Jump to content
Annons

Ska man förstå en Nobelpristagare i litteratur?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag minns när

szymborska.jpg

Wislawa Szymborska 1996 fick Nobelpriset i litteratur och den efterföljande debatten som jag följde med intresse. De där experterna på hennes litteratur kom fram till att det endast fanns 7 människor i livet som förstod vad hon egentligen menade med det hon skrev.

Är det meningen att det ska vara så? Jag hade nog lyckats med det...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De där experterna på hennes litteratur kom fram till att det endast fanns 7 människor i livet som förstod vad hon egentligen menade med det hon skrev.

Hoppas du få nobelpriset nästa år? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag bli så där segt dekonstruktivistisk. Så kallad god smak som ett universellt begrepp är en konstruktion av folk som vill vara lite von oben. Således är ingen kulturyttring bättre än någon annan (som kultur betraktad, att Crazy Frog inte visar prov på något vidare musikaliskt hantverk är ett faktum). Det lite krångliga är då att dels borde Nobelpriset inte få den uppmärksamhet som det får (borde det hursomhelst inte, är ju SM i litterär navelskådning), men å andra sidan borde folk inte heller bli särskilt upprörda av att de inte tror sig förstå vad författaren menar. Vilket lite snyggt leder vidare till nästa fråga: Är det författarens avsikt eller läsarens tolkning av verket som är verket? Och borde man inte sätta sig i skolbänken igen om man är så kass på att uttrycka vad man menar att bara sju personer av fem-sex miljarder förstår vad man menar? Hursomhelst kommer man garanterat inte få det man beställer på McDonalds...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag minns när

szymborska.jpg

Wislawa Szymborska 1996 ...endast fanns 7 människor i livet som förstod vad hon egentligen menade med det hon skrev.

Är det meningen att det ska vara så? Jag hade nog lyckats med det...

😉

:musik

En av de få Nobelpristagare jag hade läst innan hon fick priset. Jättefina, ljusa dikter. Det finns inte så mycket till universell mening att "förstå" med det hon eller många andra diktare skriver -- men man måste lära sig att läsa genren för att kunna uppskatta den, precis som man måste ha ett förhållande till t ex country eller hip-hop för att gilla det. Man lär sig förstå tjusningen med sånt om man vill och om man lyssnar på det mycket. Samma sak med Szymborska och många andra diktare. Kan tipsa om Aase Berg: "Mörk materia". Lika mörk som Szymborska är ljus. Berg är inte i Nobelprisklass men jättebra ändå. Lite poppis bland tungsinta ungdomar, tror jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag bli så där segt dekonstruktivistisk. Så kallad god smak som ett universellt begrepp är en konstruktion av folk som vill vara lite von oben. Således är ingen kulturyttring bättre än någon annan (som kultur betraktad, att Crazy Frog inte visar prov på något vidare musikaliskt hantverk är ett faktum). Det lite krångliga är då att dels borde Nobelpriset inte få den uppmärksamhet som det får (borde det hursomhelst inte, är ju SM i litterär navelskådning), men å andra sidan borde folk inte heller bli särskilt upprörda av att de inte tror sig förstå vad författaren menar. Vilket lite snyggt leder vidare till nästa fråga: Är det författarens avsikt eller läsarens tolkning av verket som är verket? Och borde man inte sätta sig i skolbänken igen om man är så kass på att uttrycka vad man menar att bara sju personer av fem-sex miljarder förstår vad man menar? Hursomhelst kommer man garanterat inte få det man beställer på McDonalds...

Bra!

Men, nobelpriset är viktigt för det skapar forum för debatt plus att det faktiskt på sikt ger författaryrket någon sorts status. Trots att jag är emot att olika yrken har olika status så är jag ganska övertygad att fler personer satsar på sitt skrivande eftersom det är lättare att se någon sorts mål med det hela, då man har någon sorts "kulturell rättighet" att vara författare. Sen om rätt eller fel person får nobelpriset spelar egentligen ingen större roll. Det hade nog varit värre om t ex Stephen King fick det. Då skulle förmodligen alltihopa falla som ett korthus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är bra med Nobelpriset är själva framlyftandefrasen av det hela .

Visst finns där en del man har hört talas om tidigare innan priset delas ut

men de flesta har man inte en aning om vilka de är . Det jag gillar mest

med Nobelfesten är när man prisger personer som skapar saker och ting

för vår utveckling, jag själv med noll intresse för litteratur kan tycka att

det är lite onödigt med just den genren samtidigt som jag tycker att

medicinforskning är bland det viktigaste vi har i dagens läge[Visst, vår be-

folkning ökar lavinartat men jag ser gärna att det finns ett botemedel mot

Aids den dagen man själv ligger där på britsen], där får man gärna lägga

mer pengar och kraft . Sedan har vi givetvis dom som vill att poeter från

ett bergsamhälle i Peru skall lyftas fram för att deras tankar har hjälpt så

många genom de mörka, rädda nätterna som ibland kryper på .

All slags stödverksamhet för att få igång kreativiteten hos människor land

och rike runt är bra investering, hellre pengar som nyttjas istället för att de

skall sitta på ett bank-konto . Att Nobelfesten är som den är i dagens läge

där det har blivit en statusfråga gillar jag inte men grunidéen är kanon !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...