Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Yja!

Kom nyss på ett nytt (säkert välkänt) knep!

När man lägger reverb och eko kan det ibland låta magiskt bra men bara på vissa ställen, det kan även vara så att vissa reverb/eko-svansar

grötar till en massa! Gör audio-mixdown där det låter snyggt men skippa reverb/eko på övriga delar - kan låta riktigt bra och/eller coolt 😄!

Nu när jag kom på det hade jag en piano/synthslinga som jag samplat (av mig själv) som går runt på 4 takter som det blev sjukt snyggt att lägga ett

synkat 8/16-dels delay på, men svansen som blir över efter de två första takterna samt svansen som kommer när loopen börjar om igen är inte snygg alls!

Audiomixdown på först takt 1-2 sedan detsamma på takt 3-4 klippa in dessa och vipps blev man av med det fula men kunde behålla det snygga!

Redigerat av Hans
Annons
Postat

Du skulle inte kunnat använda en gate för att klippa svansen eller styrt reverbets längd via automation. Eller lagt reverbet på en send och styrt den regeln via automation?

Låter smidigare, känns som du överjobbar lite men huvudsaken är ju att det låter som du vill.

Postat

Ett väldigt enkelt sätt att styra var man vill lägga på fx som tex delay är att göra 2 spår. Dubblera helt enkelt orginal spåret och sedan klipper du ut dom delar du vill ha delay på. det anndra spåret låter du vara orginal, hur enkelt som helst och funkar perfekt.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
Du skulle inte kunnat använda en gate för att klippa svansen eller styrt reverbets längd via automation. Eller lagt reverbet på en send och styrt den regeln via automation?

Låter smidigare, känns som du överjobbar lite men huvudsaken är ju att det låter som du vill.

Nja, du förstår väl hur lätt det är att göra audiomixdown i dator? Den tar 2 sekunder medan de lösningar du föreslår verkligen på riktigt vore överjobb!

Klart intressanta tips ändå, tack! Dom ska jag garanterat använda i andra sammanhang!

Redigerat av Hans
Postat

Nja, du förstår väl hur lätt det är att göra audiomixdown i dator? Den tar 2 sekunder medan de lösningar du föreslår verkligen på riktigt vore överjobb!

Klart intressanta tips ändå, tack! Dom ska jag garanterat använda i andra sammanhang!

Jag säger emot. Mixdown/klippa tar tid. Att rycka i send och spela in automation är busenkelt.

Postat

Jag har då blivit klart beroende av automation på både effekter, panoreringar och volymer.. lysande tidsfördriv om inte annat! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.