Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har bestämt mig för att köpa en synth (har spelat piano ett längre tag). Musiken som jag kommer spela är rätt så tung åt Rammstein, Clawfinger, PLP hållet. Jag ska spela MED ett band, inte ha ett eget. Så jag vill inte ha någon kareoke synth 😆. Vad rekomenderar ni? Den behöver inte vara jättelättanvänd, bättre att man lär sig lite. Har kollat på en Roland RS-5, men nu när jag laddade ner demo med ljud, vet jag inte. Låter det så förjävligt irl?

MVH Hannes

Annons
Postat

Svårt att säga vad som är bra eller inte. Även om nu RS-5 låter bra är det risk att du inte du kommer bli nöjd med RS-5, eftersom den bara spelar upp samplingar och har väldigt få programmeringsmöjligheter. Ne, håll dig borta från samplings-spelarburkarna. Bättre nya alternativ som kan vara värda att kolla närmare på i ditt fall i ungefär samma prisklass är de virtuella analogsyntarna. Alesis Ion, Korg MS2000 och Nord Lead 2X är några "riktiga" syntar som kan vara värda att testa ett tag i musikaffären.

Tänker du också på begagnat (och det finns det bra anledning att göra) finns det många fler syntar att välja bland som kan passa dig.

Postat

Utgår lite från egen erfarenhet här, så jag tar inte upp syntar jag inte provat så mkt.

Korg MS 20 - Gör skumma men hårda ljud, saknar midi, monofonisk. Helt rätt.

Korg MS2000 / microkorg (samma synth fast mindre) - Kapabel till att göra ganska råa ljud, enkel att jobba med, och de är relativt billiga. MS2000 finns i keyboard och rackversion.

Nordlead / Nord Modular. Här kan man skruva en hel del. I alla fall på NL3an (som jag skruvat på mest) och modularen ger dig ju egna händer att bygga en rå synth. Dyra.

Access Virus. Finns väl lite billiga varianter av dem nu. Inte bara trance kommer ur dessa burkar.

Finns nog fler men nu står det still....

Postat

Finns en hel del begagnat och vad som är bra eller inte beror också på hur bra pris det är. Kolla upp information på nätet om du hittar nåt till salu som verkar intressant, och fråga på internetforum om du vill höra folks åsikter om det. Tex har vintagesynth.com en hel del information om äldre grejer. Google är helt oumbärligt här också. Om man får generalisera lite så gäller det generellt för syntar att filter är bra, och analogt är bra, och det är sånt det kan löna sig att kolla efter. Ingenting ersätter att testa ett instrument själv och känna efter om det verkar rätt eller fel.

Finns massor med intressanta syntar som vare sig är analoga eller har filter, men det är risk för att det inte är vad du letar efter just nu. Åtminstone inte som en förstasynt. Se upp för "syntar" som har massor med megabyte med lagrade ljud, eller lagrade ljud överhuvudtaget. Man brukar tröttna på dem rätt snabbt.

Postat (redigerat)

Håller med de andra om vad de rekommenderat, men kan även lägga till en synth som jag tror skulle passa din stil rätt så perfekt. Waldorf microWaveXTk -Kan dock va lite svår att få tag på iom att den inte tillverkas längre och dessutom är rätt så populär i synthkretsar.

Jag är ju lite inne på just Waldorf, så jag skulle även rekommendera Waldorf Q eller microQ. 😉

Och för att få till lite tyngre och skitigare ljud är en/flera distpedaler oumbärliga! 😠

Redigerat av android
Postat

Försök hitta en begagnad Kurzweil K2000 och en dito Nord-lead.. Då har du bra bredd på dina keybordljud och ändå fått pengar över till bira 😉

Postat

Grattis då 😉

Trodde du skulle säga MS2000 (som jag personligen inte är så förtjust i), och förberedde mig för det värsta. Alesis Ion är nog inget dåligt val. Vissa tycker att Ion inte låter lika "rå" som MS2000, men med en distpedal så kan nog Ion slå MS2000 rätt duktigt.

Postat

Lycka till, det blir säkert bra! 😉

Se till att posta resultatet här sedan. Det är alldeles för lite industrirock på det här forumet!! 😳

Katla (oregistrerad)
Postat
Grattis då :rolleyes:

Trodde du skulle säga MS2000 (som jag personligen inte är så förtjust i), och förberedde mig för det värsta. Alesis Ion är nog inget dåligt val. Vissa tycker att Ion inte låter lika "rå" som MS2000, men med en distpedal så kan nog Ion slå MS2000 rätt duktigt.

Med lite primitiv FM och inbyggd fuzz så manglar den rätt bra. Ion låter dock mycket mjukare annars än MS2K/microkorg. Men den fixar allt och lite till. 😉

Corpse Bride: Grattis till ett mycket bra val. Ion är idag den bästa VA:n du kan få sett till pris och interface. Det enda som verkligen totalsuger är effekterna men det kan man leva med. 😄

Postat

hegobalds tips om en beggad k2000 (eller annan samplebaserad synth) i kombination med en VA-synth är nog det som ligger närmast till hands om du även tänkt slänga in lite pianon, stråkar eller orglar...

En k2000 är klart mer mångsidig och har en bredare ljupalett än tex. en alesis ION som visserligen är bland de bästa jag hört inom VA synthar, men du är som sagt körd ifall du skulle få för dig att slänga in lite "akustiska" instrument.

Postat
Hej igen! Jag undrar (eftersom jag kommer repa med synthen). Snabbval på ION.. var?

Snabbval? 😄

Postat (redigerat)

Ion4mid.jpg

Min spontana tanke säger att du först väljer bank (red, green, blue eller user) och sedan stegar uppåt och neråt med knapparna +1/-1 alternativt +10/-10 för att hoppa fram 10 ljud i taget. 😮

EDIT: Tack unease.se för en passande bild 😄

Redigerat av Linus
Postat
Tack!

Nemas problemas! 🙂

Ett extra plus för att du fick mig att känna mig smart 😉

😳

Okej? 🙂

Jadåså! 😆😆

Postat (redigerat)
EDIT: Tack unease.se för en passande bild 😱

Unease är bra! ;D Fina beskrivningar på några få, men intressanta syntar med ljudexempel. Har använt deras sida mer än en gång (bla inför köp av juno 106).

Redigerat av Neko
Postat

Nu när du lekt en stund med din ION,,, vad tycker du? Hur mycket pröjsade du för den?

Blev lite intresserad, har aldrig lyssnat på den förutom demo på Alesis sajt.

Postat (redigerat)

aj jäklarns, vill ha en micron..hmpf...jag köpte mig en liten billig microkorg igår istället...dumt gjort..fan

Redigerat av kosmonaut
Postat
aj jäklarns, vill ha en micron..hmpf...jag köpte mig en liten billig microkorg igår istället...dumt gjort..fan

Visst, okej. Alesis micron låter bättre och har bättre polyfoni men i min mening är microKorgen på många sätt bättre än Alesis micron. Den är åtminstone lättare och snabbare att programmera när man väl vant sig vid matris-layouten, och att den funkar med batterier är helt underbart. Och sen finns ju den där trevliga gig-väskan att köpa till microKorgen, med medföljande axelbandshölster som också gör det hela rätt trevligt. Tillsammans med syntar som Yamaha DX100 och Casio CZ-101 är det en rätt ultimat sitta-och-plinka-på-bussen-synt.

Jag och min microKorg lever i en ständig hat-kärlek-relation. Finns så mycket jag gillar med den, men också en del grejer jag ogillar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.