Jump to content
Annons

ADK A51e vs Studio Projects B1

Recommended Posts

projO (oregistrerad)
Postat

Jag har läst i trådar här att Studio Projects B1 är den bästa kondensatormicken i tusenkronorsklassen.

På musikbörsens hemsida verkar dom promota en kondonsatormick vid namn ADK A51e ( http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...amp;artno=74831 ) och eftersom jag aldrig har shoppat en kondensatormick så tänkte jag höra mig för och se vad ni som vet mer än mig kan tänkas ha för åsikter i frågan! 😏

Dom kostar ju precis lika mycket, micken är tänkt just för sång och frågan är du alltså helt enkelt om det finns någon anledning att välja den ena före den andra?

tacksamt,

Johan

Annons
Postat

ADK A51:orna är ojämna! En kompis köpte en när dom kom ut som låter kanonbra. Vi använde den i ett ganska stort projekt före mååånga andra myyycket dyrar mikar bara för att den verkligen lät bättre. Givetvis sprang jag och köpte en likadan men den låter inte alls lika bra. Vi har A/B-testat nån gång och det är en hörbar skillnad. B1:ornas diskant är lite äcklig tycker jag. Annars låter dom fint.

Postat (redigerat)
Dom kostar ju precis lika mycket, micken är tänkt just för sång och frågan är du alltså helt enkelt om det finns någon anledning att välja den ena före den andra?

Att MB promotar det ena eller det andra tror jag inte du ska lägga sån stor vikt vid ärligt talat. Deras PR-avdelning (som jag förmodar består av någon avdankad bilförsäljare hooked on speed) är ju det sista jag skulle vända mig till för tips och råd 😄

Studio Projects B1 låter i mitt tycke betydligt bättre än den kalla vassa ADK-micen. Fast personligen tycker jag att TSM MT87s låter bättre än de båda, och kostar dessutom mindre.

Men det är ju subjektivt, och även beroende på den röst som ska spelas in, vad man vill få ut av den etc.

Oavsett om du köper en B1 eller MT87s så tror jag inte du kommer att bli besviken. A51e skulle jag faktiskt inte rekommendera med tanke på alternativen.

Redigerat av rainydays
Postat (redigerat)
kan också ansluta mig till skaran av nöjda ADK 51 ägare

...och här är en till.

ADK - Studio Projects

3 - 0

Men som sagt, provlyssna på testsiten!

Redigerat av milton
Postat

Tuffa grabbar kör med grön mik: MXL V67! Hundra spänn dyrare och mycket ballare 😄

...

Allvarligt talat, så tycker jag det där erbjudandet från emusic som just nu blinkar uppe i högra hörnet i min explorer, verkar rätt vettigt.

tjing

Bengan

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Har inte provat ADK, men är mycket nöjd med B1:an, förutom den något vassa diskanten, men den kan man filtrera ner lite...

//nemo

Postat
Du kan lyssna på exempel på båda mikarna på Claes testsajt.

Själv har jag en A51s och är helnöjd med den. 😱

...så slapp jag hänvisa dit själv, för en gångs skull... 😲

Min favorit är Studio Projects B1, men bilda gärna en egen uppfattning genom att lyssna på testinspelningarna.

Om du vill ha en mic med lite annan karaktär än de vanliga, så kan även Okatav MC219 och MC319 vara intressanta alternativ - speciellt också med tanke på nuvarande pris... 😄

Postat

Även jag har ett par stycken ADK 51 och är rätt nöjd med dem, dock inte testat dem mot B1:an. Har köpt mina vid olika tillfällen under årens lopp, den ena är således av Type III och den andra Type V, och jag kan hålla med tidigare talare att det kan skilja en del mellan mickarna. Type V i mitt fall har högre output. I förhållande mot svenska handbyggda Thuresson-mickar står den sig relativt bra, givetvis i förhållande till prisskillnaden. 😳

projO (oregistrerad)
Postat

Claes:

MC219 och MC319 låg tyvärr en tusenlapp dyrare och jag vet inte om jag vill lägga ut det såhär på den första kondensatormick jag köper. Är det värt pengarna? Övertyga mig gärna. 😳

Sen hittade jag ingen sampling på sidan för ADK A51e, men på flera med liknande namn.. Är det jag som missat den?

milton:

3 - 3 verkar det som nu! :S

Tack alla andra som svarat och delgivit mig era tankar!

