Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är det någon som vet om Cubase SX3 stödjer Microsofts nya operativsystem som är generationen efter Windows XP? Eller måste man konvertera till Cakewalk Sonar som verkar vara förberett på ett helt annat sätt?

Det är ju förvisso en tid kvar innan det nya operativsystemet kommer att lanseras som stabilt för musiker etc. Vad jag har hört så är gränssnittet mycket snyggare d.v.s. grafiken, men det spelar ju ändå mindre roll eftersom funktionaliteten är ändå det viktigaste. Longhorn som det har gått under som arbetsnamn skall tydligen vara mer användarvänligt, men vi får väl se vad som händer. Undra om Bill Gates har några tankar kring Cubase när han lanserar Longhorn?

Ha en god jul på er alla!

Fred

Redigerat av Fred
Annons
Postat

Om det inte redan fungerar idag, så är jag säker på att Cubase får en kompatibel uppdatering innan Windows Vista (Longhorns riktiga namn) släpps ut.

Postat

Det kommer att gå att köra 32-bitars SX på Vista. Problemet är

om du kör 32-bitars program på ett 64-bitars system är att det

kommer att gå seeegt. Misstänker att MS gör allt för att få 32-bitars

program att fungera någolunda, men i första hand gäller det nog

för ljudkortstillverkare mm att dom tar fram 64-bitars drivisar för Vista,

samt alla dessa VST pluggar att hinna med i racet.

Tror också att tex Steinberg har koll på utvecklingen på Vista sidan

då det ligger mycket stålar i att komma med en release på Cubase

på 64-bitar lagom till lanseringen av Vista. Konstigt vore annars... 😉

Postat
Det kommer att gå att köra 32-bitars SX på Vista. Problemet är

om du kör 32-bitars program på ett 64-bitars system är att det

kommer att gå seeegt. Misstänker att MS gör allt för att få 32-bitars

program att fungera någolunda, men i första hand gäller det nog

för ljudkortstillverkare mm att dom tar fram 64-bitars drivisar för Vista,

samt alla dessa VST pluggar att hinna med i racet.

Tror också att tex Steinberg har koll på utvecklingen på Vista sidan

då det ligger mycket stålar i att komma med en release på Cubase

på 64-bitar lagom till lanseringen av Vista. Konstigt vore annars... 😉

Kan bli problem med dongeln i Vista dessutom... 😮

Postat

Longhorn var en katastrof för musiker, eftersom det innehöll så mycket kontroller av portar etc, att det hade varit omöjligt att köra med låg latency. Om jag har förstått det rätt, så fick man i princip skrota Longhorn, eftersom det var för många programmerare som satt på varsitt håll och gjorde sin lilla bit, utan att jobba ihop med andra, att det blev ohanterligt. Vista ska däremot bli ett mycket bättre koncept, som det verkar... Den som lever får se... 😉

Postat
Longhorn var en katastrof för musiker, eftersom det innehöll så mycket kontroller av portar etc, att det hade varit omöjligt att köra med låg latency. Om jag har förstått det rätt, så fick man i princip skrota Longhorn, eftersom det var för många programmerare som satt på varsitt håll och gjorde sin lilla bit, utan att jobba ihop med andra, att det blev ohanterligt. Vista ska däremot bli ett mycket bättre koncept, som det verkar... Den som lever får se... 😳

Windows Vista ÄR codename Longhorn 😄

Windows XP var codename Whistler, Windows XP SP2 var codename Springboard...

...och 2011 beräknas Windows codename Blackcomb vara färdig 😉

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det blir alltså Mac ändå som gäller i framtiden för oss musikskapare?(körsx3 på min pc med xp o servicepack2 idag)

Redigerat av zeandreti
Postat
Det blir alltså Mac ändå som gäller i framtiden för oss musikskapare?(körsx3 på min pc med xp o servicepack2 idag)

Apple är ju på G att överge den gamla IBM snurran till Intels CPU arkitektur.

Kan bli strul där också med nuvarande Mac versioner av t ex Cubase.

I framtiden så kanske alla studionissar tycker

"Det var bättre förr"... 😳

Postat (redigerat)
I framtiden så kanske alla studionissar tycker

"Det var bättre förr"... 😳

Kan man då säga att de studiorävar som strävar bakåt idag, redan lever i framtiden?

