Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Undrar om det är någon som använder en av de billiga rörmikrofoner som finns ute på marknaden? Tänker då främst på:

TSM MT74

GA Project TC 1

Undrar om ni är nöjda med dem och om de ger er det där lilla extra på inspelningen? Eller uppnår man samma/liknande ljud med en ok mikrofon-rörpreamp och en lite bättre stormembranare (tex Röde NT1000)? När mickarna är "billiga" så börjar man undra lite... 😱

Tacksam för alla synpunkter 🙂

// Klas

Annons
Postat

MT47 menar du nog - och inte MT74...?

Båda de du nämner, finns det ljudexempel med, på min testsite - så kan du lyssna och bilda en egen uppfattning.

Själv tycker jag att Studio Projects T3 är överlägsen de flesta andra budget-rörmicar...

Postat
Jag har en TSM MT47 som jag är väldigt nöjd med.

Jag med, ganska färglös har jag en känsla av. Funkar hyffsat på det mesta.

/emser

Postat

Jag håller inte riktigt med om MT47. Jag tyckte den färgade ganska mycket, och lät jobbigt essig. Jag tror inte det finns någon poäng med att betala för rör i en billig mikrofon. Förmodligen är det bättre att köpa en vanlig transistorkondensatormikrofon och investera i en rörpreamp om man gillar det sounden. Transistormickar är mycket mer mångsidiga. Röde NT1000 är inte dålig alls, NT2000/NT2A gillar jag också. Annars är ju Studio Projects B1 väldigt väl omtalad här i forumet.

Postat

Tjena

Tack för synpunkterna!

Har redan ett par stormembrans ADK VL som jag är mycket nöjd med och tänkt att skaffa en rörpreeamp till. Lutar nog åt att jag går den vägen trots allt... 😆

// Klas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.