Postat
Claes:

MC219 och MC319 låg tyvärr en tusenlapp dyrare och jag vet inte om jag vill lägga ut det såhär på den första kondensatormick jag köper. Är det värt pengarna? Övertyga mig gärna. 😳

Sen hittade jag ingen sampling på sidan för ADK A51e, men på flera med liknande namn.. Är det jag som missat den?

milton:

3 - 3 verkar det som nu! :S

Tack alla andra som svarat och delgivit mig era tankar!

Det beror på vem man handlar hos... 🙂

Oktavorna har ett specialpris nu hos undertecknad - så de ligger bara på 1495:-... 😮

A51e är en A51 där elastisk upphängning följer med. A51s är samma mic, men med switchar för basskärning och dämpsats. Det kanske kan bringa lite ordning i kaoset...? 😄

projO (oregistrerad)
Postat

Claes:

Nej, inte jätte. ^^

Det finns flera A51 med S efter:

ADK A-51ST Cardioid

ADK A-51ST Figure 8

ADK A-51ST Omni

Är det nån av dem? *bortvirrad*

Postat
Claes:

Nej, inte jätte. ^^

ADK A-51ST Cardioid

ADK A-51ST Figure 8

ADK A-51ST Omni

ST är en helt annan modell, som har dubbla membran och därmed ställbar upptagningaskarakteristik - så den är inte samma som den vanliga A51/e/s...

Det finns ett par A51s Type3 och Type4 i början av hela listan. De är mest jämförbara med A51e, som du hade tittat på.

Postat

Sitter på en AKG C1000s som jag använt till sång i många år men nu tänkte jag kanske investera i en stormembranare och har också funderat på ADK 51e eller Studio Projects B1...tror ni någon av dem är bättre än min AKG C1000s?

projO (oregistrerad)
Postat
Claes:

Nej, inte jätte. ^^

ADK A-51ST Cardioid 

ADK A-51ST Figure 8 

ADK A-51ST Omni

ST är en helt annan modell, som har dubbla membran och därmed ställbar upptagningaskarakteristik - så den är inte samma som den vanliga A51/e/s...

Det finns ett par A51s Type3 och Type4 i början av hela listan. De är mest jämförbara med A51e, som du hade tittat på.

Jag har lyssnat på de tre samplingarna och jag måste säga att B1 var den vars ljud jag gillade mest av de tre. Lite svårt att säga samtidigt när man inte har hört din röst IRL, men jämförelsevis dem tre emellan tyckte jag B1:an kändes "närmast" och med mest "detalj".. den var tydligare i ljudet liksom A51s lät tyvärr lite dov i jämförelse. Det fanns tydligen en V:e upplaga av den också?

Hur mycket kostar de där med dubbla membran? Är det mer än det dubbla priset på dem? :rolleyes:

Postat
Claes:

Nej, inte jätte. ^^

ADK A-51ST Cardioid 

ADK A-51ST Figure 8  

ADK A-51ST Omni

Jag har lyssnat på de tre samplingarna och jag måste säga att B1 var den vars ljud jag gillade mest av de tre. Lite svårt att säga samtidigt när man inte har hört din röst IRL, men jämförelsevis dem tre emellan tyckte jag B1:an kändes "närmast" och med mest "detalj".. den var tydligare i ljudet liksom A51s lät tyvärr lite dov i jämförelse. Det fanns tydligen en V:e upplaga av den också?

Hur mycket kostar de där med dubbla membran? Är det mer än det dubbla priset på dem? 🙂

ADK A51ST har ett listpris på 2995 - men de flesta brukar ta runt 2000:- för den.

Vill du i stället ha en Studio Projects B1, men med dubbla membran för att kunna välja mellan Cardioid, 8 och Omni, så heter den B3 och ligger på ca 1700:-.

Själv tycker jag att 8 ofta låter snyggast - men det beror förstås på om rummet är ok akustiskt sett eller inte... :rolleyes: Ibland vill man dock ha den mer koncentrerade upptagningen i cardioid-micen. Omni har jag personligen inte användning för, men det följer ju med på köpet i de ställbara modellerna - och kan vara bra i vissa situationer.

projO (oregistrerad)
Postat
ADK A51ST har ett listpris på 2995 - men de flesta brukar ta runt 2000:- för den.