Förresten, skit i datorn. Köp en MC-4 😉

Microcomposer-MC-4.jpg

Redigerat av Linus
Postat
Longhorn var en katastrof för musiker, eftersom det innehöll så mycket kontroller av portar etc, att det hade varit omöjligt att köra med låg latency. Om jag har förstått det rätt, så fick man i princip skrota Longhorn, eftersom det var för många programmerare som satt på varsitt håll och gjorde sin lilla bit, utan att jobba ihop med andra, att det blev ohanterligt. Vista ska däremot bli ett mycket bättre koncept, som det verkar... Den som lever får se... 😉

Windows Vista ÄR codename Longhorn 😄

Jo - men jag har fått uppfattningen från folk som är lite insatta i det, att det var en rejäl omkonstruktion som behövdes jämfört med det ursprungliga konceptet, eftersom det blev för komplicerat...

Vi får verkligen hoppas att operativet inte sätter käppar i hjulen för oss musiker vid nästa uppgradering, när nu XP har fungerat så bra som det har gjort. Visserligen är musikdatormarknaden mikroskopisk jämfört med kontors- och speldatormarknaderna, men man kunde ju hoppas att Bill kanske har en kusin eller något som vill kunna köra Cubase... 😳

Postat

Ja, det stämmer. Longhorn var försenat, och många av de nya funktionerna krävde mycket tid och resurser att få klart. (T.ex. filsystemet WinFS som ska ersätta NTFS i framtiden)

Microsoft hade redan skjutit upp releasedatumet för Longhorn tidigare, och de ville inte skjuta upp releasen ännu en gång. Därför bantade man funktionerna så att man skulle hinna klart i tid. Blir det nåt nytt kvar? :rolleyes:

Microsoft säger själva att XP->Vista kommer att bli ett lika stort steg i OS-väg som Win 3.1->Win 95 var. Själv är jag lite skeptisk fortfarande. WinFS kommer säkerligen implementeras i Windows Vista SP1, eller SP2. 😉

Postat

Eftersom XP funkar får man väl fortsätta att köra med det oavsett eventuella nya icke-fungerande OS. :rolleyes: Ungefär som att folk har kört 98:an när 2000 kom osv.

En bieffekt skulle ju kunna vara att man gör mer musik istället för att sukta efter nya häftigare pluggar etc. Om jag bara hade...... 😉

Postat
Eftersom XP funkar får man väl fortsätta att köra med det oavsett eventuella nya icke-fungerande OS. 😲 Ungefär som att folk har kört 98:an när 2000 kom osv.

En bieffekt skulle ju kunna vara att man gör mer musik istället för att sukta efter nya häftigare pluggar etc. Om jag bara hade...... 😳

Eller fram med rullbandaren och bli en audio-hitler och

släng upp pc:n på vinden... 😛

Postat
Eftersom XP funkar får man väl fortsätta att köra med det oavsett eventuella nya icke-fungerande OS. 😕 Ungefär som att folk har kört 98:an när 2000 kom osv.

En bieffekt skulle ju kunna vara att man gör mer musik istället för att sukta efter nya häftigare pluggar etc. Om jag bara hade...... 😳

Problemet är ju att man så småningom behöver byta dator - och när Micro$oft slutar supporta sina gamla OS, så kommer det kanske inte att finnas möjlighet att få drivers till nya chipset etc. Man kommer till en punkt när man inte har något val, utan måste uppgradera... 😆

Postat
Problemet är ju att man så småningom behöver byta dator - och när Micro$oft slutar supporta sina gamla OS, så kommer det kanske inte att finnas möjlighet att få drivers till nya chipset etc. Man kommer till en punkt när man inte har något val, utan måste uppgradera... 😉

Lugn i stormen. Det sorterar ut sig efter hand. När det gäller MicroSoft skulle jag vilja hävda att bara fakirer skall köra det allra senaste. Vi andra fortsätter nog med XP ett bra tag till.

Självklart är det bra att följa frågan, men min gissning är att det nog inte kommer kännas tvingande att byta under de närmaste två åren. På den tiden hinner mycket hända.

Gunnar

Postat

Kör X64.... är inte på något sätt nöjd! Det är mååånga problem. Upplever iofs inte 32bitemuleringen som långsam, men det är så mycket annat. Det struligaste för tillfället är att Explorer hänger sig, och även om man avslutar så allokeras resurser.

Någon som har varit med om detta, och som har en lösning?

(Jag lovar att jag skall nämna ditt namn för tomten!)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.