Jump to content
Annons

Spela in sång med integrerat ljudkort

Recommended Posts

JamaicaMan (oregistrerad)
Postat

Hej allihop!

Var länge sen jag var här inne.

Jag har precis köpt en enklare laptop och ska spela in sång på en låt. Jag tänkte använda en focusrite voicemaster och från S/PDIF från den in till datorn. Det är ju ett integrerat ljudkort i laptopen men det borde väl inte vara några problem eftersom omvandlingen sker i voicemastern. Eller har jag fel?

Tänkte så småningom komplettera med ett externt ljudkort till den bärbara. Finns det sådana med tex 8 ingångar? Vad bör man köpa?

Tacksam för alla svar!

Surfs up!!

Hälsningar, Jamaica Man

Annons
Postat

Nej, det ska inte vara några problem.

Har din dator Firewire? Externa ljudkort/interface finns det många alternativ av. I bokstavsordning och utan personliga värderingar: 😳

Digidesign Digi002Rack

Echo Audiofire 8 eller Audiofire 12

Hercules FW 16/12

MOTU 828mkII

Presonus Firepod

RME Multiface II

Postat

Hmm. Har din dator SPDIF in? Jag är ingen stjärna på sånt, men jag misstänker att det inte är så himla vanligt.

Har den det så borde du inte ha några hårdvaruproblem. Men innan man provat kan man inte vara säker.

Du kanske "bara" kan köra på 44.1kHz och inte kommer åt några högre frekvenser (spelar ingen som helst roll för oss vanliga amatörer, fortare är inte alltid så mycket bättre).

Se till att gå in i ljudkortets inställningsmeny och sätt upp att ljudet skall komma från SPDIF och att synkning skall vara extern. Ibland kan sånt vara gömt långt bort i menyerna.

Sen behöver du någon form av inspelningsprogram också. Har du inget annat kan du ladda ner Audacity graits från nätet. Borde fungera.

Gunnar

Postat
Hmm. Har din dator SPDIF in? Jag är ingen stjärna på sånt, men jag misstänker att det inte är så himla vanligt.

Har den det så borde du inte ha några hårdvaruproblem. Men innan man provat kan man inte vara säker.

Du kanske "bara" kan köra på 44.1kHz och inte kommer åt några högre frekvenser (spelar ingen som helst roll för oss vanliga amatörer, fortare är inte alltid så mycket bättre).

Se till att gå in i ljudkortets inställningsmeny och sätt upp att ljudet skall komma från SPDIF och att synkning skall vara extern. Ibland kan sånt vara gömt långt bort i menyerna.

Sen behöver du någon form av inspelningsprogram också. Har du inget annat kan du ladda ner Audacity graits från nätet. Borde fungera.

Gunnar

Japp den har S/PDIF in.

Tack för svar. Då är det bara att köra på då!

Postat

NEEEJ! Den har ju inte S/PDIF in....bara ut! Vad är det för en j**** idé?

Jahapp, någon som har nån bra idé om ett externt ljudkort. Ska vara billigt eftersom jag kommer använda voicemasterns A/D omvandlare.

(räcker med två kanaligt) men måste vara firewire eller usb 2.0,

Nåt tips någon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.