Jump to content
Annons

"Gitarrplink"

Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)
Postat

LÀget Àr sÄ att jag har fastnat i ett mönster nÀr jag försöker komponera lite musik med min gitarr, ackord gÄr juh alltid att ta, men nÀr jag ska plinka, alltsÄ vet inte om det har nÄtt namn, men fingerspela typ. SÄ hur jag Àn försöker, sÄ slutar det med att jag plinkar exakt pÄ samma strÀngar om o om igen i samma takt o sÄ.

Finns det inga "mallar" pÄ olika fingerplinkande man kan ta pÄ olika ackord eller sÄ? kanske pÄ internet? MÄste bara ut ur den onda cirkeln!

Tack pÄ förhand

Mvh

Q

Annons
Postat

Det finns en klassiker nÀr det gÀller fingerspel, kommer inte pÄ vad den kallas. Lyssna pÄ bl.a. Beatles - Happieness is a warm gun m.m.

Finns nog mÀngder tabulatur att tanka ner pÄ nÀtet. Testa sÄna tabbar som du kan hitta ljudexempel till ex. lÄtar.

Postat

NĂ€. Öppna stĂ€mningar Ă€r det bĂ€sta man kan göra nĂ€r man kört fast i gitarrspelet. Det gĂ„r att spela helt andra saker eftersom man kan köra mycket med lösa strĂ€ngar.

Det blir en massa spÀnnande fÀrgningar pÄ ackorden och man har inte riktigt koll pÄ vad man gör. Mycket i gitarrspel bygger ju pÄ hur det lÀmpar sig att ta olika grepp och vilka fÀrgningar som faller sig naturligt.

Testa stÀmma som ett vanligt öppet E i valfri tonart.

D.v.s. ex (E-dur nedifrÄn och upp):

E

B

E

G#

b

e

Postat

Beror mycket pÄ vilken musikstil du spelar.. det finns en massa kÀnda "rolls" i country och liknande.. annat om man Àr trubadur..

BÀsta som alltid nÀr man ska lÀra sig en ny musikstil eller en ny teknik Àr att planka. NÀr man spelat nÄgra olika modeller som man lÀrt sig bra brukar man fÄ ett litet "eureka" och sen Àr det bara att ösa! =)

Lycka till..

Postat
MÄste bara ut ur den onda cirkeln!

KÀnner du sÄ starkr för det sÄ mÄste du öva pÄ annat.

Som nÄgon sa, spela lite annorlunda lÄtar. Om du t.ex. gillar Creedence och bara spelar deras grejer sÄ hÀnder det inget, skaffa tabulatur pÄ nÄgra helt annorlunda artister.

Sen kan man alltid besöka All Guitar Chords. DÀr finns alla möjliga och omöjliga ackord och skalor. Du kjan ta fram nÄn skala och se vilka ackord som passar skalan osv...

SjÀlv har jag varit jÀvligt less och suttit fast i hÄrdrocks-moll-skalor som man visserligen kan som rinnande vatten, men nÀr man improviserar blir det samma grejer om och om igen. PÄ ovanstÄende lÀnk har jag hittat lite orientaliska och andra skumma skalor som jag försöker fÀrga spelet med. Nu Àr det helt plötsligt kul att lira igen...

• 3 veckor senare...
Postat

spendera mycket tid med gitarren, kanske om du letar lite tabs att det ger upphov till lite mer plockerfarenhet jag vet inte, men jag tror det mest Àr att plocka sjÀlv om du vill utveckla nÄgot eget. Det talades lite om fÀrgningar och sÄnt, lÄter bara överskattat att stÀmma om gitarren, dÀremot kanske du ska flytta ner capon ett par band sÄ mellanrummen mellan tonerna Àr lÀttare och ta, om du har smÄ hÀnder.(sÄ nÄr du mer och fÄr bÀttre variations möjligheter.)

flumma lite lek lite sÄ kommer det.

Postat
Det talades lite om fÀrgningar och sÄnt, lÄter bara överskattat att stÀmma om gitarren [...]

😛😼😉😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.