ex, ska styra en ratt på en mjukvarusynth i datorn måste datorn veta vilket nummer som ska styra vad. Detta kan göras antingen genom att programmera om keyboarden eller att göra inställningar i programmet.

Men först måste du ju ha något som låter vettigt. Assigna controllers är en senare grej.

Dela på andra sajter

VST-pluggar (både instrument och effekter) läggs i mappen VST-plugins som du hittar i C:\Program\Steinberg\Vstplugins (om du nu har installerat Cubase i den mapp som installationsprogrammet föreslår) 🙂

Dela på andra sajter

Faaan...

Jag ser ju hu Cubase Läser in Orgel instrumentet, men jag hittar det inte när jag skall välja det i effekt listan eller i Midi devices...Hur och var får jag upp den som ett alternativ samt varför kan jag bara använda MS GS wavetable synth som output? Varför kan jag inte använda mitt WaMi korts Midi kanal?

Oh God...Warum nidht!

/Uffe

Dela på andra sajter

Fan grabbar och tjejer..Eran tystnad är ju guld för mig... Jag blir så taggad att jag löser allt själv..hehe..Jag använde inte mitt ljudkorts ASIO driv...Därav den långa fördröjningen av toner..

Jag hittar dock inte tråden med en massa mjukvarusyntar...Är på jakt efter härliga och naturtrogna pianon och flyglar.... Har ni några på lager???

Dela på andra sajter

här har du 2 länkar i första inlägget:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19446&st=0

här sökte jag på piano på www.rocketloop.com:

där fanns det några stycken.

http://www.rocketloop.com/index.php?search...os=win&x=24&y=6

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.