Jump to content
Annons

Recommended Posts

barsko (oregistrerad)
Postat

Hej.

Hoppas ni förstår nu vad jag skriver. Jag sitter med sonar 4 med ett midikopplat elpiano (roland). Nu är det såhär, jag håller på med en liten låt och spelar in just nu. I låten ska jag lägga en syntmelodi. Helt plötsligt när man spelar melodin så ändrar skiten tonart men övriga instrument som är pålagda i låten är kvar i samma tonart.

Plus när det ändrar tonart i melodin så är det som att det hänger sig, när jag byter meloditoner så ligger föregående toner kvar så jag är tvungen att trycka på audio engine för att få stopp på det.

Har en dell dimension 2,8 ghz

1 gig iram

80 gig hårddisk

Visserligen har man ett par spel och spectrasonic stylus inlagt.

Men det som är min största fundering, Varför ändras tonarten.

hoppas jag förklarat någorlunda.

mvh klabbe

Annons
Postat (redigerat)

Vet inte om jag fattar felet helt och fullt men något händer med midisignalen mitt i låten när du spelar på keyboardet. Och det är inte de inspelade noterna som hoppar fel? Det är ju lätt att halka till med musen om midispåret är markerat och man ligger i midieditorfönstret. Att ett A plötsligt t ex blir ett C när man sitter och spelar har jag inte varit med om, men mycket annat... 😳 Inträffar felet på samma ställe i låten hela tiden?

e: något ord för mkt....

Redigerat av (e)qualitymusic
barsko (oregistrerad)
Postat

Jag är i standard fönstret med alla kanaler (kommer inte ihåg namnet). Och är på syntmelodi tracken. Efter en stunds spelande så ändras tonarten. Trycker rec, börjar spela, sen ändras tonarten men mattan, de andra instrumenten 6 stycken ligger kvar i den riktiga tonarten. Ska kolla event listen.

tackar så länge

• 2 veckor senare...
Postat

Hej,

Sonar har ju en funktion som kallas "groove-clips" som gör det möjligt att följa ackordbyten när man lägger in markers. Det är inte så att du aktiverat den funktionen?

Om inte, får du gärna fylla på med info:

- Är det så att det ALLTID byter på exakt samma ställe, är det lite slumpmässigt?

- Vad är det för synt som spelar melodislingan, är det en mjukvara eller HW (elpianot)?

- Ser allt OK ut i "pianorullefönstret"?

- Vad händer om du byter till en annan synt?

//Mvh Magnus

barsko (oregistrerad)
Postat

StarCruiser

Ursäkta att det dröjer tid med att svara, StarCruiser jag ska kolla detta får se om det kan vara det som spökar. Tack igen.

Postat

Kan egentligen inget om Sonar, men det låter som det skulle kunna vara pitchbend-data som ligger och förstör. Förutsatt att det händer på samma ställe hela tiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.