Vill du i stället ha en Studio Projects B1, men med dubbla membran för att kunna välja mellan Cardioid, 8 och Omni, så heter den B3 och ligger på ca 1700:-.

Själv tycker jag att 8 ofta låter snyggast - men det beror förstås på om rummet är ok akustiskt sett eller inte... :rolleyes: Ibland vill man dock ha den mer koncentrerade upptagningen i cardioid-micen. Omni har jag personligen inte användning för, men det följer ju med på köpet i de ställbara modellerna - och kan vara bra i vissa situationer.

B3 för 1700:- okej 😱

Ja, det är ju 700 till ungefär. Låter den bättre, eller möjligheten att välja som man egentligen betalar för? Dvs har man ingen nytta av mer än ett av alternativen så är det bortkastade pengar?

Och Cardioid, 8 och Omni tre olika alternativ man kan ställa in med dubbla membran? Finns det nån logisk förklaring till namnen man bör känna till? 😳

Det blir många frågor, är helt ny på mickar så det är mycket att fråga om men stort tack för alla svar. 😆

janne c (oregistrerad)
Postat

Angånde ADK 51, har 3 st olika. Har varit ägare till div U47-Rör/trans och U87.

har inte blivit besviken på ADK mickarna. Men tror att man skall kolla upp om man behöver en moddad ADK beroende på vad som skall spelas in.

Men annars kolla upp Claes sida den säger mycket om olika mickar.

Postat

Själv tycker jag att 8 ofta låter snyggast - men det beror förstås på om rummet är ok akustiskt sett eller inte... 😄  Ibland vill man dock ha den mer koncentrerade upptagningen i cardioid-micen. Omni har jag personligen inte användning för, men det följer ju med på köpet i de ställbara modellerna - och kan vara bra i vissa situationer.

B3 för 1700:- okej 😄

Ja, det är ju 700 till ungefär. Låter den bättre, eller möjligheten att välja som man egentligen betalar för? Dvs har man ingen nytta av mer än ett av alternativen så är det bortkastade pengar?

Och Cardioid, 8 och Omni tre olika alternativ man kan ställa in med dubbla membran? Finns det nån logisk förklaring till namnen man bör känna till? 😄

Det blir många frågor, är helt ny på mickar så det är mycket att fråga om men stort tack för alla svar. 🙂

Då ska jag försöka reda ut begreppen lite mer... 😄

När det gäller skillnaden mellan B1 och B3, så är det samma mikrofoner, men B3 har dubbla membran för att kunna ge olika upptagningsområden. B1 är enbart cardioid, medan B3 har de andra upptagningsområdena också.

Cardioid: Kallas även Njure på svenska, av någon underlig anledning (cardioid betyder ju egentligen hjärtformad på utrikiska, så man kan undra vad den ursprungliga översättaren hade för betyg i engelska... 😉 ). Denna karakteristik - som också är vanligast - innebär att man huvudsakligen tar upp ljud från framsidan av mikrofonen, medan ljud som kommer mot baksidan är kraftigt dämpade. Cardioider har också en egenhet som kallas proximitetseffekt, som innebär att man på nära håll får en bashöjning. Cardioiden är den som tar upp minst rumsljud.

Åtta: Kan liknas vid två cardioid-upptagningar, där en är riktad framåt och den andra är riktad bakåt, så att ljudet kommer in ungefär lika kraftigt och med ungefär samma ljudkvalitet från båda sidorna av mikrofonen. Tittar du uppifrån mikrofonen, så tar den alltså upp ljud ungefär i formen av en åtta. Den tar upp lite mer rumsljud, eftersom den ju tar upp från två håll.

