Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har precis införskaffat en MusicXPC C1 đŸ˜± och hĂ„ller mig till mitt "gamla" Audiophile 24/96 🙂 . Men jag funderar pĂ„ att skaffa ett annat ljudkort med fler ingĂ„ngar (kanske ett Delta 1010). NĂ„gon som kan rekomendera nĂ„got bra kort. Har bara en PCI plats pĂ„ den datorn. Och det Ă€r Ă€r PCI jag tĂ€nkte hĂ„lla mig till. FĂ„r snart hem ett midikavitatur sĂ„ pĂ„ mjukvarudelen löser det sig ialla fall. Har kollat JAM, men Ă€r osĂ€ker pĂ„ ljudkort, likasĂ„ datorer. Har "tummern mitt i handen" om man sĂ€ger sĂ„.

AnvÀnder CubaseSL2 och Ableton Live 2.01 mest. Men funderar pÄ att investera i Reason 2.5 nÀr pengarna tillÄter. Men annars Àr det ovesÀntligt...

Tack pĂ„ förhand 🙂

Annons
Postat

Du har inte funderat pÄ ett firewire-kort? SÄ kan du anvÀnda PCI-platsen till nÄgot roligare sedan.

Postat

Tankarna har flygit förbi, men min osÀkerhet om firewire Àr total. Har inte hittat nÄgot som "tillfredstÀllt" mina önskningar, eller Àr det bara sÄ att jag inte letat tillrÀckligt. Dessutom kostar ett Firevire kort med ett par enstaka ingÄngar lika mycket som ett PCIkort med 8 i/o. Hade annars tÀnkt pÄ ett firewire kort och sen ett DSP som ligger pÄ PCI platsen...

Postat

Mitt förslag Àr ett EMU 1820, dÄ fÄr du TFPro preamps, 8 in/ut och en massa DSP-effekter. Har ett till salu för övrigt.

/Calle

Postat

Kolla pÄ Jam efter ST audio DSP2000 c-port. Mycket ljudkort för pengarna. Har sjÀlv anvÀnt det tidigare. Har varit uppe och vÀnt i 7000:- och kostar nu 4000:-. 24bit 96 khz. Bra ljudkvalitet och lÄg latency med de nya drivarna. Funkar hur bra som helst till mjukvarusyntar. 8 analoga in/ut + 2 digitala. 2 inbyggda micpreamps och hörlursförstÀrkare. Om du senare vill kan du bygga ut, upp till 4 kort i samma dator= 40 kanaler in/ut. :rolleyes:

Postat
Tankarna har flygit förbi, men min osÀkerhet om firewire Àr total. Har inte hittat nÄgot som "tillfredstÀllt" mina önskningar, eller Àr det bara sÄ att jag inte letat tillrÀckligt. Dessutom kostar ett Firevire kort med ett par enstaka ingÄngar lika mycket som ett PCIkort med 8 i/o. Hade annars tÀnkt pÄ ett firewire kort och sen ett DSP som ligger pÄ PCI platsen...

Ett hyfsat FW-kort gÄr att fÄ för mindre Àn tusenlappen. Du mÄste ha tittat pÄ nÄgot annat. Men din dator har ju tre inbyggda FireWire-portar (enligt specifikationen pÄ http://www.musicxpc.com/products/c1.htm) sÄ att köpa ett separat FW-kort verkar onödigt dÄ ett sÄdant dessutom skulle ta upp din enda PCI-plats.

Vill du kunna sÀtta in ett DSP-kort sÄ mÄste du alltsÄ vÀlja ett audio-interface med antingen FireWire eller USB. Annars finns ju ett annat DSP-alternativ i PowerCores FW-variant som dock Àr dyrt. Eller helt enkelt ett kombinerat audio- och DSP-interface som monteras pÄ PCI-plats. Creamware har vÀl ett par sÄdana. Finns sÀkert fler.

Postat
Mitt förslag Àr ett EMU 1820, dÄ fÄr du TFPro preamps, 8 in/ut och en massa DSP-effekter. Har ett till salu för övrigt.

/Calle

LÄter som ett bra förslag. Borde gÄ köra utan synkkortet i. Eller hade inte 1820 synkkortet förresten? Det kanske bara Àr 1820m som har det? NÄja det Àr ett bra kort E-MU lyckats gjort. Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvÀrr Àr WDM drivisarna inte helt hundra Ànnu. Men jag Àr helt sÀker pÄ att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp tvÄ nya drivrutinsversioner sedan releasen.

/Majken

Postat
Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvÀrr Àr WDM drivisarna inte helt hundra Ànnu. Men jag Àr helt sÀker pÄ att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp tvÄ nya drivrutinsversioner sedan releasen.

Vad menar du med WDM 😆 ? Har ingen koll pĂ„ pĂ„ EMU:s ljudkort, men jag vet att de de har bra "utbud" för att vara första gĂ„ngen (tror jag) de ger sig in pĂ„ den marknaden

Postat
Bra ASIO drivrutiner, bra omvandlare tyvÀrr Àr WDM drivisarna inte helt hundra Ànnu. Men jag Àr helt sÀker pÄ att det kommer att ordna sig, har redan dykt upp tvÄ nya drivrutinsversioner sedan releasen.

Vad menar du med WDM 😳 ? Har ingen koll pĂ„ pĂ„ EMU:s ljudkort, men jag vet att de de har bra "utbud" för att vara första gĂ„ngen (tror jag) de ger sig in pĂ„ den marknaden

WDM Àr de drivrutiner de flesta vanliga windowsprogram anvÀnder sig av, typ mediaplayer, winamp o.s.v. Dessa Àr det en del strul med, ibland kan det knastra till och ibland slutar playback i den mediaspelare du anvÀnder. vilket leder till att du fÄr trycka pÄ play igen. Inget större problem men lite smÄ irritersamt. ASIO drivrutinerna Àr dock riktigt bra.

/Majken

Postat

Jag kör pÄ ett RME digi9652. Det fungerar finfint. adat i/o, eller spdif i/o eller analog i/o. LÄg latency och stabilt som tusan. Starta blÄslampan och leta. Lycka till.

Postat
Jag kör pÄ ett RME digi9652. Det fungerar finfint. adat i/o, eller spdif i/o eller analog i/o. LÄg latency och stabilt som tusan. Starta blÄslampan och leta. Lycka till.

Skriver gĂ€rna under pĂ„ detta. Jag har kört med mitt Hammerfall 9652 i flera Ă„r och aldrig haft anledning att byta. Till detta har jag kopplat diverse "lull-lull", som RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro och Behringer DDX3216... 😆

Stabilt Ă€r bara förnamnet! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.