Jump to content
Annons

Dela upp en lång ljudfil i mindre delar

Recommended Posts

Sid (oregistrerad)
Postat

Är det någon som har något tips på hur man enklast kan dela upp en lång wave-fil innehållande ett antal trumslag i små wave-filer där varje slag blir en fil. Den långa wave-filen är alltså inget sammanhängande trumkomp utan ett antal trumslag som ligger efter varandera i en enda lång wave-fil.

Jag antar att man manuellt med ett ljudredigeringsprogram skulle kunna "klippa ut" varje truslag för sig, men det är väldigt tidskrävande. Därför undrar jag nu om det finns något program som automatiskt kan dela upp den långa wave-filen i små filer som endast innehåller ett trumslag.

Annons
Postat (redigerat)
Annars är ju Recycle i princip gjort för just sådant.

Mjae.. fast inte lika smidigt som Waveknife, recycle jobbar mer mot att hitta markerade slag i en ljudfil. Vilket det ju visserligen är otroligt bra på. Waveknife klipper istället mot tystnad genom att använda en Gate. Prova!

Jag hade stor använding av det då jag samplade lite trummaskiner. Först spelade jag bara in en lång wavfil med de olika slagen. Sedan lyssnade jag en gång och räknade antal slag. Varpå jag drog igång waveknife och ställde in thresholdvärdet tills waveknife fick till rätt antal slag, tryckte på process och vips hade jag att ljudfiler uppklippta och klara 😄

"Dessutom kostar ju ReCycle pengar, WaveKnife är gratis :rolleyes:"

/Majken

Redigerat av Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.