Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har precis införskaffat en MusicXPC C1 😱 och håller mig till mitt "gamla" Audiophile 24/96 🙂 . Men jag funderar på att skaffa ett annat ljudkort med fler ingångar (kanske ett Delta 1010). Någon som kan rekomendera något bra kort. Har bara en PCI plats på den datorn. Och det är är PCI jag tänkte hålla mig till. Får snart hem ett midikavitatur så på mjukvarudelen löser det sig ialla fall. Har kollat JAM, men är osäker på ljudkort, likaså datorer. Har "tummern mitt i handen" om man säger så.

Använder CubaseSL2 och Ableton Live 2.01 mest. Men funderar på att investera i Reason 2.5 när pengarna tillåter. Men annars är det ovesäntligt...

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

Du har inte funderat på ett firewire-kort? Så kan du använda PCI-platsen till något roligare sedan.

Postat

Tankarna har flygit förbi, men min osäkerhet om firewire är total. Har inte hittat något som "tillfredställt" mina önskningar, eller är det bara så att jag inte letat tillräckligt. Dessutom kostar ett Firevire kort med ett par enstaka ingångar lika mycket som ett PCIkort med 8 i/o. Hade annars tänkt på ett firewire kort och sen ett DSP som ligger på PCI platsen...

Postat

Kolla på Jam efter ST audio DSP2000 c-port. Mycket ljudkort för pengarna. Har själv använt det tidigare. Har varit uppe och vänt i 7000:- och kostar nu 4000:-. 24bit 96 khz. Bra ljudkvalitet och låg latency med de nya drivarna. Funkar hur bra som helst till mjukvarusyntar. 8 analoga in/ut + 2 digitala. 2 inbyggda micpreamps och hörlursförstärkare. Om du senare vill kan du bygga ut, upp till 4 kort i samma dator= 40 kanaler in/ut. :rolleyes:

Postat
Tankarna har flygit förbi, men min osäkerhet om firewire är total. Har inte hittat något som "tillfredställt" mina önskningar, eller är det bara så att jag inte letat tillräckligt. Dessutom kostar ett Firevire kort med ett par enstaka ingångar lika mycket som ett PCIkort med 8 i/o. Hade annars tänkt på ett firewire kort och sen ett DSP som ligger på PCI platsen...

Ett hyfsat FW-kort går att få för mindre än tusenlappen. Du måste ha tittat på något annat. Men din dator har ju tre inbyggda FireWire-portar (enligt specifikationen på http://www.musicxpc.com/products/c1.htm) så att köpa ett separat FW-kort verkar onödigt då ett sådant dessutom skulle ta upp din enda PCI-plats.

Vill du kunna sätta in ett DSP-kort så måste du alltså välja ett audio-interface med antingen FireWire eller USB. Annars finns ju ett annat DSP-alternativ i PowerCores FW-variant som dock är dyrt. Eller helt enkelt ett kombinerat audio- och DSP-interface som monteras på PCI-plats. Creamware har väl ett par sådana. Finns säkert fler.

Postat
Mitt förslag är ett EMU 1820, då får du TFPro preamps, 8 in/ut och en massa DSP-effekter. Har ett till salu för övrigt.

/Calle

Låter som ett bra förslag. Borde gå köra utan synkkortet i. Eller hade inte 1820 synkkortet förresten? Det kanske bara är 1820m som har det? Nåja det är ett bra kort E-MU lyckats gjort. Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvärr är WDM drivisarna inte helt hundra ännu. Men jag är helt säker på att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp två nya drivrutinsversioner sedan releasen.

/Majken

Postat
Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvärr är WDM drivisarna inte helt hundra ännu. Men jag är helt säker på att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp två nya drivrutinsversioner sedan releasen.

Vad menar du med WDM 😆 ? Har ingen koll på på EMU:s ljudkort, men jag vet att de de har bra "utbud" för att vara första gången (tror jag) de ger sig in på den marknaden

Postat
Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvärr är WDM drivisarna inte helt hundra ännu. Men jag är helt säker på att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp två nya drivrutinsversioner sedan releasen.

Vad menar du med WDM 😳 ? Har ingen koll på på EMU:s ljudkort, men jag vet att de de har bra "utbud" för att vara första gången (tror jag) de ger sig in på den marknaden

WDM är de drivrutiner de flesta vanliga windowsprogram använder sig av, typ mediaplayer, winamp o.s.v. Dessa är det en del strul med, ibland kan det knastra till och ibland slutar playback i den mediaspelare du använder. vilket leder till att du får trycka på play igen. Inget större problem men lite små irritersamt. ASIO drivrutinerna är dock riktigt bra.

/Majken

Postat

Jag kör på ett RME digi9652. Det fungerar finfint. adat i/o, eller spdif i/o eller analog i/o. Låg latency och stabilt som tusan. Starta blåslampan och leta. Lycka till.

Postat
Jag kör på ett RME digi9652. Det fungerar finfint. adat i/o, eller spdif i/o eller analog i/o. Låg latency och stabilt som tusan. Starta blåslampan och leta. Lycka till.

Skriver gärna under på detta. Jag har kört med mitt Hammerfall 9652 i flera år och aldrig haft anledning att byta. Till detta har jag kopplat diverse "lull-lull", som RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro och Behringer DDX3216... 😆

Stabilt är bara förnamnet! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.