Sleepwalker Postat 23 december 2005 Dela Postat 23 december 2005 Om det är någon som har tips på Eq, kompressor och dylikt som ger gott sound och jag vet att det kanske är lite fel att fråga i ett studioforum. Men är även nyfiken på live vad man kan tänka på för att få gott sväng. Så om ni har tips eller annat så skrev ! Allt bra är och kan ge idéer och dylikt God Jul samtidigt ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 23 december 2005 Dela Postat 23 december 2005 Finns ju inga generella regler eftersom alla trummor låter olika. Beroende på vad det är för typ av musik så använder jag olika kompressoerer gater mm. Är det fin jazz använder jag ingenting utan kör bara rätt in i bordet o ut i PA:t. Är det metall är det bara till att "gejta" så mycket som möjligt, framförallt pukor eftersom det slinker in så mycket cymbaler i pukickarna annars. Bas kör jag nästan jämt kompressor, iblnd, om trumman har väääldigt mycket resonans och man inte hinenr stämma om den så brukar jag sätta en gate först och sen en kopressor. Detsamma som gälle på bastrumma brukar jag körapå virvel. Ett bra stämt och ett välljudnade trumset behövs dock sällan några större effekter. Svänget kan väl bara trummisen få fram? Jag kör på liknande uppsättning i studion fast är mer noggrann med inställningar på ratio mm. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 23 december 2005 Dela Postat 23 december 2005 kolla toontracks forum. Där är det mycket trummdiskussioner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sleepwalker Postat 23 december 2005 Trådstartare Dela Postat 23 december 2005 Adressen är ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 Ett bra trick tycker jag är att köra en gemensam kompressor på alla trummor utom overhead och hihat/ride/cymbaler. Detta efter att ha komprimerat allt för sig oxå. Tycker att trummorna låter mer som en helhet då och oftast behöver du inte lägga på en massa reverb för att få fram lite rumsklang. Ett annat bra trick som heter "pseudo multibandskomprimering" (tror jag) används till att få trummorna att komma fram närmare i mixen eller "in your face" som det också kallas. Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra och sen sänker du den för säkerhets skull med ca 2 dB för att det inte ska bli för mycket. Det första exemplet kan användas ihop med det andra och vid båda två så kör man eq och kompressor på de enskilda trummorna som du vanligtvis brukar göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 Ett bra trick tycker jag är att köra en gemensam kompressor på alla trummor utom overhead och hihat/ride/cymbaler. Detta efter att ha komprimerat allt för sig oxå. Tycker att trummorna låter mer som en helhet då och oftast behöver du inte lägga på en massa reverb för att få fram lite rumsklang. Ett annat bra trick som heter "pseudo multibandskomprimering" (tror jag) används till att få trummorna att komma fram närmare i mixen eller "in your face" som det också kallas. Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra och sen sänker du den för säkerhets skull med ca 2 dB för att det inte ska bli för mycket. Det första exemplet kan användas ihop med det andra och vid båda två så kör man eq och kompressor på de enskilda trummorna som du vanligtvis brukar göra. mycket intressant! Tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 Adressen är ? www.toontrack.com/forum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 (redigerat) Om det är nån som vill höra exempel på hur gemensam komprimering av trummor låter så finns ett jättebra exempel på universal audios hemsida. http://www.uaudio.com/products/software/UAD-1/1176/demo.html Det är en video som demonstrerar deras kompressorplugin 1176LN. Han överdriver lite men det är bara så att man ska kunna höra hur det låter. Det finns lite mer demos som till exempel Fairchild på gitarr och LA-2A på sång som är bra. Redigerat 3 januari 2006 av Frank Zappa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sideway (oregistrerad) Postat 14 januari 2006 Dela Postat 14 januari 2006 Eftersom det mesta hänger på hur du mickar upp dina trummor så kan det skilja sig ganska mycket i hur en eq kurva för trummor ser ut men du ska få några tips som du kan börja med, dessa inställningar använder jag själv som utgångsläge. Baskagge: -18 db, 122 hz, Q=40-60 samt -18db, 400hz, Q=7-10 Detta gör att attaken kommer fram i kaggen samt att man ger plats åt basgitarren i dom låga registerna. Kompressorn kan du ställa på threshold -35, rato 10:1, attack 10.00 och release på ca:100 om du har "make up" på kompressorn så dra upp den till 10-14 db. hoppas du fått ett bra bas kagge ljud att börja med..../Sideway Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 14 januari 2006 Dela Postat 14 januari 2006 Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra och sen sänker du den för säkerhets skull med ca 2 dB för att det inte ska bli för mycket. Vad innebär extrema inställningar när det gäller kompressorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stolle Postat 16 januari 2006 Dela Postat 16 januari 2006 Ett annat bra trick som heter "pseudo multibandskomprimering" (tror jag) används till att få trummorna att komma fram närmare i mixen eller "in your face" som det också kallas. Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra och sen sänker du den för säkerhets skull med ca 2 dB för att det inte ska bli för mycket. Detta lät som en väldigt bra idé tyckte jag ocg glad i hågen så sprang jag hem och testade lite. Mixade ner trumpacketet på ett stereo spår och la effekterna du sa som inserts på den kanalen. Men, jag fick bara en massa fasfel ihop med hela trumpacketet. Använder SX 1. Vad gjorde jag galet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 29 januari 2006 Dela Postat 29 januari 2006 Vet inte, men det kan låta konstigt, eftersom man komprimerar fler gånger, om man har mycket olika attack och releasetider varje gång man komprimerar. Men det ska alltså inte höras nån skillnad förrän du mutar det komprimerade hängmatteljudet, och då ska det låta som det fattas nåt. Så testa med andra attack och releasetider, och ner volymen på pseudo multibandskomprimeringen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 januari 2006 Dela Postat 29 januari 2006 ...jag fick bara en massa fasfel ihop med hela trumpacketet. Använder SX 1. Vad gjorde jag galet? Endera så har du inte PDC (Plugin Delay Compensation) aktiverat i SX. Inställningarna hittar du under "devices" om jag inte minns fel. Eller så kan det vara att de pluggar du använder rapporterar fel latency till värdprogrammet (Cubase). Isf ska du testa med andra pluggar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 januari 2006 Dela Postat 29 januari 2006 Ett annat bra trick som heter "pseudo multibandskomprimering" (tror jag) [...] Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra... Ett vanligt namn för grundprincipen är "parallell bus compression". Fast då utan EQ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henke Postat 30 januari 2006 Dela Postat 30 januari 2006 Ett annat bra trick som heter "pseudo multibandskomprimering" (tror jag) [...] Man bussar ut trummorna till först en EQ som du gör en "hängmatta" på, upp med bas och diskant alltså, sen en kompressor som du ställer in extrema värden på och så blandar du in den signalen underifrån tills du tycker att det låter bra... Ett vanligt namn för grundprincipen är "parallell bus compression". Fast då utan EQ. ... eller "additiv kompression". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 januari 2006 Dela Postat 30 januari 2006 ... eller "additiv kompression". Tacka Henke! Satt och letade efter det svenska uttrycket. Hade det på tungan så länge att jag blev alldeles torr i munnen. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 30 januari 2006 Dela Postat 30 januari 2006 är även nyfiken på live vad man kan tänka på för att få gott sväng. En bra trummis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.