Jump to content
Annons

Kontakt 2 och midi i FL6/FL5


kembaah (oregistrerad)

Recommended Posts

kembaah (oregistrerad)

Tjena! Jag kör med FLstudio6, använder Kontakt2 för att öppna instrument.

Hur gör jag för att slippa öppna flera Kontakt2 i step sequencer utan istället bara ha en där o sen öppna fler instrument i själva Kontakt? Och sen kunna spela in varje instrument för sej..?

Tror jag är på rätt spår med att öppna flera MIDIout-kanaler i step sequencer och sen på nåt sätt assigna dom till respektive intrument i Kontakt. Men jag får inte till det.. hjälp!

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena! Jag kör med FLstudio6, använder Kontakt2 för att öppna instrument.

Hur gör jag för att slippa öppna flera Kontakt2 i step sequencer utan istället bara ha en där o sen öppna fler instrument i själva Kontakt? Och sen kunna spela in varje instrument för sej..?

Tror jag är på rätt spår med att öppna flera MIDIout-kanaler i step sequencer och sen på nåt sätt assigna dom till respektive intrument i Kontakt. Men jag får inte till det.. hjälp!

/Kim

Kontakt 2? Är det ett plugin eller är det nytt för v 6?

Edit: Är det vst instrument eller?

Redigerat av xdjs
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett midispår leder till en generator/ett instrument. I en generator kan du välja nån av FL:s interna pluggar eller en fristående VSTi - som du gör med Kontakt.

Jag tror tyvärr inte att du kan koppla flera midikanaler till samma generator, dvs. samma instans av VST-pluggen. Därför blir du nog tvungen att öppna en ny Kontakt för varje MIDI-kanal.

Jag är inte 100% säker, men 92% 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kembaah (oregistrerad)

Alright. Men jag är nästan hundra på att det går. Har läst i andra amerikanska forum, då handlade det om Sampletank ist. för Kontakt och det funkade. Men har för mej att det var i cubase, kanske inte går i fruityloops? =/

Nån som vet? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i Cubase är MIDI-kanaler och VST-pluggar fristående från varandra.

VST-pluggen kan vara "multitimbral" och spela olika instrument för olika MIDI-kanaler.

Det du skickar på MIDI-kanal 1 i Cubase spelas av instrument 1 i Kontakt och kommer på audioutgång 1 i Kontakt. Det du skickar på MIDI-kanal 2 i Cubase spelas av instrument 2 i Kontakt och kommer på audioutgång 2 i Kontakt osv.

I FL Studio 5 kan inte två MIDI-kanaler gå till samma instans av en plugg. Har inte hört att det skulle ändrats i nya versionen 6. Men det kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr inte att du kan koppla flera midikanaler till samma generator, dvs. samma instans av VST-pluggen.

Har för mig att Kontakt fungerar likadant som Kompakt. I kompakt behöver man endast aktivera en instans av vst-pluggen.

Kompakt kan styra upp till 8 st olika ljud (vet ej hur många det är i kontakt). Man bara signar kanalerna i kompaktfönstret till vilken midikanal man vill att ljudet ska gå ut i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr inte att du kan koppla flera midikanaler till samma generator, dvs. samma instans av VST-pluggen.

Har för mig att Kontakt fungerar likadant som Kompakt. I kompakt behöver man endast aktivera en instans av vst-pluggen.

Kompakt kan styra upp till 8 st olika ljud (vet ej hur många det är i kontakt). Man bara signar kanalerna i kompaktfönstret till vilken midikanal man vill att ljudet ska gå ut i. 😳

Jo, men det hänger inte på Kontakt.

Det stämmer att Kontakt är en multitimbral plugg, och kan spela olika instrument på olika kanaler. Men det krävs att sequencern klarar det.

Detta går i t.ex. Cubase eftersom flera olika midikanalers output kan assignas till samma instans av pluggen.

Jag illustrerar så det blir enklare att förklara 🙂

cubflvst.gif

I FL går EN kanal till EN Generator, och i Generator kan man välja vad som ska laddas till kanalen: En intern synt, en VST-plugg eller MIDI out osv.

Därför behövs tre instanser av Kontakt-pluggen öppna och varje instans tror att den tar emot på MIDI-kanal 1.

Så här är det med FL Studio 5.0 och tidigare, och tror tyvärr inte att det har ändrats till 6.0 heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag tror tyvärr inte att du kan koppla flera midikanaler till samma generator, dvs. samma instans av VST-pluggen.

Har för mig att Kontakt fungerar likadant som Kompakt. I kompakt behöver man endast aktivera en instans av vst-pluggen.

Kompakt kan styra upp till 8 st olika ljud (vet ej hur många det är i kontakt). Man bara signar kanalerna i kompaktfönstret till vilken midikanal man vill att ljudet ska gå ut i. 🥰

Jo, men det hänger inte på Kontakt.

Det stämmer att Kontakt är en multitimbral plugg, och kan spela olika instrument på olika kanaler. Men det krävs att sequencern klarar det.

Detta går i t.ex. Cubase eftersom flera olika midikanalers output kan assignas till samma instans av pluggen.

Jag illustrerar så det blir enklare att förklara 🥰

cubflvst.gif

I FL går EN kanal till EN Generator, och i Generator kan man välja vad som ska laddas till kanalen: En intern synt, en VST-plugg eller MIDI out osv.

Därför behövs tre instanser av Kontakt-pluggen öppna och varje instans tror att den tar emot på MIDI-kanal 1.

Så här är det med FL Studio 5.0 och tidigare, och tror tyvärr inte att det har ändrats till 6.0 heller...

bra förklarat, men det är tyvär helt fel! man har kunnat använda multitimbrala vst-instrument sedans version 2 av fl, i början när fl precis fick stöd för vst instrument så fick man lov att göra precis som i cubase men sedan version 3 eller något så får instrumentet automatiskt en pianoroll eller vad man ska säga. helt enkelt för att göra det lite enklare för lata musiker.

såhär gör du för att utnytta multitimbrala instrument:

längst upp till höger i vst-instrumentets fönster finns det nåt som heter "port". ändra den till 0 så lyssnar instrumentet på midiport 0.

lägg till en midiout kanal, standard är att den skickar till port 0 så du behöver inte ändra nåt. för att byta instrument ändrar du channel.

glöm inte att ställa in vilken channel de olika instrumenten ska lyssna på i kontakt... annars kommer alla spela samtidigt. 😆

edit: stavfel

Redigerat av vertigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...