Jump to content
Annons

Distad sång?

zeandreti (oregistrerad)

Recommended Posts

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej, Då kommer jag med ännu en nybörjar fråga igen 😳 Finns det någon här som vet hur/vilka effekter man skall använda för att få till en sån där cool sång som nergal i behemoth har på senaste skivan? några ton dist eller? tror många kommer säga sång teknik men är det inte bara vanligt growl?.

Har inte provat själv att få till detta pga har ingen möjlighet att sjunga hemma i lägenheten men kan vara bra att veta så man är förbered(ev inköp:)

Redigerat av zeandreti
Annons
zeandreti (oregistrerad)
Postat

Är inte så haj på det här med att lägga upp länkar men en hittade jag tyvärr så i detta fall så sjunger han inte så mycket"distad" utan det låter mer pitchad eller nått? och även det är intressant, så lyssna på samplen till conquer all då detta är en av dom bättre death metal grupperna. och ge mig ev tips på hur man går till väga:)

http://www.behemoth.pl/main_en_ie.html#

Postat (redigerat)

Måste säga som du anande att man gör det med rösten.

Nära micken för att få proxomityeffekten (bashöjning) sen komprimmera ordentligt. Och som jag sa kanske lite lite dist på.

Klart att det går att pictha ner ett tonsteg eller två. Bara det inte blir falskt mot musiken, men det är nog ingen fara med det. Beror ju på hur mycke toner du ligger på när du growlar.

Men försök i första hand utan att picha. Träna istället på att sjunga mörkt.

Det kräver teknik för att growla och skrika.

Inköp?!? Behövs inga speciella inköp för det här. Men en mick och nått att koppla in den i kanske vore en ide!

Redigerat av hansjohnny
Postat

Eh. 😄 Det där kan knappast vara en person som gör det där med rösten... Låter snarare som att rösten körs genom en pitcheffekt och mixas med originalrösten. Lite dist och delay tycker jag mig höra också.

Men man kan väl säga att jag inte direkt är en expert på musikstilen. Vore skoj att höra hur band som detta gör det live tex.

En fråga till er som gillar sånt här - är det meningen att man ska höra texten? 🙂

Postat
En fråga till er som gillar sånt här - är det meningen att man ska höra texten? 🙂

😄🙂

zeandreti (oregistrerad)
Postat

ok tack för svaren har growlat lite gran på pajsar nivå men aldrig kommit inärhetan av det där:) kan det vara så att han lagt flera olika stämmor? svar till 8bit jepp man hör om man är vann vid sånthär(ok inte allt kanske:) faktum är att det låter nästan lika grymt live, ni har tillfälle att höra den 30 dec då dom spelar på the shrine tillsammans med dissection 😄 och nej inte ulf lundell han kommer bara gnälla.

Postat (redigerat)

Nu har jag lyssnat lite på

På den låten används en harmonizer på sången i första hand, i andra hand är det väldigt hårt komprimerat.

Vet inte vilket program du jobbar mest i men har du ett program som stöder VST

så kan du ju alltid börja med att ha hem en fet kompressor.

Blockfish är hyfsat fet i ljudet.

Sen kan du ju använda pitch (preserve time) för att sänka det hela en oktav också.. Det flesta mjukarvor har den funktionen redan. Sen kan du för att få det sådär lagomt distat och grummligt köra sången genom Voxengo boogex också.. Lycka till! 😏

Redigerat av hegobald
zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😏 Jag som sålde min berhinger Harmonizer för att jag inte förstog vad den skulle vara bra att ha till 😮 menmen. Hegoblad som jag förstår är det där grattis program alltså?

Det ska provas å tack för tipset. kör enbart i cubase sx3(försöker att lära mig iallafall)

jag hade fan en komplet studio bestående av en jävla massa berhinger o allesis prylar men sålde rubb o stub pga att nu jävlar ska det köras digitalt här hemma, så här i efterhand så inser man hur dumt det var då det inte gav specielt mycket pengar.

Redigerat av zeandreti

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.