Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag läste för ett tag sedan om att för att få ännu en gång i detta forum 🙂 "feta gitrarrer". så skulle man boosta in signalen till i detta fall pedalen,"alltså inte en förstärkare"

och då tänkte jag fråga om man då alltså ska lägga en eq innan pedalen och boosta upp frekvenserna, och isåfall vad ska man använda för eq 24 bands? eller räcker det med bara en sådan där liten i pedalform för några hundra?

och sän undrar jag om jag nu förstått det rätt att man skall boosta med eq. vad skillnaden blir om man boostar innan pedalen så att disten läggs på efter.

mot att helt enkelt boosta efter disten?!

Annons
Postat (redigerat)

Jag har lite svårt att förstå vad du menar?? 😉 Hur man gör för att "boosta" in en signal?? Men jag antar att det är ett av det vanliga särskrivningsproblemen igen.. Du menar antagligen hur man "boostar" insignalen till en pedal 😉

Har du en gitarr med svag utsignal på mickarna så kan du mycket väl ha nytta av nån form av preamp/eq innan du matar signalen till nästa pedal.. Men sen beror det vad det är för pedal du matar signalen till också.. Är det nån form av dist eller overdrive-pedal kan det ju funka efter som dom behöver viss signalnivå innan dom mättar ordentligt. Är det däremot nån chorus eller delaypedal så ska du nog vara försiktigare då det kan låta illa om dessa pedaler överstyrs. Skulle tro att en enkel EQ-pedal med få band skulle räcka för dig. då kan du ju hitta det rätta frekvenserna att boosta också 🙂

På tal om särskrivningar.

Sett på Burgerkings dörr i Karlstad " vi söker kassa personal " 😮

Sen fick vi rökförbud på krogen i sommras.. På en av mina favoritpubar hade man satt upp en handskriven skylt där det stod "rök fritt".. Wow tänkte jag här får man tydligen röka fritt! 😛

Redigerat av hegobald
Postat

Hehe luktar ordpolis, 😉 nu blir det nästan lite pinsamt att skriva för är läskigt dålig på att stava osv hehe..

Men ok back to the subject.

Om det fortarande finns tex bas att lägga till med den vanliga distpedalen vad gör det då för skillnad om man man lägger till mera bas med en eq före!? 😉 (tog bas som ett ex bara).

Det enda jag kan tänkta mig skulle kunna vara skillnad är väll om man har en eq med större valmöjligheter än den i distpedalen.

"var därför jag tänkte på en 24 bands"

Och återigen blir det någon skillnad att boosta före eller efter?!

Dålig utsignal tror jag inte jag skall ha och inte han som hade skrivit det jag fick funderingarna ifrån heller, jag spelar på aktiva emg mickar och är rättså säker på att han också har det.

Men ändå var hans råd så!?

Finns det någon logik i det eller är det bara o skippa?!

Postat (redigerat)

Det beror helt och hållet på vad det är för pedal du tänker förstärka insignalen till.. Och det finns ju tusenstals pedaler att välja på.. Har du aktiva EMG mickar så har jag svårt att förstå att du ska behöva förstärka ytterligare innan du matar insignalen till din pedal.. Risken är snarare att det kommer att låta sprucket och överstyrt på ett felaktigt vis (inte fetare). Och 24-band EQ innan pedal låter också lite overkill. 24 band kan vara bra att ha till finlir efteråt i mixen.

EDIT: angående ord polis, Näe.. Men män i skor som hela tiden sär skriver gör det hela väldigt svårt att för stå vad som menas. 😉

Redigerat av hegobald
Postat

Det är en korg ax 1500g låter inte så väldans bra själv men om jag eqar den lite i cubase brukar jag få lite fart på den.. så i detta fall kanske det skulle hjälpa om jag hade en eq innan?!

då slipper jag ju ha pluggar igång o sparar på så sett lite resurser..

Behringer har ju en eq pedal för 220 kr det kan ju vara värt att prova.. den är väll antagligen i kass kvalite och plast men den ska väll duga för att bara sitta hemma och pilla med..

Vad tror du?

Postat

Nja är det en AX1500G så ska du nog vara lite försiktig med insignalen till den. Detta är ju en heldigital pedal och överstyr du ingången på den så låter det bara illa.. Trodde att du använde nån sorts analog transistorpedal ju.. Fast visst kan du testa med EQ innan ändå men ett generellt tips för att få EQ att låta bra är att hellre skära bort det frekvenser som låter illa (dämpa) än att försöka höjja de frekvenser man vill ha (boosta).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.