Omni: Kallas även rundupptagande eller kula. Tar upp ungefär lika bra runt hela mikrofonen, så oavsett om du sjunger framifrån, bakifrån eller från sidorna så kommer det att låt i princip likadant överallt. Denna ger mest rumsljud av dessa typer, vilket innebär ett problem om man har ett rum som låter illa... 😆

Det finns flera andra typer av upptagningskarakteristik, men dessa tre är de vanligaste och de man bör känna till. Andra som finns, är varianter eller mellanting, som kan vara bra att känna till när man har lärt sig lite mer.

projO (oregistrerad)
Postat

Stort tack Claes, där lärde jag mig en hel del. 😆

Det känns som att det räcker att börja med en B1, att döma utifrån vad jag förstår av beskrivningarna. Detta eftersom jag med mina väldigt o-optimala inspelningsmöjligheter helst vill ha in så lite av rummet som möjligt i mickrofonen.. 😆

Finns det nån site på nätet som går igenom mer sån här teknisk teori där man kan läsa in sig mer på mickar och annat studiotekniskt? Det är ju uppskattat när man kan fråga folk, men det känns lite förmätet att be om att få allt förklarat i detalj för sig.

Postat
Stort tack Claes, där lärde jag mig en hel del. 🙂

Det känns som att det räcker att börja med en B1, att döma utifrån vad jag förstår av beskrivningarna. Detta eftersom jag med mina väldigt o-optimala inspelningsmöjligheter helst vill ha in så lite av rummet som möjligt i mickrofonen.. 🙂

Finns det nån site på nätet som går igenom mer sån här teknisk teori där man kan läsa in sig mer på mickar och annat studiotekniskt? Det är ju uppskattat när man kan fråga folk, men det känns lite förmätet att be om att få allt förklarat i detalj för sig.

Det går väl bra här. Fördelen med att få det förklarat på ett forum, är att andra som bara läser och inte vågar ställa de "dumma" frågorna, också lär sig samtidigt. Man är dessutom säker på att det blir korrekt information, eftersom andra duktiga killar slår ner som hökar och gnäller på sådant som är fel... 🙁

Vi som vet lite mer, har också ställt samma "dumma" frågor en gång i tiden... 🙂

Postat
Stort tack Claes, där lärde jag mig en hel del. 🙂

Det känns som att det räcker att börja med en B1, att döma utifrån vad jag förstår av beskrivningarna. Detta eftersom jag med mina väldigt o-optimala inspelningsmöjligheter helst vill ha in så lite av rummet som möjligt i mickrofonen.. 🙂

Det finns en tidning som heter Studio, som har en serie artiklar som heter "Från början". Kan rekommenderas. 🙂

Tweakheads tycker jag är ganska bra också.

Annars kan du gå till biblioteket och låna "Digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong. Mycket bra introduktion, även om den har några år på nacken.

Det finns många fler än detta, men det var vad jag kom på just nu.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag valde SP B1, tyckte adk:n var lite för dov...På min B1 finns det -10 och -20 dB dämpning och basavskärning vid 75 och 150 Hz blev lite förvånad då jag trodde att den inte hade några sådana möjligheter men det var ju endast till det bättre så jag är nöjd och glad! Någon som vet om de uppdaterat detta på B1:an? På kartongens bild finns inga sådana knappar...

Postat
Jag valde SP B1, tyckte adk:n var lite för dov...På min B1 finns det -10 och -20 dB dämpning och basavskärning vid 75 och 150 Hz blev lite förvånad då jag trodde att den inte hade några sådana möjligheter men det var ju endast till det bättre så jag är nöjd och glad! Någon som vet om de uppdaterat detta på B1:an? På kartongens bild finns inga sådana knappar...

Ja köpte min B1:a för några månader sen, och har samma funktioner på min, har kollat studioprojects hemsida men inte hittat något om den här varianten av B1, är ochså nyfiken på om det är en "ny" variant eller vad det är.

Postat

Jag packade precis upp och tittade på ett par nya B1:or - och det verkar som om det är en förändring gjord, så att de numera har pad och HP-filter.

Jag ska kolla med distributören, om de har fått någon info om det, eller om det bar ahar dykt upp utan förvarning...

Postat
Jag packade precis upp och tittade på ett par nya B1:or - och det verkar som om det är en förändring gjord, så att de numera har pad och HP-filter.

Jag ska kolla med distributören, om de har fått någon info om det, eller om det bar ahar dykt upp utan förvarning...

Fick precis bekräftelse, att B1:an ÄR uppdaterad och kommer att fortsätta ha Pad och HP-filter framöver - så nu är den mer prisvärd än någonsin!!! 🙂😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.